Lapsen tiukka esinahka ja leikkaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitie

Vieras
Nelivuotiaalla pojalla lääkäri sanoi esinahan olevan tiukka. Ei ole ollut tulehduksia, ei mitään. En minä mitään tiukkaa esinahkaa ole huomannut, koska en ole pojan pippeliä niin tutkinut. Lääkäri ehdotti, että sen voisi vaikka leikata, jos ei siitä ala löystymään.
Onko teidän lapsilta leikattu esinahka? Minkälainen se toimenpide oli?Kuulostaa jotenkin pelottavalta.

Pojalla ei oo mut miehellä on ja ei oo korjattu. Edelleenkään ei saa vedettyä mutta mitään ei oo tehty kun tulehuskia ei oo ja saa pissittyä kuten lapsenakin. Aivan vähällä en antas leikata, jos on selvää ongelmaa niin toki on hyvä hoitaa.

Mä oon ollu siinä käsityksessä, että nykyään mielummin koitetaan ensin venyttää sitä ja jos ei sekään auta, niin sittenkin vaan löysennetään sitä leikkauksella, mutta ei leikata kokonaan pois.

Kiitti. Pissa tulee ihan normaalisti, tulehduksia ei ole ollut koskaan. Huomattiin, kun käytin lääkärissä pitkän kuumejakson aikana. Tutki koko pojan päästä varpaisiin, kun selvää syytä kuumeiluun ei löytynyt. Sanoi vaan, että voi tuosta vielä itsekseen löystyä. En sitten tosiaan tiedä millainen on, koska en siihen pippeliin niin tarkkaan ole tutustunut. Pesut on poika hoitanut itse jo jonkin aikaa, enkä vauvanakaan sitä esinahkaa mihinkään suuntaan vetänyt.

Heh, kuinkas sattuikaan.

Minulle itselleni on kyseinen operaatio tehty.
En muista tarkkaa ikää, mutta muistan kuitenkin itse leikkauksen ja tämän jälkeisen toipumisen. Leikkaus oli tietenkin kivuton, kun kerran nukutuksessa hoidettiin. Leikkauksen jälkeinen aika oli ihan järjettömän kivuliasta 6-7 vuotiaalle pojalle :D

Kuseminen tuntui kuin olisi nuppileuloja ollut munassa ja siteiden vaihto oli kamalaa. Sairaalassa piti olla muutaman vuorokautta ja kävely tuotti ongelmia, kun jatkuvasti pippeli osui sairaalahousuihin ja teki kipiää. Ehkäpä sellainen viikko piti kävellä kuin olisi ollut paskat housuissa. Kotihoidossa käytiin paljon pesulla ja kylpyammeessa kuseminen onnistui parhaiten. Muistan vielä senkin, että silloin olen ensimmäistä kertaa elämässäni pyörtynyt, kun kokeiltiin kusemista vessassa. Sattui ja pisteli vaan niin paljon.

Kotona oltiin ilman housuja melkein koko ajan lepäilemässä ja koulussa piti olla varovasti.

En tiedä onko toimenpiteestä koskaan ollut mitään hyötyä. Ehkäpä terska ei ole niin herkkä, kun on tottunut ettei aina ole kokonaan esinahan sisällä turvassa ja suojassa. "Normaaliin" pippeliin verrattaessa eroa ei oikeastaan huomaa, muuten kuin että ei ole ylimääräistä nahkaa kärjen yli roikkumassa.

[QUOTE="vieras";27218122]Mä oon ollu siinä käsityksessä, että nykyään mielummin koitetaan ensin venyttää sitä ja jos ei sekään auta, niin sittenkin vaan löysennetään sitä leikkauksella, mutta ei leikata kokonaan pois.[/QUOTE]

Näin kai se on nykyään pyrkimys, että tehään löysytysviillot poiston sijaan. Ellei oo nii tiukalla että ei riitä toi viiltojuttu.

Heh, kuinkas sattuikaan.

Minulle itselleni on kyseinen operaatio tehty.
En muista tarkkaa ikää, mutta muistan kuitenkin itse leikkauksen ja tämän jälkeisen toipumisen. Leikkaus oli tietenkin kivuton, kun kerran nukutuksessa hoidettiin. Leikkauksen jälkeinen aika oli ihan järjettömän kivuliasta 6-7 vuotiaalle pojalle :D

Kuseminen tuntui kuin olisi nuppileuloja ollut munassa ja siteiden vaihto oli kamalaa. Sairaalassa piti olla muutaman vuorokautta ja kävely tuotti ongelmia, kun jatkuvasti pippeli osui sairaalahousuihin ja teki kipiää. Ehkäpä sellainen viikko piti kävellä kuin olisi ollut paskat housuissa. Kotihoidossa käytiin paljon pesulla ja kylpyammeessa kuseminen onnistui parhaiten. Muistan vielä senkin, että silloin olen ensimmäistä kertaa elämässäni pyörtynyt, kun kokeiltiin kusemista vessassa. Sattui ja pisteli vaan niin paljon.

Kotona oltiin ilman housuja melkein koko ajan lepäilemässä ja koulussa piti olla varovasti.

En tiedä onko toimenpiteestä koskaan ollut mitään hyötyä. Ehkäpä terska ei ole niin herkkä, kun on tottunut ettei aina ole kokonaan esinahan sisällä turvassa ja suojassa. "Normaaliin" pippeliin verrattaessa eroa ei oikeastaan huomaa, muuten kuin että ei ole ylimääräistä nahkaa kärjen yli roikkumassa.

Au, au ja au.

Veljenpojalle tehtiin juuri tuo löysennysleikkaus, mutta sillä olikin kyllä pissaongelmaa, että pissa ei meinannu tulla. Siinä tehtiin vaan muutama viilto ja esinahkaa löysennettiin, ei leikattu kokonaan pois. Eikä se ollu kipeä kuin muutaman päivän, ikää oli silloin muistaakseni 6,5v. Se tehtiin nukutuksessa ja pääsivät jo seuraavana aamuna kotiin.

Helpompi se leikkaus on tehdä pikkulapselle, joka paranee kuitenkin paljon nopeammin kuin aikuiselle. Sitäpaitsi tiukka esinahka voi alkaa vaivaamaan myöhemminkin, ja aika harva aikuinen mies ihan helpolla sellaiseen leikkaukseen menee, joten voipi jäädä loppuelämän vaivaksi...:/

Meillä on kahdelle pojalle tehty tuo leikkaus ihan polikliinisesti eli ovat päässeet kotiin samana päivänä. Ei mikään kovin iso juttu, leikkauksen jälkeisenä päivänä oli kyllä vähän kipuja.

Yhteistyössä