Nyt on pakko avautua.... Kun edelleen vituttaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moona81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

moona81

Aktiivinen jäsen
19.01.2010
5 822
1
36
Kuopio
Perjantaina olimme liikenteessä lapseni kanssa joka oli rattaissa. Olimme linkkapysäkillä odottamassa linkkaa. Tuuli oli erittäin kylmä, joten menimme pysäkin ns. sisäpuolelle tuulta karkuun. No joo virhe minulta, asetuimme penkin eteen. Koska vieressä oli Disney Ice shown mainos joka lasta kiinnosti. Ja pysäkillä ei muita ollut.

Jossain vaiheessa pysäkille tuli nainen, joka nosti ostoskassit penkille. Miten itsekkin yleensä teen, koska en tahdo niitä maahan laskea. Koska usein maa on syljetty yms. Lapseni kiinnitti uudelleen huomioni. Ja juttelimme ja katselimme tuota mainosta. Kun pysäkille oli tullut vanhempi rouva joka istui. Penkille myös. Tilaa jäi hyvin myös tämän ensin tulleen rouvan ostoksille.

No tämä ensin tullut nainenhan päätti suuttua. Asteli ohitsemme pysäkiltä pois. Sähisten kohdallani "Et sitten voinut tuota kakaraasi siirtää muualle". Häpeäkseni olen niitä jotka ei osaa suutaan avata silloin kuin pitäisi.

Palaute olisi ollut ehdottomasti asiallinen, jos se olisi asiallisesti sanottu. Tai edes jätetty tuo kakara kohta pois ja käytetty sanaa lapsi. Miusta nyt on vaan erittäin halventavaa kutsua vieraan lasta kakaraksi!.

Muutamaa pysäkkiä aiemmin kyseinen nainen jäi pois linkasta, ja vielä pysäkillä vaivautui käyttämään aikaa siihen, että jäi meitä mulkoilemaan.

Kiitos kun sain moisen kiukun purkaa, kun en sitä pystynyt omasta ujoudestani johtuen tekemään silloin kun olisi pitänyt.

Ja nuorisoa parjataan huonosta käytöksestä. Parempaa kohtelua olen nuorilta saanut....

En ihan täysin ymmärtänyt. Penkille istui ensin nainen kasseineen ja toinen nainen perässä. Ensimmäinen päätti nousta pois, koska te olittekin yllättäen liian lähellä vai mitä? Koki, että hänen tuli antaa paikka tälle vanhemmalla naiselle ja koki, että istuu liian lähellä tätä vanhaa naista? Miten te olitte jotenkin tiellä, jos ette edes istuneet penkillä?

No jos ei nainen osannut suutaan avata tilanteessa ja pyytää teitä siirtymään, ei naisella olisi ollut kyllä mitään oikeutta sulle noin sanoa. Saattoi olla huono päivä tai huono elämä.

• Tykkää
Reactions: moona81
En ihan täysin ymmärtänyt. Penkille istui ensin nainen kasseineen ja toinen nainen perässä. Ensimmäinen päätti nousta pois, koska te olittekin yllättäen liian lähellä vai mitä? Koki, että hänen tuli antaa paikka tälle vanhemmalla naiselle ja koki, että istuu liian lähellä tätä vanhaa naista? Miten te olitte jotenkin tiellä, jos ette edes istuneet penkillä?

No jos ei nainen osannut suutaan avata tilanteessa ja pyytää teitä siirtymään, ei naisella olisi ollut kyllä mitään oikeutta sulle noin sanoa. Saattoi olla huono päivä tai huono elämä.

Ensimmäinen nainen nosti ainoastaan ostoskassin penkin reunalle. Jälkeen tulleelle vanhemmalle rouvalle jäi hyvin tilaa istua meidän väliin.

Siis minä eikä ensimmäiseksi tullut nainen istuttu. Minulla sattui olemaan vaan sateenvarjorattaat penkin edessä. Ja tällä rouvalla se yksi ostoskassi toisessa reunassa penkkiä. Vanha rouva tuli siinä välissä kun en itse tajunnut tilannetta seurata ja istui keskelle penkkiä, jolloin penkille jäi edelleen hyvin tilaa ensimäisen naisen ostoskassille.

Hän nyt vaan tuntui päättäneen, että me olimme edessä. Ja ei hänellä ei ollut suuta avata pyytämään sivistyneesti tekemään tilaa... Ja tämä loukkasi minua. Kenelläkään ulkopuolisella ei pitäisi olla oikeutta haukkua kenenkään lasta kakaraksi.

Ja kyllä herkkä olen minäkin.

Käyn jotenkin hitaalla, mutta en nyt ymmärtänyt mistä nainen suuttui? Olitteko jotenkin penkin edessä huomaamattanne vai häh?

Eiku niinhän sä sanoit...tosiaan käyn hitaalla! :laugh:

Viimeksi muokattu:
No on kyllä aika kumma jos ei osannut ihan asiallisesti sanoa, ette kuitenkaan tehneet mitään selvästi tahallista tai ilkeää, helposti sitä huomaamattaankin seisoo penkin edessä...äh älä välitä.:hug:

• Tykkää
Käyn jotenkin hitaalla, mutta en nyt ymmärtänyt mistä nainen suuttui? Olitteko jotenkin penkin edessä huomaamattanne vai häh?

Olimme ja emme. Siis olin tyrkännyt rattaat penkin eteen. Mutta tilaa oli riittämiin.

Tilaa oli edelleen ensimäisen rouvan ostoksille kuin myös vanhan rouvan istumiselle. Joten ensimäinen rouva olisi voinut edelleen pitää ostoksensa penkillä. Ilman mitään tarvetta siirtyä ja meitä haukkua. Tai jos hän koki tilanteen turhan ahtaaksi (mitä se ei oikeasti ollut) Mainita asiasta meille asiallisesti.

Olimme ja emme. Siis olin tyrkännyt rattaat penkin eteen. Mutta tilaa oli riittämiin.

Tilaa oli edelleen ensimäisen rouvan ostoksille kuin myös vanhan rouvan istumiselle. Joten ensimäinen rouva olisi voinut edelleen pitää ostoksensa penkillä. Ilman mitään tarvetta siirtyä ja meitä haukkua. Tai jos hän koki tilanteen turhan ahtaaksi (mitä se ei oikeasti ollut) Mainita asiasta meille asiallisesti.
No vaikka olisitte olleet koko penkkirivistön edessä, luulisi että normaalijärkinen ymmärtäisi pyytää ihan ystävällisesti paikkaa. (vaikkette edes olleet) Eiköhän siinäkin tilanteessa kyse ole yleensä vain siitä, että on huomaamattaan tyrkännyt itsensä/rattaansa tms eteen, eikä ole maailman ilkein ihminen joka kiusallaan estää muita elämästä. :rolleyes:

Mitenköhän tuollainen reagoi, jos joku vahingossa tönäisee? Vetää turpaan? :D

• Tykkää
Ymmärrän että jää häiritsemään, minuakin jää usein pitkäksikin aikaa vaikka nykyään sanonkin takaisin ilman miettimistä/lukkoon menemistä. Silti ne jää jotenkin vaivaamaan, vaikka hölmöähän se on.

No vaikka olisitte olleet koko penkkirivistön edessä, luulisi että normaalijärkinen ymmärtäisi pyytää ihan ystävällisesti paikkaa. (vaikkette edes olleet) Eiköhän siinäkin tilanteessa kyse ole yleensä vain siitä, että on huomaamattaan tyrkännyt itsensä/rattaansa tms eteen, eikä ole maailman ilkein ihminen joka kiusallaan estää muita elämästä. :rolleyes:

Mitenköhän tuollainen reagoi, jos joku vahingossa tönäisee? Vetää turpaan? :D

:hug: Kiitos Tiiru. Ehkäpä pääsen tämän yli ilma terapiaa. Etenkin sinun postien jälkeen. Joskus vaan jotkut asiat jää kaivelemaan kunnes ne ns. ulos saa vaikka olisi kyse mitättömästä asiasta.

• Tykkää
Reactions: tiiru
Ymmärtäisin minäkin jos olisit katokseen tullut tekeään jotain selvästi tahallisesti vaikka tupakoimaan tai vetämään huumeita ja joku kommentoisi kärkkäästi, mutta tuo oli kyllä jo omituista huutaa noin pienestä asiasta. Kuka tahansa voi ajattelematta joskus seistä edessä eikä siitä kannata toiselle alkaa tiuskimaan. Kommentoijalla varmasti hankala elämä jos toisten inhimillisyyskin saa kiehumaan.

• Tykkää
Onko se jotain tahallista uhmaa vai voiko olla tänä päivänä vielä niin tyhmiä ihmisiä ettei ymmärrä, että kaikkia eivät halua savussa seisoskella?! Bussikatoksissa on selkeä merkki asiasta ja luulisi ihan oman järjenkin kertovan ettei tarvitse mennä tupakoimaan siihen pienimpään ihmissumppuun jonka löytää, eli katoksen jossa savu seisoo. Vaikka lapsiakin katoksessa niin ei mitään väliä.

Voiko joku selittää miksi pitää tulla juuri sinne tupakoimaan, eikö voisi jäädä ulkopuolelle tupakoimaan kuten onneksi suurin osa kohteliaista muita ajattelevista tupakoitsijoista. Kiitos heille.

Olen niin monta kertaa ystävällisesti pyytänyt siirtymään muualle, että nyt alkaa olla mitta täysi ja suustani tulee ihan kunnon settiä noille.

Alkuperäinen kirjoittaja käyttäytykää;27634818:
Onko se jotain tahallista uhmaa vai voiko olla tänä päivänä vielä niin tyhmiä ihmisiä ettei ymmärrä, että kaikkia eivät halua savussa seisoskella?! Bussikatoksissa on selkeä merkki asiasta ja luulisi ihan oman järjenkin kertovan ettei tarvitse mennä tupakoimaan siihen pienimpään ihmissumppuun jonka löytää, eli katoksen jossa savu seisoo. Vaikka lapsiakin katoksessa niin ei mitään väliä.

Voiko joku selittää miksi pitää tulla juuri sinne tupakoimaan, eikö voisi jäädä ulkopuolelle tupakoimaan kuten onneksi suurin osa kohteliaista muita ajattelevista tupakoitsijoista. Kiitos heille.

Olen niin monta kertaa ystävällisesti pyytänyt siirtymään muualle, että nyt alkaa olla mitta täysi ja suustani tulee ihan kunnon settiä noille.
Tästä piti tulla ketju, pahoittelut. Väärään paikkaan meni.

Tilaa oli edelleen ensimäisen rouvan ostoksille kuin myös vanhan rouvan istumiselle. Joten ensimäinen rouva olisi voinut edelleen pitää ostoksensa penkillä..

Nyt tajusin. Koska rattaat oli siinä vähän niinkuin edessä - meni tuo toisena tullut rouva istumaan penkin keskelle eikä toiseen reunaan, jättäen tilaa kassien ja itsensä väliin. Kun ekana tullutta rouvaa alkoi väsyttää ja hän olisi halukas istuutua penkille, tajusi hän tuon kuvion - siis sen, että toisena tullut rouva todennäköisesti menisi istumaan penkin toiseen reunaan ellei siinä olisi rattaita edessä. Kun kasseja ei halunnut laskea maahan eikä mahtunut istumaankaan toisen rouvan ja kassien väliin, "joutui" hän seisomaan, koska kassinsa veivät penkillä istumatilaa eikä näin ollen hänellä pitäisi olla sanomista keskellä istuneelle rouvalle, koska rouva käytti penkkiä tarkoituksenmukaisesti istumiseen ja tuo seisoskellut rouva taas ei, koska itse käytti oman osuutensa penkistä kassiensa säilyttämiseen. Kun ei saanut mitään sanottua sulle eikä toiselle rouvalle, jäi hän seisoskelemaan, samalla hautoen ajatusta siitä miten saisi sanottua sulle mahdollisimman ilkeästi purkaen näin kiukkuansa siitä, että joutui seisomaan.

Eli älä välitä. Tuolla rouvalla on sisäisiä ongelmia, joita se yrittää siirtää ja purkaa muihin kaikin mahdollisin tavoin. Sun elämässäsi hän käväisi vain ohikulkumatkalla, mutta sentään oman itsensä kanssa hän joutuu elämään, eikä tuollaisten elämä ole koskaan helppoa. Sun tilanteessa antaisin tuolle rouvalle anteeksi ja unohtaisin mahdollisimman nopeasti. Ei hän ole sen arvoinen, että joku jäisi häntä märehtimään - ja todennäköisesti tiedostaa sen ihan hyvin itsekin.

Tässä loistava esimerkki miten huono kommunikointitaito johtaa turhaan eripuraan ja on jotenkin niin perisuomalaisen käytöksen malliesimerkki.

Nyt kävi niin että eräs rouva ilmaisi itseään huonosti, tiuski kohtuuttomasti vaikka asia olisi kuulunut hoitaa asiallisesti mainitsemalla, nyt suuttui sitten Moona joka eksyy läyhäämään palstalle. No seuraava innostuu tästä Moonan valitusketjusta ja perustaa uuden läyhäämisketjun jossa syyllistetään ja haukutaan tupakoitsijoita bussipysäkeillä, siitä röökiläyhäämisestä taas todennäköisesti joku tupakoitsija suuttuu ja perustaa uuden vittuuntumisketjun.

Mikä oli pointti? En tiedä, mielenkiintoista vain miten tuo paha fiilis kiertää ja inspiroi myös muita mukaan samaan toimintaan.
Kierrehän olisi ollut vältettävissä peruskäytöstavoilla "anteeksi, voisitko siirtää lasta..jne."
Nämä meiltä suomalaisilta usein puuttuu.

[QUOTE="vieras";27634837]Tässä loistava esimerkki miten huono kommunikointitaito johtaa turhaan eripuraan ja on jotenkin niin perisuomalaisen käytöksen malliesimerkki.

Nyt kävi niin että eräs rouva ilmaisi itseään huonosti, tiuski kohtuuttomasti vaikka asia olisi kuulunut hoitaa asiallisesti mainitsemalla, nyt suuttui sitten Moona joka eksyy läyhäämään palstalle. No seuraava innostuu tästä Moonan valitusketjusta ja perustaa uuden läyhäämisketjun jossa syyllistetään ja haukutaan tupakoitsijoita bussipysäkeillä, siitä röökiläyhäämisestä taas todennäköisesti joku tupakoitsija suuttuu ja perustaa uuden vittuuntumisketjun.

Mikä oli pointti? En tiedä, mielenkiintoista vain miten tuo paha fiilis kiertää ja inspiroi myös muita mukaan samaan toimintaan.
Kierrehän olisi ollut vältettävissä peruskäytöstavoilla "anteeksi, voisitko siirtää lasta..jne."
Nämä meiltä suomalaisilta usein puuttuu.[/QUOTE]
Se että tulet katoksen alle tupakoimaan, jopa lasten eteen vaan on eri asia. Vähän hölmöä sanoa sellaiselle ystävällisesti kun ihan varmasti itsekin tietää tekevänsä typerästi. Uhoa sellainen käytös vain on. Se että joku seisoo ajatuksissaan edessä on 99% vahinko. Kukaan ei kuitenkaan vahingossa tule katoksen alle jossa seisoo ihmisiä, sytytä tupakkaa ja hillu savuissa sitten "huomaamattaan". Kaksi aivan eri asiaa, toisesta voikin ihan sanoa suorat sanat, toisessa tapauksessa pitäisi kyllä ihan ystävällisesti pyytää paikkaa eikä räyhätä.

Olen itse yli nelikymppinen ja silti itseä vanhemmat rouvat yrittävät välillä kyykyttää. Yleensä totean ystävälliseen ääneen jotain noin vanha ja noin huonot käytöstavat. Yleensä pysäyttää henkilön hetkeksi.
Aina voi sanoa jotain takaisin, harjoittele :-)

Ensimmäinen nainen nosti ainoastaan ostoskassin penkin reunalle. Jälkeen tulleelle vanhemmalle rouvalle jäi hyvin tilaa istua meidän väliin.

Siis minä eikä ensimmäiseksi tullut nainen istuttu. Minulla sattui olemaan vaan sateenvarjorattaat penkin edessä. Ja tällä rouvalla se yksi ostoskassi toisessa reunassa penkkiä. Vanha rouva tuli siinä välissä kun en itse tajunnut tilannetta seurata ja istui keskelle penkkiä, jolloin penkille jäi edelleen hyvin tilaa ensimäisen naisen ostoskassille.

Hän nyt vaan tuntui päättäneen, että me olimme edessä. Ja ei hänellä ei ollut suuta avata pyytämään sivistyneesti tekemään tilaa... Ja tämä loukkasi minua. Kenelläkään ulkopuolisella ei pitäisi olla oikeutta haukkua kenenkään lasta kakaraksi.

Ja kyllä herkkä olen minäkin.

No on sullakin ongelmat ku joku sano sun kakaraa kakaraksi.. byhyy. Hei mäkin sanon omia lapsiani kakaroiksi ja joskus kavereittenkin lapsia. omat on myös apinoita joskus :D eikä ne oo haukkuma sanoja.

Ihan oikeesti joillain ihmisillä on oikeitakin ongelmia,mä en oo ikinä käsittänyt sitä miksi aikuiset ihmiset ottaa nokkiinsa pikkujutuista.

No miksi sun sateenkaarirattaat piti laittaa juuri penkin eteen? Onhan siinä katoksessa muutenkin tilaa rattaille. Eli itse olit vaan ajattelematon. Turhaan purnaat täällä ihan turhasta.

Tiedät itsekin että olitte penkin edessä. Miksi siis syyttää kaikkia muita tapahtuneesta; huutavaa rouvaa ja ensimmäistä rouvaa kassiensa kanssa(hänen olisi pitänyt siirtää kassinsa, mutta sinun ei rattaita??). Eli tilanne oli kaikkien muiden syy paitsi teidän? Ehkä sinua nyt vaan harmittaa ettet saanut suutasi auki silloin kuin olisi pitänyt,( voihan rouvalle sanoa takaisin että minun lapseni ei ole kakara tms.) Mutta turhaan nyt jälkikäteen syytät kaikkia muita, vaikka itsessäsikin oli vikaa, et siirtänyt rattaita pois penkin edestä, kun muita tuli siihen. Oma vikasi jos et huomaa mitä ympärilläsi tapahtuu. Ja ei se nyt haukkumistakaan ole, jos töräyttää noin, kai ymmärrät että vanhemmat ihmiset käyttäytyvät joskus vähän miten sattuu, et voi heitä muuttaa, mutta itse olla huomaavaisempi...
Vaikka lapsesi katselisikin jotain mainosta, miksi et voisi siirtää rattaita pois penkin edestä? Enkä nyt ymmärrä mikä tässä tilanteessa oli niin kamalaa?

Mä jo ihmettelinkin, että missä ne ap:n haukkujat oikein viipyy, mutta ne vaan tais käydä hitaalla tänä aamuna. :)

Moona, jätä omaan arvoonsa moinen kotka, kaikilla ei vain ole käytöstapoja.

Mä jo ihmettelinkin, että missä ne ap:n haukkujat oikein viipyy, mutta ne vaan tais käydä hitaalla tänä aamuna. :)

Moona, jätä omaan arvoonsa moinen kotka, kaikilla ei vain ole käytöstapoja.

Minunko vastaustani tarkoitat? En mielestäni ole haukkunut ap:ta, sanoin vain oman mielipiteeni tilanteesta. Monet äidit vievät rattaidensa kanssa joskus tilaa itsekkäästi, vaikka voisivat välillä ottaa muitakin huomioon, esim vanhuksia.

Ja turhaahan on ap:n pahoittaa mielensä jonkun huonotuulisen rouvan kommentista. Mutta ei tässä mitään kovin traagista mielestäni ole tapahtunut ap:ta kohtaan, vaikka kovasti haluaisikin sympatiat kaikilta puolelleen...

Yhteistyössä