Laillinen asema työssä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitenon

Vieras
Olen yksityisessä perheessä lapsen- kodinhoitaja. Mutta oikeasti paperien mukaan olen perheen isän työpaikan alaisena assistentti- nimikkeellä. Onko laillinen vääntö? Minua epäilyttää miten palkka kiemurat menee, maksetaanko heille esim.aiheettomasti Kelalta tukea, jos firma maksaa kokonaan palkkani.. Mistä voin selvittää asemani laillisuuden, ja nämä muut maksuihin liittyvät asiat? Nyt tulee esimerkki koska firmaa en halua paljastaa jos joku joku perheen sukulainentai tuttu tätä lukee.. Eli tuntuu oudolle sanoa uutta työpaikkaa etsiessä että olen terveyskeskuksen alaisena mutta oikeesti hoidan lasta-kun ei teekoon toimenkuva ole lastenhoito! Mitä teen? Otin jo työkkäriin sähköpostitse yhteyttä oppisopimuspaikan löytämiseksi, odotan vastausta pitkään postaukseen ennen kun alan soittamaan.

noin äkikseltään tuntuu että sun pomo fiilaa tässä nyt verokarhua linssiin hommaamalla itselleen veronalaisen edun maksattamalla kulut firmallaan

sun vikahan tämä ei tietenkään ole eikä sua voida syyttää mistään

Lupasivat kirjoittaa työtodistuksen, verot menee palkasta ja näin. Mutta että assistentti, tuntuu todella halventavalle. Koeaika mennyt ja laiskuuttaan eivät kirjota päivitettyä sopparia, jossa olis hyvä lukee oikea toimenkuva! :( Nyt ajattelen miten halventavaa, ja onko laillista. Ei ylityölisää, ei sairaskorvausta. Eli oon ollu kipeenä töissä kun työnantaja valittaa että mll-hoitaja liian kallis jos oon poissa! Eli painostaa työhön. 8,5e per tunti, kokemusta päivähoidosta 6kk ja nykyisestä työstä 1,5 vuotta kun en ole muuta työtä saanut. Oisko palkankorotus jo oikein? Haluan pois täältä! :(

Firma saa palkkakulut vähennyksiin. Mutta voi olla ettei kaikki yrittäjät edes tiedä että yksityishenkilölläkin voi olla työntekijä. Ota puheeksi työnantajan kanssa asia ennen kuin mitään käräytät. Asian voi vielä korjata.

Yli vuoden olen ollut työssä eikä ajankohtaista työsopimusta erillisistä, monista huomautuksistani huolimatta ole kirjoitettu. Olen miettinyt tätä pitkään ja otan verottajaan yhteyttä. En häviä siinä mitään, hyvä jos asiat selkeytyisi!

Miten näissä sairaspäivän 'kiristyksessä' esim.mistä voin hakea oikeutta siihen? Niin, ei kai mistään. :( Tuntuu äärimmäisen pahalle kun olevinaan kipeänä pitäs olla töissä, ei tällä palkalla voi jäädä kotiin makaamaan. On niin pska paikka!

Mulle on ihan sama saanko potkut
a pääsen haluamaani koulutukseen jonne työllistymisen tuen mukaan otetaan työttömiä, hiphei olisin listalla pian
b en ole itse työsuhdetta lopettanu, näyttää papereissa hyvälle
c cv on hyvä opinnoille ja ala työll

korjaan että työtodistukseen potkujen syyn haluan kirjattavan asiallisesti eikä vaan niin että mut on noin vaan potkittu pois, jättäen pois ajatuksen etten oo työpaikalla käyttäytyny oikein tms

Eli otan verottajalle (yhteustiedot löysin) ja työnsuojeluun viestin(etsin yhteystiedot vielä) . Mitään jälkikorvausta en odota, sitä tuskin saakaan. Työsopimuksen uusinta ois ok mutta ennemmin lähden kokonaan pois. Kun on niin vaikeaa sairaspäiviltä maksaa, huonoa kohtelua!

Olin itse aikoinaan lastenhoitajana samalla tavalla, että mut oli merkitty työnantajan yrityksen työntekijäksi (työtehtäviksi oli merkitty jotain helppoa, kuten postitusta). Sain sitten lähtiessäni työtodistuksen molemmista töistä.

Tuskinpa kela maksaa heille yhtään mitään ylimääräisiä tukia, koska kuka tahansa saa alle 3 vuotiaasta kotihoidon tuen, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Työsuojelupiiriin voit ottaa yhteyttä.

jos asiat ois kunnossa eivät kai antas potkuja koska opiskeluun kähtemisestäni on ollu puhe-ovat sanonu et hoitajas tosi vaikee löytää ees kahen viikon irtisanomisaikana! Eli se menee kyl niin päin et mä lähen!

Yhteistyössä