Mitä mieltä olisitte, jos joku ehdottaisi, ettei jatkossa ostettaisi puolin ja toisin joululahjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pulassa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pulassa"

Vieras
Vaikka olettekin niitä ennnen toisillenne hankkineet. Musta tuntuu typerälle ostella lahjoja, jotka ei kuitenkaan ole mieleisiä, kun en tiedä mitä ostaa ja itsekin saadaa turhaa tavaraa. Voi kun ihmiset tajuaisi, että haluaisimme vain esim palveluita lahjaksi,ei tavaraa yms. Voiko joku loukkaantua,jos ehdottaisin ettei lahjoja enää ostella?

Kai siitä voi loukkaantua, toiset on niin lahjaihmisiä. Onneksi meillä on sovittu ajat sitten, että aikuisille ei osteta lahjoja. Eli mä en osta miehelle, vanhemmilleni, anopille enkä kellekään täysi-ikäiselle. Enkä sitten myöskään saa keltään heistä. Paljon vähemmän stressiä ja sellasta rahan hukkaa kun on "pakko ostaa" jotain turhaa.

Mä en tykkäis koska rakastan ostella lahjoja :) Mä tosin ostan sellaista mitä tiedän ihmisten haluavan, esim. just jotain lahjakortteja jalkahoitoihin tms.
Mutta voithan sä ehdottaa tota tai sanoa että teillä on jo kaikkea ja haluatte olla ekologisia, siis haluatte vain aineettomia lahjoja jos jotain haluavat ostaa 8)

meillä ei suvussa/kaveripiireissä osteta aikuisten kesken lahjoja paitsi minä ja mies toisillemme sekä vanhemmillemme mutta esim sisarusten kesken ostetaan vain alle 18vuotiaille lapsille.

Itse ehdotin viime vuonna, että ostetaan lahjoja vain kummilapsille, ei muille serkuille. Kaikille sopii. Pääsee helpommalla/vähemmällä. Ja mieluummin laitan kummilapselle jonkun järkevän lahjan, kuin kaikille lasten serkuille jotain pientä.
Ehdota rohkeasti. :)

En loukkaannu, jos joku ilmoittaa, ettei osta minulle lahjaa, mutta haluan kyllä itse ostaa, jos keksin jotain kivaa.

Palveluita, kavereiden keräämiä astiasarjoja jne.

Meillä on ollut muutaman vuoden jo tällainen lahjaton joulu kavereiden ja sisarusten kanssa. Ihanaa! Siis aivan ihanaa! Ei tarvitse väkisin miettiä lahjoja eikä itsellekään kerry mitään turhaa! Jotain syötävää ja juotavaa saa viedä lahjaksi, mutta kukaan ei osta mitään tavaraa!

Ei onnistuisi, minä en tykkäisi asiasta yhtään, minä rakastan hankkia lahjoja ja vielä enemmän minä tykkään saada niitä :) Jotenkin joulu ei tuntuisi yhtään joululta, jos ei ainuttakaan lahjaa saisi.

Tiedän että toiset loukkaantuvat, mutta ymmärtäisin kyllä itsekin tuon. Itse tykkäisin siitä, että voisi kertoa ihan suoraan lahjatoiveita ja tarpeita ja näin omassa perheessäni tehdäänkin, mutta pari ihmistä on pitänyt tätä todella loukkaavana. On ilmeisesti hienompaa sanoa, että ei tarvi mitään ja ihan mikä vaan käy ja sitten valittaa selän takana, että taas saatiin jotain rumaa ja tarpeetonta. Minä en ainakaan loukkaantuisi jos joku toivoisi ettei ostettaisi ollenkaan lahjoja ja muutamien kanssa olen niin sopinutkin. Pääseepähän vain puolin ja toisin helpommalla.

Mä toivon ihan sama. Lahjat lapsille ymmärrän. Mutta että aikuiset lahjoo toisiaan, vallankin tavaroin. Mä kansa mieluummin otan lahjan vaikka syötävässä muodossa. On ihana saada paketti herkkujuutoja - tai sitten jonkun itsetekemiä herkkuja.

Mä tykkään ostella tavarani itse, sen mitä tarviin. Mies sai pari vuotta sitten lahjaksi vakuumikoneen. Okei, sillä on meille kyllä käyttöä. Mutta jos olisi "saatu itse laittaa lahjaan rahaa lisää", niin olisi ostettu kunnollinen ja kestävä versio. Koskakäytämme laitetta paljon. Nyt tuo lahjakone on jo roskissa koska meni vuodessa rikki eikä alunperinkään ollut kovin tehokas. Eihän se tietty meille sinällään mitään maksanut, mutta en tykkää "kertakäyttöisyydestä" yhtaan. Kaatopaikkaa on turha täyttää noilla.

Kavereiden kesken näin on ollut jo vuosia. Perheen kesken sovittiin että tänä vuonna aikuisille vaan 1 lahja. Eli ostetaan kimppalahjoina jotain järkevää ja mieleistä,tyyliin äidilleni lahjakortti hierontaan tms,isälleni yks kalliihko tietokoneohjelma jne..

No, mielenköyhää käyttää rahat sellaiseen mistä toinen ei tykkää!

Lahjaa kun lähdetään toiselle ostamaan niin toinen täytyy tuntea sen verran hyvin, että osaa ostaa oikean lahjan. Kyllä, antamisen ilo on varmasti paras ilo, mutta mun mielestä parempi että jättää ostamatta jos ei ole satavarma mistä toinen voisi ilahtua.

Olis ihan loistavaa, mutta valitettavasti omat ystävät ovat sellaisia ettei siinä sopimuksessa pysytä vaan sitten saa nolona ja tyhjin käsin ottaa lahjoja vastaan kun "piti kuitenkin jotain pientä ostaa".

Mä en jaksais ostaa kellekään aikuiselle mitään, muuta kuin mun miehelle.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="minttu";27335576]Mä toivon ihan sama. Lahjat lapsille ymmärrän. Mutta että aikuiset lahjoo toisiaan, vallankin tavaroin. Mä kansa mieluummin otan lahjan vaikka syötävässä muodossa. On ihana saada paketti herkkujuutoja - tai sitten jonkun itsetekemiä herkkuja.

Mä tykkään ostella tavarani itse, sen mitä tarviin. Mies sai pari vuotta sitten lahjaksi vakuumikoneen. Okei, sillä on meille kyllä käyttöä. Mutta jos olisi "saatu itse laittaa lahjaan rahaa lisää", niin olisi ostettu kunnollinen ja kestävä versio. Koskakäytämme laitetta paljon. Nyt tuo lahjakone on jo roskissa koska meni vuodessa rikki eikä alunperinkään ollut kovin tehokas. Eihän se tietty meille sinällään mitään maksanut, mutta en tykkää "kertakäyttöisyydestä" yhtaan. Kaatopaikkaa on turha täyttää noilla.[/QUOTE]

Mulla on samaa kokemusta noista "tarpeeseen" ostetuista lahjoista. Mies saa isältään usein työkaluja lahjaksi, mikä sinällään on ihan kiva ajatus, mutta kun sillä bilteman alelaarin avainsarjalla ei oikeasti kiristetä yhtään mitään ilman joko työkalun tai ranteen hajoamista, eikä sillä sotkasta kaupanpääliseksi saadulla akkuporakoneella oikeasti porata yhtään mitään, kun tehot ei riitä kuin ruuvien vääntämiseen valmiiseen reikään. Ja sitten vielä on hemmetin loukkaantunut kun kerrotaan vieneemme kaatopaikalle kun meni rikki alta puolessa vuodessa. No noille isovanhemmille täytyy lastenlastenkin lahjatoiveet esittää erittäin tarkoilla spekseillä ja kuvien kera, muuten tulee jotain ihan sekundaa, "kun halvalla sai".

Nyt tulee lapsellinen vastaus :D mutta kirjoitan siltikin ;)

Meillä on vanhempieni ja sisarusteni kanssa tällainenn systeemi. Äitini oli kysynyt sisaruksiltani (2kpl), että tehdäänkö näin ja heille sopi. Joten näin siis tehdään. Minä en tykkää, sillä rakastan joulua, lahjojen ostamista / tekemistä, antamista sekä myös saamista. Mieskään ei joululahjoja ostele, joten en siis saa yhtään lahjaa jos en sitten erikseen miehelle sano, että haluan sen ja sen lahjan, osta! Yhtään lahjaa ei siis äiti-raukka saa :D Joulu ei tunnu joululta ilman edes yhtä lahjaa.

Nyt tulee lapsellinen vastaus :D mutta kirjoitan siltikin ;)

Meillä on vanhempieni ja sisarusteni kanssa tällainenn systeemi. Äitini oli kysynyt sisaruksiltani (2kpl), että tehdäänkö näin ja heille sopi. Joten näin siis tehdään. Minä en tykkää, sillä rakastan joulua, lahjojen ostamista / tekemistä, antamista sekä myös saamista. Mieskään ei joululahjoja ostele, joten en siis saa yhtään lahjaa jos en sitten erikseen miehelle sano, että haluan sen ja sen lahjan, osta! Yhtään lahjaa ei siis äiti-raukka saa :D Joulu ei tunnu joululta ilman edes yhtä lahjaa.

Lisään vielä, että lahjan ei tosiaankaan tarvitse olla jokin kaupasta ostettu! Esim. villasukat, rasia itse tehtyjä keksejä tms... nuo olisivat aivan ihania!

Lisään vielä, että lahjan ei tosiaankaan tarvitse olla jokin kaupasta ostettu! Esim. villasukat, rasia itse tehtyjä keksejä tms... nuo olisivat aivan ihania!

Oi, tän lisäyksen myötä tästä tuli kuin minun vastaus ;)

Sovimme sisarusten kanssa että ei osteta lahjoja koska parin joulun aikana sopimamme diili että annetaan sellasta joka "kuluu pois" tai jotain hyvin pientä ei toteutunut.. Mm. yhtenä jouluna saimme ison lyhdyn (saranat vinksallaan ja huonosti maalattu) jonka sisällä oli 3 lasista tuikku kupposta (ihan nättejän kunhan saan tehtyä niistä jonkilaisen asetelman), lahjasta suorastaan loisti että se oli pikapikaa hankittu honkkarista :/ Olisin enemmän ilahtunut vaikkapa rasiallisesta pipareita tms.

Meillä pidetään porukan kesken arpajaiset syksyllä että kuka ostaa kenellekin. Kaikkien aikuisten nimet lapulle ja nostetaan saaja. Arvo on ollut 10-20 eur.

Tämä siis meidän perheen, sisarusten ja siovanhempien kesken eli mihin perheisiin ostettaisi aikuisille lahjoja muutenkin. Näin jokainen saa yhden "tontulta" koska ostajaa ei kerrota :)

Yhteistyössä