Kuka tohelo nuo vauvojen ruokasuositukset on kehittäny?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmenäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä aloitettiin 4kk-ikäisenä antamaan kiinteitä, kun lapsi selvästi osoitti mielenkiintoa meidän ruokailua kohtaan. Eli ottakaa nyt hyvät ihmiset huomioon lastenne HERKKYYSKAUDET ja menkää niiden mukaan. Tunnen parikin äitiä jotka väkisin pitivät lasta pelkällä rintamaidolla vaikka lapsi selkeästi halusi syödä itsekin kun muut söivät ja kuinka ollakaan, puolen vuoden iässä kun alkoivat antaa kiinteitä niin yhtä taistelua on ollut syömiset! Meillä taas lapsonen on syönyt tuossa puolen vuoden iässä jo täydet ateriat ja yöimetyksestäkin on päästy :)

Eli herkkyyskausien mukaan kannattaa se kiinteiden aloitus ajoittaa, vähintään 6kk -iässä, yleensä jo sitä ennen.

Meillä eka lapsi kasvoi tosi hyvin rintamaidolla.
Mut söi siis koko ajan.
Aloitin kiinteät 3kk iässä.
Kaikki sujui ongelmitta.

Toinen vauva sai rintamaitoa 5kk ja kasvoi todella isoksi.
Aloitin siis kiinteät vasta 5 kk iässä.
Kaikki sujui hyvin. Nopeampaa vaan tuli uusia makuja.

Ei allergioita kummallakaan.

[QUOTE="vieras";27679101]WHO:lle olisi totaali-itsemurha järjestönä rakentaa erillisiä ohjeistuksia valtioiden kehitystason mukaisesti. "Te alikehittyneet siellä hei: imetelkää nyt vaikkapa sinne 24 kuukauteen saakka kun ei teille ruokaakaan löydy niin me länsimaiset sitten korkkailaan ekat hypertestatut lastenruoat tossa 4 kk kohdilla. Heippa!"[/QUOTE]

Ja miksi pitäisikään? Ei valtion elintaso vaikuta lapsen suoliston kehitykseen.

Länsimaalaisilla toki on etuoikeus valita useammasta hyvästä vaihtoehdosta, kehitysmaassa taas voi olla, ettei ole ainoatakaan. (aliravittuna ei imetyskään onnistu, mutta se taas on toinen tarina).

Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Siksi toiminkin tämän kolmannen kanssa just niin kuin itse parhaimmaksi näen. Kiinteät aloitettiin nyt kun kuopus hiukan alle 6kk. Hienosti on kasvanut rintamaidolla. Kiinteistä on vatsa mennyt vähän sekaisin, vaikka olen antanut todella pieniä määriä. Hiljaa hyvää tulee ja alle 1-vuotiaan pääasiallinen ravitsemushan on maito, joten ei stressiä!

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27678704:
Mun mielestä taas on aivan selvä asia että 2-3 kuisena aloitetaan kiinteät ja vellit. En tajua miksi puoli vuotta pitäisi saada vain maidonlitkua. Mut tämä vain mun mielipide.

Eikös tuo nykytiedon valossa altista (lisää riskiä) eri sairauksille, kuten diabetes ja keliakia?

Kai se vauva oppii helpommin syömään just tossa 3 - 4 kk ikäisenä. Mutta vauva on Sinun ja jos voi hyvin niin sinä päätät milloin kiinteisiin siirrytään. Kuinka usein käytte neuvolassa kun kokoajan tuputetaan kiinteiden aloittamista?

Oman kokemuksen mukaan ei pidä paikkaansa. Meillä molemmat oppi hienosti syömään, vaikka toinen aloitti kiinteät 6.5kk iässä, allergialääkärin neuvonnan mukaan ja toinen 5.5kk iässä sormiruokailuna. Mitään ongelmaa.

Tutkimusten mukaan parhaat tulokset allergioiden jne osalta tulee jos aloitetaan jo 4kk iässä maisteleminen ruuilla. :) Eli on siinä perää.

Suurin osa tutkimuksista ei osoita eroa allergiariskissä neljän ja kuuden kuukauden täysimetyksen välillä. Sitten löytyy jokunen tutkimus, joiden mukaan kuuden kuukauden täysimetys olisi parempi juttu ruoansulatuskanavan kehityksen ja yleisen vastustuskyvyn kannalta, ja muutama, joiden mukaan kuuden kuukauden täysimetys altistaisi raudanpuutteelle.

Jos olen ihan väärässä, niin heitä linkkiä.

Minä annoin vastuun kiinteiden aloituksesta lapselle itselleen, eli he alkoivat syödä kiinteitä siinä vaiheessa kun nappasivat ensimmäisen kerran ruokaa käteensä muiden lautasilta. Esikoinen oli 6 kk, kuopus 5,5 kk. Neuvolassa ei koskaan sen kummemmin aloituksen ajankohtaan puututtu, ja lapset kasvoivat mainiosti ihan rintamaidollakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän faktaa;27679309:
Suurin osa tutkimuksista ei osoita eroa allergiariskissä neljän ja kuuden kuukauden täysimetyksen välillä. Sitten löytyy jokunen tutkimus, joiden mukaan kuuden kuukauden täysimetys olisi parempi juttu ruoansulatuskanavan kehityksen ja yleisen vastustuskyvyn kannalta, ja muutama, joiden mukaan kuuden kuukauden täysimetys altistaisi raudanpuutteelle.

Jos olen ihan väärässä, niin heitä linkkiä.

Kiinteän ruuan myöhäinen aloitus vauvoille lisää allergian riskiä | Ohjelmaopas | yle.fi

Kiitos, "yksi". Varsin mielenkiintoinen uutinen, joskaan verkosta ei valitettavasti löytynyt linkkiä itse tutkimukseen. Suhtaudun aina pikkuisen varauksella näihin toimittajien referaatteihin.

Tuossa lähinnä pisti silmään se, että tutkimusaineistona oli tuhannen lapsen ryhmä, joilla kaikilla oli geneettinen alttius sairastua ykköstyypin diabetekseen, eli immuunijärjestelmä toimi jo lähtökohtaisesti eri tavalla kuin muilla.

Itse aloitin kiinteat kummallakin lapsellani 6kk:n iassa, virhe! Kumpikin on roikkunut rinnalla todella pitkaan ja kiinteat ei meinaa millaan kelvata.

Joten kannattaa aloittaa maistelu aikaisin.

Itse olen nähnyt mielekkääksi aloittaa kiinteät siinä vaiheessa, kun vauva on ollut selvästi kiinnostunut lusikalla ja sormin syömisestä ja muun perheen ruokailusta. Tämä on ajoittunut n. 5 kuukauden ikään.

Jännää ristiriitaa.

Omat lapseni ovat syntyneet 05, 06, 10 ja 12. Asutaan Ruotsissa ja kaikkien vauva-aikoina virallinen imetyssuositus neuvoloissamme on ollut 6kk täysimetys ja osittaisimetystä ihan sinne 2v asti. Esikoisen kohdalla lapsen omista syistä suositeltiin kiinteiden aloitusta jo vähän alle 4kk iässä (aloitin 4,5kk). Seuraavia kahta on täysimetetty 6kk ja jatkettu taaperoimetykseen, näin myös toimitaan tämän tuoreen vauvan kohdalla jos mitään ihmeellisiä ongelmia ei ilmaannu.

Yhteistyössä