Oliko sinulla kaksi tukihenkilöä synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tgjmp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tgjmp

Vieras
Jos oli niin ketkä olivat mukana ja tuntuuko jälkeenpäin, että ottaisit uudestaan? :) Mielenkiinnosta haluaisin kuulla kokemuksia kun itselleni ehkä sisko, jonka synnytyksessä olin tukena, tulisi mieheni lisäksi saliin. Tuntuiko tarpeelliselta vai oliko vain ns seurana? :)

Ei ollut muita kuin mies. Olisin voinut ottaa myös äitini, mutta täällä saliin saa tulla vain yksi tukihenkilö, joten halusin ilman muuta mieheni. Kaikki meni kyllä enemmän kuin hyvin:)

Mulla oli esikoista synnyttäessä lapsen isä mukana. Muissa on sitten ollut sisko ja sisko oli mun kohdalla se parempi vaihtoehto. Toki lasten isä ei ole muihin synnytyksiin halunnutkaan...

[QUOTE="vieras";27352071]Ihan olen ollut itsekseni, enkä vaivoikseni ketään huolisikaan. Salissa olen viipynyt itse asian takia 10 minuuttia per tenava.[/QUOTE]

hyvä että sait sellaisen synnytyksen joka oli sinulle paras vaihtoehto. Nyt kyselisin kuitenkin vähän toisenlaista kokemusta. :)

Minäkin haluan kuulla kokemuksia. :)
Olen menossa synnyttämään ja toiseksi tukihenkilöksi tulee rakas ystävä joka on myös sh-opiskelija. Olen lukenut paljon positiivisia kokemuksia nytkin siitä kun saa esimerkiksi opiskelijan synnytyksen ajaksi, doulan tai sitten sukulaisen/ystävän. :)

[QUOTE="vieras";27352071]Ihan olen ollut itsekseni, enkä vaivoikseni ketään huolisikaan. Salissa olen viipynyt itse asian takia 10 minuuttia per tenava.[/QUOTE]

No enpä usko hetkeäkään, että olet 10 minuutissa selvinnyt saliin sisään ja sieltä ulos :)

Itsellänikin on ollut todella nopeat synnytykset, mutta vaikka ei mitään häikkää olisikaan niin kyllä siellä silti kikkaillaan se tunti ainakin synnytyksen jälkeen vielä, ennenkuin osastolle pääsee. Itselläni on ollut mukana vain mies, ja en kyllä kaivannut yhtään lisää porukkaa mukaan. Päinvastoin, varsinkin tokassa synnytyksessä tahdoin vain keskittyä siihen tekemiseen.

Viimeisimmässä olivat mukana poikien isä ja isoveli! Kaksospojat kun syntyivät.... Ainoan tyttöni syntymää olivat ihmettelemässä samainen isoveli ja siskoni!
Ihan samalla lailla toimisin toistekin, varsinkin tuo viimeinen, kun kesti ja kesti, saivat isä ja isoveikka vuorotellen pitää vähän "vapaata"! Isoveikka muuten kylvettikin toisen pojista <3
Niin, ja tuo isoin on aika paljon vanhempi kuin nuoremmat sisaruksensa!

[QUOTE="Jenis";27352280]No enpä usko hetkeäkään, että olet 10 minuutissa selvinnyt saliin sisään ja sieltä ulos :)

Itsellänikin on ollut todella nopeat synnytykset, mutta vaikka ei mitään häikkää olisikaan niin kyllä siellä silti kikkaillaan se tunti ainakin synnytyksen jälkeen vielä, ennenkuin osastolle pääsee. Itselläni on ollut mukana vain mies, ja en kyllä kaivannut yhtään lisää porukkaa mukaan. Päinvastoin, varsinkin tokassa synnytyksessä tahdoin vain keskittyä siihen tekemiseen.[/QUOTE]

Itse asiaan meni 10 minuuttia, kuten kerroin. Ekalla kerralla olin siellä ylimääräistä sen verran että kävin suihkussa, toisella kerralla olin reilun tunnin kun oli vuoronvaihto ja lupasin siellä notkua sen verran että saavat vaihdot selväksi, ennenkuin meidät viedään vauvan kanssa osastolle. Tosin söin siinä vähän iltapalaa ja soittelin puhelimella, että eipä siinä ylimääräistä aikaa ollut siltikään.

Minulla oli anoppini ja mieheni mukana. Meillä anopin kanssa läheisemmät välit kuin oman äitini kanssa. Anoppi on kuin äiti minulle ja tuntui kaikista ihanimmalta vaihtoehdolta saada hänet mukaan. Synnyttänyt itse sekä koulutukseltaan lääkäri. :)

Kokeneesta naisesta oli niin iso hyöty, että toivoisin saman tuen seuraavallakin kerralla. Suosittelen lämpimästi. :)

Pitää vielä lisätä, että mies oli silti kaikista tärkein tuki. :)
Anoppi lähinnä toi sitä tietämystä ja kokemusta eli toi minulle varmemman olon kun tiesin missä mennään ja osasin rauhottua. Mieheni oli se olkapää ja henkinen suuri tuki. :)

Anoppi myös tiesi paremmin miten fyysisesti, esim hieromalla saadaan paras tulos ja opasti miestäkin kun vuorottelivat. Siinähän aika nopsasti väsähtää kädet kun kovaa pitää hieroa alaselästä. :D

Tutkitustikin äiti joka pystyy luottamaan itseensä synnytyksen aikana paremmin, kokee paremman synnytyksen, repeää vähemmän sekä sektion riski alenee. Tietenkin sillä oletuksella, että toinen tukihenkilö on se juttu mitä äiti kaipaa. :)

Aina voi myös sanoa vaikka kesken synnytyksen, ettei haluakaan muita sinne. Ei kukaan voi loukkaantua. Synnytyksessä nainen on se joka saa olla ja tehdä mitä tahansa helpottaakseen omaa oloa, muiden olot on siinä vaiheessa toissijasia. Näitä ainoita hetkiä elämässä kun saa olla erityisen itsekäs. ;)

Yhteistyössä