Paljonko voi pyytää kunnianloukkauksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tööt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tööt"

Vieras
Osaako kukaan neuvoa paljonko voi pyytää kunnianloukkauksesta ja solvaamisesta?

Sairaanhoitohenkilökuntaan kuuluva, nimitteli mädäksi lehmäksi, hulluksi,
ja huusi niin, että kuului todistetusti kahden seinän läpi.
Potilas on masentunut, sanoi vielä että makaa vaikka tuomiopäivään saakka, en ota sinusta vastuuta.
Kyse oli hoitokäynnistä/terapiakäynnistä. Asia on tutkinnassa.

No, itse asiassa kyllä maksetaan. Muistan tapauksen, jossa joku nimitteli naista rumaksi ravintolassa. Mies tuomittiin olisiko ollut 2000 euron korvauksiin kunnianloukkauksesta.

Toinen tapaus : Nainen nimitteli miestä manneksi, värivammaiseksi, mutakuonoksi jne.
Käräjäoikeus kuitenkin tuomitsi naisen kunnianloukkauksesta sekä järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta 50 päiväsakkoon. Lisäksi hänen tulee maksaa vartijalle 1 200 euron korvaus henkisestä kärsimyksestä.

Mä en ymmärrä ihmisiä jotka hakee kunnianloukkaus syytettä! Mikä ihmeen "kunnia" siinä nyt menee jos toinen käyttäytyy törpösti ja rahallako sen muka saa takaisin :-O. Turhaa pelleilyä ja itsensä nostamista jalustalle.
Ap: lle sanoisin että olisiko hoitovirhe oikeampi lähestymistapa?

[QUOTE="vai niin";23480623]Mä en ymmärrä ihmisiä jotka hakee kunnianloukkaus syytettä! Mikä ihmeen "kunnia" siinä nyt menee jos toinen käyttäytyy törpösti ja rahallako sen muka saa takaisin :-O. Turhaa pelleilyä ja itsensä nostamista jalustalle.
Ap: lle sanoisin että olisiko hoitovirhe oikeampi lähestymistapa?[/QUOTE]

Törppö henkilö ehkä seuraavalla kerralla vähän varoo sanojaan, kun on kerran tuomittu korvauksiin. Siinä on yksi ihan hyvä syy nostaa kunnianloukkaussyyte.

Asianosainen on tapahtuneesta todella entistäkin masentuneempi.
Ja kaikki hoitajan sanomiset pyörii päässä.
On tehty potilasasiamiehen kautta hoidosta kantelu mutta on kehotettu hakemaan myös rahallista korvausta. Eihän raha asiaa tyhjäksi tee mutta onhan vähän lohduttavaa jos saisi korvauksen.
Ja saisihan hoitaja opetuksen, ettei toistuisi.

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="tööt";23480756]Asianosainen on tapahtuneesta todella entistäkin masentuneempi.
Ja kaikki hoitajan sanomiset pyörii päässä.
On tehty potilasasiamiehen kautta hoidosta kantelu mutta on kehotettu hakemaan myös rahallista korvausta. Eihän raha asiaa tyhjäksi tee mutta onhan vähän lohduttavaa jos saisi korvauksen.
Ja saisihan hoitaja opetuksen, ettei toistuisi.[/QUOTE]

Noi summat on oikeasti suomessa niin pieniä pääsääntöisesti, että ei todellakaan kannata. Ymmärrätkö miten paha mieli siitä tulee asiaa muiden edessä oikeudessa käsitellä ja vatvoa moneen kertaan. Noissa kestää aina pitkä aika ja todella turhauttavaa varmasti käydä läpi noita jossain oikeussalissa. Ei ole jonkun muutaman satasen arvoista.

voiko joku joutua maksaamaan kunninanloukkaus syytteen jos asia ei piädä yhtään paikaansa? tai jos on esim 2 ihmistä jotka ovat loukaneet toisia yhtä pahasti tuleeko siittä kunnianloukkaus syyte ?

Sain kunnianloukkaussyytteen vuonna 2007. Olin loukannut kyseisen henkilön kunniaa nimittelemällä häntä vaimonsa ja mun mieheni kuullen. Tämä pikkumainen pariskunta vei mut raastupaan. Oikeudenkäynti oli v.2009 Sain 20 päiväsakkoa (oisko ollut jotain yht.600e) ja sen lisäksi jouduin maksamaan heidän oikeudenkäyntikulut noin 2700e. Lisäksi jouduin maksamaan vahingonkorvausta 1200e.

Ihan älytön juttu! Tuolla juoksee murhamiehet vapaana ja oikeuslaitoksen ja poliisin resurssit menee tämmöseen! Ja arvatkaa vaan kuinka paljon olen tätä pariskuntaa nimitellyt tuon heidän tempauksen jälkeen!

Mä nostin kunnianloukkaussyytteen yhtä tuttavaa vastaan joka teki harrastusmielessä meitä vastaan vuodessa USEITA perättömiä lastensuojeluilmoituksia. Lastensuojelusta saatiin todiste perättömyydestä ja he myös auttoivat asian viemisessä poliisille.
Eikä me tehty tätä turhaan tai rahan takia. Tuttava sai syytteen ja joutui maksamaan meidän perheelle 6700€ korvaukset+1400€kulumaksuja+oikeudenkäyntikulut. Arvatkaapa onko tullut enää ls-ilmoja? EI.

• Tykkää
Reactions: Wolt ja Nanemone
mitä jos minä ja eräs ihminen nostetaan toisistamma syytteet nii miten käy? Katotaanko me jtn todistus aineistoja vai onko silai että kumpikaa ei joudu ¨korvaan mitään ? olen jotenkin toivoton tapaus :(

Alkuperäinen kirjoittaja hölmöläinen;26255260:
mitä jos minä ja eräs ihminen nostetaan toisistamma syytteet nii miten käy? Katotaanko me jtn todistus aineistoja vai onko silai että kumpikaa ei joudu ¨korvaan mitään ? olen jotenkin toivoton tapaus :(

No jos kummallakaan ei oo todistajia se kuivuu kasaan.

Kuinka paljon voin pyytää korvausta, kun kaverini on levittänyt minun henkilökohtaista asiaani pitkin kaupunkia ja luokkakavereille? Kyse on siis elinikäisestä taudista..

Alkuperäinen kirjoittaja törkyturpa;26252573:
Sain kunnianloukkaussyytteen vuonna 2007. Olin loukannut kyseisen henkilön kunniaa nimittelemällä häntä vaimonsa ja mun mieheni kuullen. Tämä pikkumainen pariskunta vei mut raastupaan. Oikeudenkäynti oli v.2009 Sain 20 päiväsakkoa (oisko ollut jotain yht.600e) ja sen lisäksi jouduin maksamaan heidän oikeudenkäyntikulut noin 2700e. Lisäksi jouduin maksamaan vahingonkorvausta 1200e.

Ihan älytön juttu! Tuolla juoksee murhamiehet vapaana ja oikeuslaitoksen ja poliisin resurssit menee tämmöseen! Ja arvatkaa vaan kuinka paljon olen tätä pariskuntaa nimitellyt tuon heidän tempauksen jälkeen!

On älytöntä loukata toisten kunniaa ja viedä siten oikeuslaitosten aikaa. Vai pitäisikö esimerkiksi lopettaa vähäisempien rikosten tutkiminen kokonaan ja poliisin hoitaa vain ne tapaukset joissa henki tai terveys ovat vaarassa? Vai pitäisikö kenties asianomistajarikoksien seurauksena olla pelkkä poliisin nuhtelu?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Lila";23480572]No, itse asiassa kyllä maksetaan. Muistan tapauksen, jossa joku nimitteli naista rumaksi ravintolassa. Mies tuomittiin olisiko ollut 2000 euron korvauksiin kunnianloukkauksesta.

Toinen tapaus : Nainen nimitteli miestä manneksi, värivammaiseksi, mutakuonoksi jne.
Käräjäoikeus kuitenkin tuomitsi naisen kunnianloukkauksesta sekä järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta 50 päiväsakkoon. Lisäksi hänen tulee maksaa vartijalle 1 200 euron korvaus henkisestä kärsimyksestä.[/QUOTE]

Rovaniemen hovioikeus tuomitsi perjantaina vuonna 1943 syntyneen miehen 240 euron sakkoihin kunnianloukkauksesta. Hän joutuu myös maksamaan uhrinsa vaatiman yhden euron kärsimyskorvauksen korkoineen.

Mies toimi lokakuussa 2007 todistajana Oulun käräjäoikeuden istunnossa, jossa syytettiin romania pahoinpitelystä. Hän kutsui tätä mustalaiseksi.

Romanin mielestä tarkoitus oli loukata häntä. Hän perusteli näkemystään sillä, että todistaja käytti mustalaisnimitystä, vaikka tiesi hänen oikean nimensä. Etniseen taustaan puuttuminen loukkasi romania.

Kuinka paljon voin pyytää korvausta, kun kaverini on levittänyt minun henkilökohtaista asiaani pitkin kaupunkia ja luokkakavereille? Kyse on siis elinikäisestä taudista..

No et yhtään, ellei se kaverisi tiedä taudistasi työnsä kautta jolloin olis vaitiolovelvollinen (esim. jos kaverisi olisi lääkäri tai hoitsu ja olisit ollut hänen potilaansa).

En mä oikein ymmärrä että parin tonnin takia jaksetaan jostain kunnanloukkauksistakaan tapella, jokseenkin naurettavaa. Jos korvauksissa ois yks nolla perässä niin saattaisin tajuta mutta hyvä sinänsä ettei millään jenkkimeiningillä mennä näissäkään jutuissa. Ja harvoinpa kumpikaan osapupli täysin puhdas pulmunen on...

[QUOTE="vieras";27340142]No et yhtään, ellei se kaverisi tiedä taudistasi työnsä kautta jolloin olis vaitiolovelvollinen (esim. jos kaverisi olisi lääkäri tai hoitsu ja olisit ollut hänen potilaansa).

En mä oikein ymmärrä että parin tonnin takia jaksetaan jostain kunnanloukkauksistakaan tapella, jokseenkin naurettavaa. Jos korvauksissa ois yks nolla perässä niin saattaisin tajuta mutta hyvä sinänsä ettei millään jenkkimeiningillä mennä näissäkään jutuissa. Ja harvoinpa kumpikaan osapupli täysin puhdas pulmunen on...[/QUOTE]

Kyseessä voisi olla "Yksityiselämää loukkaavaan tiedon levittämiseen syyllistyy levittämällä sellaisia toisen yksityiselämään kuuluvia tietoja, joiden leviäminen voi aiheuttaa kärsimystä sille, jota tieto koskee" Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen – Wikipedia

• Tykkää
Reactions: Wolt
Kunnianloukkaussyytteet pitävät rosiksen väen leivässä. Niitä on tätä nykyä kasvavassa määrin ja siitä vaan samaan soppaan mukaan. Kantsii kuitenkin muistaa, että joskus oikeuden päätös voi olla myös lähestymiskielto niin kuin tuttavani tapauksessa kävi. Naapuri kyllästyi tuttuni raivareihin ja rosiksessa nuijittiin, ettei tuttavani enää huutele naapurin puolelle mitään. Eurotta jäi sekin naapuri :S

Summaahan voi pyytää ihan mitä vain, mutta kyllä ne yleensä määritellään rosiksessa. Ollos siis huoleti korvausvaateissa. Saatte sen, minkä oikeus päättää. Onnea yrityksellenne!

jos 3 osapuolta päättää rikastua kunnianloukkaus syytteellä ja kertoo samanlaista tarinaa on siinä syytön silloin aika huonoilla.Pelkkää valhetta ja korvaus pyyntö 5000,00e ja kulut takautuvasti koroilla.Hoviin ollaan menossa kun käräjänoikeudelta tuli syytön päätös.olen ollut syytettynä 3vuotta ja tämän asian tiimoilta työkyvyyttömänä monta päivää,mutta kiusaajani vaan jatkavat.en tiedä kauanko jaksan.Sairasta sakkia.

Jos henkilö on lähettänyt muutaman tekstrin henkilölle määrätystä syystä. Ne on haukkuma viestejä. Voiko hän nostaa syytteen n neljästä viestistä samana päivänä?