Raskaus saa vihaamaan peilikuvaa ja puntaria *turhaa purnausta ja valitusta*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta lihava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta lihava

Vieras
Raskaus ja vauva ovat ihania asioita, sitä ei tämä vuodatus tarkoita.
MUTTA! Vihaan sitä, että itsekurilleni tapahtuu jotain, ja mulla on jatkuva himo vain syödä ja syödä. Tunnen itseni kuvottavaksi läskiksi, viikkoja 9, ja painokin noussut jo 3kg :x Tätä tahtia mä olen aivan järkyttävä valas toukokuussa!
Vihaan tätä vatsan pömpötystä, kun se ei johdu kohdun kasvusta, vaan vain ja ainoastaan syömisen aiheuttamasta turvotuksesta.

Lopeta se turha syöminen, ei sinusta sitten mitään läskiä tule.
Alkuraskauden turvotuskin yleensä helpottaa puoliväliin mennessä.

Itse ainakin tunsin itseni tosi kauniiksi raskaana ollessani =)

Nyt ota se itsekuri käyttöön ja pistä itsesi tajuamaan, että tällä hetkellä kehosi kuuluu muillekin kuin itsellesi. Se turpoaa ja muuttuu tässä vielä suuntaan jos toiseenkin.

Terveellisiä, säännöllisiä ja monipuolisia aterioita ruokamääristä kitsastelematta, niin mieliteot pysyvät kurissa. Jos eivät pysy, niin niilläkin on tarkoituksensa luonnon suunnitelmassa.

Kyllä se sitten helpottaa kun maha on sen verran iso että vie enemmän huomiota (ihan siis itseltäsi). Se alkuraskauden painonnousu onkin pahinta kun tuntee itsensä vain läskiksi. Loppuraskaudessa sitten raskaana olevaksi. Vaikea ehkä selittää...

Huvittavaahan tässä on se, että mä normaalisti syön todella kurinalaisesti ja terveellisesti arkena, viikonloppuisin sallin herkuttelun, ja sillä sekä liikunnalla on kroppa pysynyt hyvänä.
Nyt vaan on nälkä, huolimatta siitä, että syön säännöllisesti sen viisi kertaa päivässä, nyt joutuu syödä sen lisäksi.

Huvittavaahan tässä on se, että mä normaalisti syön todella kurinalaisesti ja terveellisesti arkena, viikonloppuisin sallin herkuttelun, ja sillä sekä liikunnalla on kroppa pysynyt hyvänä.
Nyt vaan on nälkä, huolimatta siitä, että syön säännöllisesti sen viisi kertaa päivässä, nyt joutuu syödä sen lisäksi.

Sitten pitää syödä nälkäänsä ja yrittää keksiä muuta ajateltavaa sen peilin ja puntarin tilalle. Itselläni ja monella ystävällä on ollut tuota järjestöntä alkuraskauden hormoninälkää. Siinä ei auta itsensä ruoskiminen.

Mulla meni paino samaa rataa. lopuksi kiloja oli tullut 15 ja niistä 12 jäi synnytyssaliin. en miettinyt syömisisäni, no en kyllä muutenkaan koskaan syö epäterveellisesti, paitsi suklaata. mulla oli alusta asti turvotusta paljon. aloin käyttämään äitiyshousuja jo viikolla 14 kun ei pystynyt olemaan missään muissa. iltaisin näytin aika pallolta.

äläsiis murehdi. alussa sitä mahan turvotusta saattaa olla todella paljon. ja lopussa se maha on ihan itse vauvasta melkkoisen pallo. syö maitohappobakteereja ja juo tarpeeks. pyri syömään terveellisesti vaikka söisitkin paljon.

Mä söin koko ajan herkkuja, varsinkin alussa ei meinannut oikea ruoka mennä alas mutten kyllä murehtinut asiaa. Imetyksen jälkeen painoin pari kiloa vähemmän kuin ennen raskautta.

minulla oli sama vika toisessa raskaudessa, järjetön nälkä kokoajan ja sitten kun ainut mikä meni alas
oli tyyliin euron juustot.. mutta yllätys yllätys, nyt kun vauva on muutaman kuukauden ikäinen olen taas
samassa painossa kuin ennen raskautta, vaikka olin varma etten pääse niistä ylinmääräisistä kiloista millää.
enkä ole siis mitenkään kuntoillut tms

I feel you!! Raskauden ekat kolme kuukautta pahaolo oli seurana 24/7. Syöminen helpotti hetkeksi, ja sittenhän sitä tuli syötyä...Kiloja on nyt viikkoon 16 mennessä tullut jo varmaan 7. Anoppikin tuumasi että sähän näytät niin äidilliseltä kun olet tuollainen pyylevä! Arvaat varmaan kuinka kivalta tuntuu tuollaiset kommentit. No onneksi mies on aivan innoissaan kun muotoja löytyy vähän joka suuntaan.

Esikoista odottaessa kiloja tuli lisää 18kg, nyt luulen että se ei riitä:( Ylimääräiset kilot lähtivät kyllä synnytyksen jälkeen ihan itsestään. Puolen vuoden päästä olin jo ihan huomaamattani entisissä mitoissa, pari kiloa taisi jäädä muistoksi. Kyllä se syöminen palautuu taas synnytyksen jälkeen normaaliksi, jos sulle ei ole ennen raskauttakaan ollut sen kanssa mitään ongelmaa. Mulla ainakin on raskauden aikana ihan sellainen syömishäiriöinen olo, ruoka pyörii mielessä paljon enemmän kuin yleensä.

Sitten kun sun vatsa alkaa kunnolla näkyä, osta kauniita vaatteita ja korosta vatsaasi pukeutumisellasi äläkä yritä pukeutua mihinkään kaapuihin. Mua ainakin se piristää:) Raskausvatsa on näyttävin asuste mitä on olemassa;)

No heitäppä se puntari mäkkeen, jos on nälkä tarttee syödä. Mun mielestä odottajat ihan liikaa tuijottaa peilikuvaa ja puntarin lukemia, jostain kumman syystä raskaana olevan pitäis olla jotenkin timmi, vaikka on ihan normaalia, että paino nousee odotusaikana.

[QUOTE="vieras";27300175]No heitäppä se puntari mäkkeen, jos on nälkä tarttee syödä. Mun mielestä odottajat ihan liikaa tuijottaa peilikuvaa ja puntarin lukemia, jostain kumman syystä raskaana olevan pitäis olla jotenkin timmi, vaikka on ihan normaalia, että paino nousee odotusaikana.[/QUOTE]

No ei auta puntarin poisheitto. Neuvolassahan ne punnitsee ja valittaa. Itselleni ainakin neuvolatäti valitteli ja antoi ravinto-oppaita jne. kun luuli että herkuttelen :( suurin osa tuli ihan kotiruuasta koska oli vaan jatkuva nälkä. Se oli hirveää. Yölläkin heräsin kamalaan nälkään. No, paino lähti kuitenkin raskauden jälkeen. Vaikka se täti neuvolassa vannoi mun jäävän läskiksi...

No ei auta puntarin poisheitto. Neuvolassahan ne punnitsee ja valittaa. Itselleni ainakin neuvolatäti valitteli ja antoi ravinto-oppaita jne. kun luuli että herkuttelen :( suurin osa tuli ihan kotiruuasta koska oli vaan jatkuva nälkä. Se oli hirveää. Yölläkin heräsin kamalaan nälkään. No, paino lähti kuitenkin raskauden jälkeen. Vaikka se täti neuvolassa vannoi mun jäävän läskiksi...

No eipä tartte alkuunsa kuunnella painon nousuta kuin kuukauden välein. Turhan tarkka painon seuranta kotona vain ahdistaa, kokemusta nääs on. Mulle ei koskaan kukaan neukkatäti ole painosta urputtanut, vaikka esikoisesta tulikin lähemmäs 30 kiloa, eikä todellakaan paino ehtinyt normaalisoitua ennen toista raskautta. Me kun ollaan kaikki erilaisia ja se vaan tarvii ymmärtää, jos neuvolan täti ketuttaa, niin senkin voi aina vaihtaa, siittäkin kokemusta löytyy.

Jos on nälkä niin syö :)

Itsellä oli nälkä vähän koko ajan, ja varsinkin jätskiä ja suklaata himoitsin tosi paljon... Paino alkoi nousta plussaamisesta tasaisesti ja 17kg tuli kaikkiaan. Lähti kyllä myös tosi nopeasti pois, suurin osa ihan muutamassa viikossa. Ja loputkin siinä imetysaikana, niin että olen jo hoikempi kuin ennen raskautumista.

Raskausaikana kuuluu kerätä myös rasvaa kehoon, että sitten imetys onnistuisi jne. Mutta toki painoa kannattaa seurata, koska useita kymmeniä kiloja sitä ei tietenkään pitäisi tulla ja kaikilla se ei myöskään lähde yhtä helposti pois. Mutta turha siitä on liikaakaan stressata, koska painon nousu on ihan normaalia! Myös alkuraskaudessa :)

Mulla oli myös alkuraskaudessa ihan järjetön nälkä koko ajan. Raskauden edetessä ruokahalu kuitenkin normalisoitui, enkä ole enää kokenut tarvitsevani enempää ruokaa kuin ennen raskautta. Nyt on kasassa 21 viikkoa, ja paino on noussut yhteensä jonkun 5-6 kiloa. Neukkatäti ei onneksi ole missään vaiheessa valittanut painostani, hoikka kun olen...

Yhteistyössä