Porokeitto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
poronlihakeitto keitetään niin kuin lihakeitto yleensäkin

- lihat kattilaan ja vettä ja mausteita
- keitetään kunnes liha on pehmeää ja luut irtoaa
- lihat erotellaan luista sun muusta
- lihat takaisin siivilöityyn liemeen
- kuoritut pottulohkot sekaan ja keitetään kunnes potut kypsiä

Itse keittänyt ensiksi poronlihaa pitempään että liha ei ole sitkeää. Sitten normaalisti potut porkkanat ja sipuli. Liemeksi kermaa ja voita. Pippuria ja suolaa mausteeksi. Jotkut laittaa myös viherpippuri sulatejuustoa liemeen. Tulee hyvää Lapinukonkeittoa :) Googletappa sillä nimellä niin saat oikean ohjeen lapinukonkeittoon :)

tosin lihaliemet(kuutiot) ja turhat pippurit pois. luuta voi jättä ävarsinaiseen keittoonk iantaman makua viellä lisää :) keitä reilusti että irtoaa makua. perus juureksia sekhaan :)

[QUOTE="a.p";27469696]Kiitos :)
Kysyn vielä mitkä mausteet sopii poroon?[/QUOTE]

porossa on maku itsessään, mun mielestä se ei tartte muutako suolaa

eikä mitään juureksia, eihän tästä vihanneskeittoa pitänyt tulla :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Minääiti;27469694:
Itse keittänyt ensiksi poronlihaa pitempään että liha ei ole sitkeää. Sitten normaalisti potut porkkanat ja sipuli. Liemeksi kermaa ja voita. Pippuria ja suolaa mausteeksi. Jotkut laittaa myös viherpippuri sulatejuustoa liemeen. Tulee hyvää Lapinukonkeittoa :) Googletappa sillä nimellä niin saat oikean ohjeen lapinukonkeittoon :)

lapinmuorin tai ukon ( eteläläisile ukkoa) ;) tehhään käristyksestä. silloin poronkäristys-peruna-sulatejuusto-viherpippuri ja leipäjuustokuutioita

• Tykkää
Reactions: ruutiukko
Leipöjuusto oli kyllä minulle uusi tuttavuus :) pitääpä kokeilla. Taitaa lapinukonkeitolle olla monta ohjetta kuin on kokkeja :) toiset tykkää myös laittaa savuporosulatejuustokin ;) Itte en ole vielä sitä kokeillut :)

tuo keitto on ylheensä ollu pitokeittona. oulun alapuolela kuuluvat puhuvan lapinukon keittona siitä. tälläperällä lapinmuorin käristyskeitto. maustamaton sulatejuusto ja kokonaisia ja rouhittuja viherpippureita. leipäjuusto vasta tarjoilu vaiheessa päälle.

Uusimmat

Yhteistyössä