Koiran omistajat, nyt plussa ja miinukset kehiin!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Servaali
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Servaali

Vieras
Koira olisi haaveissa, ollut jo pitkään. Olen lapsuuteni elänyt koiran kanssa, mutta silloin meitä ulkoiluttajia oli viisi. Nyt miehen kanssa kahdestaan koiran ottoa suunnitellaan. Kissoja meillä jo on, eli lemmikkeihin ollaan sitouduttu. Eipä sitä siis juuri tule tehtyä mitään extempore-reissuja niidenkään takia. Koira tietysti sitoo enemmän, sitä kun pitää ulkoiluttaa säännöllisesti. Kissojen hankinta ei ole kaduttanut koskaan, ne eläimet on pelkkää rakkautta.

Mites teillä, kertokaa koiran omistajan näkökulmasta; plussat ja miinukset?

Ei ole koiran ottaminen koskaan kaduttanut, mutta sitoohan se eli jos asioita lähdetään listaamaan, niin minuslistasta tulee pidempi.
Kun plussalle jää se, että koira on ihana perheenjäsen, joka teetättää töitä ja sitoo arkirutiineihin.

Perheemme jäänyt vast'ikään yksikoiraiseksi toisen menehtyessä sairauteen. Toista ei enää tule ja tämän ainokaisen jälkeen ei varmaankaan tule enää uutta koiraa taloon. Kyllä sitä jos lastenkin jo kasvettua isommiksi voi tehdä muutakin kuin kävellä narunjatkona! =)

KOirat on ihania mutta todella sitovia. Aina pitää olla lenkittämässä ja ajoissa kotona lenkkiä varten. Pitää olla aikaa kaoran kanssa, ei mene siinä sivussa. Lisää myös todella paljon siivoustarvetta. Useissa koiraperheissä haisee...meilä on koiria mutta vaativat paljon työtä ja siihen pitää olla valmis.

Vaikea enää muistella aikaa ennen koiria mutta miinuksia joita mieleen tulee on lähinnä iltapissattaminen kun ei vaan jaksaisi mutta toisaalta sitä rutinoituu niin nopeasti siihenkin, ettei sekään juuri haittaa.Varsinkin kun on kaksi aikuista, jotka YHDESSÄ hoitavat niin ulkoilutuskaan ei ole paha rasti. Toki koiran rotu kannattaa miettiä sen mukaan kuinka pitkää lenkkiä on kiinnostusta päivittäin vetää.

Toinen miinus on rahanmeno ja kalliit eläinlääkärikustannukset. Meillä on tokikin kolme koiraa, joten nekin ovat kolminkertaiset.

Miinuksena voidaan pitää myös siivottomuutta, jonka koirat tuovat tullessaa. Koti ei ole enää koskaan yhtä siisti kuin ennen koiranhankintaa mutta eipä meilläkään koskaan ole "paskaista" vaikka kolme piskiä jaloissa juokseekin.

Lomien ajaksi on aina miettimistä hoitopaikan suhteen mutta hoitoverkosto kannattaa tarkistaa jo etukäteen. Tässäkin auttaa koiran rodun valinta. Kääpiökoiran saa huomattavasti helpommin hoitoon kuin ison karvaisen jättikoiran.

Plussia on ikuinen ystävyys, koiran tuoma ilo ja rakkaus elämään, hoivavietin tyynnyttäminen ja ihana yhteinen harrastus puolison kanssa. Koira on elämäntapa :)

asutteko omakotitalossa tms. vai kerrostalossa? ensimmäiseksi mainitussa on nimittäin miljoona kertaa helpompaa järjestää ilta- ja aamupissatukset :)

suosittelen kääpiökoiraa, sen voi ottaa mukaan kaikkealle esim. rattaissa tai laukussa!

meillä kaksi koiraa.

Minulla ainoastaan positiivista koirista ja niiden hankinnasta. meillä aina ollut koiria. Yksi huono puolikin löytyy. Ulkomaanmatkat, pidemmät reissut ym. (jonne koiria ei voi ottaa mukaan ) niin pitää löytää niille hoitaja. Me ollaan onneksi aina löydetty ja onhan noita koirahoitoloita, mutta itse en niihin mielellään vie. Syynä se, että meidän koirat on niin kiintyneitä meihin ja niin valtavan mukavuudenhaluisia otuksia ( joo ollaan ehkä oltu joissain asioissa lepsuja ) että ne masentuisi koirahoitolassa.

mä muutin elokuussa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja samalla pois kotoa. Asun siis yksin yksiössä tällä hetkellä. Mulla on kääpiövillakoira, josta ei kyllä lähde yhtään sotkua ja muutenkaan ei oo mua rasittanut! Siitä ei lähde yhtään karvaa, se ei riko mitään eikä se kuolaa tai sotke millään muullakaan tapaa. Se ei tarvitse joka päivä monta tuntia ulkoilua eli hyvin helppo koira on. :) Villakoirat muutenkin yleensä helppo kouluttaa ja ihmisläheisiä. Mutta siis pointti oli että kyllähän se koira sitoo, mutta ehdottomasti suosittelen jos siltä tuntuu! Varsinkin kun teitä on 2 ja jos on tuttuja jotka voi tarvittaessa ottaa koiran hoitoon. Joku tuollainen pikkunen koira on varmasti helpompi, mutta eiköhän se isokin mene jos niin päätätte:)

Mulla on kaksi koiraa ja joo en vaihtais niitä mistään hinnasta pois plaaplaaplaaa, mutta:

- ottaa välillä päähän kun töiden jälkeen ei voi jäädä kaupungille vaan on kiire kotiin pissattamaan koiria
- extempore-reissut jää väliin koska koirilla ei ole hoitajaa
- pissatukset ja lenkitykset vituttaa kun olet kipeänä
- jatkuva asunnon siivoaminen ja koirien peseminen varsinkin syksyisin

ei mitään positiivista. rasittava hurtta. joko se lähtee talosta tai minä. Kyse ei ole siitä ettei olisi koulutettu tai osaisi käyttäytyä tai rikkoisi paikkoja tai mitään, mä vaan inhoan sitä kuolaläjää.

Kaikista lemmikeistä on vaivaa, rahanmenoa ja järjestelyä monessakin suhteessa. Toisista lemmikeistä enemnän ja toisista vähemmän.
Miten eläimestä voi laittaa plussat ja miinukset, koska yksi plussapuoli voi olla montaa miinusta vahvempi :heart:

Mä ainakin olen ilman koiraa ollessani jotenkin "puutteellinen", ikäänkuin jotain hyvin olennaista puuttuisi koko ajan. Koirat vaan ovat niin :heart::heart:

• Tykkää
Reactions: feger
Plussat: Koirasta on seuraa (ainakin meidän koira on todella seurankipeä ja on joka paikassa mukana), vahti, ei tarvii koskaan käydä lenkillä yksin.

Miinukset: Karvanlähtö aikaan siivouksen jälkeen tuntuu ettei ois siivonnu viikkoon.
Kurakeleillä taas tulee kaikkee paskaa sisälle vaikka kuinka yrittää puhdistaa tassut ja mahanalusen joka ulkona käynti kerran jälkeen.
Ja jos haluat olla yön tai kokonaisen päivän jossain niin koirallekkin on hommattava hoitaja.

Meillä on kaks koiraa ja kaks lasta, jo isompia mukuloita

-isoin plussa on hommassa se eläinrakkauden syntyminen + näkeminen, mikä lapsissa on kasvanut ja vahvistunut vuosien aikana, lisäksi lapset ovat oppineet vastuullisuutta pienempiä olioita kohtaan - nämä kokemukset halusimme heille jakaa ja antaa
- miinuksia on säistä riippuen mutta ne plussat peittoavat ne miinukset, emme kukaan vois elää ilman nöita otuksia
-parhaimmillaan otukset ovat erittäin terapeuttisia ihmisille!

hei ei ole pakko siivota ja puunata joka paikkaa jos on koiria ,aina voi sanoo ylläreille että on se pahin mahdollinen karvanlähtöaika...

-kunnollinen B-vitamiinikuuri karvanlähtöaikaan ja Furminator saavat ihmeitä aikaan - sitä paitsi muistan ajan ennen koiraa; aina oli pöly-hiuspalleroita nurkissa nyt vain karvapalleroita

Koira olisi haaveissa, ollut jo pitkään. Olen lapsuuteni elänyt koiran kanssa, mutta silloin meitä ulkoiluttajia oli viisi. Nyt miehen kanssa kahdestaan koiran ottoa suunnitellaan. Kissoja meillä jo on, eli lemmikkeihin ollaan sitouduttu. Eipä sitä siis juuri tule tehtyä mitään extempore-reissuja niidenkään takia. Koira tietysti sitoo enemmän, sitä kun pitää ulkoiluttaa säännöllisesti. Kissojen hankinta ei ole kaduttanut koskaan, ne eläimet on pelkkää rakkautta.

Mites teillä, kertokaa koiran omistajan näkökulmasta; plussat ja miinukset?

kynnet heti ojossa kun pennu tuot. :).Se on lähinnä totteluu... Itsellä kisu joka 10 vee ja ei halunnut oman kaltasia...minä ja minä... no se joka kuoli niin pomotti! mies ja naine! kisut!

Miinuksia: pentuaika kun koira ei vielä ole sisäsiisti, sitovuus (reissuja hankala suunnitella jos on lähdössä jonnekin mihin koiraa ei voi ottaa mukaan), jatkuva siivo talossa (hiekkaa/kuraa/karvaa), lenkille on lähdettävä joka säässä vaikka ei aina huvitakaan

Plussia: pyyteetön rakkaus! Korvaa kaikki miinukset :)

Yhteistyössä