Vauva 5 kk ja "unikoulu", kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Päätin nyt illalla extempore aloittaa "unikoulun" meidän sällille, on se mielessä tässä pyörinyt ja kun todella olen väsynyt. Siis, vauva on nukkunut vieressä laitokselta asti, nukahtanut tissille. Nyt viime kuukautena kumminkin alkanut vaatimaan sitä tissiä koko ajan tai ei voi nukahtaa, yölläkin voi muuten vaan lutkuttaa pari tuntia ja jos ote irtoaa niin tulee huuto. Ja en pysty nukkumaan kun toinen on tissillä koko ajan.

Pinnis on meidän sängyssä kiinni, laita alhaalla. Syötin pojan niinkuin normaalisti, kun oli selvästi syönyt ja vaan hengaili tissillä ja jutusteli niin siirsin omaan sänkyyn. Jutteli siellä hetken, kun alkoi huuto menin "tassuttelemaan" ja sanoin että nyt nukutaan. Jutteli ja mutlas tuttia siinä (ei oikeen pidä tutista), kunnes alkoi huutaa kuin syötävä. Nostin syliin ja rauhoittelin, huusi n. 10 minuuttia ja raivosi, rauhottui laulamiseeni. Laskin sänkyyn, jossa taas jutteli omiaan, mutlasi tuttia ja vähän kitisi, lopulta nukahti n. tunnin jälkeen sänkyynsä.

Onko tämä nyt "oikea" menetelmä? Muita vinkkejä? Mietin vaan että mitä jos en erotakkaan oikeaa nälkää ja panttaan tissiä kun toinen raivoaa, mutta ainakin syötin hyvin ennen tuota.

Alle 6kk ei suositella unikoulua. Syökö päivällä miten, jääkö nälkä?

Joo olen kuullut tämän, mutta luulisin että tämä tissiassosiaatio on vielä vaikeampaa korjata jos odotan vielä kuukauden tai enemmänkin.

Syö ihan hyvin, syö nyt tissiä ja soseita + velliä/puuroa, tuskin jäänee nälkä, painokin kasvaa oikein hyvin. Ja sen kyllä huomaa että ei syö, vaan lutkuttaa muuten vaan...

täytti juuri 5 kk. ei tunnu tiheänimun kaudelta, lienee vaan tottunut liian hyvään palveluun... olen aina antanut olla rinnalla ja vieressä. Mutta nyt poika on jo niin isokin että vie aimo osan meidän pienestä sängystä...... nukkuu vielä kaikki raajat levällään

Unikoulua ei pidetä alle 6kk -ikäiselle ja piste. Kuukauden kestää vaikka päällä seisten, jotkut lapset ei nuku vielä parivuotiaanakaan. Ostakaa isompi sänky ja kärvistelkää. Sellaisia ne vauvelit on.

niin ja kyse ei nyt ole siitä etten aikoisi yhtään syöttää yöllä, mistä kai varsinaisessa unikoulusta on kysymys, vaan siitä että en anna turhaan lutkuttaa tissiä ja opettaa nukahtamaan ilman tissiä, esim. tutin kanssa.. siksi laitoin "unikoulu". Kyllä normisti syö sen 3 tunnin välein päivin öin.

[QUOTE="vieras";27809600]Unikoulua ei pidetä alle 6kk -ikäiselle ja piste. Kuukauden kestää vaikka päällä seisten, jotkut lapset ei nuku vielä parivuotiaanakaan. Ostakaa isompi sänky ja kärvistelkää. Sellaisia ne vauvelit on.[/QUOTE]

no pah, äläs nyt naurata.

Juu... Kannattaa kyllä varautua, että kaikki ei unikoulustakaan huolimatta nuku kunnolla ja väsymystä on vielä edessä... Tyttö nyt 1v10kk ja vasta kuukauden verran nukuttu kokonaisia yöunia. Ensin söi vähän väliä ja sitten alkoikin hampaiden tulo, joka kesti yli vuoden. Itkua ja kitinää + viime kuukaudet vielä uhmaa päälle. Itse koen, että tämä ensimmäinen pari vuotta on ollut tosi rankkaa. Toki on niitäkin, jotka alkava ajoissa nukkua kunnon unia. Jaksamisia!

[QUOTE="Vieras";27809617]no pah, äläs nyt naurata.[/QUOTE]

Mikä sua naurattaa? Luuletko että se puolen vuoden raja on tuulesta temmattu? Kyllä se on ihan vauvan aivojen kehityksen mukaan otettu. Mutta teitähän tietäväisempiä näyttää olevan aina liikenteessä...

Meilläkin pidettiin unikoulu, mutta ei olis tullut mieleenkään aloittaa alle 6kk-ikäiselle. Meillä menee lapsen kehitys ja terveys oman mukavuudenhalun edelle.

[QUOTE="vieras";27809712]Mikä sua naurattaa? Luuletko että se puolen vuoden raja on tuulesta temmattu? Kyllä se on ihan vauvan aivojen kehityksen mukaan otettu. Mutta teitähän tietäväisempiä näyttää olevan aina liikenteessä...

Meilläkin pidettiin unikoulu, mutta ei olis tullut mieleenkään aloittaa alle 6kk-ikäiselle. Meillä menee lapsen kehitys ja terveys oman mukavuudenhalun edelle.[/QUOTE]

Sun ehdotus että ostetaan tämän vuoksi uusi sänky.

[QUOTE="vieras";27809732]Sun ehdotus että ostetaan tämän vuoksi uusi sänky.[/QUOTE]

No jos 5kk-ikäinen vie sängystä leijonanosan, niin tuntuuko kovin käytännölliseltä sängyltä?

[QUOTE="vieras";27809750]No jos 5kk-ikäinen vie sängystä leijonanosan, niin tuntuuko kovin käytännölliseltä sängyltä?[/QUOTE]

Helpostihan vie kun nukkuu kuin meritähti, pituutta 70 cm ja painoa yli 8 kg, ei tuo nyt mikään pikku varpunen enään ole. Sen verran pieni kuitenkin että mun pitää varoa ettei esim. se pieni käsi jää alle.

Omaan sänkyyn nyt on aika siirtyä, nukkuuhan jotkut omassa sängyssä syntymästä saakka. Ja se sänky on kumminkin meidän sängyssä kiinni, että ei nyt kovin kaukana.. ei ole edes laitaa välissä.

Mä kyllä hyvin ymmärrän tuon "unikouluttamisen" tuossa tilanteessa. Itselläni vastaava tilanne kolmannen lapsemme kanssa ja aloin myös noin 5 kk iässä lempeästi opettaa pois tissi suussa nukkumisesta. Meillä auttoi suuresti se, kun nukuin välillä patjalla makkarin ulkopuolella ja mies hoiti tyynnyttelyt ja kävin sitten n. kolmen tunnin välein syöttämässä. Tilanne helpottui huomattavasti jo viikossa. Kyllä kannattaa yrittää, itse en kuuntelisi näitä "ei unikoulua alle 6kk"-kommentteja, koska tässä ei nyt tosiaan ole kyse mistään unikoulusta saati lapsen huudattamisesta yksinään. Kyllä se varmasti helpottaa, tsemppiä!

Kiitos Inka neuvoista ja tsempistä! Joo, valitsin vähän huonosti tuon unikoulu sanan kun ei varsinaisesta unikoulusta oo kyse... se vaan tuli mieleen kun tämä "ongelma" rajoittuu nukkumiseen.

Täytyypä valjastaa mies hommiin, varmaan kyllä auttaa etten heilu siinä tissinhajun kera...

Nyt poju nukkuu ihan tyytyväisenä omassa sängyssään, tosin ei pidä liikaa innostua....

Tuo "uniassosiaatiokin" on ihan huuhaata. Meillä yhtäkään lasta ei ole huudatettu eikä pakotettu nukahtamaan omaan sänkyyn ja silti kukaan ei ole kukkunut öisin, ovat nukkuneet läpi yön alle vuoden ikäisenä vaikka olen nukuttanut syliin ja tissi suussa niin kauan kun ovat tissiä syöneet.
Jopa lääkäreiden, jotka rummuttaa unikoulun puolesta, mukaan alle 6kk ikäiselle ei saa minkäänlaista unikoulua tms. Lapsella vaan on nyt sellainen vaihe että se haluaa tankata joko maitoa tai vain läheisyyttä öisin, niin anna hänen näin tehdä. Jos ei saa yöllä paljoa nukuttua niin nuku sitten kun lapsi on päikkäreillä.

Meillä on ollut 40min heräävä johon auttoi aika, 8kk iässä (perhepeti edelleen) yksi yö vain nukkui aamuun saakka. Mutta minä en, koska olin tottunut siihen että jatkuvasti heräillään.
Kolmonen nukkui ekana yönään melkein 7h pätkän tissin vieressä, perhepedissä 1v1kk saakka ja söi kerran aamussa joitain kuukausia.
Itse ehkä en antaisi illalla nukahtaa rinta suussa, mutta nukuttaisin kapaloon esim syliin ja nostaisin omaan sänkyyn kun niin sikeässä unessa ettei itke.
Yöllä antaisin nukkua vieressä, mutta ehkäpä se uni vähän paranisi jos nukkuisi edes yhden pätkän siinä sivuvaunussa

Olen ns. unikouluttanut pikkaisen päälle 5 kk vauvan. Heräsi joka unijakson (n. 45 min) jälkeen eikä osannut nukahtaa uudelleen itsekseen, vaan oli imettäen nukutettava uudelleen. Tyyli aika sama kuin ap:kin. Vauvalle teki selvästi tosi hyvää, kun oppi nukkumaan paremmin ja pitempiä unipätkiä. Yösyöttöjä oli edelleen ja niistä siis ei pyrittykään eroon.

[QUOTE="vieras";27810023]No kyllä tuo vaan unikoulua on, jos vauvaa huudatetaan, vaikka onkin isi tai äiti vierellä! Mutta jokainen saa toki valehdella itselleen mitä tykkää...[/QUOTE]

No ihan sylissä oli kun huusi, rauhottui laulamiseen ja laskin sänkyyn. Pärskytteli ja mutlaili ja nukahti kun pidin kädestä ja makasin "vieressä".

Mutta ehkä sun lapset ei sitten koskaan, missään tilanteessa huuda. Anteeksi nyt, mutta vähän jopa alkoi huvittamaan tuollainen hysterisointi.

Tässä odottelen että herää syömään vielä ennenkuin menen itsekin nukkumaan...

Tuo "uniassosiaatiokin" on ihan huuhaata. Meillä yhtäkään lasta ei ole huudatettu eikä pakotettu nukahtamaan omaan sänkyyn ja silti kukaan ei ole kukkunut öisin, ovat nukkuneet läpi yön alle vuoden ikäisenä vaikka olen nukuttanut syliin ja tissi suussa niin kauan kun ovat tissiä syöneet.
Jopa lääkäreiden, jotka rummuttaa unikoulun puolesta, mukaan alle 6kk ikäiselle ei saa minkäänlaista unikoulua tms. Lapsella vaan on nyt sellainen vaihe että se haluaa tankata joko maitoa tai vain läheisyyttä öisin, niin anna hänen näin tehdä. Jos ei saa yöllä paljoa nukuttua niin nuku sitten kun lapsi on päikkäreillä.

Höpö höpö. Sun lapsilla ei ole ollut uniassosiaatiota tissiin, mutta sun lapset ei oo kaikki maailman lapset.

Ap:lle: Unikoulua voi käydä jo alle puolivuotiaalle, kun kyse ei ole unikoulusta, jolla lapsi yritetään saada nukkumaan läpi yön ilman syömistä, vaan kun kyse on nukahtamisesta ilman tissiä. Meillä käytiin n. 4-5 kk iässä lempeä unikoulu. Nukutin vauvaa joka ilta yli 3 h rinnalla makkarissa sängyllä maaten pimeässä. Ei voinut olla valoja ym. Meillä oli tosi herkkäuninen ja vatsavaivainen (koliikki) vauva, joka ei nukkunut kuin tissillä tai kantaen (jota sitäkin sai monta tuntia kantaa ennen kuin pystyi laskemaan). Joten tissillä nukuttaminen ei ollut mun valinta, vaan pakko oli. Lopulta en enää jaksanut maata pimeässä 20-23, joten opetimme nukahtamaan ilman rintaa sänkyyn. Silitimme ja lauloimme ja kun alkoi itkemään kunnolla otimme syliin. Kun rauhoittui laskimme sänkyyn ja sama uudelleen ja uudelleen. Muutaman illan näin teimme ja sen jälkeen on vain voinut laskea sänkyyn ja on nukahtanut tyytyväisenä sinne. Kokonaisiä öitä ei ruvennut nukkumaan kuin vasta 11 kk iässä, mutta se ei haitannut.

[QUOTE="vieras";27810694]Höpö höpö. Sun lapsilla ei ole ollut uniassosiaatiota tissiin, mutta sun lapset ei oo kaikki maailman lapset.

Ap:lle: Unikoulua voi käydä jo alle puolivuotiaalle, kun kyse ei ole unikoulusta, jolla lapsi yritetään saada nukkumaan läpi yön ilman syömistä, vaan kun kyse on nukahtamisesta ilman tissiä. Meillä käytiin n. 4-5 kk iässä lempeä unikoulu. Nukutin vauvaa joka ilta yli 3 h rinnalla makkarissa sängyllä maaten pimeässä. Ei voinut olla valoja ym. Meillä oli tosi herkkäuninen ja vatsavaivainen (koliikki) vauva, joka ei nukkunut kuin tissillä tai kantaen (jota sitäkin sai monta tuntia kantaa ennen kuin pystyi laskemaan). Joten tissillä nukuttaminen ei ollut mun valinta, vaan pakko oli. Lopulta en enää jaksanut maata pimeässä 20-23, joten opetimme nukahtamaan ilman rintaa sänkyyn. Silitimme ja lauloimme ja kun alkoi itkemään kunnolla otimme syliin. Kun rauhoittui laskimme sänkyyn ja sama uudelleen ja uudelleen. Muutaman illan näin teimme ja sen jälkeen on vain voinut laskea sänkyyn ja on nukahtanut tyytyväisenä sinne. Kokonaisiä öitä ei ruvennut nukkumaan kuin vasta 11 kk iässä, mutta se ei haitannut.[/QUOTE]

Nimenomaan tuollaista tarkoitin. Tottakai syötän vielä öisin, mutta ettei tarvitsisi tissiä aina nukahtamiseen (tarvitsee myös päivisin). Viime yö meni yllättävän hyvin, heräsi syömään 3 h välein, nostin syliin, syötin ja laskin takaisin sänkyyn. Vähän havahtui kun laskin mutta nukahti nopeasti uudelleen. Aamulla vasta otin viereen viimeisen syötön jälkeen.

Ja meidänkin poika oli koliikkipoika, huusi ja kitisi ekat 3 kuukautta heräämisestä nukahtamiseen, ja kirjaimellisesti kannoin häntä kaiken aikaa. Nukkui vain sylissä ja nukahti tissille monen tunnin huudon jälkeen..

Eiköhän jatketa tuolla tyylillä tänäänkin, jos se eilen vei vain tunnin ja huutoa/kitinää max. 15 minuuttia yhteensä niin ei kovin paha. Yleensä nukuttaminen vie 1-2 tuntia.

Me pidettiin unikoulu 6,5 kk ikäiselle ja ongelma oli ihan samanlainen kuin sulla ja olin ihan poikki ja niskaakin särki kun vauva nukkui vierellä. Unikoulun jälkeen lapsi on kutakuinkin nukkunut aina 12 h putkeen yössä, on nyt jo 3-vuotias :) Yöimetykset jätin siihen. Toteutettiin unikoulu vaunuissa, eli heijattiin vaunuja aina kun vauva itki ja siirrettiin sitten omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen kun alkoi nukkua täysiä öitä.