Onko tyhmää tehdä kolmas lapsi, jotta saisi taas olla kotona? Töissä käyminen pienten lasten kanssa on väsyttävää! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Muutenkin ollaan haaveiltu kyllä kolmannesta lapsesta, mutta nyt kun menin syksyllä töihin niin tää on ollut...... huh huh! En voi muuta kuin haaveilla, että kohta saisin taas jäädä kotiin pikkuisia hoitamaan!
Meidän lapset on nyt 2,5v ja 3,5v. Kotona kun olin niin ei tuntunut yhtään rankalta, vaikka lapset on pienellä ikäerolla, mutta nyt kun on rankka hoitotyö ja siihen päälle lasten hoitoon-hoidosta kotiin kuskailut, iltakiukut ja kotityöt aiempaa lyhemmässä ajassa! :(

Toki sitä miettii, että hankaloituuko sitten vaan entisestään jos nyt tulisin raskaaksi ja jäisin pariksi vuodeksi taas kotiin. Toisaalta isommat ois jo aika isoja sitten siinä vaiheessa? Jälkiviisaana vois tietty mahdollisella seuraavalla kerralla elää rahallisesti tiukemmin kotona ollessa, jolloin vois ehkä olla jopa 3v kotona!?

Onko se sitten yhtään helpompaa kun sulla on kolme pientä lasta palatessasi työelämään?

Mä päädyin tekemään lyhennettyä työaikaa. Tosin en kyllä kolmatta lasta missään vaiheessa itse harkinnutkaan.
Toivottavasti teillä pian tilanne helpottaa jotenkin päin!

Itse haaveilen neljännestä, toiveissa muutenkin mutta hengähdystauko hektisestä työelämästä olisi niin aaah, töitä olen jo vähennellyt siinä määrin kuin mahdollista aina kun alkaa uuvuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kylmä nakki;27809197:
Onko se sitten yhtään helpompaa kun sulla on kolme pientä lasta palatessasi työelämään?

Mä päädyin tekemään lyhennettyä työaikaa. Tosin en kyllä kolmatta lasta missään vaiheessa itse harkinnutkaan.
Toivottavasti teillä pian tilanne helpottaa jotenkin päin!

Minä olen miettinyt samaa kuin ap, mutta päätynyt juurikin tähän, että edessä se työelämään paluu kuitenkin jossain vaiheessa ja "murheita" olisi vaan yksi enemmän kuin nyt ;) Plus että ap:lle tiedoksi, että mitä isommat lapset sitä isommat murheet..

Voih miten mielellään minäkin tekisin lyhennettyä työaikaa... Mut eipä onnistu meidän alalla :(

Huono motiivi kolmannen lapsen teolle. Ja ei se kolmannen lapsen tekeminen ainakaan helpota sitten aikanaan paluuta takaisin työelämään. Harkitse osittaista hoitovapaata eli teet lyhyempää työviikkoa.

No mun mielestä on tyhmää. Mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa. Lapsethan tulevat isompana kalliiksi, joten työssä joudut käydä senkin edestä sitten. tietty jos ilmaiset harrastukset ja "ei varaa" maksaa iltapäivähoidosta kenellekään mitään ja niin pois päin, niin kai sitä halvallakin voi päästä

[QUOTE="Kiraki";27809263]Olisin kuullut että kaikilla olisi oikeus lyhennettyn työaikaan lasten ollessa alle kouluikäisiä, lakisääteinen juttu..? Voin olla väärässäkin.[/QUOTE]

Miksi ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan?! Kyllä osataan kaikki lapsilisät ja äitiyspäivärahat hakea, mutta ei muuta...

Osittaista hoitovapaata on oikeus tehdä siihen saakka kun lapsen toinen kouluvuosi päättyy. Kela maksaa osittaista hoitorahaa alle 3-vuotiaasta ja sitten taas 1- ja 2-luokkalaisesta, mutta saa olla lakisääteisesti osittaisella hoitovapaalla siitä alkane kun lapsi menee päivähoitoon siihen saakka kunnes toinen luokka päättyy ja itseasiassa veilä sen kesän heinäkuunkin vielä.

Tämä on ihan läkisääteinen juttu, johon työnantajan on suostuttava.

Toinen juttu mitä monikaan ei tieäd on se, että osittaista hoitovapaat voi pitää molemmat vanhemmat, mutta ei ihan samaan aikaan. Elo jos vaikka alle 3-vuotias menee päivähoitoon ja on siellä kolmena päivänä viikossa ti, ke ja to. Maanamtaisin äiti voi pitää osittaisen hoitovapaapäivän ja sitten loppuviikon töissä eli 4 päivän työviikkoa ja sitten taas isä voi olla esim. perjantain osittaisella hoitovapaalla, jolloin isälläkin on 4 päiväinen työviikko. Lapsella on taas vaan 3 päiväinen päiväkotiviikko ja näin ollen saa olla enemmän kotona ja päiväkotimaksutkin ovat pienemmät.

Itse teen äitinä osittaista hoitovapaata niin, että lyhennän joka päivä eli mulla on se 6,5 tunnin työpäivä. Palkasta jää nettona noin 100-200 vähemmän käteen, mutta on sen arvoista! Ja eskoinen on eskarissa, niin selivtään alle 5 tunnin hoitoppäivällä ja näin ollen päivähoitomaksukin on pienempi.

Kela - Osittainen hoitoraha

[QUOTE="Kiraki";27809263]Olisin kuullut että kaikilla olisi oikeus lyhennettyn työaikaan lasten ollessa alle kouluikäisiä, lakisääteinen juttu..? Voin olla väärässäkin.[/QUOTE]

Periaatteessa on oikeus, samoin kuin 1-2. luokkalaisten vanhemmilta, mutta jos työnantaja ei pysty järjestämään lyhennettyä työaikaa tai se tuottaa työnantajalle vaikeuksia, ei työnantajan ole sitä pakko järjestää. Esim. mun pomo sanoi, että tässä yksikössä ei onnistu, mahdollisesti jossain toisessa. Olisi pitänyt alkaa kysellä eri yksikköjä läpi, ehkä työmatka olisi pidentynyt, jolloin lyhennetystä työajasta ei olisi ollut mitään hyötyä.

Mitäs sitten n. neljän vuoden päästä? Miten jaksat, kun yksi pitää aamulla huolehtia lähtemään kouluun, toinen viedä eskariin ja kolmas ehkä vielä eri paikkaan hoitoon?

[QUOTE="joooo";27809391]Periaatteessa on oikeus, samoin kuin 1-2. luokkalaisten vanhemmilta, mutta jos työnantaja ei pysty järjestämään lyhennettyä työaikaa tai se tuottaa työnantajalle vaikeuksia, ei työnantajan ole sitä pakko järjestää. Esim. mun pomo sanoi, että tässä yksikössä ei onnistu, mahdollisesti jossain toisessa. Olisi pitänyt alkaa kysellä eri yksikköjä läpi, ehkä työmatka olisi pidentynyt, jolloin lyhennetystä työajasta ei olisi ollut mitään hyötyä.[/QUOTE]

Näin juurikin. Oma alani on sellainen, että lyhennettyyn työpäivään ei ole mahdollisuutta. Pitäisi sitten hakea muuta työtä ja ei tuokaan niin helppoa ole :(

Onneksi minulla on mahdollisuus etätöihin, vaikka ei sekään "kivaa" ole. Välillä teen etäpäiviä ihan vaan sen takia, että säästän 1,5 tuntia työmatkoissa...

Yhteistyössä