Ensi kesä ja vasta syksyllä 18 - mistä hyväpalkkainen mutta siedettävä kesätyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työnhaussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työnhaussa

Vieras
Kesällä 2014 olin ajatellut lähteä interrailille, mutta rahat siihen pitäisi hankkia ensi kesänä. Olen lukion toisella luokalla ja opiskelujen aikana en töitä voi tehdä, joten koko kesä kai pitäisi olla hommissa.
Olin ajatellut, että haen paikallisesta S-marketista töitä, mutta sitten kuulin, etten alaikäisenä saisi esim. koskea tupakoihin sun muuta, joka vaikeuttaa kassaelämää. (Korjata saa, jos olen saanut väärää informaatiota?) Epäilen siis, että minua tuskin otettaisiin töihin, kun täysi-ikäisiä ehdokkaita on.
Voisihan siellä toki jossain varastossa/hyllyntäyttäjänä olla töissä, mutta palkat eivät ole mitään huikean suuria..

Kesässä pitäisi saada siis tienattua ainakin 2000 e. Mistä työstä sellaisen saa? Asun melko pienessä kylässä, eli täällä on nämä perusjutut, eli ruokakaupat, hotelli, vanhainkoti jne, muttei mitään ihmeellisiä juttuja tai kauheasti valinnanvaraa yhdellä alalla.

Olen töissä ollut kesäisin siitä asti kun sain. Metsää olen istuttanut neljänä vuonna, minkä lisäksi olen parina kesänä esitellyt kirkkoa ja tehnyt töitä hautausmaalla. Olen myös satunnaisesti ollut erään pienen myymälän kassalla, kiireapulaisena pitseria-ravintolassa ja markkinoilla kojuilla.

Pidän asiakaspalvelutyöstä ja olen rehellinen ja tunnollinen työntekijä. Olen suorittanut myös hygieniapassin. Työ voi olla raskaampaakin, mutta jos sitä koko kesän teen, niin ei mitään tappotyötä.

P.s. älkää ehdottako mansikanpoimintaa, semmoisia mahdollisuuksia ei täällä ole enkä sitä jaksisikaan :)

Eikö kirkon esittelemisestä tai myymälän kassana olemisesta sitten saa tuota rahaa? Tai pizzeria-ravintolasta? Helpointa sinun varmasti niistä paikoista olisi töitä saada, kun olet niissä ennenkin ollut.

Tuo kaupan ala on varmaan parhain vaihtoehto, jos tuon verran pitää tienata. Siinä voi hyvillä tuntimäärillä saada tuon verran kesän aikana (riippuen nyt siitä kuinka pitkästä työajasta kokonaisuudessaan on kyse). Tupakkaa/alkoholia sai ainakin ennen (silloin kun itse olen kaupan alalle mennyt) myydä alaikäisenäkin, jos on vain aikuinen vastuuhenkilö siinä lähettyvillä valvomassa sitä. Näin siis omalla kohdallani, en osaa nykytilannetta sanoa yhtään.

Sinänsä sanat "hyväpalkkainen" ja "siedettävä" ei oikein sovellu samaan lauseeseen, harvoin löytää pienemmältä paikkakunnalta työn jossa on oikeasti mukava palkka ja kiva työ, mitä tehdä. Seurakunnalla olen minäkin teininä ollut, ja siellä palkka oli ihan kelvollista siihen työhön nähden -kukkien kastelua, siistimistä ja sen sellaista :)

Laittele ihan rohkeasti hakemuksia joka paikkaan, kesätöiden kanssa ei kannata nirsoilla kovin kauaa. Niitä kun hakevat "muutama" muukin sinun lisäksesi, joten kannattaa aloittaa ajoissa kyselemään parhaista paikoista! :)

Eikö kirkon esittelemisestä tai myymälän kassana olemisesta sitten saa tuota rahaa? Tai pizzeria-ravintolasta? Helpointa sinun varmasti niistä paikoista olisi töitä saada, kun olet niissä ennenkin ollut.

Kirkolla ollaan töissä tietyissä jaksoissa, eli sinne pääsee useampia nuoria töihin joten tuskin minä pääsisin koko kesäksi. Itse asiassa koko kesä ei ole edes esittelykautta, ja koko ensikesän vahtihommaa harkitaan pidetäänkö ollenkaan, kun niin vähän vierailijoita on syrjäisessä kirkossa.
Tuo pitseria voisi ehkä muuten olla, mutta kun se oli ahdistava paikka. Ei työnä, mutta tyypit siellä..

Samaa ehdottaisin minä! Tuurilla voi saada jonkun paikan, jos teidän kunnassa tarjotaan erikseen nuorille kesätöitä. Muuten on jo melko kovat vaatimukset: alaikäinen ja hyvä palkka, siedettävä työ. Mitä sekin sitten on.

Tältä palstalta ei ehkä parhaita vinkkejä tuohon saa. Moni koulutettukin on vailla töitä. Jos tarvitsee vinkkejä siihen, miten pärjätä 200 eurolla koko kuukausi, löytyy enemmän vinkkejä ;)

Tuo kaupan ala on varmaan parhain vaihtoehto, jos tuon verran pitää tienata. Siinä voi hyvillä tuntimäärillä saada tuon verran kesän aikana (riippuen nyt siitä kuinka pitkästä työajasta kokonaisuudessaan on kyse). Tupakkaa/alkoholia sai ainakin ennen (silloin kun itse olen kaupan alalle mennyt) myydä alaikäisenäkin, jos on vain aikuinen vastuuhenkilö siinä lähettyvillä valvomassa sitä. Näin siis omalla kohdallani, en osaa nykytilannetta sanoa yhtään.

Sinänsä sanat "hyväpalkkainen" ja "siedettävä" ei oikein sovellu samaan lauseeseen, harvoin löytää pienemmältä paikkakunnalta työn jossa on oikeasti mukava palkka ja kiva työ, mitä tehdä. Seurakunnalla olen minäkin teininä ollut, ja siellä palkka oli ihan kelvollista siihen työhön nähden -kukkien kastelua, siistimistä ja sen sellaista :)

Laittele ihan rohkeasti hakemuksia joka paikkaan, kesätöiden kanssa ei kannata nirsoilla kovin kauaa. Niitä kun hakevat "muutama" muukin sinun lisäksesi, joten kannattaa aloittaa ajoissa kyselemään parhaista paikoista! :)

Joo no minä yritän sinne kauppaanki hakea :) Jos sattuis vaikka pääsemään.
Tuota siedettävää vertaan lähinnä metsänistutukseen - se on kamalaa työtä, vaikkakin hyväpalkkaista.

Mutta pienellä paikkakunnalla on onneksi helppoa päästä töihin, kun ei ole tuhatta muuta nuorta hakemassa rinnalla.

P.s. Tietäisikö joku, miten esim. vanhainkodille otetaan nuoria töihin/ millaisiin töihin/ millaista palkkaa? Tuo vanhainkoti nimittäin sijaitsee ihan vieressä, ja vanhusten kanssa tykkään olla.

Saat myydä kassalla tupakkaa ja alkoholia jos lähettyvillä (käytännössä viereisellä kassalla) on täysi-ikäinen henkilö. Yksin sua ei saa kassalle laittaa.

Mutta siis kauppaan vaan, saa tehdä töitä koko kesän ja ilmoittaa vaan että on halukas tekemään varsinkin viikonloppuja ja iltoja ja muutenkin kaikki tunnit kelpaa mitä vaan saa tehdä.
Illoista ja viikonlopuista saa harjoittelijapalkkaankin mukavan lisän.
Iltalisä n.4e/tunti, lauantailisä 5e/h ja sunnuntaina tuplapalkka.

Alkuperäinen kirjoittaja työnhaussa;27571029:
Joo no minä yritän sinne kauppaanki hakea :) Jos sattuis vaikka pääsemään.
Tuota siedettävää vertaan lähinnä metsänistutukseen - se on kamalaa työtä, vaikkakin hyväpalkkaista.

Mutta pienellä paikkakunnalla on onneksi helppoa päästä töihin, kun ei ole tuhatta muuta nuorta hakemassa rinnalla.

P.s. Tietäisikö joku, miten esim. vanhainkodille otetaan nuoria töihin/ millaisiin töihin/ millaista palkkaa? Tuo vanhainkoti nimittäin sijaitsee ihan vieressä, ja vanhusten kanssa tykkään olla.

Palkkatyöhön tuskin ollenkaan, ellei ole alan koulutusta/ole alan opiskelija. Tällä hetkellä monissa kunnissa/kaupungeissa muutenkin sosiaali-ja terveysalalla esim. sijaisten otto kielto.

Alkuperäinen kirjoittaja työnhaussa;27571029:

Soita suoraan ja kysy reippaasti, ottavatko koululaisia töihin. Palkka tuskin on kummoinen, kun ei se juuri tuota 2000€/kk enempää ole oikeiltakaan työntekijöiltä.

Entä voisiko lähikunnissa olla töitä tarjolla?

[QUOTE="vieras";27571005]Samaa ehdottaisin minä! Tuurilla voi saada jonkun paikan, jos teidän kunnassa tarjotaan erikseen nuorille kesätöitä. Muuten on jo melko kovat vaatimukset: alaikäinen ja hyvä palkka, siedettävä työ. Mitä sekin sitten on.

Tältä palstalta ei ehkä parhaita vinkkejä tuohon saa. Moni koulutettukin on vailla töitä. Jos tarvitsee vinkkejä siihen, miten pärjätä 200 eurolla koko kuukausi, löytyy enemmän vinkkejä ;)[/QUOTE]

No juuri niitä nuorten työllistämispaikkoja en hae, koska niissä on se peruspalkka, esim. 320 e kahdelta viikolta. Paremmin palkkaa saa kun hakee suoraan.
Metsänistutuksesta sain esim. n. 800 e kahdelta viikolta. Se on kyllä jo metsurinpalkka, jonka sain siksi, että olen ollut aikaisemminkin siellä töissä.
Metsänistutustahan tekisin toki enemmänkin jos voisin, mutta sitä nyt ei ole kesässä kuin pari-kolme viikkoa.

Mä heittäisin tämmösen pienen vinkin ilmaan, et hae jonnekin muualle kuin metsähommiin nyt tänä kesänä. Olet kuitenkin lukiolainen, eikä sulla ole vielä mitään ammatillista koulutusta, niin sanoisin että nyt on hyvä aika kartuttaa työkokemusta aloilta (tai alalta) jonne sulla riittää jotain mielenkiintoa, ja josta voi olla sulle tulevaisuudessakin hyötyä kun alat miettiin sitä et mihin meet ammattia lukemaan.

Lukio on toki hyvä pohja ammatilliselle opiskelulle, ja siitä saa hyvän ponnahduslaudan hakuprosessiin opiskelujen varalle, mut panostaisin nyt tässä tilanteessa työhön, mille on mahdollisuus työllistyä myös tulevaisuudessa. Interreilaus tuo oman kivan lisänsä kieliopin kannalta :)

Mä heittäisin tämmösen pienen vinkin ilmaan, et hae jonnekin muualle kuin metsähommiin nyt tänä kesänä. Olet kuitenkin lukiolainen, eikä sulla ole vielä mitään ammatillista koulutusta, niin sanoisin että nyt on hyvä aika kartuttaa työkokemusta aloilta (tai alalta) jonne sulla riittää jotain mielenkiintoa, ja josta voi olla sulle tulevaisuudessakin hyötyä kun alat miettiin sitä et mihin meet ammattia lukemaan.

Lukio on toki hyvä pohja ammatilliselle opiskelulle, ja siitä saa hyvän ponnahduslaudan hakuprosessiin opiskelujen varalle, mut panostaisin nyt tässä tilanteessa työhön, mille on mahdollisuus työllistyä myös tulevaisuudessa. Interreilaus tuo oman kivan lisänsä kieliopin kannalta :)

Mieluummin kyllä muualle menisinkin :P
Kätilöksi haluaisin tulevaisuudessa, joten sille ei kyllä täällä oikein töitä ole. Paitsi se vanhainkoti - sairaanhoitajaksihan saan ensin opiskella.

Yksi vaihtoehto tietenkin on se, että istutan alkukesän ja loppukesän teen muita hommia. Tuota tekniikkaa olen aiemminkin käyttänyt, mutta istutus + kirkko/muu pienempalkkainen työ tekee n. 1800 e, joka ei riitä reilaushaaveisiin, kun rahaa menee normielämäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja työnhaussa;27571116:
Kätilöksi haluaisin tulevaisuudessa, joten sille ei kyllä täällä oikein töitä ole. Paitsi se vanhainkoti - sairaanhoitajaksihan saan ensin opiskella.

Yksi vaihtoehto tietenkin on se, että istutan alkukesän ja loppukesän teen muita hommia. Tuota tekniikkaa olen aiemminkin käyttänyt, mutta istutus + kirkko/muu pienempalkkainen työ tekee n. 1800 e, joka ei riitä reilaushaaveisiin, kun rahaa menee normielämäänkin.

No esim sieltä vanhainkodilta voisit käydä kysymässä töitä ihan sillä silmällä, et sanoisit suoraan että haluat opiskelemaan hoitopuolelle, ja haluaisit kartuttaa hieman näkökulmaas siitä minkälaista työtä se on. Ja ihan totta, jos oot ollu jo jossain hoitopuolella töissä ennen opiskeluun hakemista, on se aina parempi markkeri papereissa kuin työttömyys :) Hoitohommia et varmaankaan pääse tekemään suoraan, mutta varmaan semmonen jokapaikanhöylä-tyyppinen työ tulis kyseeseen. Sekin on aina plussaa!

Sitte lisäksi voi vaikka tehdä lapsenhoitokeikkoja ja sen tyyppisiä pikkujuttuja, mistä voi kartuttaa hieman lisää rahaa reilaamiseen. Kyllä se matkakassa jostain sitten karttuu ajan kanssa, sulla on onneks hyvin aikaa suunnitella kaikenlaista vielä :)

Alkuperäinen kirjoittaja työnhaussa;27571116:

Kyllä se valitettavasti fakta on, että kouluttamattomalle nuorelle ei kovin hyväpalkkaista työtä luultavasti näinä aikoina ole tarjolla, kun esim. vanhuksiin suuntautuneita lähihoitajiakin on pilvin pimein työttömänä. Ellei sitten satu olemaan "suhteita" ja pääse tätä kautta esim. jonkun tuttavan yritykseen tms. töihin.

[QUOTE="...";27571060]Palkkatyöhön tuskin ollenkaan, ellei ole alan koulutusta/ole alan opiskelija. Tällä hetkellä monissa kunnissa/kaupungeissa muutenkin sosiaali-ja terveysalalla esim. sijaisten otto kielto.[/QUOTE]

Höpö höpö. Ns. "hoitoapulaiseksi" voi päästä hyvinkin ilman alan koulutusta. Eli ei ole oikeutta antaa lääkkeitä jne. mutta pukea, pestä, avustaa jne. voi kyllä kouluttamatonkin. Eli ap rohkeasti vaan kysymään sieltä vanhainkodilta, jos homma kiinnostaa. Voi toki olla, että heillä on alan opiskelijoita "jonossa", mutta et voi tietää ellet kysy.

Kannattaa muistaa sitten laskea, etteivät opintotuen tulorajat ylity jos innostut :)

No, opintotuki mulla nyt muutenkin on niin minimaalinen kun kotona asun vielä, ettei sen kanssa ole hätää.

Mutta kiitoksia kaikille vastanneille, jos minä yritän sinne kauppaan sun muualle :P
Ymmärrän toki ikäni ja kouluttamattomuuteni rajallisuudet, ei siitä huolta, mutta yritän ajatella positiivisesti, kun tosiaan pienessä paikassa on minulla ollut aina helppo päästä töihin ja ahkera työntekijä olen.
Ja jostakin sitä aina rahaa repii..

[QUOTE="vieras";27571187]Höpö höpö. Ns. "hoitoapulaiseksi" voi päästä hyvinkin ilman alan koulutusta. Eli ei ole oikeutta antaa lääkkeitä jne. mutta pukea, pestä, avustaa jne. voi kyllä kouluttamatonkin. Eli ap rohkeasti vaan kysymään sieltä vanhainkodilta, jos homma kiinnostaa. Voi toki olla, että heillä on alan opiskelijoita "jonossa", mutta et voi tietää ellet kysy.[/QUOTE]

Juu ilmanmuuta voi päästä, mutta jos koulutettujakin hoitajia on tarjolla, niin lienee selvää, että tällainen on "käytännöllisempi" työntekijä. Lisäksi kaupungit/kunnat säästävät sosiaali-ja terveysalan kustannuksissa, eli sanomattakin selvää, että tällaisiin ylinmääräisiin käsiin ei rahoja tuhlata.. VALITETTAVASTI. Mutta tottakai kysyä kannattaa, mutta työtilanne tälläkin alalla on monissa kaupungeissa ja kunnissa aivan järjettömän huono tällä hetkellä, vaikka sitä vaikea onkin uskoa.

Nuo seksitreffien naiset veloittavat puolesta tunnista 80-150 euroa ja sillä saa panna koko ajan.
Ajatteles jos ottaa vaikka 3 asiakasta päivässä vastaan ja saa yhdeltä aina 100 euroa niin se on 300 euroa päivä ja vaikkapa 20 päivänä kk ottaa asiakkaita niin se tekee 6000 euroa kk käteen ja pari kuuta tuota tekee niin se on jo 12000 euroo netto.

Alkuperäinen kirjoittaja työnhaussa;27571205:
No, opintotuki mulla nyt muutenkin on niin minimaalinen kun kotona asun vielä, ettei sen kanssa ole hätää.

Mutta kiitoksia kaikille vastanneille, jos minä yritän sinne kauppaan sun muualle :P
Ymmärrän toki ikäni ja kouluttamattomuuteni rajallisuudet, ei siitä huolta, mutta yritän ajatella positiivisesti, kun tosiaan pienessä paikassa on minulla ollut aina helppo päästä töihin ja ahkera työntekijä olen.
Ja jostakin sitä aina rahaa repii..

Niin, mutta aina se on miinusta, jos sitä peritään takaisin :D

Alaikäinen ei saa sen viime vuotisen tupakkalain saralla myydä tupakkaa vaikka olisi aikuinen tilannetta valvomassa, alkoholia kylläkin :) muistan kun joku nuori oli kalevassa joskus tästä mielipidekirjoituksen kirjoittanut, kun oli mennyt kesätyöpaikka sivu suun sen parin vaivaisen kuukauden takia kun oli vasta loppusyksystä syntynyt.

Alaikäinen ei saa sen viime vuotisen tupakkalain saralla myydä tupakkaa vaikka olisi aikuinen tilannetta valvomassa, alkoholia kylläkin :) muistan kun joku nuori oli kalevassa joskus tästä mielipidekirjoituksen kirjoittanut, kun oli mennyt kesätyöpaikka sivu suun sen parin vaivaisen kuukauden takia kun oli vasta loppusyksystä syntynyt.

Ei muuten pidä paikkaansa.

Edelleen saa alaikäinen myydä tupakkaa, kunhan on täysi-ikäinen myyjä "valvomassa myyntitapahtumaa", eli käytännössä näköyhteys toiselta kassalta riittää.

Näytä ihmeessä missä tuollainen lakipykälä on, tarkistin, enkä löydä ko. muutosta.

Yhteistyössä