Onko joku onnistunut pitämään painon kurissa raskausajan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ressaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ressaaja

Vieras
Aina on tullut 15kg painoa ja nyt haluaisin ettei paino nousisi. Onko joku onnistunut? Joka neuvolakäynti ahdistaa tän julmetun painon takia :( mulla on ollut pahoinvointia jonkun aikaa ja haluaisin vinkkejä mitä terveellistä ja ei lihottavaa voi syödä pitkin päivää? Useasti on syötävä etei huono olo iskisi.

Tuon viitisentoista kiloa mullekin on kaksi viimeistä kertaa tullut, esikoista odottaessa tuli vain 12 kg. Mulla tosin lähtöpaino ollut normaalipainon alarajoilla. Eihän tuossa sinänsä mitään ole, jos lähtöpaino on normaali ja kilot karisevat raskauden jälkeen :)

Ok :) Itelläkin ollut melkeinpä viimeisille viikoille asti tuo helposti iskevä huono olo parinkin tunnin syömättömyyden jälkeen. Ruisneppareita söin kuopusta odottaessa kun heikko olo iski

Onkohan liiallinen painon kurissa pitäminen edes viisasta? Itselleni tuli viimeisimmässä raskaudessa painoa lisää yli 20 kiloa, mutta jo kahdessa viikossa synnytyksen jälkeen melkein kaikki olivat lähteneet ja vain pari kiloa oli extraa. Toki herkkut ja muut extrat voit jättää pois, mutta pelkästään vaa'an numeroita ei kannata tuijottaa.

Molemmissa raskauksissa pahoinvointia ympäri vuorokauden ja läpi koko raskauden, niin ettei mikään ruoka meinannut pysyä sisällä. Molemmilla kerroilla painoin synnärillä heti synnytyksen jälkeen pari kiloa vähemmän kuin ennen raskauden alkua.

Gestaatiodiabetesdieettiä mukauttaen?

Paitsi että siinä suosituksena on mättää perunaa ja leipää(laskin joskus että virallisen suosituksen ateriamatriisin mukaan kertyi jopa 8palaa leipää päivässä), mikä on vähän kyseenalainen ravitsemussuositus ottaen huomioon miten hiilari vaikuttaa verensokeriin. Herkut pois ja terveellistä ruokaa, turhat hiilarit (valkoinen jauho, peruna ja sokeri) pois.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="vieras";27811225]Onkohan liiallinen painon kurissa pitäminen edes viisasta? Itselleni tuli viimeisimmässä raskaudessa painoa lisää yli 20 kiloa, mutta jo kahdessa viikossa synnytyksen jälkeen melkein kaikki olivat lähteneet ja vain pari kiloa oli extraa. Toki herkkut ja muut extrat voit jättää pois, mutta pelkästään vaa'an numeroita ei kannata tuijottaa.[/QUOTE]

Jos äiti on hyvässä lihassa ennen raskautta, ei painon tartte nousta ees. Laihduttaa ei välde kannata, mutta kahden edestä syöminen tekee hallaa molempien terveydelle. Loppuraskaudesta paino tosin saattaa nousta turvotuksen tähden.

mä oon syöny ihan samallalailla kun ennen raskautta ja liikkunut ihan yhtä paljon,kasviksia oon syönyt ehkä enemmän ja herkkuja vähemmän,ja painoa ei ole tullut vielä yhtään ja rv 30 :) edellisessä raskaudessa paino tippu lähemmäs 10kg jatkuvan oksentelun takia,sillon sisällä pysyi vaan jääpalat :)

Ainakin mun olis kannattanut "pitää painonnousu kurissa" ekan raskauden aikana. Ajattelin juuri noin, että kyllä se nousta saa ja synnärille se jää ja sitten viimeistään imetys sulattaa. Olin normaalipainoinen ennen raskautta. Ketunmarjat, sanon minä! Lihoin 18kg, laitokselle jäi 6kg, loput 12kg oli puhdasta itselle syötyä ihraa, joka lähti vasta kun imetys loppui ja siihenkin meni 2v.

Suhtaudun myös tuohon viralliseen RD-dieettiin sen julmettujen viljatärkkelysmäärien vuoksi skeptisesti. Viljat ovat monille niitä pahimpia insuliininerityksen vilkastajia --> rasvaa kertyy. Mistään tosin en ole saanut vielä selville, kannattaako raskaanaolevan silti olla täysin viljattomallakaan, ts. voiko siitä olla jotain haittaa sikiölle.

Mun aseet painonnousun estämiselle (BMI valmiiksi 25) on sokeroitujen makeiden ruokien välttäminen ja viljatuotteiden pitäminen minimissä (esim. vain annos kaurapuuroa/1-2 palaa kaura/täysjyväruisleipää päivässä), runsaasti marjoja, jonkin verran hedelmiä ja paljon kasviksia ja proteiinia päivässä. Maitotuotteita pari kertaa päivässä maustamattomina. Perunan olen hyväksynyt takaisin ruokavalioon pieninä määrinä, koska siihen tuntuu olevan kamala himo. Katsotaan miten onnistuu :) Alkuviikot eivät menneet niin hyvin, kun kärsin kamalan huonosta olosta (join mehuja, söin mitä alas meni, jatkuvaa napostelua --> +2kg samantein parissa viikossa), mutta nyt pystyy taas katsomaan vähän tarkemmin, mitä suuhunsa laittaa, eikä ruokailuvälien piteneminen ole maailmanloppu.

Minulla oli ekassa raskaudessa lähtöpaino 90kg ja 12kg tuli, joista 8kg jäi synnärille. Nyt tokassa lähtöpaino 100kg ja vk 27 menossa, 3,5kg on tullut lisää...:/ Neuvolassa toivottiin etten laihduta mutta "paino saisi pysyä kurissa". Olen yrittänyt syödä kevyemmin ja vähemmän, mutta eipä näytä auttavan. Turvotusta ei ole, vatsavaivoja kylläkin.

Minulla on noussut 8kg normiraskauksissa ja kyllä se on kutakuinkin jäänyt ns laitokselle. Herkut ovat kuuluneet herkutteluhetkiin, muuten normaalilla kotiruualla ja joka päivä kävelyllä kerran pari.

Mulla on reilusti ylipainoa, ja nyt menossa rv 17+ kiloja lähtenyt 1. Syön oikeaa ruokaa, mutta pääsääntöisisti lihaa+kasviksia. Ei juurikaan pastaa,perunaa,leipää. Realia tai reissumiestä syön siivun tai kaksi aamulla. Nälkää en ole kokenut enkä tietoisesti laihduta, mutta jos ylipainoa olen jo tiputtanut 30kg niin en helvetissä halua niitä takaisin. Esikoista odottaessa ne kilot alkoivat kertyä viikoilla 20+ joten sit pitää olla tarkkana enemmän. Mutta ruoasta ja sen laadusta en tingi.

Se kiinnostaisi jos on diabetesläisiäbettä mitkä ruot ovat nostaneet insuliinia eniten? Onko hedelmissä jotain joka on paha, banaani? Miten syötte päivän mittaan?

Mulla nousi vain vauvan painon verran paino, eli ei melkein mitään. Ihan normisti söin, mutten syönyt mitään rasvaista/sokerista/epäterveellistä. Hedelmiä paljon ja kotiruokaa :) Liikuin myös joka päivä. Nyt olen rv 17 eikä taaskaan ole paino noussut yhtään.

Huh, mulla on ilmeisesti hyvä säkä (ja geenit) kun en edes liiku kummoisesti ja syön mitä haluan, nyt vajaa kuukausi laskettuun aikaan ja painoa tullut n. 8 kiloa..

Kolmannesta tuli painoa 8kg jotka lähti samoin tein. Oli sen verran "kevyet" himot raskauden aikana: vihanneksia ja kanaa piti saada joka päivä eikä karkkia sun muuta tehnyt mieli ollenkaan. Aiemmissa raskauksissa tuli 25 kiloa molemmissa kun tuli syötyä ihan älyttömästi kaikkea epäterveellistä.
Toivotaan että nytkin pysyy himot noissa vihanneksissa eikä painoa tule liikaa.

Ekassa raskaudessa tuli 12 kiloa, mikä ei sinänsä minusta ollut mitenkään paha, mutta sehän ei lähtenyt pois millään. Vauvan kilojen verran jäi synnärille, mutta loput 9 olikin tosi tiukassa ja sainkin ne tiputettua vasta imetyksen loputtua ja sekin vaati tosi paljon duunia. Tokassa raskaudessa mulla todettiin rd, ja jouduin karsimaan reilusti hiilareita. Paino nousi 200 g koko raskauden aikana eli oikeasti laihduin. Paino ennen raskautta 65, raskauden jälkeen 61 (pituus 169). Vauvaa ultrattiin monta kertaa raskauden aikana ja aina varoiteltiin isosta koosta, senkin vuoksi pidin tosi tiukasti ruokavaliosta kiinni. Piti olla 4 kg laskettuna aikana (viikkoa ennen laskettua mitattiin vielä viimeisen kerran). Vauva syntyi 41+0 ja oli tasan 3 kiloa. Pitkäjalkainen tyttö, ilmeisesti reisimitta aiheutti vinksallaan olevat arviot.

Minulla on 1 tyypin diabetes, ja verensokerin kurissa pitäminen raskauden aikana todella tärkeää.
Kun 12 (!) kertaa päivässä mittasin verensokerin, mietin insuliiniannoksia ja laskin hiilihydraattien vaikutusaikoja, niin ei todellakaan päässyt paino nousemaan 6 kg enempää.

Söin kyllä normaalisti neljä kertaa päivässä, mutta en sallinut itselleni mitään hiilihydraattipitoisia/rasvaisia naposteluja.

Aina kun teki mieli jotain syödä tai olisi tullut paha olo ilman jatkuvaa syömistä, niin vihanneksia suuhun.
Onneksi oli kesä ja sai maukkaita suomalaisia tomaatteja ja vihanneksia :)

En nyt odota, että kenenkään normaaliodottajan pitäisi tällaista kokeilla, mutta raikas tomaatti tai kurkku piti pahoinvoinnin kurissa, eikä ainakaan lihota.

Kuumimmat

Yhteistyössä