Miten reagoisit, jos työnantajasi ilmoittaisi, että työntekijöitä joudutaan lomauttamaan/irtisanomaan?

Vantaan neito

Jäsen
08.09.2012
299
0
16
Jyväskylä
Mä oon kahdenvaiheilla, lähtisinkö vapaaehtoisesti vai en. Mun tilanteessa työttömyys ei olisi mitenkään maailmanloppu. Osa mun työkavereista taas on siinä tilanteessa, että heille töiden loppuminen olisi lähes maailmanloppu, perheen talous ei kestäisi toisen tai ainoan ansiotyössä olevan tulojen pienenemistä.

Samalla aloin miettiä, että mua sitovat tällä hetkellä Vantaaseen eniten työ, se että olen asunut täällä aina ja tuosta johtuen suurin osa ystävistä asuu täällä päin. Talon myyyminen voi tietysti olla oma haateensa, mutta siitä voisin silti luopua. Aloinkin miettiä, että mitä jos pistäisi "elämän risaiseksi", sanoisin pomolle, että voin olla vapaaehtoinen irtisanottava, myisin talon, muuttaisin Keski-Suomeen keskellä ei mitään olevalle mökilleni asumaan. Pääseehän sieltäkin tarvittaessa "ihmisten ilmoille". Kenelläkään kokemusta tilanteesta? Mitä itse tekisit, jos olisit 24-v. sinkku, eikä työttömyys olisi maailmanloppu?
 
Tuon ikäisenä voi opiskella toisen ammatin, tehdä mitä vaan.

Mä olen 35v kahden lapsen äiti ja useammat YT:t jo takana. Alkuun hirvitti todella paljon, toistaiseksi olen kuitenkin saanut työtehtävässäni jatkaa. Toivoisin että saisin myös jatkossa, mutta se ei tietysti ole mitenkään itsestäänselvää. Silti ajattelen että lapsista huolimatta voisin vaihtaa alaa ja opiskella toisen ammatin, tehdä vielä jotain muuta.

Jos rahallisesti ei ole liian sidoksissa työpaikkaansa on oikeasti vapaa tekemään mitä haluaa. Mieti mitä sinä haluaisit? Vapaaehtoiseksi asettuminen kannattaa puntaroida siltä kannalta että mitä itse haluat elämältäsi. Haluatko jonkin suunnanmuutoksen?
 
Sanoisin, että kiitos ja näkemiin. Ei vaineskaan. Hoitaisin keskeneräiset työt loppuun ja jättäisin firman. Pärjään ilman palkkatuloja about 6kk ilman ongelmia ja siinä ajassa kyllä töitä luulisi löytyvän.
 
Siis käytynä on peruskoulu, lukio ja rippikoulu. Elämänkoulua käyn kokoajan. Ei mua yt-neuvottelut pelota, koska en ole taloudellisesti sidoksissa työpaikkaani, pystyisin elämään kuten nytkin, vaikkei töitä olisi. Lähinnä mietin just tota, että pitäiskö kuitenkin lähteä opiskelemaan jotakin ja hankkia "oikea" ammatti. Nykyinen työ ei kyllä kielitaidon lisäksi paljoa haasteita tarjoa, eikä ilman koulutusta ole helppo päästä muihin tehtäviin. Ois ehkä helpompi alkaa vähitellen vakavoitumaan elämässä, jos saisi etäisyyttä tuttuihin ympyröihin. Taloon tein remontin 2009/2010, vastaa täydellisesti omia tarpeita tällä hetkellä, mutta mökki vaatis vielä ennen muuttoa remontointia ja muutoksen vapaa-ajanasunnosta pysyväksi asunnoksi.

No ehkäpä mä vähän keskustelen parhaiden työkavereiden kanssa, mitä he aikovat tehdä, jos kaikki oltais lähdössä, ois ehkä jotenkin helpompi lähteä...
 
Harmittaisi, enkä lähtisi vapaaehtoisesti. En myöskään ajattele että joku toinen tarvitsisi työpaikkaansa enemmän kuin minä.

Riippuu toki työstä, mutta nykyisestäni en haluaisi luopua.
 
Oi ollapa vielä 24-vuotias, elämä huoletonta ja auvoista ihanaa!

Olen onneksi alalla, jolla on tasaista vientiä. Saattaisin tosin joutua käymään töissä kaukanakin ja ajokortittomana se on hankalaa.
 
Harmittaisi, enkä lähtisi vapaaehtoisesti. En myöskään ajattele että joku toinen tarvitsisi työpaikkaansa enemmän kuin minä.

Riippuu toki työstä, mutta nykyisestäni en haluaisi luopua.

Ihanaa, että sulla on sulle sopiva ja mielekäs työ.:) Itsellä ehkä just tuo on suurin pointti vapaaehtoiseen luopumiseen tarvittaessa, etten jaksaisi tätä työtä kovin pitkään tehdä. Toisaalta voishan sitä itse irtisanoa itsensä, mutta sit taas joutuis puolelle suvulle ja tutuille selittelemään ratkaisujaan. Helpompi sanoa, että on irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Täytys vaan sit vielä ratkoa isoja kysymyksiä, mitä seuraavaksi, jos lähtö tulee... Hyviä ehdotuksia voisin vastaanottaa... Eli koulutuksena tällä hetkellä yo, ei ihan hirveän hyvät todistukset, mutta kyllä niillä johonkin pääsee varmasti...

Muok. AB-ajokortti löytyy, joten matkat ei sinänsä ole este, mutten kuitenkaan mistään autonkuljettajan työstä unelmoi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä