5-vuotiaan pelot ja hitaastilämpeävä temperamentti ongelmako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riita

Vieras
Missä vaiheessa kannattaa huolestua 5-vuotiaan pojan peloista? Kuulostaako tutulta?

Meille on pojan vuoksi suositeltu kasvatusneuvolan puoleen kääntymistä, vaikka hän on itse rauhallisuus ja ainoa "ongelma" on se, että lämpenee uusille tilanteille muita ikäisiään hitaammin.

Hän pelkää kaikenlaisia satuhahmoiksi pukeutuneita ihmisiä esim. huvipuistossa, kasvomaalaukseen ei suostu ikinä kuuna päivänä, lääkärissä on tullut karmea kammo rokotuksia kohtaan, pelkää jopa stetoskooppia ja kieltäytyy siellä pitkän maanittelunkin jälkeen riisumasta vaatteitaan. On tosi hitaastilämpeävä eikä pidä keskipisteenä olemisesta. Vielä viime vuonna irvistelisi ruokailutilanteissa eikä häntä saanut katsoa. Pelkää mennä mukaan leikkiin, jos on paljon muita lapsia yhdessä ryhmässä. Vetäytyy helposti ja tarvitsee rohkaisua aikuiselta - joskus tuntuu että ihan jatkuvasti. On temperamentiltaan herkkä ja ujo ja edelleen unirätti on tärkein aarre, jota ilman ei mennä nukkumaan.

Huolehdinko turhaan?

Tuttu pikkupoika on pelännyt koko ikänsä satuhahmoiksi pukeutuneita ihmisiä ja pehmoleluja, jotka pitävät ääntä. Ei muksussa mitään vikaa ole, se ei vaan tykkää tuollaisista.
Moni pelkää hissejä tai koiria, eikä niitäkään terapeutille viedä. Yleensä.

Kiva kuulla, että muitakin on. Minua huolettaa tämä yhtäkkinen hössötys poikamme ympärillä - mutta myös ärsyttää, kun meille vihjaillaan, että tarvitaan kasvatusneuvoja. Okei, pitää kai soitella perheneuvolaan. Mutta itse ajattelisin maalaisjärjellä niin, että kyllä pelkkä ajan antaminen ja rakkaus auttaisi jo pitkälle. Eihän kaikki lapset voi millään olla samanlaisia, jokainen kehittyy omaan tahtiinsa...?

Meidän 5v tyttö pelkää myös nalleksi pukeutuneita,joulupukkia jne. Kerran yhdessä tapahtumassa pandaksi pukeutunut tyyppi lähestyi tyttöä,niin itku tuli. Ei halua myöskään lastentapahtumissa kasvomaalausta tms, päiväkodissa taas haluaa kun paikka on tuttu. Meillä lapsella hoidossa sujuu hyvin ja omassa jumppaharrastuksessakin käy ongelmitta. Herkkä ja ujo myös luonteeltaan on,ihana tyttö :)

On aika yleistä, että 5-vuotiailla (minulla 5-vuotias poika) on välillä melko mielikuvituksekkaitakin pelkoja. Esimerkiksi oma poikani on alkanut pelkäämään traktoreita, vaikka ennen oli niin kiinnostunut kaikista härveleistä. Mitä suurempi sen parempi. Nyt maalle kyläilemään lähtö on lapsirukalle aina jännittämisen paikka. Hokee "hui, hui!" aina, kun jossain näkyy käynnissä oleva traktori.

On siis normaalia tuossa iässä, että tulee pelkoja, jotka ovat onneksi ohimeneviä, mutta tuossa teidän tilanteessa nuo pelot tuntuvat olevan todella voimakkaita ja koskevan vähän kaikkea mahdollista. Fantasiahahmojen pelon ymmärrän hyvin. Minäkin pelkään niitä :D Toki noin voimakkaiden pelkojen takia voi käväistä perheneuvolassa juttelemassa asiasta.

Minua tuossa ärsyttää se, että nykyään erityisesti päivähoidossa tunnutaan olevan täysin epätietoisia lapsen normaalista kehityksestä ja kasvusta, mutta sen sijaan siellä hoetaan kovasti tämän hetken trendiä: "varhaista puuttumista", mikä näköjään on asioita paremmin tietämättömille syy ruuhkauttaa perheneuvola lapsilla, jotka läpikäyvät täysin normaaleja kasvu- ja kehitysvaiheita. Jos päivähoidossa on se käsitys, että jokainen lapsi kehittyy tismalleen samoin, ei mikään ihme jos sosiaalitoimi ruuhkautuu asiakkaista. Varhainen puuttuminen on hyvä asia, mutta sitä kannattaa noudattaa vasta kun todella tietää normaalin ja epänormaalin rajat.

Minä ehdottaisin, että otat yhteyttä omaan neuvolaasi ja kysyt sieltä lisätietoja lapsen normaalista kehityksestä ja kerrot millaisia pelkoja lapsellasi on. Neuvolassa tiedetään enemmän lapsen kehityksestä kuin päivähoidossa. Teen siis oletuksen, että teille on ehdotettu perheneuvolaa päivähoidon kautta??

On aika yleistä, että 5-vuotiailla (minulla 5-vuotias poika) on välillä melko mielikuvituksekkaitakin pelkoja. Esimerkiksi oma poikani on alkanut pelkäämään traktoreita, vaikka ennen oli niin kiinnostunut kaikista härveleistä. Mitä suurempi sen parempi. Nyt maalle kyläilemään lähtö on lapsirukalle aina jännittämisen paikka. Hokee "hui, hui!" aina, kun jossain näkyy käynnissä oleva traktori.

On siis normaalia tuossa iässä, että tulee pelkoja, jotka ovat onneksi ohimeneviä, mutta tuossa teidän tilanteessa nuo pelot tuntuvat olevan todella voimakkaita ja koskevan vähän kaikkea mahdollista. Fantasiahahmojen pelon ymmärrän hyvin. Minäkin pelkään niitä :D Toki noin voimakkaiden pelkojen takia voi käväistä perheneuvolassa juttelemassa asiasta.

Minua tuossa ärsyttää se, että nykyään erityisesti päivähoidossa tunnutaan olevan täysin epätietoisia lapsen normaalista kehityksestä ja kasvusta, mutta sen sijaan siellä hoetaan kovasti tämän hetken trendiä: "varhaista puuttumista", mikä näköjään on asioita paremmin tietämättömille syy ruuhkauttaa perheneuvola lapsilla, jotka läpikäyvät täysin normaaleja kasvu- ja kehitysvaiheita. Jos päivähoidossa on se käsitys, että jokainen lapsi kehittyy tismalleen samoin, ei mikään ihme jos sosiaalitoimi ruuhkautuu asiakkaista. Varhainen puuttuminen on hyvä asia, mutta sitä kannattaa noudattaa vasta kun todella tietää normaalin ja epänormaalin rajat.

Minä ehdottaisin, että otat yhteyttä omaan neuvolaasi ja kysyt sieltä lisätietoja lapsen normaalista kehityksestä ja kerrot millaisia pelkoja lapsellasi on. Neuvolassa tiedetään enemmän lapsen kehityksestä kuin päivähoidossa. Teen siis oletuksen, että teille on ehdotettu perheneuvolaa päivähoidon kautta??

Lääkäri ehdotti perheneuvolaa 5 minuutin käynnin perusteella :/

Yhteistyössä