Tyhmin kysymys aikoihin: "miksi pitää asua syrjässä". Ettekö te tajua, että joidenkin on ns. pakko asua syrjässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hessu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hessu"

Vieras
Minä asun Espoossa ja keskeisellä paikalla. Mutta ymmärrän silti, miksi on paljon ihmisiä, jotka asuvat syrjässä SYYSTÄ.

1. Maanviljelitä. Veikkaisinpa aika monen palstailijankin puputtavan viljatuotteita, syövän perujaa ja juureksia yms ja etenkin lihaa. Tampereen keskustassako te ajattelin useita satoja hehtaareja viljellä? Laitetaanko navettoja vaikka Helsingin ja Oulun keskustoihin? Miten olis?
Eli ne tilat nyt vaan usein OVAT syjässä, vaikka varmasti on paljon maatiloja ns. "keskeisimmilläkin" paikoilla.

2. Monet harjoittavat muutoin sellaista ammattia, joka tarvitsee hirvittävästi tilaa ympärilleen ja isoja ulkorakennuksia yms. Vaikkapa kennelit, turkistarhaajat, metsurit (jos on isoja metsäkoneita, niitä korjataan jne). Ratsutallit yms...

3. Moni haluaa perustaa yrityksen ja toimitiloja ei välttämättä löydy kovin keskustasta. Esim. monet isot korjaamot, sepät jne (joojoo...on näitä täällä espoossakin).

4. Monilla voi olla esim. ikivanha suvun talo, joka on rakas, jossakin syrjemmäsäs ja siitä ei haluta luopua, vaan jäädään asumaan perintötaloon.

5. Toiset tykkää asua jorpakossa. Mä en tykkää, mutta joku tykkää ja se on ok.

Näitä syitähän olis kymmeniä muitakin. Mä olen Helsingissä syntynyt, joten ehkä nämä syyt eivät kirjaimellisesti näin mene, mutta ymmärrätte pointtini.

Totta!!
Meillä on miehellä on remonttifirma ja puusepän verstas. Mä entisöin huonekaluja pidän mattopesulaa. Me asutaan perintötilalla. Eläimiä ei ole, mutta täällä on suuret ulkorakennukset ja varastot meidän elantoamme varten. Tällaisille isoille rakennuksille, mitä työmme puolesta tarvitaan, ei saisi varmaan edes rakennuslupia keskustasta.
Rakastetaan myös tätä rauhaa :).

5.

Meidän ei tarvitse asua syrjässä mutta me haluamme. Nyt ollaan asuttu vuosi ja jumankekka tämä on niin eri maailma kuin ahdistava kaupunki-ilmapiiri.

Terveisin syntyperäinen ja paljasjalkainen Helsinkiläinen..

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Mä olen eniten tätä ihmettelyä nähnyt kun ihmiset valittaa ettei ole töitä, 1-3 ei ole sitä ongelmaa ja 4-5 ovatkn kiinni vaan omasta halusta, ei pitämisestä.

Meillä on ratsastuskoulu. Rakastan hevosia ja hevoset on meidän elämäntapamme. Me tienaammekin tällä suht. hyvin. Joten miksi luopuisin kaikesta? Täällä landella on ihanaa :).
Kauppaan on 10km ja meillä lapsetkin jaksaa sen pyöräillä. Kouluun on kyydityksen ja naapurissa asuu kaksi perhettä, joissa molemmissa lapsille kavereita.

[QUOTE="Hessu";27237133]Minä asun Espoossa ja keskeisellä paikalla. Mutta ymmärrän silti, miksi on paljon ihmisiä, jotka asuvat syrjässä SYYSTÄ.

1. Maanviljelitä. Veikkaisinpa aika monen palstailijankin puputtavan viljatuotteita, syövän perujaa ja juureksia yms ja etenkin lihaa. Tampereen keskustassako te ajattelin useita satoja hehtaareja viljellä? Laitetaanko navettoja vaikka Helsingin ja Oulun keskustoihin? Miten olis?
Eli ne tilat nyt vaan usein OVAT syjässä, vaikka varmasti on paljon maatiloja ns. "keskeisimmilläkin" paikoilla.

2. Monet harjoittavat muutoin sellaista ammattia, joka tarvitsee hirvittävästi tilaa ympärilleen ja isoja ulkorakennuksia yms. Vaikkapa kennelit, turkistarhaajat, metsurit (jos on isoja metsäkoneita, niitä korjataan jne). Ratsutallit yms...

3. Moni haluaa perustaa yrityksen ja toimitiloja ei välttämättä löydy kovin keskustasta. Esim. monet isot korjaamot, sepät jne (joojoo...on näitä täällä espoossakin).

4. Monilla voi olla esim. ikivanha suvun talo, joka on rakas, jossakin syrjemmäsäs ja siitä ei haluta luopua, vaan jäädään asumaan perintötaloon.

5. Toiset tykkää asua jorpakossa. Mä en tykkää, mutta joku tykkää ja se on ok.

Näitä syitähän olis kymmeniä muitakin. Mä olen Helsingissä syntynyt, joten ehkä nämä syyt eivät kirjaimellisesti näin mene, mutta ymmärrätte pointtini.[/QUOTE]

Mulla on tuo vitonen, sillä erotuksella etten halua asua jorpakossa vaan täällä syrjässä ;) (joo joo, olipahan taas päästävä sanomaan, anteeks :ashamed: )
Mä nautin maaseudun rauhasta ja raikkaasta ilmasta. Tosin haluaisin asua vielä syrjemmässä ilman että kukaan tuntis meitä.. Juoruakat/ukot tässä syrjäasumisessa on ihan paskaa, suoraan sanottuna....

Alkuperäinen kirjoittaja lähiöläinen;27237181:
Ja miksi siihen edes pitäisi olla joku erityinen syy? Onko suurkaupungin keskustassa asuminen joku itsestäänselvä ihmiselämän korkein tavoite?

Ei. Jokainen SAA ASUA MISSÄ HALUAA ja ihmisiä on erilaisia. Toisen unelma on pieni tönö jossakin periferiassa ja toisen kerrostalokaksio keskellä Hesaa.

Lähinnä tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, kun toiset ihan tosissaan ihmettelee miten joku asuu syrjässä ja MIKSI sielä asuu.

Kyllä kukin saa asua missä huvittaa, mutta itse en ainakaan jaksa kokoajan kuunnella sitä ininää: "on niin pitkä työmatka", "kokoajan pitää muksuja kuskata harkkoihin ja kaverille", "bensa on niin kallista", "kukaan ei tule koskaan käymään" jne. jne. miksi pitää asua hevonkuusessa jos siitä pitää kokoajan valittaa? (tämä pätee siis niihin jotka asuvat hevonpers*essä ja käyvät kaupungissa töissä eli ei ole mitään "syytä" miksi eivät muuttaisi lähemmäs kaupunkia)

Kyllä kukin saa asua missä huvittaa, mutta itse en ainakaan jaksa kokoajan kuunnella sitä ininää: "on niin pitkä työmatka", "kokoajan pitää muksuja kuskata harkkoihin ja kaverille", "bensa on niin kallista", "kukaan ei tule koskaan käymään" jne. jne. miksi pitää asua hevonkuusessa jos siitä pitää kokoajan valittaa? (tämä pätee siis niihin jotka asuvat hevonpers*essä ja käyvät kaupungissa töissä eli ei ole mitään "syytä" miksi eivät muuttaisi lähemmäs kaupunkia)

Vaikka olisi hyvä syykin asua maalla niin en mä jaksa kuunnella ininää siitä kuinka perseestä maalla asuminen on. Jos oma elämä on perseestä sitä kannattaa muuttaa. Ei siellä maalla ihan oikeasti ole kenenkään pakko asua. Aina voi etsiä uusia töitä jne.

Voin vaan kuvitella mitä tuo valitus on kun asuu OIKEASTI korvessa. Me asutaan n. 10km päässä keskustasta ja silti saadaan kuunnella tuota samaa virttä siitä kuinka meille ei jaksa tulla käymään kun asutaan niin kaukana jnejne.

No kertokaapa, miten ne kaikki kaupunkien ulkopuolella asuvat ahdetaan sinne kaupunkiin?
Mihin niille pannaan asunnot? Ja kun se kaupunki laajenee ja laajenee, niin onko varaa kasvattaa sitä joukkoliikennettä kattamaan koko kaupunkia?
Mitä se tietää verotukselle?
Tuleeko tonteista niin kalliita, että kaikki mahdolliset tehtaat siirretäänkin sinne korpeen, ja näillä ihmettelijöilläkään ei ole enää varaa asua kaupungissa?

Entäs jos minä, toimeton muutan sinne kaupunkiin, kalliiseen vuokrakämppään, arvatkaas kuka sen maksaa. Te, arvon veronmaksajat.
Mitä halvemmin moni meistä asuu, sitä vähemmän sitä rahaa uppoaa sinne asumistukiin ja tt-tukiin.
Täällä maalla on mahdollista jopa asua omistusasunnossa, kun siellä kaupungissa saisin asumistukea melko monta satasta.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Alkuperäinen kirjoittaja määä;27237363:
No kertokaapa, miten ne kaikki kaupunkien ulkopuolella asuvat ahdetaan sinne kaupunkiin?
Mihin niille pannaan asunnot? Ja kun se kaupunki laajenee ja laajenee, niin onko varaa kasvattaa sitä joukkoliikennettä kattamaan koko kaupunkia?
Tuleeko tonteista niin kalliita, että kaikki mahdolliset tehtaat siirretäänkin sinne korpeen, ja näillä ihmettelijöilläkään ei ole enää varaa asua kaupungissa?

Entäs jos minä, toimeton muutan sinne kaupunkiin, kalliiseen vuokrakämppään, arvatkaas kuka sen maksaa. Te, arvon veronmaksajat.
Mitä halvemmin moni meistä asuu, sitä vähemmän sitä rahaa uppoaa sinne asumistukiin ja tt-tukiin.
Täällä maalla on mahdollista jopa asua omistusasunnossa, kun siellä kaupungissa saisin asumistukea melko monta satasta.

Eiköhän me saada nää suomen päälle 5 miljoonaa asukasta koska vaan mihin vaan kaupunkiin mahtumaan, jos oikein tahdotaan..... tönöjä vaan laitamille lisää pystyyn.

Koskaan kuullut miljoonakaupungeista?

Kaikki maalla asujat eivät ole niitä joka asiasta valittajia, jotka vihaavat asua maalla, joten tällaista tilannetta ei tule koskaan tapahtumaan. Ne, jotka vihaavat maalla asumista voisivat ihan hyvin muuttaa kaupunkiin ja kyllä siitä selvittäisiin. Turha siellä maalla on asua marttyyrina sen takia, että ei kaikki voi asua kaupungissa. Shanghaissa asuu 4 kertaa Suomen asukasluvun verran ihmisiä.

[QUOTE="vieras";27237398]Kaikki maalla asujat eivät ole niitä joka asiasta valittajia, jotka vihaavat asua maalla, joten tällaista tilannetta ei tule koskaan tapahtumaan. Ne, jotka vihaavat maalla asumista voisivat ihan hyvin muuttaa kaupunkiin ja kyllä siitä selvittäisiin. Turha siellä maalla on asua marttyyrina sen takia, että ei kaikki voi asua kaupungissa. Shanghaissa asuu 4 kertaa Suomen asukasluvun verran ihmisiä.[/QUOTE]

Syrjässä asumisesta tässä ketjussa oli kyse! Siis PK-seudusta. Miksei tuollainen kaupunki voisi ollakin jossain keskellä Suomea, Oulu-Kajaani-akselilla. Hesassa on aina paska keli, tuulee ja sataa.

Sulla mitä luultavimmin palaa se sama raha kulkemiseen mitä kaupungissa asuvalla menee asumiseen...

Lisäksi mun mielestä on ihan hölmö yhtälö että esim. Tampereella asuvat käyvät Ylöjärvellä ja Nokialla töissä ja Nokialla ja Ylöjärvellä asuvat käyvät Tampereella töissä. Sitten istutaan ruuhkassa mennentullen. Eli eikö voisi ensisijaisesti asua siinä kaupungissa missä on töissä? kyllä olis tilaa Tampereellakin jos muualla töissäkäyvät muuttaisivat sinne missä ovat töissä...

[QUOTE="vieras";27237415]Mutta mitäs me sitten syötäis, jos asuttaisiin kaikki samassa kaupungissa....toisiamme varmaan.[/QUOTE]

voivoi... no onneksi on marttyyrejä jotka asuu siellä korvessa, että me muut saadaan syötyä ja asuttua kaupungissa :)

aina löytyy ihmisiä jotka HALUAA asua maalla, en todellakaan usko että kenenkään täällä suomessa on siellä maalla PAKKO asua.. Että tervetuloa vaan kaupunkiin jos haluat.

[QUOTE="vieras";27237415]Mutta mitäs me sitten syötäis, jos asuttaisiin kaikki samassa kaupungissa....toisiamme varmaan.[/QUOTE]

Jos kuvitellaan tällainen utopia jossa koko Suomen ihmiset asuu yhdessä kaupungissa. Niin sitten varmaan tehtäisiin sinne kaupungiin pikkupeltoja ja viljelmiä jne. Loppu ruoka ostettaisiin ulkomailta.

Jo nyt tilanne on se, että vaikka ihmisiä näkemään sinne keskustaan asumaan niin palvelut siirtyvätkin halvempien tilojen perässä periferiaan eli yhtä lailla keskusta- asujalka voi olla se 10 km töihin tai vaikka rautakauppaan.

[QUOTE="Kifa";27237463]Jo nyt tilanne on se, että vaikka ihmisiä näkemään sinne keskustaan asumaan niin palvelut siirtyvätkin halvempien tilojen perässä periferiaan eli yhtä lailla keskusta- asujalka voi olla se 10 km töihin tai vaikka rautakauppaan.[/QUOTE]

Töihin ja rautakauppaan kyllä. Mutta ei ruokakauppaan, vaatekauppaan, apteekkiin jne.

Yhteistyössä