Sukulaistyttö 16v on jo melko tukeva (BMI 25) ja vanhemmat kieltäytyvät näkemästä totuutta:/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmittaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmittaa

Vieras
Tytön kanssa tuossa taannoin juttelin ja hän itse avautui minulle, että on ajatellut olevansa hieman lihava ja haluaisi laihduttaa, mutta äitinsä kuittaa kaiken "höpönlöpönä". Tytön bmi siis 25 (168cm ja 71kg) ja kyllähän sen ylipainon selvästi hänestä huomaa, ei nuoren tytön kuuluisi olla tuossa kunnossa.

Hän liikkuu koulussa liikuntatunneilla ja lenkkeilee muutaman kerran viikossa, mutta kotona ei kannusteta liikkumiseen ja terveelliseen syömiseen. Äitinsä sanoo itse tyttöä hoikaksi ja mitätöi kaikki tytön yritykset aloittaa jokin uusi liikunnallinen harrastus, tai syödä terveellisesti. Kahvin kanssa tuputtaa pullaa jne.

Itse olen käynyt salilla ja harrastanut monia lajeja, joten tarjouduin salioppaaksi, jotta tyttö pääsisi alkuun salilla. Äitinsä sai tästä melkein raivarit ja kieltäytyi tuhlaamasta rahojaan moiseen hömpötykseen.
Hän myös nolaa tyttöä naureskelemalla esim. tämän epäonnistuneelle voimistelukokeilulle, kun aloitti koulun kautta uuden harrastuksen, mutta ei ollutkaan sitten oma laji.

Tämä äiti myös aina perustelee monia asioita sillä, että "meidän suvun naiset on aina olleet perseviä ja rintavia..". Harmittaa ihan hirveästi tämän nuoren naisen puolesta, haluaisin auttaa, mutta en uskalla hyppiä äidin varpaillekaan, se varmasti kiristäisi myös välejä muihin sukulaisiin.

Jospa jättäisit puuttumatta. Tyttö ei ole kovin tukeva ja muuttaa parin vuoden päästä pois kotoa, jolloin hän voi itse päättää ruuistaan ja liikkumisistaan.

Jospa jättäisit puuttumatta. Tyttö ei ole kovin tukeva ja muuttaa parin vuoden päästä pois kotoa, jolloin hän voi itse päättää ruuistaan ja liikkumisistaan.

Näin. Lisäksi tyttöhän vielä kasvaa pituutta, en lähtisi nuorelle tuputtamaan laihareita tuossa iässä.

Tuo äidin tekemä mitätöiminen on paska juttu, siinä voit ehkä olla enemmn avuksi toimimalla vaikka myötätuntoisena ja välittävänä aikuisena nuorelle. Harrastamisen estämistä en ymmärrä, ellei sitten perheellä ole oikeasti taloudellisesti tiukkaa ja tytär ei sitä vaan tiedä/ymmärrä. Siinäkin tosin keinot aika arveluttavat.

Tytön äiti toimii ihan oikein. Ei 16 vuotiaan kuulu vanhemmiltaan saada neuvoja laihdutukseen tai kuulu saada äidiltään mielipidettä siihen onko lihava vai laiha. Jos tyttö on mielestään lihava voi ihan vapaasti alkaa harrastamaan lisää liikuntaa ja elää terveellisemmin. Jos äiti kieltäytyy maksamasta harrastusta, niin sillon on äidin päässä vikaa.

Sairastuin itse syömishäiriöön 15 vuotiaana, koska aloin lihoomaan (bmi jotain 18 silloin) ja äitini näytti kuvastakin miten olen pari vuotta sitten (13 vuotiaana) ollut paljon hoikempi. Ei suoraan sanottu "olet lihava, laihduta", mutta koko ajan tuputettiin eri urheilulajeja (aloitin kyllä silloin harrastamaan liikuntaa) ja kannustettiin ettei kannata syödä sitä ja tätä koska lihoo yms. Välillä en syönyt viikkoon, välillä oksensin kaikki mitä söin yms. Ei siis mitään pahaa tai diagnosoitua, mutta järkyttävää se oli jos näin jälkeenpäin ajattelee. Ei paljon muuta liikkunut mielessä kun oma paino.

Sori luin vähän huonosti tekstin ja tajusin, että tytön äiti onkin sekopää, joka ei siis suostu maksamaan kuntosalia. salilla käyminen on kyllä aika kallista jossain paikoissa. Onko siis kallis sali?

No huh huh taas mitä vastauksia. Mutta joo lihavuus on toki punainen vaate, johon ei saa puuttua. Parempi vaan hymistellä hiljaa ja keksiä kaikenmaailman selityksiä ja tekosyitä.

Se jos on teini-iässä BMI 25 enteilee kyllä sitä, että paino kiirii aikuistuessa ylipainon puolelle. Ja eihän ap ole mitään neuvoja tuputtanut vaan tyttö on itse ottanut asian puheeksi!!!!

Harmillista jos äidin asenne on tuo.. Eihän siinä ulkopuolinen paljoa mahda. Toki jos tyttö ottaa asian vielä puheeksi niin voihan hänelle kertoa neutraalisti siitä millainen on terveellinen ruokavalio.

Kannattaa olla rodella varoivainen mitä sanoo. Tuttu oli teininä reilut 160 cm ja painoa 65 kg. Sitten hän alkoi laihduttaa. Lopputulos oli se, että painoa oli yli 100 kg. Tuossa iässä on niin herkkä, että menee helposti äärilaitoihin, jos aletaan arvostella.

kannusta tyttöä itse kokkailemaan terveellisiä sapuskoja jostain keittokirjoista ja innostumaan liikunnasta ja hankkimaan semmoisen harrastuksen josta tykkää esim. zumba

Joo jätäpä omaan arvoonsa tietyt kommentit. Tiedät itsekin olevasi oikeassa asian suhteen.
Ihmiset jotka ova otttaneet selvää painonhallinnasta tietävät, että suurin tuki painonhallintaan tulee kotoa. Terveellisistä elämäntavoista ja kannustavasta ympäristöstä. Jos koko suku on "perseviä ja rintavia", ei koko suvun ruokailu ja liikuntatottumukset ole kunnossa terveellisiin elämäntapoihin nähden. Tokihan äiti tosissaan uskoo että lapsi on normaali ja jatkaa todennäköisesti vain samaa naureskelua liikuntayrityksille mitä suvussa on tehty kautta linjan kaikille. Näissä perheissä ei myöskään YMMÄRRETÄ, että kahvin kanssa välipalana voi tarjota jotain muutakin kuin rähmäpullaa.
Näillä lähtökohdilla totta kai äiti on hermostunut kun olet "työntänyt nokkasi heidän tyttären asioihin". Äidin näkökulmasta väheksyt äidin ruokia ja pidät heidän tytärtään "läskinä" - ja sehän on rumaa. Äiti ei näe tyttären parasta, eikä pysty ymmärtämään että tytär voisi itse haluta jotain muuta elämässään kuin mitä suvussa on aina tehty. ..Ja näissä perheissä salilla käynti todellakin on turhuutta.. ette tule koskaan saamaan äitiä maksamaan tyttären salilla käyntiä. Ja jos tytär lähtisikin kanssasi salille, niin kuka sitä telkkaria sitten äidin kanssa katsoisi koko illan? Tytär olisikin sinun kaveri eikä äidin paras ystävä.
*provosoin hieman myönnän mutta aina ainakin puolitotuutta* :)

Äitini oli just tuollainen. Liikunta oli humpuukkia ja "kunnon ruokaa" pitää syödä. Pidin itse huoli, että sain harrastaa haluamaani liikuntaa ja 14v ilmoitin äidilleni, etten suostu syömään enää lihaa. Se oli lähinnä keino säästyä hänen rasvaa tihkuvilta, mauttomilta läskisooseilta! :D Vastaus oli "no, sitten hoida omat ruokas!". Niin teinkin. Äitini kuitenkin muisti koko lapsuuteni huomautella, kuinka lihava olen, vaikka en ollutkaan. Vain paljon pidempi kuin hän, joten vaatekokoni oli suurempi kuin hänen (teininä).

Mun perheessä oli kans kaikki dieetit ja laihdutusyritykset humpuukia joille naureskeltiin ja vittultiin jatkuvasti. Ihan sama mitä teki, kuuli vittuilua jos oli joskus möläyttänyt ääneen että yrittää laihduttaa. Eipä onnistunu dieetit kotona ei. Koulussa taas sai kuulla siitä miten läski on.
Nyt aikuisena on 10 kg ylipainoa ja kova elämäntaparemontti tehty, jospa tässä pikkuhiljaa pääsee noista kiloistaan eroon. Kunhan ei käy kotona, missä tuputetaan herkkuja ja valitetaan jos ei syö. Ja samalla puhutaan miten nykyään on niin paljon ylipainoisia ihmisiä, eikä huomata niitä omia läskejä.

isompi ongelma tuossa on tuo tytön äidin mitätöinti ja liiallinen kontrollointi, molemmat ovat nimittäin henkistä väkivaltaa. tytön paino on vielä ihan normaali, eikä se taida se ongelma tässä olla. tarjoudu tytölle kuuntelevaksi korvaksi ja tue häntä muuten.

Juu, en tässä olekaan puuttumassa muiden asioihin, mutta se on kyllä aivan fakta, että tuon tytön ei kannattaisi olla tuossa kunnossa ja odotella ainakaan muutamia vuosia, että voi hankkiutua kuntoon! Olen hyvin pahoillani hänen tilanteestaan.

Salit maksavat täällä päin noin 45-80e/kk ja niihin kuuluu kaikki palvelut ryhmäliikuntoineen. Tutustumiskäynnit halvemmalla. Ei ole minusta paha, moni harrastus maksaa aika paljon enemmän ja rahasta ei ole kiinni, sen tiedän.

Ja kun joku koki tietävänsä, että ei oiisi lihava, niin minusta rasvaprosentti 30 on kyllä aika paljon.

[QUOTE="huh";27852485]Oletko ihan oikeasti tuota mieltä? :O[/QUOTE]

olen, bmi 25 on kuitenkin juuri siinä normaalin ja lievän ylipainon rajalla ja tuntuisi että nuori kärsii enemmän tuosta äitinsä käytöksestä kuin painostaan. ja jos äitinsä käyttäytyisi hyvin saisi hän painonsakin mieleisekseen. siksi ongelma on mun mielestä äidissä, ei nuoren painossa.

Minä siis olisin varmasti paisunut teininä ihan muodottomaksi jos en olisi pistänyt äidilleni kampoihin! Ennen kaikkea, olisin ollut todella huonokuntoinen. Omille lapsille olen painottanut liikunnan tärkeyttä, mutta se on onneksi ihan itsestäänselvyys heille ja tykkäävät liikkua todella paljon.

mulla on bmi 24.8 ja voin sanoa että kyllä ahdistaa. Vyötärönympärys 87cm ja makkarat on tiellä, housut ei meinaa mahtua kiinni yms. Jos se laskee itsetuntoa parikymppisellä, saati sitten teinillä.
harmi jos perhe ei tue teiniä terveellisiin elämäntapoihin. Hankala niitä on enää myöhemmin ruveta korjaamaan:/

Uusimmat

Yhteistyössä