Ainakin mun olis kannattanut "pitää painonnousu kurissa" ekan raskauden aikana. Ajattelin juuri noin, että kyllä se nousta saa ja synnärille se jää ja sitten viimeistään imetys sulattaa. Olin normaalipainoinen ennen raskautta. Ketunmarjat, sanon minä! Lihoin 18kg, laitokselle jäi 6kg, loput 12kg oli puhdasta itselle syötyä ihraa, joka lähti vasta kun imetys loppui ja siihenkin meni 2v.
Suhtaudun myös tuohon viralliseen RD-dieettiin sen julmettujen viljatärkkelysmäärien vuoksi skeptisesti. Viljat ovat monille niitä pahimpia insuliininerityksen vilkastajia --> rasvaa kertyy. Mistään tosin en ole saanut vielä selville, kannattaako raskaanaolevan silti olla täysin viljattomallakaan, ts. voiko siitä olla jotain haittaa sikiölle.
Mun aseet painonnousun estämiselle (BMI valmiiksi 25) on sokeroitujen makeiden ruokien välttäminen ja viljatuotteiden pitäminen minimissä (esim. vain annos kaurapuuroa/1-2 palaa kaura/täysjyväruisleipää päivässä), runsaasti marjoja, jonkin verran hedelmiä ja paljon kasviksia ja proteiinia päivässä. Maitotuotteita pari kertaa päivässä maustamattomina. Perunan olen hyväksynyt takaisin ruokavalioon pieninä määrinä, koska siihen tuntuu olevan kamala himo. Katsotaan miten onnistuu

Alkuviikot eivät menneet niin hyvin, kun kärsin kamalan huonosta olosta (join mehuja, söin mitä alas meni, jatkuvaa napostelua --> +2kg samantein parissa viikossa), mutta nyt pystyy taas katsomaan vähän tarkemmin, mitä suuhunsa laittaa, eikä ruokailuvälien piteneminen ole maailmanloppu.