Kiireesti apua, maton virkkaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sikke1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sikke1

Aktiivinen jäsen
17.08.2004
4 133
0
36
Aloitin virkkaamaan mattoa trikookuteella. En ole aiemmin virkannut mattoja. Aloitin tekemään Juhannusruusu mattoa. Onko joku tehnyt tällä ohjeella? Kysymykseni kuuluukin, että kuuluuko maton "kupruilla" heti alkuvaiheessa? Eli lisäyksiä rupesi tulemaan tosi paljon heti 5. kierroksella. Nyt olen vasta 6. kierroksella. Tasaantuuko noi lisäykset ettei koko ajan tule noin kamalasti lisää silmukoita? Mietin olenko osannut tulkita ohjetta oikein.

Olen yrittänyt etsiä muitakin ohjeita virkattuun mattoon, mutta aika laihoin tuloksin. Haluaisin kuitenkin jonkuin pitsimaton eli en ihan kiinteillä silmukoilla haluaisi mattoa tehdä.

:wave: Osaisko kukaan auttaa? Jätin virkkaamisen tauolle. En viitsi virkata lisää kerroksia jos teen sen ihan turhaan ja joudun purkamaan koko helanhoidon. Matonalkua ei saa ainakaan tässä vaiheessa suoristettua millään, kun kupruilee tosi monesta kohtaa. Kuuluuko se asiaan? Vai onkohan mun alotus ihan susi?

Osaatko tulkita kuvaa?
LASKE, onko sulla sama määrä silmukoita kullakin kerroksella ohjekuvasta?

Jos ohjekuva on pieni niin netistä saat isompana http://www.kangasaitta.fi/kangasaitta/web.nsf/pages/240E070089337443C22577AC006D4389/$file/Virkattu_matto_10062011.pdf

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27240581:
Ei sen kupruilla kuulu. Joko sulla on tulkintavirhe tai sitten ohjeessa on virhe.

Sitä mä tässä mietinkin, ettäolen tulkinnut ohjeen väärin. Teen siis tälllä ohjeella.

http://www.kangasaitta.fi/kangasaitta/web.nsf/pages/240E070089337443C22577AC006D4389/$file/Virkattu_matto_10062011.pdf

Olen 6. kierroksen alussa. Pylväitä rupesi tulemaan paljon enemmän mitäoli edellisellä kierroksella. Jos jokaiseen silmukkaan tulee paljon lisäsilmukoita niin työstä tulee aika kauhea:(

Viimeksi muokattu:
Joo, toi laskeminen voisi auttaa.

Onko ohjeessa merkintää tiheydestä, eli montako kerrosta ja silmukkaa per 10 cm (siis 10cmx10cm kokoisella alueella). Jos on ja oma mittasi heittää ohjeen mukaisesta, voi käsialasi olla liian kireää tai löysää. Tähän voi sitten auttaa isompi koukku (käsialasi liian kireää) tai pienempi koukku (käsialasi löysää).

Ymmärtääköhän tota mun selitystä nyt kukaan (raapii päätään)??

Ei ole, vaanvarmaankin puolet enemmän. Eli en ole osannut tulkita ohjetta ollenkaan. Mä tein pylväitä joka ikiseen silmukkaan.

Ei ei eiiiii.

Virkkaat 3 ketjusilmukkaa, jotka ovat siis kerroksen 1. pylväs.
Sen jälkeen virkkaat 2 pylvästä samaan silmukkaan, sen jälkeen 3 pylvästä ihan normaalisti, siis pylväs pylvääseen, eli 1 per silmukka.
Sitten 2 pylvästä samaan silmukkaa, 3 pylvästä normaalisti.

Edellyttää tietenkin, että sulla on EDELLISET kerrokset myös virkattu oikein.
Ohjeessa on aina kerroksen lopussa = merkin jälkeen kuinka monta silmukkaa kerrokselle tuli tehtyä, jos on vähemmän olet tehnyt virheen, jos enemmän olet tehnyt virheen.

Viimeksi muokattu:
Laitan vielä tekstin kierroksesta

5. krs: 3 kjs. *2 p samaan s:aan, 3 p*, toista *-* 13 kertaa. 1 ps aloitusp:n 3. kjs:aan (= 66 p).

Eli mitenkä tuo ohje tulkitaan. Itse tajuan tuon sillä tavalla, että 2 pylvästä samaan silmukkaan, 3 pylvästä samaan silmukkaan, tätä toistetaan.

Pitääkö silmukoita jättää väliin?

Kovasti tekisi mieli yrittää tehdä tuo Kotivinkin kylpyhuoneen matto. Olen viimeksi virkannut koulussa 70-luvulla :-)
Te, jotka osaatte tehdä käsitöitä, niin onko ohje helppo vai liian vaikea? Olisi kova into tehdä jotain. Yritin viime viikonloppuna aloittaa pipoa helpolla ohjeella, mutta saapi nähdä tuleeko ikinä valmista. Ja villasukkaakin pitäisi yrittää muistella, siinä olen menossa kantapään kohdalla.

Mäkin haluaisin virkata mut en tajua noita ohjeita. Mikä olis sellainen opas jossa asia selitettäisiin ihan urpoille. Tarvitsisin havainnollisen kuvituksen.
Kolme pylvästä samaan silmukkaan, öö, siis mitä? Missä oppisin virkkaamaan. Onko jotain kursseja olemassa?

Purin 5. kerroksen. Mulla on 4.lläkin kerroksella 59 pylvästä, vaikka pitää olla 53. Tarvii purkaasekin kerros.

Toivottavasti osutaan tänään äitini luo yhtä aikaa veljen perheen kanssa. Heidän 9.luokkalainen on innokas virkkaaja. Hän varmaankin osaa neuvoa mua.

[QUOTE="vieras";27240685]Mäkin haluaisin virkata mut en tajua noita ohjeita. Mikä olis sellainen opas jossa asia selitettäisiin ihan urpoille. Tarvitsisin havainnollisen kuvituksen.
Kolme pylvästä samaan silmukkaan, öö, siis mitä? Missä oppisin virkkaamaan. Onko jotain kursseja olemassa?[/QUOTE]

Perusta työpaikalle kerho ja teette silloin tällöin työajan jälkeen. Joukoss on aina joku osaavampi, joka neuvoo. Meillä ainakin yksi paikallinen mll on pyörittänyt käsityökerhoa ja juuri kuulin lankabaarista eli käsityöliike, jossa voi kahvitella ja kokoontua käsitöiden merkeissä. Omaan kotiin voi pyytää samanhenkisiä ystäviä. Mutta jos jossain olisi käsitöiden alkeet tumpuloille - kurssi, niin varmasti osallistuisin. Miksi vihasinkaan käsitöitä kouluaikana, meni oppi sivu suun.

Yhteistyössä