teki niin mieli eilen kuppilassa vähän mennä avautumaan.. (pitkä sepustus )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
Olin siis ravintolassa, ja siellä oli myös Likan kaverin isä.Tää perhe on sellainen "parempi" perhe, ainakin omasta mielestään..on esim jossain vaiheessa yritetty vähentää tyttöjen yhdessäoloa sillä perusteella et Likka ei ole (parin muun kaverin kanssa ) hyvää seuraa kun koulumenestys ei ole yhtä hyvää, eikä harrastukset ole samantasoisia.

tytöt on tunteneet toisensa 9 vuotta, ja yökyläilevät jne molemmilla perheillä.Likka jo joskus aikoinaan kertoi et tää perheen isä oli kännipäissään "riehunut" kun siellä niillä olivat.Tosin tää "riehuminen" on aika laaja käsite, koska meillä ei mitään örvellyskännejä kotona oteta, eikä täällä huudeta tai tapella selvinpäinkään.

no, syyslomalla sit Likka lähti näiden mukaan kylpylään viikonlopuksi, ja sielläkin tuo isä oli vetäny hirveet kännit ja käyttäytynyt tosi ilkeästi :mad:

teki niin mieli mennä sanomaan sille äijälle suorat sanat,mut koska se tyttö on todella mukava, herkkä ja aika pahassa teini-iän myllerryksessä (siis on ongelmia ja kärsii masennuksesta jne ) ja se tietää et mulle voi puhua, ja puhuukin, niin pelkään et jos avaudun sille isälle, se tyttö ei enää saa tulla tänne purkamaan pahaa oloaan.En tiedä olenko edes auttanut sitä tyttöä mitenkään, mut ainakin itse ajattelen et nuorelle on hyvä olla turvallisia aikuisia joille voi jutella ihan mistä vaan..

olisko mun pitäny avautua vai mitä ootte mieltä?

Mun mielestä teit oikein, kun et avautunut.

Lapsi uskaltaa puhua sulle jatkossakin.

Jos jollekin 'avautuisin', niin lapsen äidille. Keskustelisin siis kauniisti, ja kysyisin että onko hän tietoinen siitä, miten paljon hänen lapsensa kärsii aika ajoin isänsä teoista.

Eipä siitä (käännisestä) kuppila-avautumisesta ois mitään hyötyä. Itse kyllä rajoittaisin oman lapsen (yö)kyläilyä ko. isän/perheen seurassa. Kaveri olisi kyllä yhä tervetullut meille

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
Vaikea tilanne...
Mulle tuli ensimmäiseksi ratkaisuksi mieleen nimetön lastesuojeluilmoitus, koska jonkun herätyksen tuo isä tarvitsee -hänelle on tehtävä tiettäväksi se, että asia ei enää ole perhesalaisuus, vaan hänen alkoholisminsa näkyy ulospäin ja jos tyttö tosiaan luottaa sinuun/tyttäreesi, hänelle on ensiarvoisen tärkeää, että on ihmisiä joille saa oikeasti puhua.
Alkoholistiperheessä on kuitenkin aina kolme kirjoittamatonta sääntöä; älä puhu, älä tunne, älä luota. Nämä syntyvät ihan luonnollisena ketjuna; ei ole ketään kenelle puhua, koska kukaan ei kuitenkaan uskoisi, jos kyseessä on ns. parempi perhe ja jokatapuksessa lapsi suojelee vaistomaisesti vanhempiaan ja se raitis vanhempi itseään kieltämällä koko tilanteen. Tästä seuraa, ettei voi käsitellä tunteitaan, koska niistä ei kerran voi puhua, eli ei lopulta enää tunne mitään. Kun itse elää valheessa, eli kulissin takana, olettaa kaikkien muidenkin tekevän niin eikä voi luottaa kenenkään vilpittömyyteen ja aitouteen. Ystävälliset mitä kuuluu kysymykset tuntuu tunkeilulta ja utelulta ja asioihin puuttumiselta.

Itseasiass tuokin on aivan stereotyyppistä käytöstä ns. paremmissa päihdeperheissä, että rajoitetaan lasten yhteydenpitoa vedoten siihen että ne on "huonoa seuraa" sillä koitetaan peittää sitä omaa ongelmaa.

Jos jollekin 'avautuisin', niin lapsen äidille. Keskustelisin siis kauniisti, ja kysyisin että onko hän tietoinen siitä, miten paljon hänen lapsensa kärsii aika ajoin isänsä teoista.

Tosin tässäkin on ongelma; päihderiippuvuus on sen sortin perhesairaus, että luultavasti äitikin ärtyy kun asia otetaan puheeksi -tai vaihtaa todella taitavasti puheenaihetta ja myöhemmin jollekkin muulle haukkuu, mikä kyylä olet kun puutut heidän perheen elämään ja naurettavaa puuttua tuommoisiin yksittäisiin ylilyönteihin, jokaisellehan noita käy. Niin mä olisin aikoinaan juovan puolison kanssa eläessä tehnyt.
Mä en tosiaan tiedä, mikä on oikea tapa puuttua tilanteeseen, mutta sen tiedän, että siihen pitää puuttua, koska lapset saa siitä elämästä tunnevammat, joiden kanssa joutuvat elämään koko elämänä.

mä en siis todellakaan tiedä kuinka iso ongelma tuo on, nää pari tapausta missä Likka on ollut mukana on olleet parin vuoden välillä.Eli on aika paha mennä sanomaan heille et hakekaa apua tms
Mä vaan olen itse sitä mieltä et jos lapsien kanssa lähdetään reissuun niin silloin siellä mennään lasten ehdoilla ja niitä ajatellen, ryyppyreissut voi tehdä ihan muulloin.

ja nää tytöt on siis 15v, ja kyllä meidänkin Likka on humalaisia nähnyt ja juhlissa jne ollut samaan aikaan kun aikuiset on alkoholia enemmänkin ottanut, se nyt ei ole mikään iso ongelma, vaan se, et aletaan riehumaan kännissä.joku raja viinan juomisessa pitäis pystyä pitämään kun alaikäisiä matkassa on.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27459097:
mä en siis todellakaan tiedä kuinka iso ongelma tuo on, nää pari tapausta missä Likka on ollut mukana on olleet parin vuoden välillä.Eli on aika paha mennä sanomaan heille et hakekaa apua tms
Se on iso ongelma, kun joku ulkopuolinen näkee jotain. Ser on asia, joka salataan viimiseen asti ja jos aikuiselle ihmiselle tulee 2 lipsahdusta vaikka sitten parin vuoden välein saman ihmisen mnähden ongelma on jo tosi iso ja paha.

Blaa blaa ei meillä vaan mut noilla, yleensä ihmiset jotka suurentelevat toisten "ongelmia" ovat vain kateellisia kaakattajia joilla on itsellä vieläpä suurempia ongelmia mutta niitä koitetaan piilotella viimeiseen asti!

Harvemmin tuollaisista kuppiloissa tapahtuvista avautumisista seuraa mitään hyvää ja rakentavaa. Mä en edes ole kovin varma siitä kuinka paljon se ylipäänsä on sun tehtävä tehdä asialle jotain. Ei kuulosta siltä et kovin läheisiä olisitte vaikka tyttönne ystäviä ovatkin.

[QUOTE="vieras";27459211]Harvemmin tuollaisista kuppiloissa tapahtuvista avautumisista seuraa mitään hyvää ja rakentavaa. Mä en edes ole kovin varma siitä kuinka paljon se ylipäänsä on sun tehtävä tehdä asialle jotain. Ei kuulosta siltä et kovin läheisiä olisitte vaikka tyttönne ystäviä ovatkin.[/QUOTE]

joo ei ollakkaan

[QUOTE="vieras";27459319]Eli kaksi kertaa kahden vuoden välein juo itsensä humalaan niin ongelma on tosi ja paha?? Okei.[/QUOTE]

Tilanteessa, johon se ei sovi. Yleensä ihmiset pystyy valitsemaan ne tilanteet, joissa sopii juoda. Varsinkin, jos on taipumusta riehua humalassa ei ole tapana juoda, jos on lasten kavereita kylässä, jos vaan voi juomatta olla.
Känni kuukaudessa ei välttämättä ole ongelma, mutta se, että on 2 kertaa 2 vuoden aikana humalassa tilanteessa, johon se ei sovi on jo paha ongelma.