Kokemuksia (TAYS:in) pelkopolista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mom x 3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mom x 3

Vieras
Helmikuulle tuli tänään aika (la 28.3.) ja nyt sitten aloin miettimään onko ongelmani sittenkään tarpeeksi painava, mitä jos tarvisinkin useamman käynnin eikä aikaa laskettuun niin kamalasti tuosta ole yms yms...

En siis suoranaisesti pelkää alateitse synnyttämistä, mutta en ole käynyt kertaakaan lääkärillä tämän raskauden aikana koska sisätutkimus aiheuttaa minulle paniikkikohtauksen, kiitos traumaattisen edellisen synnytyksen (tämä tuleva siis kolmas) joka laukaisi vanhan seksuaalitrauman takaraivossani jota en ole saanut sieltä häädettyä (edellisestä synnytyksestä ei ole kuin vuosi kun tämän pykään pihalle..). Pelkään mm. kätilön reaktiota tuohon traumaan, siis että kuvittelee että olen joku luomuhippeilijä joka on olevinaan niiiiin luomua ettei edes tutkia saa ettei se haittaa synnytystä (=hankala) tms... ja toisaalta pelkään omaa reaktiotani synnytyksessä, mitä jos saankin paniikkikohtauksen kesken koko lystin? Leikkuriin en haluaisi joutua... Kuten varmaan avautumisesta huomaa, asia on aika lailla jäsentelemättä ja sekaisin myös omassa päässäni, pahoittelen.

Lähinnä siis kaipaisin kokemuksia pelkopolilta, onko käynnistä ollut hyötyä ja onko käynti huomioitu synnytyksessä kuinka?

Asiallista keskustelua, kiitos :)

hei! kävin pelkopolilla kun pelkäsin nimenomaan synnytystä ja sitä järkyttävää kipua, kun molemmat lapseni on olleet isokokoisia synnyttää (eka meni lähes luomuna, 4100g ja toisessa sitten tunnin verran spinaali auttoi, muttei ponnistusvaiheessa enää, ja painoa 4840g)..Melko traumaattinen oli kivun puolesta eka synnäri ja siks halusin juttelemaan siitä..en ihan kaikkea muista kun siitä on aikaa, mutta siellä analysoitiin jonkin verran että mitä tarkalleen pelkään, ja kerrottiin/arveltiin ja vakuuteltiin mulle että toinen synnäri on yleensä helpompi tms..vakuutuin siitä sen verran että luovuin sektio-ajatuksesta ja varmemmin mielin menin sitten alatiesynnäriin.. no, vielä isompi vauva syntyi sitten, vaikka ultran mukaan piti olla reilusti pienempi..itse menetin uskon noihin ultriin siinä mielessä, että niistä ei kyllä ota selvää..voi tietysti olla että laskettu aikani oli väärä, eli lapsi olikin yliaikainen pari viikkoa (mahdollista) mikä selittää suuren koon..nyt ovat hoikkia ja pitkiä ikäisikseen, mutta synnärillähän se paino/pituus siinä merkkaa eniten..
Kuulostaa silti sun tilanne siltä että tarvisit nimenomaan keskusteluapua, en tiedä auttaako pelkopoli kun et ymmärtääkseni itse kipua niinkään pelkää vaan koko sitä synnytystilannetta ja paniikkia..eli entä terveyskeskuspsykologi tms tai sellainen? varmaan muutamia kertoja menee että saa rauhotettua mielen jos on monia asioita siinä..toivottavasti saat kuitenkin apua ja onnea paljon synnytykseen :)

hei! kävin pelkopolilla kun pelkäsin nimenomaan synnytystä ja sitä järkyttävää kipua, kun molemmat lapseni on olleet isokokoisia synnyttää (eka meni lähes luomuna, 4100g ja toisessa sitten tunnin verran spinaali auttoi, muttei ponnistusvaiheessa enää, ja painoa 4840g)..Melko traumaattinen oli kivun puolesta eka synnäri ja siks halusin juttelemaan siitä..en ihan kaikkea muista kun siitä on aikaa, mutta siellä analysoitiin jonkin verran että mitä tarkalleen pelkään, ja kerrottiin/arveltiin ja vakuuteltiin mulle että toinen synnäri on yleensä helpompi tms..vakuutuin siitä sen verran että luovuin sektio-ajatuksesta ja varmemmin mielin menin sitten alatiesynnäriin.. no, vielä isompi vauva syntyi sitten, vaikka ultran mukaan piti olla reilusti pienempi..itse menetin uskon noihin ultriin siinä mielessä, että niistä ei kyllä ota selvää..voi tietysti olla että laskettu aikani oli väärä, eli lapsi olikin yliaikainen pari viikkoa (mahdollista) mikä selittää suuren koon..nyt ovat hoikkia ja pitkiä ikäisikseen, mutta synnärillähän se paino/pituus siinä merkkaa eniten..
Kuulostaa silti sun tilanne siltä että tarvisit nimenomaan keskusteluapua, en tiedä auttaako pelkopoli kun et ymmärtääkseni itse kipua niinkään pelkää vaan koko sitä synnytystilannetta ja paniikkia..eli entä terveyskeskuspsykologi tms tai sellainen? varmaan muutamia kertoja menee että saa rauhotettua mielen jos on monia asioita siinä..toivottavasti saat kuitenkin apua ja onnea paljon synnytykseen :)

Kiitos! :)

Eikö kukaan muu ole polilla käynyt?

En osaa pelkopolia kommentoida, kun vasta ekaa lasta odotan, mutta oletko ajatellut neuvolapsykologia vaikka tuohon lisäksi?

Mutta minusta ainakin sulla on erittäin painavat ja hyvin perustellut syyt pelkopolille ja kaikkeen muuhunkin mahdolliseen apuun ja tukeen mitä voit saada. Jos pystyt puhumaan tuosta asiasta, niin minusta kannattaa täräyttää kätilölle suoraan kaikki mahdollinen, vaikka paperilla tai ihan sanomalla, niin varmasti ymmärtää ettei sun tapauksessa ole kyse mistään hippeilystä tai "ei mua nyt huvita sisätutkimus" -nipoilusta.

[QUOTE="vierailija";27805055]En osaa pelkopolia kommentoida, kun vasta ekaa lasta odotan, mutta oletko ajatellut neuvolapsykologia vaikka tuohon lisäksi?

Mutta minusta ainakin sulla on erittäin painavat ja hyvin perustellut syyt pelkopolille ja kaikkeen muuhunkin mahdolliseen apuun ja tukeen mitä voit saada. Jos pystyt puhumaan tuosta asiasta, niin minusta kannattaa täräyttää kätilölle suoraan kaikki mahdollinen, vaikka paperilla tai ihan sanomalla, niin varmasti ymmärtää ettei sun tapauksessa ole kyse mistään hippeilystä tai "ei mua nyt huvita sisätutkimus" -nipoilusta.[/QUOTE]

Meillä ei täällä ole neuvolapsykologia, ainoa vaihtoehto olisi terveyskeskuksen kautta, mutta siellä ei vapaita aikoja ole ennen laskettua aikaa... Sinänsä vähän ihmettelen tuotakin että pelkopolille sain nyt vasta ajan vaikka neuvolassa ilmoitin jo ekalla käynnillä että siellä pitäisi päästä käymään ja mietityttää että jos heillä ovat ajat noin tiukassa niin kuinka sitten tehdään jos tarvitsisinkin useamman käynnin mutta laskettuunaikaan ei ole tuosta ekasta käynnistä kuin kuukausi.

Tuo paperille kirjoittaminen onkin hyvä idea, itse kun olen stressanut juurikin sitä synnytystä kun edellinen lapsi tuli maailmaan kolmessa tunnissa eikä siinä rytäkässä pystynyt kommunikoimaan kuin sanallla tai kahdella supistusten välissä...

Tämä tulee aloittajan kannalta myöhään mutta pelkopolikäyntien aloitus ajoitetaan aina sinne viikon 30 tienoille. Tähän on monia syitä, ihan sekin ettei kovin alussa kannata alkaa kaikkea käydä läpi koska raskauden eteneminenkin epävarmaa. Kyllä siellä ehtii käydä ihan tarvittavat käynnit.

Tuo rv30 on suht myöhään jos asia ihan kunnolla stressaa, eihän siinä ehdi nauttia koko raskaudesta jos odottaa vain tuota käyntiä.
Olisi hyvä jos keskusteluapua olisi jo aiemmin saatavilla, esim rakenneultran jälkeen.

Yhteistyössä