Mikä sairaus ensiapupäivystyksen potilaalla voisi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huomioija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huomioija

Vieras
Eilen peijaksen ensiapupäivystyksessä oli aika paljon liukastuneita potilaita meidän pojan lisäksi. Se mikä kiinnitti huomiota oli noin 25-30v nainen joka tuli sinne odotusaulaan. Kaivoi käsilaukustaan kirjan ja otti rennon asennon, eli ennakoivasti tiesi joutuvansa odottamaan kauan. Odottelujen aikana välillä kaiveli puhelinta esille soitellakseen ja tekstaillen. Kokonaisesti nainen oli erittäin terveen näköinen.
Kysymys on, että millainen sairaus naisella olisi voinut olla, että vaatii tulla ensiapupäivystykseen?

• Tykkää
Reactions: lörppö
Eilen peijaksen ensiapupäivystyksessä oli aika paljon liukastuneita potilaita meidän pojan lisäksi. Se mikä kiinnitti huomiota oli noin 25-30v nainen joka tuli sinne odotusaulaan. Kaivoi käsilaukustaan kirjan ja otti rennon asennon, eli ennakoivasti tiesi joutuvansa odottamaan kauan. Odottelujen aikana välillä kaiveli puhelinta esille soitellakseen ja tekstaillen. Kokonaisesti nainen oli erittäin terveen näköinen.
Kysymys on, että millainen sairaus naisella olisi voinut olla, että vaatii tulla ensiapupäivystykseen?

Rytmihäiriöt esim. Itse oon ollut vastaavasti ensiavussa, ulkoisesti ei ehkä näy mitään sairautta mutta kuitenkin tila vaatii ea-käynnin.

Minulla oli keuhkokuume, kun työterveyslääkäri laittoi lähetteen sairaalan päivystykseen. Ihan normaalin näköinen taisin silloin olla, olo ei ollut huono. Pari kertaa olen astman vuoksi joutunut samaan paikkaan, naama on ollut harmaa, mutta istualtaan pystyin olemaan. Liikkuminen, puhuminen ja makoilu ei oikein onnistunut.

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="vieras";27760426]Just niitä semmosia siellä istuskelee pilvin pimein. Tuskin on mitään sairauttaa, kunhan vaan jonoittavat.[/QUOTE]

siis luuletko että oikeesti joku jolla ei ole mitään vaivaa kelaaa himassa näin "taidanpa lähtee ensiapuun jonottamaan ihan turhaan,että muut oikeasti kipeät ihmiset joutuu jonottaa vieläkin kauemmin,hähähää" ...ja vielä joulupyhinä,hah hah.Tai no,onhan meitä ihmisiä joka junaa ja jos jonkinmoisia,mutta kuitenkin...jotenkin oudolta kuullostaa... Ja hei ap! oisit kysynyt siltä naiselta,kun noin paljon jäi kaivelemaan että piti oikeen tulla nettiin asiasta kirjoittamaan :)

Willi weikkaus, se oli sairas?

Tiiätkö, meidän poika kiidätettiin kerran ohi jonojen ja eristykseen samantein kun päivystykseen päästiin sisälle. Parikin tyyppiä siinä aulassa kehtasivat jotakin nurista eriarvoisesta kohtelusta jne jne. Poika oli vähän kalpea, muuta ei päällepäin näkynyt. Epäilty sairaus kun ei näy helposti naamasta, se epäily oli aivokalvontulehdus.

Mun mies istui pari kuukautta sitten ensiavussa, tekstaili ja soitteli ja kävi juttelemassa aulassa olevien tuttujen kanssa. Mies vei mut sairaalaan ja odotti, kun mua valmisteltiin osastolle ja leikkauskuntoon. Joku on voinut ihmeellä, että olipas terve ihminen ensiavussa.

Mustalaisiahan siellä on jonoksi asti ja aloittajan mukaan nainen oli varautunut kirjan kanssa jonottamaan. Jos on kiireellinen ei siellä pidä jonottaa vaan se menee kiiretapauksena ja saa hoitoa lähes heti. Varmaan oli nuhaa valittamassa tai jotain yhtä järkevää muuta.

Mulla oli nekroosia jalassa (kolarin jälkeisestä haavasta tuli säärihaava ja siihe tuli nekroosia). Istuin monta tuntia päivystyksessä ja sitten kun lääkäri lopulta otti mut vastaan, kiidätettiin mut leikkaussaliin.
Isälläni oli sydänoireilua ja hän jonotti myös melko oireettoman näköisenä päivystyksessä, kunnes sai yhtäkkiä infarktin.
Tuttavalla oli veritulppa, johon hän ei saanut ajoissa hoitoa, vaan passitettiin kotiin, jonne sitten kuoli.
Monenlaista vaivaa tosiaan voi olla, joka ei näy päällepäin. Miksi et kysynyt, kun asia vaivasi sinua ;)
Saattoi ehkä odotella jotakuta?
Haki ehkä sairauslomaa, kun ei huvittanutkaan mennä vielä töihin :D (tämä varmaan olisi sun veikkaus?)

Joo onpa ap utelias. Mutta ihan vastaus kysymykseen: varmasti joku syy olla ensiavussa, eipä siellä kukaan huvikseen ole. Itse olen ollut joskus kun oli rytmihäiriöitä ja lääkkeet loppuivat yllättäen. Ei näy ulospäin mitenkään. Olisit ruennut lääkäriksi niin saisit mässäillä ihmisten sairauksilla oikein urakalla.

Peijaksessa on kaksi päivystystä: terveyskeskuspäivystys ja erikoissairaanhoidon päivystyspoliklinikka. Te ootte olleet tk-päivystyksessä, koska Peijaksessa ei esh:n puolella hoideta lapsia vaan ne menee sitten Lastenklinikalle tai Jorviin. Jos sillä oli vaikka kurkku kipeä... Eipä siellä tk-päivystyksessä tarvitse kummoista vaivaa olla. On tietysti voinut olla myös jokin antibioottotiputuksille tullut potilas, ihan sovitusti niitäkin siellä hoidetaan varsinkin näin pyhinä kun kaikki muut paikat ovat kiinni.

Uteliaisuus hiiren tappoi, vai miten se nyt meni?

Mua kehotettiin imusuonitulehduksen takia menemään päivystykseen illalla, joten istuin siellä ihan rauhassa, terveen näköisenä ja näpyttelin puhelinta huoleti. Ei musta ois kukaan osannut sanoa olenko kipeä vai en ellei ois tiennyt.