Silmätulehduksen vuoksi päivystykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mer"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mer"

Vieras
Hei!

Tytöllä selvä silmätulehdus toisessa silmässä, joten pitäisikö käyttää jo tänään päivystyksessä, jotta saa silmätipat vai soitanko vasta huomenna päivystysajan? Mietin sitä, että päiväkotiin saa kai viedä JOS silmätipat on aloitettu joten jos odotan huomiseen niin tyttö pitää sitten pitää päivän kotona...

Päiväkotiin ei saa kyllä viedä jos silmä vielä rähmii. Itse juuri olin 2 päivää saikulla lapsen kanssa silmätulehduksen vuoksi. Tulehdus tarttuu helposti lapsesta toiseen.

Täällä meillä ei edes anneta enää lääkitystä silmätulehdukseen jos ei ole kyseessä tosi paha tulehdus. Mun tapauksessa saisin kyllä saikkua soittamalla lapun neuvolasta mut kaikille työnantajille se ei käy.

[QUOTE="iii";27595611]Ei päiväkoti voi kieltytyä ottamasta hoitoon lasta, joka ei ole sairas. Silmätulehdus ei ole sellainen sairaus, josta tarvii edes saikkua kirjoittaa.[/QUOTE]

Paitsi että silmätulehdus tarttuu ja tartuntataudissa ei tarhaan saa viedä.

[QUOTE="vieras";27595667]Paitsi että silmätulehdus tarttuu ja tartuntataudissa ei tarhaan saa viedä.[/QUOTE]

Kyllä saa. Yskä ja nuhakin tarttuu, samoin vaikka huuliherpes, eikä ne estä tarhaan viemistä.

Täällä meillä ei edes anneta enää lääkitystä silmätulehdukseen jos ei ole kyseessä tosi paha tulehdus. Mun tapauksessa saisin kyllä saikkua soittamalla lapun neuvolasta mut kaikille työnantajille se ei käy.

Mutta kuinka kauan sitä sitten viitsii kokeilla että parantuuko ilman lääkettä? Jos on töissä, niin hankala järjestellä lapselle hoitajaa moneksi päiväksi. Meilläkin ottavat päiväkotiin vain, jos on silmätipat aloitettu. Yritin ensin (kun oli syysloma) parannella ilman lääkettä, mutta kyllä jo kolmantena rähmintäpäivänä luovutin ja menin hakemaan ne tipat.

Silmätulehdus tarttuu niin helposti pienten lasten välillä, että hullu se joka tarhaan vie! Niin kauan kuin bakteerit jylläävät (ei yksi tippakerta auta vielä), niin kauan pitää olla kotona. Meillä myös menossa silmätippakuuri tai oikeastaan antibioottivoide: fucithalmic ja hoidosta tuo silmätulehdusriesa tuli! Hoitajien piti ihan soitella vanhemmille kesken päivän, että tulevat hakemaan sairaat lapset pois tartuttamasta.

Pitäisin jokatapauksessa kotona huomisen. Kannattaa soittaa aamulla neuvolaan, Seinäjoella ainakin saa neuvolasta silmätippa reseptin ja sen päivän saikkua (th kirjoittaa), ei tarvi päivystystä kuormittaa.

Silmätulehduksen aiheuttaa ne samat flunssapöpöt mitä muutoinkin jyllää ja jokaisen nenässä asuu, jos hoito aloitettu ja vointi hyvä voi mennä päiväkotiin.

Miksi tulehtuneen silmän puhdistukseen pitäisi käyttää keitettyä vettä??? Vesijohtovesihän on ihan riittävän puhdasta Suomessa ja sitä menee silmiin normaalistikin kasvoja pestessä ja suihkussa. Miten silmätulehdus tekee silmästä haavoittuvan vesijohtoveden normaaliflooralle?

Itse pitäisin myös silmätulehduslapsen lääkityksen aloittamisesta huolimattakin vielä huomisen kotona. Luulisi olevan pitkällä tähtäimellä työnantajien etu, että tartuntataudit eivät leviäisi niin vauhdilla päiväkodeissa. Jos silmätippareseptiä ei ole saatavissa tulehduksen alkuvaiheessa, niin voisi kokeilla tuoretta rintamaitoa silmään. Sisältää luonnon vasta-aineita, joiden moni sanoo auttavan erilaisiin paikallisiin tulehduksiin. Siitä vaan kyselemään imettäviltä äitikavereilta maitotilkkaa.

Meillä käytiin päivystyksessä (yksityisellä kun omalta th ei saanut aikaa) silmätulehduksen takia. Korvatulehdus löytyi myös samalla. Viikko oltiin kotona kunnes lapsi ok. Minä sain st myös ja en saanut saikkua vaikka pyysin.Työskentelen elintarvikealalla eli käsittelen pakkaamatonta lihaa ja kalaa.Lääkäri tiesi tämän mut ei niin ei. Siinä viikon kärvistelin silmät punasina (molemmat) ja kenties levitin pöpöä eteenpäin silmätipoista huolimatta... Nuo tulehdukset tarttuu kyllä tosi helposti ja leviää :(

Yhteistyössä