Lieväkään ylipaino ei ole esteettistä, mut ei myöskään kovin kevyt taakka kannettavaksi! Miksi tätä ei huomioida?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läskikeskustelu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

läskikeskustelu

Vieras
Jatkan nyt palstan läskikeskustelua osaltani ja hieman eri näkökulmasta. Monet puolustelevat esim.lievää ylipainoa sillä, että se ei ole vielä mikään terveysriski ja ulkonäkökään ei vielä 5-10 kg:n ylikiloista pahemmin kärsi.

Entäs kehon funktionaalisuus? Itse kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kyllä sanoa, että lieväkin ylipaino vaikuttaa merkittävästi liikkuvuuteen ja monissa urheilulajeissa jo normaalipainon ylärajoilla alkaa liike kömpelöityä ja vaikeutua, puhumattakaan ylipainosta.

Omat mitat 171/57, ja paino on aikuisiällä ollut korkeimmillaan 76 kg. Harrastan myös voimistelua ja tanssia sekä kuntosalia. Tuossa painossa en voinut enää kunnolla harrastaa. Ja se, joka väittää, että voi, valehtelee. Ehkä zumba, lenkkeily jne. kevyet ja vähemmän liikkuvuutta vaativat lajit vielä menevät, mutta ei vaativammat lajit.

On perin kummallista, että lievää ylipainoa pidetään hyvänä asiana. Esteettiseen puoleen en ota sen kummemmin kantaa, pyöreys voi olla joissain tapuksissa pukevaakin, mutta se ei voi olla syy pysyttäytyä pyöreänä! Ja miltään muulta kannaltahan se ei ole millään tavalla tavoiteltavaa.

Itselleni oli kova pala tajuta, että en vaan voi olla edes lievästi ylipainoinen, jos haluan harrastaa valitsemiani lajeja. Vaikka mulle oli aina sanottu, että on ihan ok olla vaikka vähän pyöreä ja pyöreäkin voi harrastaa ja olla aktiivinen. Juu, niin voi, mutta raja tulee aika pian vastaan.

Toki ylipaino voi rajoittaa liikkuvuutta. Minä kykenen ylipainoisenakin uimaan 2 kilometriä tunnissa, saan taivutettua käteni lattian siten, että kädet menevät jalkojen alle, ja polvet todellakin ovat suorassa. Notkeus ja liikkuvuus eivät aina ole painosta kiinni. Minulle nämä riittävät. En harrasta sellaisia lajeja, joissa painostani on haittaa.

Sä taidat AP olla sellainen "laiha läski", eli painat vähän, mutta olet iso. Se on ainut mikä selittää ton, että paino estää sua harrastamasta jotakin lajia. Yritä ymmärtää, että se, että sulla on paljon ihraa, on sun ongelma, ei meidän leivästi ylipainoisten, mutta kiinteäkroppaisten.

Et sitten ollut sitä lainkaan ajatellut, että kaikki ihmiset eivät harrasta liikuntaa lainkaat, tai sellaista liikuntaa, jossa siitä 5-10 kg ylipainosta olisi haittaa.

Itse kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, että lievä ylipaino ei todellakaan vaikuta MERKITTÄVÄSTI liikkuvuuteen. Joiltakin osin kyllä, mutta ei kyllä mistään suunnasta katsottuna merkittävästi.

Olen ollut huomattavan ylipainoinen (BMI YLI 30), lievästi ylipainoinen, normaalipainon ylärajoilla ja normaalipainon keskivaiheilla. Ainoa ero jonka omalla kohdallani huomasin oli se, että ollessani BMI yli 3O, juoksin hitaammin, enkä ollut niin ketterä, kuin mitä muuttoin. Eroa pienen ylipainon, tai normaalipainon keskivaiheilla olemisessa en huomaa.

Se ei tarkoita sitä, etteikö eroa voisi silti olla, mutta kyllä se ero sitten tässä kohtaa on jo HYVIN pieni ja kaukana HUOMATTAVASTA.

[QUOTE="Niinpäniin";27548073]Sä taidat AP olla sellainen "laiha läski", eli painat vähän, mutta olet iso. Se on ainut mikä selittää ton, että paino estää sua harrastamasta jotakin lajia. Yritä ymmärtää, että se, että sulla on paljon ihraa, on sun ongelma, ei meidän leivästi ylipainoisten, mutta kiinteäkroppaisten.[/QUOTE]

Voi, voi. Kuinka monta ylipainoista tanssijaa tai voimistelijaa tiedät? Oliko eilisessä Dancessa yhtäkään ylipainoista?

Ylipainoinen ei vaan voi olla kovin hyvä em. lajeissa. Vai millä ihmeellä perustelet sen, että monikaan urheilija tai edes aktiiviharrastaja ei sitten ole sen isompi? Jokainen voi toki aloittaa harrastuksen kokoon katsomatta ja hyvä niin, mutta itse harrastaminen ja kehittyminen lajissa onkin aivan eri asia.

Ja ei, en ole laihaläski. Lihasta on ollut aina, mutta jos bmi on lievän ylipainon puolella, homma ei vaan luonnistu niin näppärästi.

[QUOTE="poikia3";27548072]Toki ylipaino voi rajoittaa liikkuvuutta. Minä kykenen ylipainoisenakin uimaan 2 kilometriä tunnissa, saan taivutettua käteni lattian siten, että kädet menevät jalkojen alle, ja polvet todellakin ovat suorassa. Notkeus ja liikkuvuus eivät aina ole painosta kiinni. Minulle nämä riittävät. En harrasta sellaisia lajeja, joissa painostani on haittaa.[/QUOTE]

Se, että kädet menevät lattiaan ei kyllä kerro vielä mitään todellisesta liikkuvuudesta. Ihan on syytäkin saada kädet lattiaan, minimivaatimus.

Se, että kädet menevät lattiaan ei kyllä kerro vielä mitään todellisesta liikkuvuudesta. Ihan on syytäkin saada kädet lattiaan, minimivaatimus.

Jos tilanne on tämä, niin miksi lääkärissä käskettiin taivuttamaan kädet lattiaan, kun tutkittiin olenko yliliikkuva? Jos sillä ei ole mitään merkitystä, miksi jouduin tämän taivutuksen tekemään?

Ja mä tunnen monia ihmisiä jotka saavat kädet nipinnapin polviin.

Et sitten ollut sitä lainkaan ajatellut, että kaikki ihmiset eivät harrasta liikuntaa lainkaat, tai sellaista liikuntaa, jossa siitä 5-10 kg ylipainosta olisi haittaa.

Se onkin erittäin huolestuttavaa, että löytyy paljon ihmisiä, jotka eivät tosiaan harrasta liikuntaa. Eihän siitä isommastakaan lihavuudesta välttämättä ole haittaa, jos ei ikinä mitään tee. Onko se sitten hyvä asia?

Ja todellakin on merkittävää eroa vaikkapa siinä, miten lenkki kulkee, jos vertaa samaa henkilöä painoindeksillä 27 ja 20. Kyse ei ole nyt vain sun subjektiivisesta kokemuksesta. Eikä minun.

[QUOTE="aloittaja";27548137]Se onkin erittäin huolestuttavaa, että löytyy paljon ihmisiä, jotka eivät tosiaan harrasta liikuntaa. Eihän siitä isommastakaan lihavuudesta välttämättä ole haittaa, jos ei ikinä mitään tee. Onko se sitten hyvä asia?

Ja todellakin on merkittävää eroa vaikkapa siinä, miten lenkki kulkee, jos vertaa samaa henkilöä painoindeksillä 27 ja 20. Kyse ei ole nyt vain sun subjektiivisesta kokemuksesta. Eikä minun.[/QUOTE]

Ei tartte välttämättä liikkua yhtään laihtuakseen.. Itse laihduin toistakymmentä kiloa enkä liikkunut kuin pakolliset. Varmasti ylipainoisellakin voi olla parempi kunto kun jollain normaalipainoisella.

Kyllä minun jalkoja särkee herkemmin, mitä enemmän painoa on. En ole koskaan kärsinyt suuresta ylipainosta, vaan lievästä vain ja sekin on riittänyt tuottamaan jalkoihin kipua (jos olen siis vaikka koko päivän seisoskellut, juoksahdellut ja kävellyt).
Minun normaaipaino on jotain 65kg, mihin pyrin tälläkin hetkellä, muutaman kilon päässä se häämöttää. Toivoisin toki, että pääsisin hoikemmaksikin.

[QUOTE="aloittaja";27548137]Se onkin erittäin huolestuttavaa, että löytyy paljon ihmisiä, jotka eivät tosiaan harrasta liikuntaa. Eihän siitä isommastakaan lihavuudesta välttämättä ole haittaa, jos ei ikinä mitään tee. Onko se sitten hyvä asia?

Ja todellakin on merkittävää eroa vaikkapa siinä, miten lenkki kulkee, jos vertaa samaa henkilöä painoindeksillä 27 ja 20. Kyse ei ole nyt vain sun subjektiivisesta kokemuksesta. Eikä minun.[/QUOTE]

Mä en näe siinä mitään uolestuttavaa, jos ei harrasta liikuntaa. Kyllä sen liikkumisen pystyy hoitamaan ihan vaan vaikkapa arkiliikuntana. Jättää auton ostamatta, pyöräilee duuniin ja käy kaupassa kävellen. Koirakin vaatii omat lenkkinsä, joten siinä samassahan se menee. Helppoa, kuin heinänteko. Ei siihen liikkumiseen mitään ryhmätuntia tarvita.

Eikä ole merkittävää eroa. Jos kunto on kohdillaan, ei ero misään nimessä ole merkittävä, vaan hyvin pieni.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
[QUOTE="alma";27548123]Luuletko sä, että kaikki haluavat harrastaa jotain balettitanssia tai telinevoimistelua? Jos se siis on se tärkein syy laihduttaa viisi kiloa?[/QUOTE]

En luule. Halusin vain ottaa tällaisen näkökannan esille; on ihan oikeasti olemassa asioita, joissa ei voi olla edes pikkuisen pyöreä. Nykyään kun asenne tuntuu olevan se, että on ihan jees olla pullea ja se pulleus ei muka ole este millekään.

Monille nuorille tuleekin yllätyksenä, kun aloittavat jonkin liikunnallisen harratuksen, että eihän tässä voikaan pärjätä kunnolla, jos ei ole hieman timmimpi ja kevyempi. Ehkä ympäristö on kasvattanut liiaksi siihen, että ei ole synti olla pikkuisen pullea. Ja ei nyt tosiaan puhuta alipainosta, mutta nuorilta ihmisiltä on monilta aivan hukassa terveen, normaalin painon käsite. Liikuntaharrastuksissa nämä asiat tulevat helposti esille.

Eikä ole merkittävää eroa. Jos kunto on kohdillaan, ei ero misään nimessä ole merkittävä, vaan hyvin pieni.

Kyllä on. Ja edelleen, nyt ei puhuttu sinun empiirisistä havainnoista, vaan keskiarvoista. Keskimäärin merkittävää eroa on. Tämän aihepiirin sisältä löytyy monia tutkimuksia.

Sitä en toki kiistä, että sinä, yksittäistapaus koet eri tavalla.

[QUOTE="aloittaja";27548177]En luule. Halusin vain ottaa tällaisen näkökannan esille; on ihan oikeasti olemassa asioita, joissa ei voi olla edes pikkuisen pyöreä. Nykyään kun asenne tuntuu olevan se, että on ihan jees olla pullea ja se pulleus ei muka ole este millekään.

Monille nuorille tuleekin yllätyksenä, kun aloittavat jonkin liikunnallisen harratuksen, että eihän tässä voikaan pärjätä kunnolla, jos ei ole hieman timmimpi ja kevyempi. Ehkä ympäristö on kasvattanut liiaksi siihen, että ei ole synti olla pikkuisen pullea. Ja ei nyt tosiaan puhuta alipainosta, mutta nuorilta ihmisiltä on monilta aivan hukassa terveen, normaalin painon käsite. Liikuntaharrastuksissa nämä asiat tulevat helposti esille.[/QUOTE]

Mutta eiköhän se mene niin, että ihminen aika pian hakeutuu harrastuksiin, jotka hänelle sopivat? Se pullukka lapsi varmaankin joko hoikistuu esim. taitoluisteluharrastuksen myötä, tai sitten vaihtoehtoisesti alkaa harrastamaan jotain muuta, vaikkapa pianonsoittoa tai uimista.
Minulla ei ole mitään tarvetta puolustaa ylipainoa, itselläni sitä pikkuisen on ja pyrin siitä kovasti eroon pääsemään, mutta mielestäni tuo sinun ajatuksesi on nyt (anteeksi vaan) hieman typerä.
Vähän sama kun sanoisi, oottekos muuten miettineet, ettei superrumasta voi tulla huippumallia.

166cm ja 70kg täällä eli lievää ylipainoa on. Ei ole mitään ongelmaa liikunnan suhteen. Ohjaan spinningiä muutamia tunteja viikossa sekä sen lisäksi käyn salilla, juoksemassa, ym. Eikä todellakaan ylipaino vaikuta liikkumiseeni. On sitten jo omasta takaa lisäpainoja ;)

[QUOTE="aloittaja";27548199]Kyllä on. Ja edelleen, nyt ei puhuttu sinun empiirisistä havainnoista, vaan keskiarvoista. Keskimäärin merkittävää eroa on. Tämän aihepiirin sisältä löytyy monia tutkimuksia.

Sitä en toki kiistä, että sinä, yksittäistapaus koet eri tavalla.[/QUOTE]

No niitä tutkimuksia vaan kehiin jos kerran vetoat niihin.

Yhteistyössä