Onko teistä OK että mies menee saunailloissa sekasaunaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin tuossa kommentissani siis mies on saanut luvan osallistua pikkujouluihin, mutta koska tämä saunomis -asia aiheuttaa kitkaa kotona voisi mies hienotunteisesti kieltäytyä siitä saunomisosiosta välttääkseen vaimonsa mielipahaa ja nauttia muuten pikkujouluista.

Olin ihan samaa mieltä siitä alkukirjoituksesta.
Sitä en vain ymmärtänyt että kahden aikuisen suhteessa toinen antaa tai on antamatta toiselle "luvan" mennä jonnekin. Sellainen lupien myöntäminen tai epuu kuuluu vanhemman ja lapsen suhteeseen, ei parisuhteesen.

Sitä en vain ymmärtänyt että kahden aikuisen suhteessa toinen antaa tai on antamatta toiselle "luvan" mennä jonnekin. Sellainen lupien myöntäminen tai epuu kuuluu vanhemman ja lapsen suhteeseen, ei parisuhteesen.

Siis miten niin?

Mielestäni toisen tunteidenhuomioon ottaminen kuuluu keskeisesti parisuhteeseen. Jos ne tunteet otetaan huomioon kysymällä toisen lupaa/mielipidettä asioihin joiden epäillään aiheuttavan toiselle mielipahaa ja ahdistusta.

Minun mieleni ja uskontoni mukaan avioliitossa oleva pari on liitetty yhteen jolloin ei ole enää sinä+minä asetelmaa vaan on vain me eli perhe.

Kun olemme "me"-moodissa siinä yhtälössä on kaksi ihmistä jonka tunteet pitää ottaa huomioon.

Minä en usko että kaikki asiat pitää parisuhteessa sallia se on kahden ihmisen liitto missä toisen tekemiset vaikuttaa toiseen.

Saan siis saunoa tyttärienne kanssa. Saunomisiin.

Tästä tuli mieleen muutamat työpaikan pippalot, joissa vanhemmat patut viinahuurujen rohkaisemana yrittivät niitä nuorempia ja viehkeämpiä naiskollegoita ihan kympillä. Voisipa olla, että nuorempana naishenkilönä laittaisin mieluummin haarukan pistorasiaan, kuin lähtisin tollasten pervojen kanssa sekasaunaan...

No jos ei halua käyttää lupa-sanaa niin käytä sitten vaikka toisen tunteiden huomioon ottamista. Turhaa tuohon SANAAN käytte kiinni kun loppujen lopuksi kyse on ihan perusasiasta parisuhteessa. En tiedä millaisia suhteita täällä ihmisillä on, ja varmaan onkin erilaisia, mutta meillä ainakin kunnioitetaan puolin ja toisin toiselle tärkeitä asioita. Ja jos mies sanoisi että minulle on tärkeää mennä sekasaunaan, niin kyllä olisi outoa ja vähän epäilyttävääkin.

Monille on hirveän paha asia jos joutuu tekemään kompromisseja liitossa. Kuitenkin kun niitä vanhoja pariskuntia haastatellaan niin harvemmin sieltä kuulee pitkän liiton salaisuudeksi "tein juuri kuten minulle oli hyvä". Sen sijaan useimmin kuultu sana lienee kompromissi. Eikä tämä tarkoita sitä että luovutaan itselle tärkeistä asioista noin vain. Pitää sovitella ja miettiä mikä on itselle sellainen asia mistä ei halua antaa periksi. Se tuskin on sekasauna:)

Toisen huomioiminen voi olla ihan yhtä hyvin sitä ettei anna omien epävarmuuksien sanella käytöstään toista kohtaan. Pitääkö toisen maksaa siitä että sinä et luota häneen, oli syy missä tahansa, pikkujoulujen luonteessa, omassa suhdehistoriassa, toisen suhdehistoriassa jne.

Luojan kiitos en ole suhteessa missä kiristetään henkisesti toisiaan ja vedotaan sitten huomioimiseen tai pahaan mieleen kun on menossa jonnekin.

Ei oikeasti uskoisi että aikuiset ihmiset on niin lapsellisia että kostavat omia epävarmuuksia kumppanilleen ja sitten korostavat itsekkyyttä jos et toiminut niinkuin he haluavat.

Nurinkurista ajatella että pitää elää suhteessa elämänsä niin että toinen pysyy alati tyytyväisenä, oli syytä loukkaantua tai ei. Jos ei kykene käsittelemään sitä että toinen ei ole sinun lelu tai muuten omaisuutta, on ehken väärin perustein suhteessa.

Yhdessäolo ja vapaa-ajan viettotavat on henkilökohtaisia ratkaisuja. Ei mitään velvollisuuksia.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Ihanko oikeasti naiset on niin putkiaivoja etteivät usko, että mies voi alastoman naisen seurassa keskustella vaikka politiikasta? Luuletteko, että aina on pillu mielessä?
Ja juu, keskustella voi myös vaatteet päällä mutta miksi ei ilman vaatteita saunassa koska se on suomalainen tapa ja paikka, hyvä rentoutumiskeino ja tuntuu ihossa mukavalta?

Alkuperäinen kirjoittaja voi pölö;27484318:
Eiköhän ole hieman eri asia katsella ja roplata työkseen synnytyselimiä (ja pähkäillä diagnoosia siinä sivussa), kun mennä lääkärikollegojen kanssa saunaan aataminasussa.

Toisen huomioiminen voi olla ihan yhtä hyvin sitä ettei anna omien epävarmuuksien sanella käytöstään toista kohtaan. Pitääkö toisen maksaa siitä että sinä et luota häneen, oli syy missä tahansa, pikkujoulujen luonteessa, omassa suhdehistoriassa, toisen suhdehistoriassa jne.

Luojan kiitos en ole suhteessa missä kiristetään henkisesti toisiaan ja vedotaan sitten huomioimiseen tai pahaan mieleen kun on menossa jonnekin.

Ei oikeasti uskoisi että aikuiset ihmiset on niin lapsellisia että kostavat omia epävarmuuksia kumppanilleen ja sitten korostavat itsekkyyttä jos et toiminut niinkuin he haluavat.

Nurinkurista ajatella että pitää elää suhteessa elämänsä niin että toinen pysyy alati tyytyväisenä, oli syytä loukkaantua tai ei. Jos ei kykene käsittelemään sitä että toinen ei ole sinun lelu tai muuten omaisuutta, on ehken väärin perustein suhteessa.

Yhdessäolo ja vapaa-ajan viettotavat on henkilökohtaisia ratkaisuja. Ei mitään velvollisuuksia.

Omia johtopäätöksiä saa vetää myös siitä, jos toisen henk.koht.ratkaisut ovat aina ihan eri äärilaitaa. En ehkä kauaa jaksaisi sitäkään, että toinen menisi yksin ja ite jäisin aina kotiin. Oletan, että mieheni teki tietoisen valinnan naidessaan sosiaalisesti rajoittuneen henkilön, joka tarvitsee rauhaa ja hiljaisuutta, mutta jonka jättäminen yksin pitkiksi ajoiksi on tuskallista tälle naiselle. Force majeure yksin voi estää Datan menemisen, mie avaudun miehelleni omista järjettömistä tunteistani ja peloistani ja mieheni auttaa niiden käsittelyssä.

• Tykkää
Reactions: Data

Ei ole kyse aina luottamuksesta. Minusta tuollainen asia ei vain kuulu asialliseen käytökseen. On asioita jotka itsessään ovat hieman arvelluttavia, ilman että on pitää epäillä petosta. Ymmärrätkö että ihmisillä voi olla mielipiteitä asioista. Esimerkiksi vastustan myös turkistarhausta enkä katsoisi hyvällä jos mieheni kulkisi aidossa turkissa. Aivan samalla lailla vastustan sekasaunoja, ilman että siellä tehdään mitään asiatonta. Mielestäni ne vain eivät kuulu hyviin tapoihin. Kutsu minua sitten vaikka vanhoilliseksi.

Onko sekasaunassa tapettu joku elukka? Rämemajava?

Entä jos miehesi sanoo, että hänen ajatusmaailmaan kuuluu rennosti saunominen tuttavien kanssa sukupuoleen katsomatta. Lyötkö hanskat tiskiin vai aiotko hyväksyä miehesi ajatusmaailman?

Ei ole kyse aina luottamuksesta. Minusta tuollainen asia ei vain kuulu asialliseen käytökseen. On asioita jotka itsessään ovat hieman arvelluttavia, ilman että on pitää epäillä petosta. Ymmärrätkö että ihmisillä voi olla mielipiteitä asioista. Esimerkiksi vastustan myös turkistarhausta enkä katsoisi hyvällä jos mieheni kulkisi aidossa turkissa. Aivan samalla lailla vastustan sekasaunoja, ilman että siellä tehdään mitään asiatonta. Mielestäni ne vain eivät kuulu hyviin tapoihin. Kutsu minua sitten vaikka vanhoilliseksi.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Jos mieheni tahtoisi minua pettää, en usko, että voisin sen estää kielloilla. Toisaalta onko parisuhteella arvoa ilman luottamusta? Näkökulmana se miten tahdon tulla itsekin vastavuoroisesti kohdelluksi. Joo, en oikeasti näe sekasaunoja pahana, enkä pikkujoulujakaan. Mustasukkaisuuden juurten irroitus meneillään, menetelmänä järki vs. hormonit.

Mieheni on ainutkertainen, upea ja ihana. Leijona ei kesyynny kahleissa, mutta naaras voi hankkia uroksen arvostuksen olemalla jotain mitä uros kaipaa.

• Tykkää
Omia johtopäätöksiä saa vetää myös siitä, jos toisen henk.koht.ratkaisut ovat aina ihan eri äärilaitaa. En ehkä kauaa jaksaisi sitäkään, että toinen menisi yksin ja ite jäisin aina kotiin. Oletan, että mieheni teki tietoisen valinnan naidessaan sosiaalisesti rajoittuneen henkilön, joka tarvitsee rauhaa ja hiljaisuutta, mutta jonka jättäminen yksin pitkiksi ajoiksi on tuskallista tälle naiselle. Force majeure yksin voi estää Datan menemisen, mie avaudun miehelleni omista järjettömistä tunteistani ja peloistani ja mieheni auttaa niiden käsittelyssä.

:heart:

Hormonit mainittu, ei kannata osallistua harkintaa vaativiin keskusteluihin. :D

Jos mieheni tahtoisi minua pettää, en usko, että voisin sen estää kielloilla. Toisaalta onko parisuhteella arvoa ilman luottamusta? Näkökulmana se miten tahdon tulla itsekin vastavuoroisesti kohdelluksi. Joo, en oikeasti näe sekasaunoja pahana, enkä pikkujoulujakaan. Mustasukkaisuuden juurten irroitus meneillään, menetelmänä järki vs. hormonit.

Mieheni on ainutkertainen, upea ja ihana. Leijona ei kesyynny kahleissa, mutta naaras voi hankkia uroksen arvostuksen olemalla jotain mitä uros kaipaa.

[QUOTE="Vieras";27486456]Onko sekasaunassa tapettu joku elukka? Rämemajava?

Entä jos miehesi sanoo, että hänen ajatusmaailmaan kuuluu rennosti saunominen tuttavien kanssa sukupuoleen katsomatta. Lyötkö hanskat tiskiin vai aiotko hyväksyä miehesi ajatusmaailman?[/QUOTE]

No nämä ajatusmaailman erilaisuudet tietyissä asioissa on kyllä tulleet jo esille ennen avioliittoa:) Että ei tässä ihan sikaa säkissä ole ostettu. Joten tässä asiassa yllätyksiä ei ole tulossa ja jos nyt tulisi niin sitten arvioitaisiin uudelleen missä mennään.

Toisen huomioiminen todellakin voi olla myös sitä että ei anneta omien epävarmuuksien sanella käytöstä toista kohtaan, JOS tämä epävarmahenkilö on henkisesti niin kypsynyt ja haavansa sen verran luottamus-asiassa parantuneet että hän pystyy luottamaan toiseen vaikka se epämukavalta tuntuukin, sekin on hyvä kyky ihmisellä, venytetään vähän niitä turva-aitoja.

Kuitenkin tulee muistaa että jos hän EI ole parantunut luottamus asioissaan niin se aiheuttaa tarpeetonta tuskaa ja pelkoa tälle epävarmalle osapuolelle, jolloin päästään taas kaikista tärkeimpään kysymykseen:

Onko minun tarpeeni pikkujouluissa osallistua sauna-osuuteen tärkeämpi kuin tarpeeni olla loukkaamatta rakkaan puolisoni tunteita? Kumpi painaa vaa-assani enemmän?

Se että näen parit pesät ja daisarit ja työpaikalla muistetaan että mäkin olin kova rellestäjä ja olin lauteilla. Vai onko tärkeämpää se että rakas vaimoni kotona ei itkeskele ja ole pahallamielellä. Kukin saa tämän päättää tahoillaan kumpi on tärkeämpää.

Miksi se on kiristämistä, jos puhutaan tunteista kuin aikuiset ? Kerrotaan mistä asioista tulee pahamieli? Mistä ne toisenmieltä pahoittavat asiat sitten selviää? Ei suhteessa voi elää kuin sinkkuna. Siinä ollaan tehty sopimus liitosta jossa ei ole enää minä+sinä vaan siinä ollaan ME.

Ei suhteessa tulekkaan elää niin että vain jompikumpi on tyytyväinen. Tulisi koittaa sovittaa yhteistä elämää niin ettei kummankaan tarvitse pahoittaa mieltänsä ja tehdä kompromisseja siellä missä pystytään. Jos parisuhteessa kummallakaan ei mielestäsi ole oikeutta sanella toiselle ehtoja niin miten se eroaa vaikka seurustelusta?

Se ei tee kenestäkään toisen lelua tai omaisuutta jos ottaa rakkaan puolisonsa tunteet huomioon ja kunnioittaa hänen tunteitaan eikä halua pahoittaa toisen mieltä.

Avioliitossa ei enää olla minä+sinä moodissa vaan ollaan me moodissa jolloin yhden osapuolen tekemiset vaikuttaa molempiin jotka liitossa ovat.

Joo mutta kun ollaan avioliitossa niin niissä vapaa-ajan viettotavoissa pitää nyt sitten ottaa sen toisenkin mielipiteet huomioon. Ei voi enään viettää vapaa-aikaansa kuin sinkku kun ei kerran ole sinkku. Jos vapaa-ajan viettotaipumukset vaikuttaa molempiin niin silloin ne ovat molempien asia.

Esim.

Ei voi harrastaa enää base hyppyjä (hypitään yhdellä laskuvarjolla kallioilta,torneista yms) kun pitää ottaa perhe ja puoliso huomioon, että jos nyt kuolen tuossa base hypyssä se vaikuttaa lapsiini ja puolisooni negatiivisesti eli enää en voi tätä harrastusta harrastaa kun olen avioliitossa ja elämäni on sidoksissa perheeni elämään.

Vapaa-ajanvietto tapani siis vaikuttavat suoraan henkilöihin joidenkanssa olemme liitossa.

• Tykkää
Toisen huomioiminen todellakin voi olla myös sitä että ei anneta omien epävarmuuksien sanella käytöstä toista kohtaan, JOS tämä epävarmahenkilö on henkisesti niin kypsynyt ja haavansa sen verran luottamus-asiassa parantuneet että hän pystyy luottamaan toiseen vaikka se epämukavalta tuntuukin, sekin on hyvä kyky ihmisellä, venytetään vähän niitä turva-aitoja.

Kuitenkin tulee muistaa että jos hän EI ole parantunut luottamus asioissaan niin se aiheuttaa tarpeetonta tuskaa ja pelkoa tälle epävarmalle osapuolelle, jolloin päästään taas kaikista tärkeimpään kysymykseen:

Onko minun tarpeeni pikkujouluissa osallistua sauna-osuuteen tärkeämpi kuin tarpeeni olla loukkaamatta rakkaan puolisoni tunteita? Kumpi painaa vaa-assani enemmän?

Se että näen parit pesät ja daisarit ja työpaikalla muistetaan että mäkin olin kova rellestäjä ja olin lauteilla. Vai onko tärkeämpää se että rakas vaimoni kotona ei itkeskele ja ole pahallamielellä. Kukin saa tämän päättää tahoillaan kumpi on tärkeämpää.

Miksi se on kiristämistä, jos puhutaan tunteista kuin aikuiset ? Kerrotaan mistä asioista tulee pahamieli? Mistä ne toisenmieltä pahoittavat asiat sitten selviää? Ei suhteessa voi elää kuin sinkkuna. Siinä ollaan tehty sopimus liitosta jossa ei ole enää minä+sinä vaan siinä ollaan ME.

Ei suhteessa tulekkaan elää niin että vain jompikumpi on tyytyväinen. Tulisi koittaa sovittaa yhteistä elämää niin ettei kummankaan tarvitse pahoittaa mieltänsä ja tehdä kompromisseja siellä missä pystytään. Jos parisuhteessa kummallakaan ei mielestäsi ole oikeutta sanella toiselle ehtoja niin miten se eroaa vaikka seurustelusta?

Se ei tee kenestäkään toisen lelua tai omaisuutta jos ottaa rakkaan puolisonsa tunteet huomioon ja kunnioittaa hänen tunteitaan eikä halua pahoittaa toisen mieltä.

Avioliitossa ei enää olla minä+sinä moodissa vaan ollaan me moodissa jolloin yhden osapuolen tekemiset vaikuttaa molempiin jotka liitossa ovat.

Joo mutta kun ollaan avioliitossa niin niissä vapaa-ajan viettotavoissa pitää nyt sitten ottaa sen toisenkin mielipiteet huomioon. Ei voi enään viettää vapaa-aikaansa kuin sinkku kun ei kerran ole sinkku. Jos vapaa-ajan viettotaipumukset vaikuttaa molempiin niin silloin ne ovat molempien asia.

Esim.

Ei voi harrastaa enää base hyppyjä (hypitään yhdellä laskuvarjolla kallioilta,torneista yms) kun pitää ottaa perhe ja puoliso huomioon, että jos nyt kuolen tuossa base hypyssä se vaikuttaa lapsiini ja puolisooni negatiivisesti eli enää en voi tätä harrastusta harrastaa kun olen avioliitossa ja elämäni on sidoksissa perheeni elämään.

Vapaa-ajanvietto tapani siis vaikuttavat suoraan henkilöihin joidenkanssa olemme liitossa.

Hyvä kirjoitus.

[QUOTE="Vieras";27486486]Hormonit mainittu, ei kannata osallistua harkintaa vaativiin keskusteluihin. :D[/QUOTE]

Minä sentäs tiedostan puutteeni ja vikani plus että käyn täydellä rytinällä kehoani vastaan järjelläni. Tiedän myös, että keinotekoisten hormonien varassa joudun enää olemaan pari viikkoa. Olen kuin Aldous Huxley, mutta mieltälaajentavat kokemukset tulevat muista kuin päihteistä. Ymmärtämykseni on häkellyttävän aava, vain omaa käyttäytymistä suitsittava.

Mun mielestä kuuluu ihan hyviin tapoihin keskustella näistä asioista ja kysyä toisen mielipidettä. Kyllä mäkin kysyn aina mieheltäni että onko ok jos lähden tyttöjen kanssa istumaan iltaa,vaikka tiedän että hänellä ei ole mitään sitä vastaan. Tulisi jotenkin tökerö olo jos ilmoittaisin että "mulla on juhlat sillon ja sillon ja meen sinne halusit tai et". En silti koe että olisin mieheni omaisuutta.

On itsekästä kiristää toista ja rajoittaa kohtuuttomasti toisen menemistä ilman hyvää perustelua mutta on myös kohtuutonta tehdä jatkuvasti niinkuin itse haluaa vaikka tietoisesti loukkaa toisen tunteita. Kuten esim. vaikka nyt tämä sekasauna. Jos tietää että toinen ei siitä tykkää niin miks pitää ehdointahdoin pahoittaa sen toisen mieli? Onko tämmöset sekasaunat ja kaljottelu alastomien naistyökavereiden kanssa ihan oikeasti taistelun arvoinen asia,että siitä viittii vääntää kättä? En mä ainakaan jaksais nähdä sellaista vaivaa että pääsisin työkavereiden kanssa sekasaunaan,kyllä tossa tapauksessa mies voittaisi ne työpaikan ukot.

[QUOTE="Vieras";27486683]Melko kaukaa haettua tuollainen kuoleman karttaminen, IMO. Eipä sitten kannata ajaa autoakaan tai juoda kovia kännejä koskaan ettei tule hakatuksi snäkärillä.[/QUOTE]

No kyllä mä voisin yhdeksi syyksi laskea perheeni että en tällä hetkellä ole lähdössä mihinkään Syyriaan rauhanturvaajaksi. Vahingot ja onnettomuudet on varmaan vähän eri asia kuin kiivetä tahallaan ilman valjaita pitkin pilvenpiirtäjän seinää.

[QUOTE="Vieras";27486683]Melko kaukaa haettua tuollainen kuoleman karttaminen, IMO. Eipä sitten kannata ajaa autoakaan tai juoda kovia kännejä koskaan ettei tule hakatuksi snäkärillä.[/QUOTE]

Autolla ajo -->Välttämätön paha (maaseudulla) pakko harrastaa tätä.

Base-hyppy kalliolta---> Ei välttämätöntä ei ole pakko harrastaa tätä.

Viinanjuonti-->En harrasta, ei välttämätöntä.

Eli se mikä on kuolemisen kannalta pakollinen riski niin se nyt vaan on otettava mutta ei ole mitään tarvetta hypellä-base hyppyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27484967:
Missä te sitten saunotte, jos 15-20 henkeä yhtä aikaa istuu saunassa? :O Tuotakin mietin äsken, että kun sauna on kuitenkin yleensä niin pieni, ettei sinne montaa ihmistä kerrallaan mahdu ja jotenkin se porukka pitää kuitenkin jakaa, niin luontevimminhan se menee juuri niin, että miehet menee vuorollaan ja naiset vuorollaan.

Hotellit, kylpylät, matkailukeskukset yms jossa ylälauteille oikeasti mahtuu yli kymmenen henkeä.

Normaali suomalainen ei näe saunomisessa mitään seksuaalista.

Miten se alaston vartalo lakkaa olemasta seksuaalinen, kun astuu saunan ovesta sisään...vai eikö normaali suomalainen pidä alastonta vartaloa seksuaalisena, ollaanko niin pitkällä endeemisessä lajikehityksessä sisäsiittoisuuden vuoksi, että se, mikä ihmisille muuten luonnollista, ei sitä suomalaisille ihmisille ole :D

Yhteistyössä