Pikkutyttö jäi auton alle parkkipaikalla Helsingissä, miksi niitä lapsia ei vahdita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nellien
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nellien

Vieras
ja turha tulla esittämään tekosyitä että pistä olla silmät selässäkin,että plaa plaa.

Minulla on toisella lapsella adhd tähän mennessä häntä on vahdittu 7v 5kk, ja ilman vahtimista hän ei olisi hengissä,koska ois juossut auton alle tms.

tuossakin jtussa autoilijaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kun minusta äitiä pitäisi epäillä lapsensa turvallisuuden laiminlyönnistä, mulla on 2lasta, mulla on ollut niitä kauppa kassei. mutta aina on ennakoitu niin hyvin että molemmat pysyy siinä vierellä(ostokset on yleensä repussa ja lapsia pidän prisman parkkipaikalla kädestä kiinni, tai sit pienempi on rattaissa,ostokset tavaratilassa ja isompi käsi kädessä).

ja isompi oli vielä pari vuotta sit sellanen että periaatteessa vaati kaksi kättä että hänet sai ulos kaupasta,jos hän hermostui,silti ikinä yksikään lapsi ei ole seikkaillut parkkipaikala,vaan ovat olleet aina ihan vieressä(vaikka molemmat ois tapelltu vastaan) ja joskus naapurin tytötkin on ollut mukana.

ihan oikeesti vahtikaa niitä lapsianne,kyllä se on yleensä laiskuutta kun jotain sattuu,sekin on laiskuutta ku pikkuset juoskee keskenään ulkona em. 4v.

niin ja naapurin 4v;tä ol ikerran vahtimassa 13v isosisko,joka siis unohti tuon 4vuotiaan ja touhusi omiaan. minä vahdin sitten sitäkin lasta ku meinas tippua isojen kiipeilytelineestä ja juosta autotielle.

ärsyttää kun ihmiset ei joudu vastuuseen laiminlyönneistään,tai joutuis jos homma kantautuis ls korviin

meillä on naapurissa perhe jonka 5v lapsi saa huidella valvomatta muissa pihoissa. Monta kertaa olen nähnyt sen ostarilla asti jonne noin 1km yksin. Ja ainakin 3 tien ylitystä matkalla. Itelläni saman ikäinen ja pihaa pitemmälle ei mene. Saatika parkkipaikoille selvät rajat on.

Väärin menee, kun autoilijaa syytetään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, jos lapsi on leikkinyt parkkipaikalla :(. Kumpikohan noista on väärässä paikassa: lapsi vai se auto?

Alkuperäinen kirjoittaja määä;27843067:
Miksi tämä lapsi leikki parkkipaikalla??
Ja autoilija tietenkin tästä saa syyt niskoilleen :/

niin miksi. minusta on väärin syyttää autoilijaa, tottakai sen autoa ajavan pitää katsoa tarkasti peruuttaessa ettei kukaan ole takana ja ajaa hiljaa ja varovasti, mutta jos jostain kulman takaa,toisen auton takaa tms juoksee pieni lapsi eteen niin ei sitä ehdi mitään tekemään.

Vaikka lapsia vahtisi kuinka tarkasti, voi yllättäviä tilanteita tulla eteen. Itse olin joulun aikaan hautausmaalla käymässä 3v ja 5v lasten kanssa. Ovat hyvin tottelevaisia ja kävelevät nätisti vierellä tai käsi kädessä. Olemme siellä hautausmaalla ja komennan 5v:n pois hyppimästä jonkun haudan päältä ja yllättäen lapsi saa hepulin tuosta komentamisesta ja lähtee juoksemaan, suoraan kohti ruuhkaista parkkipaikkaa. Minä tietysti huudan lasta pysähtymään, jätän 3v:n ja lähden juoksemaan perään, mutta 5v vaan jatkaa matkaa ja seikkailee jo keskellä parkkipaikkaa kun saan hänet kiinni. Oli onni että juuri sillä hetkellä ei kukaan peruuttanut tms., ei varmasti olisi säntäilevää lasta huomannut. Sai lapsi kuulla kyllä niin kunniansa ja itsekin ihan tärisin säikähdyksestä. Täysin puuntakaa tuli tuo tilanne lapsen kanssa, joka aina liikenteessä käyttäytynyt nätisti.

Metro-lehden uutisen kommenteissa, joku silminnäkijä(?) väitti, että isä olisi ollut paikalla ja katsonut pienemmän lapsen perään kun vauhdilla paikalle tullut auto olisi ajanut vanhemman lapsen päälle. Tapahtui niin tai näin niin uutisiin kannattaa suhtautua varauksella. Usein ne on kirjoitettu miten sattuu ja asiat eivät ole niinkuin uutisesta voisi ymmärtää.

Vahinko ei aina tule kello kaulassa. Kyllä niitä tilanteita voi syntyä vaikka olisi kuinka tarkoin vahdittu lapsi. Tuossa kyseisessä jutussa pisti silmään että lapsi on LEIKKINYT yksin parkkiksella.

Mutta taannoin olin itse kahden lapsemme (3 ja 5-vuotiaat) kanssa käymässä sairaalassa. Isompi lapsi jäi kiukkuamaan leikkipaikalle eikä suostunut poistumaan sieltä. Samaan aikaan 3-vuotias lähti juoksemaan käytäviä pitkin kohti uloskäyntiä, ruuhkaiselle parkkipaikalle. Jouduin koppaamaan 5-vuotiaan kainaloon ja juoksemaan pienemmän perään, sain hänet liukuovilla kiinni. Mutta kyllä siinä sydän pamppaili ja olin molemmille vihainen kun pyynnöt ja kiellot kaikuivat kuuroille korville. Itse sain tilanteessa hyvin pahansuopia katseita ulkopuolisilta kun jouduin kantamaan huutavaa 5-vuotiasta ja juoksemaan lapsen perässä. En vain tiedä miten olisin paremmin voinut tilanteessa toimia. En kuitenkaan sitä 5-vuotiastakaan viitsinyt sinne ihmisten sekaan jättää huutamaan.

Ihmiset ajavat joskus parkkipaikoilla kuin heikkopäiset. Tuntuu siltä etteivät yhtään ajattele, että sieltä autojen välistä voi tulla se vaahtosammuttimen kokoinen hetken päästä eteen. Parkkipaikka ei toki ole mikään lasten temmellyskenttä, mutta jonkinlaista vastuuta voi peräänkuuluttaa jokaiselta ratin ja penkin välissä aikaansa viettävältä. Pitäis olla yksinkertainen juttu, et peruuttele autolla jos et ole varma ettei takana ole ketään. Ei voi tietää, mitä tässä tilanteessa on tapahtunut mutta autoilijan vastuuta ei poista mikään. Vaikkakin on vanhemman tehtävä huolehtia, ettei lapset juoksentele autojen seassa kuin päättömät kanat. Lapsi ei osaa ajatella yhtä tehokkaasti näitä vaaran paikkoja kuin me aikuiset, joten pidetäänpä huoli meidän pikkuisista.

Tuossa kerran oltiin käyty kaupassa ja lapsi toisessa kädessä, toisessa ostoskassi avasin auton oven ja laitoin tavarat sisään. Lapsi rimpuili samaan aikaan kädestä irti ja juoksi melkein auton alle. Sain napattua lapseni nopeasti ennen kun auto peruutti päin. Oli kyllä sydän kurkussa. Lapseni on aika vilkas ja omapäinen. Olen varmaan huono äiti joidenkin mielestä, koska lapseni ei suostu pitämään aina kädestäni kiinni ja juoksentelee karkuun (joka kerta sama tappelu, kun haluaa kävellä vieressä ilman kädestä pitämistä). Olisi paljon helpompaa että lapsi olisi tottelevainen ja rauhallisempi.

Tässä tapauksessa vika ei ollut äidin. Ei tosin myöskään autoilijan.

Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;27843188:
Ihmiset ajavat joskus parkkipaikoilla kuin heikkopäiset. Tuntuu siltä etteivät yhtään ajattele, että sieltä autojen välistä voi tulla se vaahtosammuttimen kokoinen hetken päästä eteen. Parkkipaikka ei toki ole mikään lasten temmellyskenttä, mutta jonkinlaista vastuuta voi peräänkuuluttaa jokaiselta ratin ja penkin välissä aikaansa viettävältä. Pitäis olla yksinkertainen juttu, et peruuttele autolla jos et ole varma ettei takana ole ketään. Ei voi tietää, mitä tässä tilanteessa on tapahtunut mutta autoilijan vastuuta ei poista mikään. Vaikkakin on vanhemman tehtävä huolehtia, ettei lapset juoksentele autojen seassa kuin päättömät kanat. Lapsi ei osaa ajatella yhtä tehokkaasti näitä vaaran paikkoja kuin me aikuiset, joten pidetäänpä huoli meidän pikkuisista.

Eli älkäämme lainkaan peruutelko ainakaan jos ei ole ketään katsomassa. samaten pitää olla mukana parkkivahti aina kun ajaa parkkipaikalla. Koskaan ei voi olla 100% varma peruuttaessa etteikö sielä takana sittenkin voi olla joku jota ei näe. Se vaan on tehtävä ite parhaansa ja jos sattuu vahinko niin se sattuu. Myöskin eteen se lapsi voi tulla vaikka miten ajaa hiljaa ja varovasti. Mullekin ryntäsi eteen tuossa parkkipaikalla ja onneksi ajoin hiljaa, silti meni tiukille pysähtyä kun lapsi ilmaantui niin läheltä keulaa eteen. Ei se aina suinkaan ole autoilikankaan estettävissä vahingot. Vahinko on vahinko vaikka vastuu liikenteessä on jokaisella.

• Tykkää
Reactions: pikku yllätys
[QUOTE="vieras";27843198]Tuossa kerran oltiin käyty kaupassa ja lapsi toisessa kädessä, toisessa ostoskassi avasin auton oven ja laitoin tavarat sisään. Lapsi rimpuili samaan aikaan kädestä irti ja juoksi melkein auton alle. Sain napattua lapseni nopeasti ennen kun auto peruutti päin. Oli kyllä sydän kurkussa. Lapseni on aika vilkas ja omapäinen. Olen varmaan huono äiti joidenkin mielestä, koska lapseni ei suostu pitämään aina kädestäni kiinni ja juoksentelee karkuun (joka kerta sama tappelu, kun haluaa kävellä vieressä ilman kädestä pitämistä). Olisi paljon helpompaa että lapsi olisi tottelevainen ja rauhallisempi.

Tässä tapauksessa vika ei ollut äidin. Ei tosin myöskään autoilijan.[/QUOTE]

Mä tein tollasen kanssa silleen että kaupasta tullessa kassit maahan ja lapsi aivan ekana autoon. Kassi ei karkaa minnekään mutta se rimpuileva voi karata. Lapsi ei suostunut pitämään kädestä mutta mä pidin/vein kainalossa ellei kävelly nätisti kädessä. Oppi sekin jukuri aikanaan kulkemaan ja nykyään pysähtyy samantien käskystä. En silti laske parkkipaikalla minnekään vierestä. Sä määräät, ei se joka ei suostu.

Parkkialueet ovat hankalia paikkoja, koska ne kuuluvat tieliikennelain piiriin ja varmaa on, että jos joku pitää tapanaan ajaa siellä ylinopeutta on se taatusti väärin. Ja silloin ei auta, vaikka köyttäisi lapsensa reiteen kiinni. Jos joku ei välitä säännöistä, niin ei välitä. Sitten tavataan oikeudessa ja mietitään sanktiota toisten hengen leikkimisellä.

Sen olen poliisilta selvittänyt, että jos lastaan tietoisesti leikittää parkkipaikalla ja antaa siellä olla omissakin oloissaan katsotaan se lieventäväksi tekijäksi onnettomuustilanteissa nimenomaan autoilijalle. Tilannehan on silloin sama kuin tyrkkäisi lapsena leikkimään ajotielle. Tästä nimittäin tuli epäselvyyksiä taloyhtiössämme parin törpön vanhemman ja isovanhemman kanssa, joille oli suuri yllätys ettei parkkipaikka olekaan enää pihapiiriä.

Parkkipaikat ovat vaarallisia lapsille ja siksipä ihmettelen, että uutisessa puhutaan lapsen nimenomaan LEIKKINEEN parkkipaikalla. Niin ei kuulu olla.
Toki varovaisuutta parkkipaikalla tarvitaan puolin ja toisin, sillä lapset toki liikkuvat siellä mutta leikkipaikka se EI ole!

Tuossa paikalla on yleensä kauheat lumikasat, siinä ei pahemmin autoilija kuin lapsikaan näe toisiaan jos sattuvat samaan aikaan paikalle. Monesti tosiaan autot kaahavat/kurvaavat huoletta tuohon ja myös lapsia siinä vaarallisesti leikkimässä. :(

Mä tein tollasen kanssa silleen että kaupasta tullessa kassit maahan ja lapsi aivan ekana autoon. Kassi ei karkaa minnekään mutta se rimpuileva voi karata. Lapsi ei suostunut pitämään kädestä mutta mä pidin/vein kainalossa ellei kävelly nätisti kädessä. Oppi sekin jukuri aikanaan kulkemaan ja nykyään pysähtyy samantien käskystä. En silti laske parkkipaikalla minnekään vierestä. Sä määräät, ei se joka ei suostu.

En laskenut vierestä mihinkään vaan avasin auton ovea, laittamassa tavaroita sisään (toisessa kädessä edelleen lapsen käsi), mutta lapsi irroitti otteen. Tietysti olisin voinut laittaa lapsen ensin, mutta siltikin lapsi olisi voinut irroittaa otteen, kun avasin auton ovea.

Sori kirjotin vielä sekavasti, kun kirjotin ensin pidemmän ja lyhensin sitten.

En siis muista oliko lapsi aluksi sylissä vai kädestä piti kiinni, mutta joka tapauksessa auton vieressä lapsi oli vielä kädessä kiinni, kunnes rimpuili karkuun kun avasin ovea ja olin laittamassa tavaroita sisään pitäen edelleen lapsen kädestä kiinni. Ensi kerralla en tietysti tee enää samaa virhettä vaan pidän lasta vaikka sylissä, ettei karkaa. Musta on ihan inhimillistä, että virheistä vasta oppii, eikä heti syyttää, jos tekee jonkun virheen, että on niin huono äiti, että pitäisi lapsi huostaan ottaa.

Aapee on kyllä nyt ilkeä, kyllähän vahinkoja voi silti sattua vaikka kuinka yrittää vahtia. Tekstistäs päätellen et ole itekään ihan täydellinen ihminen, lukihäiriö nyt ainakin on ja taitaa lapsesi adhd:kin olla sinulta perittyä.

Eli älkäämme lainkaan peruutelko ainakaan jos ei ole ketään katsomassa. samaten pitää olla mukana parkkivahti aina kun ajaa parkkipaikalla. Koskaan ei voi olla 100% varma peruuttaessa etteikö sielä takana sittenkin voi olla joku jota ei näe. Se vaan on tehtävä ite parhaansa ja jos sattuu vahinko niin se sattuu. Myöskin eteen se lapsi voi tulla vaikka miten ajaa hiljaa ja varovasti. Mullekin ryntäsi eteen tuossa parkkipaikalla ja onneksi ajoin hiljaa, silti meni tiukille pysähtyä kun lapsi ilmaantui niin läheltä keulaa eteen. Ei se aina suinkaan ole autoilikankaan estettävissä vahingot. Vahinko on vahinko vaikka vastuu liikenteessä on jokaisella.

Siinä autossa on peilit, ja voithan jo ennen peruuttamista parkkikselle ajaessa katsoa ympärillesi että näkyykö juoksentelevia muksuja? Peilejä varmaan seurailet muutenkin, kun ruutuun peruuttelet. Kun ajaa varovasti ja seuraa muuta liikennettä, ei tapahdu "vahinkoja" (vahingot johtuvat havainnointivirheistä, yleensä aiheutuvat kun puuhataan ihan muuta kuin keskitytään ajoon). Jos olisit ajanut tuossa tilanteessa niinkuin suurin osa ihmisistä ajaa parkkialueilla, niin olisi käynyt huonosti. Parkkiksella pitää aina ajaa sillä oletuksella, että siellä voi olla lapsia tai muita huolimattomia ihmisiä. Tekee pahaa kun katsoo, miten tuolla suurin osa kortillista käyttäytyy (minäminäminä, paskat minä muista mutta kun MINUN autoni ja MINUN KIIRE!!!) Suuri osa kolareista sattuu just parkkipaikoilla, eikä ole vaikea arvata miksi. Yliajotilanteessa se vastuu muuten on lain kirjainta katsoessa aina autoilijan, jos toisena osapuolena on jalankulkija. Eikä etuajo-oikeus näin muutenkaan ole mikään päälleajo-oikeus, se ei tunnu menevän joidenkin päähän sitten alkuunkaan.

Ihan kuin lapsia voisi vahtia joka sekunti.

Mikä tarve on AINA syyllistää vanhempia, kun lapselle tapahtuu jotain!? JOKAINEN tekee virheitä, jokaiselle sattuu vahinkoja, ei kukaan ole täydellinen. Ainainen syyllistäminen ei auta ketään, kyllä varmasti vanhempi katsoo jatkossa hyvinkin tarkasti lastensa perään tällaisen jälkeen.

[QUOTE="Vieras";27844366]Ihan kuin lapsia voisi vahtia joka sekunti.

Mikä tarve on AINA syyllistää vanhempia, kun lapselle tapahtuu jotain!? JOKAINEN tekee virheitä, jokaiselle sattuu vahinkoja, ei kukaan ole täydellinen. Ainainen syyllistäminen ei auta ketään, kyllä varmasti vanhempi katsoo jatkossa hyvinkin tarkasti lastensa perään tällaisen jälkeen.[/QUOTE]

Mutta miksi ei voi katsoa ennen kuin mitään sattuu?

Siksi kai näistä aina kirjoitetaan ja vanhempia syyllistetään. Kyllä se totuus on, että moni vanhempi ei katso lastensa perään pätkääkään. Ihan omin silmin on tullut nähtyä tämä monet kerrat. Ja mä veikkaan, että varmaan kaikki on nähneet näitä vanhempia, joitakin ei yhtään katso jälkikasvunsa perään. Jotku ei vaan välitä. Ja siksi Suomessa sattuu tosi paljon onnettomuuksia lapsille.

[QUOTE="Vieras";27844366]Ihan kuin lapsia voisi vahtia joka sekunti.

Mikä tarve on AINA syyllistää vanhempia, kun lapselle tapahtuu jotain!? JOKAINEN tekee virheitä, jokaiselle sattuu vahinkoja, ei kukaan ole täydellinen. Ainainen syyllistäminen ei auta ketään, kyllä varmasti vanhempi katsoo jatkossa hyvinkin tarkasti lastensa perään tällaisen jälkeen.[/QUOTE]

Mutta ei se ole oikein pistää tapahtumaa autoilijan syyksi jos lapsi on leikkinyt parkkipaikalla ja vahinko käy.
Mun mielestä on ihan tervettä tunnustaa että on tullut möhlittyä eli valvonta on pettänyt ja luvata parantaa tapansa vastaisuudessa. Tyhmää on yrittää pistää syy autoilijan niskoille .
Mun lukemasta artikkelista saa sen kuvan että lapsi on leikkinyt yksin parkkiksella ja että äiti on ollut paikalla poliisin saavuttua paikalle.

Minuu kauhistuttaa kun omat lapset on ulkona, joskus kielloista huolimatta manevät kavereineen laskemaan mäkeä paikalle, jossa mäki johtaa suoraan parkkapaikalle. Oon sanonut sekä omille lapsille että kavereille, mutta vastaus oli, ettei oo mitään sattunut vaikka ovat siellä olleet ja että katsovat kyllä tuleeko autoja. Tätä epäilen kyllä.
Pihallakin ois mäki jota laskea mut en tiiä mikä niitä ajaa sit tuonne vaarallisemmalle paikalle...tuohonkin pihaan oon nähnyt auton ajavan ihan liian kovaa vauhtia, ei siinä ehtis kukaan tehdä mitään jos joku ois alle jäämässä.

[QUOTE="joo";27844456]Mutta ei se ole oikein pistää tapahtumaa autoilijan syyksi jos lapsi on leikkinyt parkkipaikalla ja vahinko käy.
Mun mielestä on ihan tervettä tunnustaa että on tullut möhlittyä eli valvonta on pettänyt ja luvata parantaa tapansa vastaisuudessa. Tyhmää on yrittää pistää syy autoilijan niskoille .
Mun lukemasta artikkelista saa sen kuvan että lapsi on leikkinyt yksin parkkiksella ja että äiti on ollut paikalla poliisin saavuttua paikalle.[/QUOTE]

Ei tietenkään ole, mutta en minä tuollaisissa tapauksissa pistäkään sitä autoilijan syyksi, vaan se on inhimillinen onnettomuus.

Kyllä, autoilijaa siitä rangaistaan, mutta se taas on mielestäni aivan toinen juttu, perustuu tieliikennelakiin yms. Työni puolesta käsittelen tieliikennelakiin liittyviä asioita ja tiedän kyllä, että autoilijaa rangaistaan käytännössä aina, kun poliisi saapuu paikalle, koska autoilija ei ole jotakin lakipykälää noudattanut (ollut tarpeeksi varovainen tms asiaan liittymätöntä). Mutta itse suhtaudun noihin niin, että autoilijaa nyt vaan rangaistaan 'aina', oli syyllinen kuka tahansa.

Minulla on toisella lapsella adhd tähän mennessä häntä on vahdittu 7v 5kk, ja ilman vahtimista hän ei olisi hengissä,koska ois juossut auton alle tms.

Onnekasta että vahinkoja ei ole vahtiessanne sattunut.
Upeaa, että osaat suhtautua rakkaudella ja lempeydellä niihin, jotka eivät ole sattuneet olemaan yhtä onnekkaita. Se on kauniin sielun merkki ja antaa upean kuvan sinusta äitinä.

;)

• Tykkää
Reactions: Phoebsi