8-vuotias pahoinpiteli 4 opettajaa Vantaalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jonna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyhmää mun mielestä aina ensimmäisenä vedota lapsen mahdollisiin mielenterveyden ongelmiin, kun suurimman osan häiriköivien lapsien taustalla on huono vanhemmuus,ei välitetä lapsesta. Juoppoja, narkkeja, pahoinpitelyä ja muulla tavoin huonoa kasvatusta.

[QUOTE="vieras";27219189]Tyhmää mun mielestä aina ensimmäisenä vedota lapsen mahdollisiin mielenterveyden ongelmiin, kun suurimman osan häiriköivien lapsien taustalla on huono vanhemmuus,ei välitetä lapsesta. Juoppoja, narkkeja, pahoinpitelyä ja muulla tavoin huonoa kasvatusta.[/QUOTE]

Niin ja ne johtaa mielenterveydellisiin häiriöihin, yleensä persoonan tasolla.
Ja tämä nyt yleisesti, ei tapaukseen liittyen.

Eli ei voi vetää suoraa rajaa...

Alkuperäinen kirjoittaja minämyös;27219176:
Tällaista tilannettahan suuri osa tämänkin palstan kirjoittajista pitää hyvänä. Kun lasten kanssa pitää aina vain keskustella vaikka mitä tekisi, pitää polvistua lapsen tasolle, katsoa silmiin ja yrittää keskustella. Viis siitä, että tämä lapsi siinä samalla hakkaa aikuisen mustelmille ja verille.

Opettajille kurinpito oikeus, myös fyysisesti. Tuossakin tapauksessa olisi varmasti riittänyt, että tämä ensimmäinen opettaja olisi tarttunut lapseen kiinni ja painanut maahan. Jos lapsi olisi jatkanut rimpuilua ja vahingoittanut itseään, niin olisi ollut itse syyllinen vammoihin, ei kiinnipitävä opettaja. Ja näin olisi selvinnyt kolme aikuista ilman mustelmia ja ei olisi tarvinnut kirjoittaa otsikkoja lehtiin.

Ihan helpoin perustein ei lasta edes yritetä painaa väkisten maahan ja pitää siellä. Ja periaatteessa hyvä niin.

[QUOTE="vieras";27219189]Tyhmää mun mielestä aina ensimmäisenä vedota lapsen mahdollisiin mielenterveyden ongelmiin, kun suurimman osan häiriköivien lapsien taustalla on huono vanhemmuus,ei välitetä lapsesta. Juoppoja, narkkeja, pahoinpitelyä ja muulla tavoin huonoa kasvatusta.[/QUOTE]

Höpö höpö.

Mun mielestä toi on jo sellaista käyttäytymistä, etten mene edes arvuuttelemaan mistä johtuu. Mistään normaalista asiasta ei voi olla kyse. En usko, että kukaan normaalissa tilassa oleva lapsi, vaikka kuinka olisi kaltoin kohdeltu, tekisi noin. Syitä taas voi olla monia, miksi lapsi menee noin sekavaan tilaan.

Niin, onhan se ihan kamalaa kun on meitä, jotka ymmärtää niitä lapsia jotka joutuvat elämään syystä tai toisesta käytösongelmien kanssa.
Lapselle tulee opettaa, että omilla teoilla on seuraukset, muttet voi vaatia 8-vuotiaalta sitä ymmärrystä mikä on 80-vuotiaalla.

Jos näitä lapsia ei kukaan ymmärrä tai rakasta... niin... juu...

Ymmärrys EI tarkoita hyväksymistä. Miksen saisi halata myös käytösongelmaista lasta? pitäisikö mun hakata.

Kukaan ei puutu, edes Erikan ym. tapauksiin ja sinäkin siinä valitat siitä että ymmärrän.

Mutta halaatko sinä käytösongelmaista lasta silloin kun hän on pieksänyt kaverin/opettajan tai kenet tahansa? Minkä viestin sinä välität tälle lapselle? Että halauksia ja paijausta saa kun lyö, puree ja potkii!

Tottakai saa ja pitää halata ja jokainen ihminen tarvitsee halausta, mutta ei tuollaisen tilanteen jälkeen voi eikä saa halata sillä se antaa lapselle aivan väärän viestin.

On surullista että on niin paljon huonosti voivia lapsia jotka käyttäytyvät tuolla tavalla. On myös surullista että tuollaiset lapset integroidaan tavallisten lasten luokkiin ja ryhmiin terrorisoimaan ja aiheuttamaan ylimääräistä levottomuutta. Tuskin lapsi ykskaks pillastuu niin että alkaa mukiloida opettajia kun häntä kielletään. Eiköhän ole ollut ongelmia jo aikaisemmin.

Oman lapseni luokalla oli 2v. lapsi joka riehui, huusi, kiroili,. potki, löi, nipisteli, tukisteli, tuuppi portaissa, repi vaatteista jne. Tiedän että hän oli varmasti kokenut samaa isältään (retuutti itse äitiään kun äiti haki koulusta), mutta se ei ollenkaan vähennä sitä tosiasiaa että lapsesta oli ylimääräistä työtä opettajalle ja häiriötä koko luokan työskentelyyn. Lisäksi hän oli haitaksi muille lapsille jotka joutuivat kokemaan milloin mitäkin. Äiti ilmiselvästi ei kyennyt lasta enää hillitsemään sillä väkivalta äitiä kohtaankin oli hyvin rajua ja äiti alistui lapsen käskiessä. =( Surullistahan se on. Mutta helpotuksen huokaus kun lapsi ei enää tänä vuonna ole samalla luokalla ja äitikin liikkuu ainostaan yksin. Luultavasti poika on laitoksessa, eihän kukaan pysty tuollaisen ihmisen kanssa elämään 24/7.

Onko toi käyttäytyminen normaalia häiriköintiä mielestäsi?

Musta on aina yhtä omituista, ettette tiedä, että usein tuollainen käytös juontaa juurensa siitä, että lapsi on itse kaltoinkohdeltu, mahd. korvilleen saanut toistuvasti ja omaa vaikeuksia tunteidensa kanssa, käytöksensä kanssa ja pahimmassa tapauksessa empatiakyky on vakavasti vioittunut.

Joskus tuollainen voi johtua fyysisistäkin jutuista.

Kyllä, jos lapsi on sairas, on hänen paikkansa sairaalassa- ei koulussa. Myös lapsen mieli voi sairastua ja pahasta kaltoinkohtelusta yleensä sairastuukin.

Niin, siis se huono vanhemmuus on aiheuttanut lapselle mielenterveysongelmia.

Miksi opettaja saa koskea ja kajota fyysisesti (saisi) mutta lapsi ei? :O

No mikä on sinun viisas ratkaisusi tilanteessa jossa Antti-Pekka pyöräilee koulun pihalla ja törmäilee muihin oppilaisiin. Opettaja pysäyttää pyöräilijän ja kheottaa häntä viemään pyörän telineeseen koska pihalla ei saa ajaa pyörällä välitunnin aikana.
Antti-Pekka kimpaantuu, hyökkää opettajan kimppuun; potkii, puree, raapii ja repii. Opettaja A:n silmästä vuotaa verta. Opettaja B tulee tilanteeseen ja rauhoittelee sanallisesti oppilasta joka käy potkimaan ja lyömään. Häntä yritetään hillitä sanallisesti ja kädestä pitäen. Antti-Pekka puskee päällään opettajaa leukaan ja opettajan huuli halkeaa.
Opettaja C saa myös vammoja ja viimein opettaja D saa pojan aisoihin ottamalla häntä fyysisesti kiinni.

Mitä opettajien A, B ja C olisi pitänyt tilanteessa tehdä? Miksi oppilas saa kajota opettajaan ja kanssaoppilaisiin mutta opettaja ei oppilaaseen? Mitä keinoja sitten olisi syytä käyttää väkivaltaiseen oppilaaseen? Silitetään, paijataan, annetaan suklaata ja vähän tuttipullosta pillimehua päälle?

Lasten ja nuorten psykallakin ollaan monta eri mieltä siitä mikä olisi paras systeemi. Osa suosii kapaloita ja mattoon käärimisiä, toiset terapioi karkilla ja tuttipullohömpsyillä vielä kouluikäisiäkin. Pillimehussa kun on sitä "äidinmaidon makeutta" =D (sanoi eräs terapeutti ollessani harjoittelussa)

Alkuperäinen kirjoittaja gäo;27219290:
Mun mielestä tämä lapsi tarvitsee turvaa,halauksia ja huomiota. Ei väkivalta lopu väkivallalla ja kurittamisella. Hänellä on paha olla,hän tarvitsee apua.

Mutta onko oikea aika ja paikka halauksille opettajien pieksämisen jälkeen? Eli Nico-Petteri kiinni ja halaamaan ja paijaamaan porukalla vai? Sellainenko on ok juttu lapselle jolla rajat ja auktoriteetti on kateissa? Eihän tuossa nyt opettaja ollut kurittanut tai harrastanut väkivaltaa. Fyysisesti isompana ja vahvempana mies oli taltuttanut pojan pitelemällä kiinni.

Ja kyllä, myös holding on monissa sairaaloissa (psykiatrisilla lasten- ja nuortenosastoilla) käytössä, samoin kuin esimerkiksi kapalon/lakanaan kääriminen.

Miksi opettaja saa koskea ja kajota fyysisesti (saisi) mutta lapsi ei? :O

Siinä on se ero, että ajattelva aikuinen voi käyttää voimiaan niin, että siinä ei aiheuta vammaa mikään muu kuin lapsen oma pyristely. Tällainen "aivoton" lapsi taas raivoissaan hakkaa mitä vaan ja mihin vaan. Tämän lapsen rauhoituttua asiasta pitää keskustella, mutta tärkeintä on ensiksi saada muiden tila turvattua. Ei yksi voi riehua ja satuttaa muita ja vedota omaan koskemattomuuteensa.

[QUOTE="uskomatonta";27219362]ette ole tosissanne, että lasta pitäisi alkaa halaamaan sen jälkeen kun piessyt 4 opettajaa. Kyllä joillakin on pää sekaisin![/QUOTE]

Minä ajattelen niin,että lapsella on paha olla. Kun joku aikuinen lohduttaa,halaa ja on turvana on helpompi kertoa olostaan ja miksi toimi noin. Tuolle käytökselle on syy ja sen selvittäminen on minusta aika tärkeää.

Miten sinä haluaisit tässä tilanteessa asian ratkaista?

Aika moni puhuu taas vaikka ei tiedä millaista erityislapsen kanssa saattaa joskus olla! Surullista, että lapsella on niin paha olla, että pitää turvautua väkivaltaan. Toivottavasti lapsi saa tarvitsemansa avun.

Maahanmuuttajalapset ovat tälläisiä. Kun on pienestä pitäen korostettu, miten nainen ja vääräuskoinen ovat ali-ihmisiä, niin kun vastassa on vääräuskoisia naisia niin jo 8-vuotias hakkaa ne verille.

Sitä saa mitä tilaa eli monikulttuurista rikkautta.

Aina sanotaan, että lasta pitäisi vain rajoittaa mutta ei esim. lyödä takaisin...mutta mitä jos tässä tapauksessa opettaja olisi marssinut paikalle ja esim. pamauttanut pojan pään katuun + istunut päälle? Olisiko riehuminen jatkunut vai olisiko nyrkkisankarille tullut itku? Itse käytän fyysisiä voimakeinoja erityislapseni kanssa joskus, sillä MIKÄÄN MUU EI YKSINKERTAISESTI AUTA. Fyysinen kipu "palauttaa" lapsen raivokohtauksesta/jumituksesta ja sitten hän alkaa rauhoittumaan, itkee jne. Jälkeenpäin halaillaan ja pyydetään anteeksi. Näistä vaihtoehtoisista keinoista pitäisi puhua enemmän, tosi moni on kusessa lastensa kanssa kun jopa luunappi voi tuoda vanhemmalle syytteen pahoinpitelystä!

Aina sanotaan, että lasta pitäisi vain rajoittaa mutta ei esim. lyödä takaisin...mutta mitä jos tässä tapauksessa opettaja olisi marssinut paikalle ja esim. pamauttanut pojan pään katuun + istunut päälle? Olisiko riehuminen jatkunut vai olisiko nyrkkisankarille tullut itku? Itse käytän fyysisiä voimakeinoja erityislapseni kanssa joskus, sillä MIKÄÄN MUU EI YKSINKERTAISESTI AUTA. Fyysinen kipu "palauttaa" lapsen raivokohtauksesta/jumituksesta ja sitten hän alkaa rauhoittumaan, itkee jne. Jälkeenpäin halaillaan ja pyydetään anteeksi. Näistä vaihtoehtoisista keinoista pitäisi puhua enemmän, tosi moni on kusessa lastensa kanssa kun jopa luunappi voi tuoda vanhemmalle syytteen pahoinpitelystä!

Enkä siis tarkoita että lapsi pitäisi heittää katuun pää poksahtaen vaan ottaa kiinni ja painaa väkisin maahan vatsalleen.

riittää varmasti jatkossakin kun kouluista karsitaan erityislasten avustajat entisestä riittämästtömästä määrästä vielä olemattomammaksi..

Toivon, että opettajille todellakin suodaan oikeus tarvittavaan fyysiseen kontaktiin. Ja toivon, että niitä avustajia olisi kouluissa tarpeeksi, jotta opettajat saisivat keskittyä siihen oikeaan työhönsä.

Enkä siis tarkoita että lapsi pitäisi heittää katuun pää poksahtaen vaan ottaa kiinni ja painaa väkisin maahan vatsalleen.

Joo, siis satuttaminen ja lapsen estäminen satuttamasta muita ovat kaksi eri asiaa. Opettajille pitäisi tottakai suoda oikeus estää fyysisesti lasta satuttamasta itseään tai toisia, mutta ei missään tapauksessa oikeutta satuttaa lasta. Väkivallattomaksi ei kasvateta väkivallalla. Jos fyysinen estäminen sattuu lasta johtuen esim. rimpuilusta, ei aikuinen satuta, vaan lapsi itse aiheuttaa toiminnallaan sen, että häntä sattuu.

Yhteistyössä