Mä sitten ärähdin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "koppakuoriainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"koppakuoriainen"

Vieras
Mun äitini on rasittava. En tiedä, tarkoittaako se hyvää ja haluaa jakaa neuvojaan vai pitääkö se meitä muita jotenkin tyhmänä ja haluaa vain päästä pätemään. En ole koskaan uskaltanut kysyä, miten on.

Sille ei voi edes kertoa mitään hauskaa sattumusta, kun se joko keksii siitä jotain kritisoitavaa tai sitten se ohjeistaa aivan tosissaan, miten vastaavassa tilanteessa pitäisi toimia. Eivätkä nämä hauskat sattumukset liity mihinkään typerään kaahottamiseen, vaan lapsiin! Mä en ole onnistunut kertomaan yhtään hauskaa juttua niin, ettei siitä olisi tullut jotain sanomista. Jos mä kerron, miten kuopus piiloutui vaatehuoneesta noutamansa vaateläjän alle ja virnisteli sitten sieltä ilkikurisen näköisenä, äiti tulkitsee, että se raukka ei saa huomiota kuin "negatiivisin keinoin" eikä se opi, ettei vaatteita kuulu nuhjata pitkin lattioita.

Mua kritisoidaan imettämisestä. Samoin siitä, että pidän lapsesta väärin kiinni, kun se opettelee kävelemään. En saisi pitää käsistä vaan vain kainaloista. Syötän lapsille vääränkokoisia ruoanpaloja. Se pitää mulle luentoja lastenkasvatuksesta.Yhdellä viikolla se vänisee, etten saa olla tiukka lapsille, niille opetetaan käyttäytymistä sitten isompana. Toisella viikolla se luennoi, miten tärkeää on pitää lapsille rajat, kieltää niitä ja estää niitä tekemästä tyhmyyksiä. Mulla alkaa olla mitta niiiiiin täynnä 4 vuoden jälkeen.

Mä en yleensä ole laittanut sille erityisesti hanttiin, yrittänyt vain päästää märinät toisesta korvasta ulos, mutta viime viikolla mulla tuli pää niin täyteen sitä lärpätystä, että pinna paloi. Pidin kuulemma lapsesta väärin kiinni kun puin sitä ja siksi lapsi karjui kuin syötävä. Kuopuksella on se vaihe, kun ulkovaatteiden pukeminen on ihan perseestä. Mä olen tavannut ottaa kiukuttelijan syliin istumaan, selkä itseäni vasten ja sitten tukevalla kouraotteella nappaan kiinni joka raajan vuoron perään ja laitan ne hihoihin ja lahkeisiin. Suorituksen päätteeksi jutellaan mukavia ja muksu pyyhältää ovelle innoissaan odottamaan ulospääsyä. Pitäisi kuulemma olla vuorovaikutuksellinen ja pukea rimpuileva ja potkiva lapsi edestäpäin.

Multa paloi proppu keskellä sitä pukemisshowta, kun yksi vain mäkätti vieressä ja ärähdin, että sopisi olla neuvomatta jatkuvasti, mulle riittää. Nyt on sitten vallinnut radiohiljaisuus jo neljä päivää. Tyhmäähän tämä aikuisilta on, mutta mä aion antaa äitimuorin marinoitua rauhassa, onpa kerrankin hänen vuoronsa olla kiukkuinen saamastaan kohtelusta. En mä tahallani sille töräyttänyt mielipidettäni, pääsi vahingossa lipsahtamaan. Tuli kyllä sellainen olo, että mä pian opettelen sanomaan muutenkin kuin vahingossa, helpotti oloa kyllä huomattavasti.

Sano jatkossakin. Äitisi yllättyi, kun ilmaisitkin olevasi ihan oikeasti aikuinen. Tulee vaan mieleen, että oletkohan ollut vähän liian kiltti tähän asti, jos noinkin pieni ärähdys sai radiohiljaisuuden aikaan?

Onneksi oma äitini tai anoppikaan ei ole tuollainen, olisin kyllä räjähtänyt jo moneen otteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pitää sanoa!;27286631:
Sano jatkossakin. Äitisi yllättyi, kun ilmaisitkin olevasi ihan oikeasti aikuinen. Tulee vaan mieleen, että oletkohan ollut vähän liian kiltti tähän asti, jos noinkin pieni ärähdys sai radiohiljaisuuden aikaan?

Onneksi oma äitini tai anoppikaan ei ole tuollainen, olisin kyllä räjähtänyt jo moneen otteeseen.

Mä olen räjähdellyt lähinnä kotimatkalla sisäisesti, olen joskus meinaan ottanut tenavat kyytiin ja poistunut, kun alkoi tuntua, etä posahdan mummolle lasten edessä justiinsa. En ole ihan satavarma, mitä mä pelkään tapahtuvaksi, jos joskus kerron pilkulleen, mitä mä ajattelen, meillä kun ei ole koskaan sallittu mitään ns. silmille hyppimistä.

[QUOTE="koppakuoriainen";27286652]Olet varmasti oikeassa. Ei vain ole helppoa oppia uusia temppuja. Vaan alku se on tämäkin. :)[/QUOTE]

minä olin pitkään tuollainen. En ikinä sanonut vastaan ja olin tosi kiltti tyttö. Se ei vaan enää työelämässä ja kun tulee omaa perhettä vaan toimi. Kaikki käyttää hyväksi työelämässä jos ei osaa sanoa mielipiteitä. Itse olen räjähdellyt välillä äidille, anopille ja isoäidillekin, varsinkin lapsiin liittyvistä asioista. Ei ihan kaikkea tarvitse sietää

minä olin pitkään tuollainen. En ikinä sanonut vastaan ja olin tosi kiltti tyttö. Se ei vaan enää työelämässä ja kun tulee omaa perhettä vaan toimi. Kaikki käyttää hyväksi työelämässä jos ei osaa sanoa mielipiteitä. Itse olen räjähdellyt välillä äidille, anopille ja isoäidillekin, varsinkin lapsiin liittyvistä asioista. Ei ihan kaikkea tarvitse sietää

Toivottavasti minäkin vielä opin. En nyt välttämättä tuiskahtelemaan, mutta edes sanomaan nätisti. Tosian taitaa olla niin, että kun aikansa patoaa, niin väkisinkin esitystapa on äkäisempi, kun lopulta tulee mitta täyteen. Vähimmällä varmaan pääsisi, kun uskaltaisi sanoa asioista heti silloin, kun ne ottavat päähän.

Ihan hyvä muistuttaa äidillesi välillä, että jokaisella on oma tapansa toimia asioissa ja että sitä pitää kunnioittaa. Oma äitini (81v) neuvoo mua (51v) vieläkin niin, että välillä tuntuu, kuin olisin murrosikäinen (15v). Ja minä olen vannonut, että omieni kanssa en syyllisty samaan. Vaan vannomatta paras...

Yhteistyössä