mitä teette kun väsytte vauvan itkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Mistä sais voimia jaksaa? Vauva huutaa aamusta yöhön. Nukkuu yöt huonosti, omaa hetkeä ei ole ikinä kun vauva jaksaa valvoa myöhempään kun itse. Vain minun syli kelpaa ja vielä vierastaminen päälle. Ei syö pullosta joten en voi edes isälleen jättää.. kaikki pitää tehdä vauva sylissä kun ei viihdy lattialla ja huuto alkaa viimeistään parissa minuutissa.

miten te muut jaksatte tätä vauva arkea? Itsestä tuntuu niin uuvuttavaa..

en muista. muistan vaan, että oli hirveetä ja olin välillä niin väsynyt, että teki mieli vaan mennä nukkumaan ja jättää vauva huutaman sänkyynsä. nukuin mitä nukuin vauva kainalossa ja tissi suussa, koska muuten en ois nukkukut lainkaan.

Jättäisin vauvan isälle ja menisin vaikka ystävän luokse nukkumaan. Vaihtoehtona voisin viedä vauvan mummolaan ja jäädä miehen kanssa kotiin.

Son kuule parempi antaa itsensä välilä levätä, kuin antaa palaa loppuun. Ei vauva voi tottua isänsä hoitoon mikäli et anna siihen mahdollisuutta.

Voimia!! Minkä ikäinen vauva sulla? Meillä oli alku tosi vaikeeta, huutoa kellon ympäri lähes, kunnes ostin manduca-repun! Siinä viihtyy vieläkin 7kk iässä, jos harmittaa/väsyttää tai jos teen kotihommia... Toki lattiallakin on välillä, kun on konttaamaankin oppinut... Raskasta oli ja on edelleenkin!! Yllätyin itse asiassa vauva-arjen raskaudesta ja siitä, miten en jaksaisi välillä yhtään... Joskus alussa huuto oli niin jatkuvaa, että kantelin vauvaa korvatulpat korvissani - rauhoittaa kummasti oloa kun ei niin isosti kuule huutoa - vauvakin rauhoittuu kun äiti ei ole niin hermostunut...

Kuopus oli samanlainen. Tosin hänellä löytyikin päälle vuoden iässä syy huutoonsa ja tyytymättömyyteensä - silent refluxi.

Kuitenkin kun omat voimat alkoi olla siinä, että ei vaan jaksanut, niin otin korvatulpat ja menin toiseen huoneeseen yöpymään. Mies sai kamppailal yön vauvan kanssa. No kuinkas kävikään.. lapsi heräsi muutaman kerran yössä ja tyyntyi heti kun isä antoi vähän tuttia/pulloa. Vaikka lapsi ei minun sylissäni pulloa huolinut, niin noina öinä se pullo kyllä kelpasi. Kai kun vauva tajusi, ettei muutakaan ollut tarjolla (isä ei haise rintamaidolle kuten äiti, joten vauva kai aistii sen ettei ne tissit ole siinä lähellä).

[QUOTE="väsynyt";27757665]Mistä sais voimia jaksaa? Vauva huutaa aamusta yöhön. Nukkuu yöt huonosti, omaa hetkeä ei ole ikinä kun vauva jaksaa valvoa myöhempään kun itse. Vain minun syli kelpaa ja vielä vierastaminen päälle. Ei syö pullosta joten en voi edes isälleen jättää.. kaikki pitää tehdä vauva sylissä kun ei viihdy lattialla ja huuto alkaa viimeistään parissa minuutissa.

miten te muut jaksatte tätä vauva arkea? Itsestä tuntuu niin uuvuttavaa..[/QUOTE]

Olisikohan kannattanut miettiä ennen kuin levitti jalkansa?

Sitä jaksaa kun on pakko jaksaa. Tiedän että jonain päivänä, aika piankin, se aika on ohi ja sen jälkeen sitä kaiholla muistelee.
Mulla on viisi lasta, joista 3 nuorinta on olleet hieman haastavampia tapauksia, kaksi heistä on vielä pieniä. Nuorin täyttää vuoden, nukahtaa vasta puoliltaöin, herää monta kertaa yössä, ei syö tuttia eikä pulloa. Olen nukkunut kokonaisen yön viimeksi vuonna 2010. Ensi vuonna helpottaa.

Niin ja tosiaan anna isän ja vauvan tottua toisiinsa. Käy yksin aluksi vaikka pikku kävelyllä, kaupassa yms. Aluksi vaikka 15min ja vähitellen enemmän... Joka päivä pyri yksin käymään ulkona edes se 15min!!

Refluksia ja ilmeisesti jotain allergioita tälläkin vauvalla on. Ikää on 8kk joten vaikea sanoa mikä on temperamenttoa ja mikä kipua, mutta itkee myös sylissä. Kitisee ja kienurtelee ja koko ajan on hytkyteltävä ja oltava liikkeessä ja silti vauva on tyytymätön.. en tiedä kuuluuko vauvojen vain olla tälläisiä. Nyt taas ollut monta todella huonoa päivää, vauva ei ole nukkunut yhtään päivisin yms :(

Annan vauvan iskälleen ja otan pienet huilit. Jokainen vauva oppii pullolle, kunhan vaan jaksatte yrittää, ottaa kyllä siitäkin maidon kun tarpeeksi nälkä tulee. Eli opeta pullolle ja ymmärrä, että et ole lapsesi ainoa vanhempi.

Ota myös yhteyttä neuvolaan. Jatkuvasti itkevä vauva ei ole terve, niin kuin ilmeisesti tiedätkin. Toisekseen, monissa paikoissa kyllä saa jonkinlaista apua vauvanhoitoon, jos vauva on erityisen haastava tai äiti muuten väsynyt.

[QUOTE="viiraska";27757801]Ota myös yhteyttä neuvolaan. Jatkuvasti itkevä vauva ei ole terve, niin kuin ilmeisesti tiedätkin. Toisekseen, monissa paikoissa kyllä saa jonkinlaista apua vauvanhoitoon, jos vauva on erityisen haastava tai äiti muuten väsynyt.[/QUOTE]

Eli sun mielestä kannattaa hankkia vauvanhoitoon ulkopuolista apua, vaikka iskäkin on kuvioissa? :laugh: MIKSI?!

Ap:lle, meillä oli esikoinen koliikkivauva. Päivisin huusi 09-17 välin, olisi voinut vaikka kellonsa tarkistaa. Loppuaika oli "normaalia" itkua, öisin nukkui max pari tuntia kerrallaan ja huusi aina välillä tunnin tai pari.

Millä sitä jaksoi... en oikein itsekään muista. Auttoi se, että oli esikoinen, ja ne pienet hetket kun vauva esim. nukkui oli vain itseä varten. Muistan että välillä kun olin tehnyt kaikkeni ja vauva edelleen vaan huusi, niin avasin telkkarin ja laitoin jonkun ohjelman pyörimään, mihin pakotin itseni keskittymään. Siis käänsin väkisin huomioni pois vauvasta. Vauva oli toki kaiken aikaa sylissä, mutta en tavallaan kuunnellut sitä itkua vaan telkkaria. Pakko oli välillä tehdä noin kun meinasi pää levitä.

Meillä nuo huudot loppui maagisesti yhdessä yössä 4 kk iässä. Edellisenä päivänä vauva huusi pää punaisena, seuraavana nukkui nätisti ekaa kertaa eläissään 2 h päikkärit ja mä olin varma että vauva tekee suunnilleen kuolemaa kun ei huuda. :D

Onko vauvalla siis todettu refluksi ja allergioita vai epäiletkö itse? Jos niistä on kyse niin parhaiten vauvan saa tyytyväiseksi oikealla maidolla ja tarvittaessa oikealla lääkityksellä. Tai siis näin ainakin meillä.

Mä en oikein usko että toiset vauvat vaan on huutajia. Mutuahan tämä on mut heittäsin et monella jatkuvasti huutavalla vauvalla on jotain taustalla, jota ne valittaa. Aina ei diagnoosia ehditä saamaan kun vaivat on jo iän myötä helpottanu eikä toisaalta osata välttämättä edes kaivata sellasta kun neuvolastakin saattaa saada vaan kommenttia että kaikki on normaalia.

Tsemiä jaksamiseen. Osaisinpa auttaa enemmän.

Vielä ap:lle: meillä oli myös niin että vauva ei syönyt pullosta. Joten hoitoon ei voinut jättää mihinkään tuntia pidemmäksi aikaa. Kannattaa alkaa treenailla mukin reunasta juomista niin pian kuin mahdollista, me aloitettiin 6 kk iässä ja hyvin sujui jo silloin. :)

[QUOTE="hhh";27757846]Onko vauvalla siis todettu refluksi ja allergioita vai epäiletkö itse? Jos niistä on kyse niin parhaiten vauvan saa tyytyväiseksi oikealla maidolla ja tarvittaessa oikealla lääkityksellä. Tai siis näin ainakin meillä.

Mä en oikein usko että toiset vauvat vaan on huutajia. Mutuahan tämä on mut heittäsin et monella jatkuvasti huutavalla vauvalla on jotain taustalla, jota ne valittaa. Aina ei diagnoosia ehditä saamaan kun vaivat on jo iän myötä helpottanu eikä toisaalta osata välttämättä edes kaivata sellasta kun neuvolastakin saattaa saada vaan kommenttia että kaikki on normaalia.

Tsemiä jaksamiseen. Osaisinpa auttaa enemmän.[/QUOTE]

Kiitos. Refluksi on todettu ja siihen on lääkityksiä useampiakin kokeiltu. Mikään ei kuitenkaan ole tähän huutoon auttanut ja siksi epäilen allergioita.. itse vaan painin taas totaalisen väsymyksen kanssa. Yötkin vielä menee vaikka vauva syö tiheästi, mutta päivät on ihan yhtä kaaosta ja jotenkin yritän vain selviytyä kun meillä on myös esikoinen joka pitäisi hoitaa..

Voimia sulle!

Meillä vauvan itkua kesti vain ekat 3kk, mutta siitä aiheutunut väsymys vaikutti vielä pitkään jälkeenpäin. Onko teillä tärisevää tai keinuvaa sitteriä? Laittasin vauvan hetkeksi sellaseen ja levähtäisin, tai pyytäisin jotain tuttavaa viemään vauvan vaunulenkille ja nukkuisin sillä aikaa. Neuvolaan kannattaa kertoa väsymyksestä ja sieltä tietävät olisko lähellä jotain auttavaa tahoa. Perhekahvilassa jossa käytiin, oli myös lastenhoitoa silloin kun kahvila oli muuten kiinni, johonkin sellaseen uskaltaisi jo tuon ikäisen hetkeksi jättää.

Meillä lapsi on maitoallergikko. Allergia on suolistoperäinen, eli reagoi vatsakivulla. Lisäksi pepunsuun oho meni rikki kakan yhteydessä.

Tosi rankkaa oli, nyt lapsi on 3v ja edelleen allerginen.
Vauvana huuto alkoi illalla ja kesti tuntikausia, kunnes nukahti huutoonsa jommankummsn syliin.
Miehen kanssa vuoroteltiin vauvana sylissä keinuttelua kun vaan huusi jos laittoi maate.

Saatiin allergia kuriin, kun aloitin imetysdieetin. Poistin omasta ruokavaliostani kaikki maitoproteiinia sisältävät tuotteet. Kävimme yksityisellä lääkärillä saamassa ohjeet. Diagnoosia ei kovin pienille monesti saa, vaan imetysdieetillä voi testata. Tulokset huomaa 1-2 viikossa.

Meillä ei kelvannut myöskään pullo eikä tutti. Eli isä ei voinut hoitaa pienenä paljon puoltatuntia pidempään.
Oli todella rankkaa, mutta jotenkin ihmeessä siitä vaan selvisi.

Voimia.

Meillä lapsi on maitoallergikko. Allergia on suolistoperäinen, eli reagoi vatsakivulla. Lisäksi pepunsuun oho meni rikki kakan yhteydessä.

Tosi rankkaa oli, nyt lapsi on 3v ja edelleen allerginen.
Vauvana huuto alkoi illalla ja kesti tuntikausia, kunnes nukahti huutoonsa jommankummsn syliin.
Miehen kanssa vuoroteltiin vauvana sylissä keinuttelua kun vaan huusi jos laittoi maate.

Saatiin allergia kuriin, kun aloitin imetysdieetin. Poistin omasta ruokavaliostani kaikki maitoproteiinia sisältävät tuotteet. Kävimme yksityisellä lääkärillä saamassa ohjeet. Diagnoosia ei kovin pienille monesti saa, vaan imetysdieetillä voi testata. Tulokset huomaa 1-2 viikossa.

Meillä ei kelvannut myöskään pullo eikä tutti. Eli isä ei voinut hoitaa pienenä paljon puoltatuntia pidempään.
Oli todella rankkaa, mutta jotenkin ihmeessä siitä vaan selvisi.

Voimia.

Lisäys vielä.
Kantoliins oli ehdoton apu. Vaunuissa ei ollut juuri ennen vuoden ikää, koska makuuasento tuntui pahalta mahakipeänä.

Yhteistyössä