Velkojen perintä sukulaiselta, ei velkakirjaa tms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvokaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvokaa!

Vieras
Osaiskos joku neuvoa kuinka toimia seuraavassa tilanteessa.

Omistan veljeni kanssa yhteisen mökin. Yhteisomistuksesta ei tule kuin riitaa ja olen jopa tarjoutunut myymään oman osuuteni pilkkahintaan pois tai vastaavasti ostamaan veljen osuuden markkinahinnalla. Veli ei suostu myymään, eikä ostamaan.

Veljeni täytti vastikään 18 vuotta ja tähän asti kaikki laskut on tulleet minulle. Isäni kanssa sovimme, että maksan kaiken itse ja perin osuuteni veljeltä kunhan hän täyttää 18 (ei tarvitse edunvalvojaa sotkea mukaan noihin laskuihin). Nyt olen neljästi pyytänyt veljeäni maksamaan, on luvannut maksaa "heti huomenna". Nyt ei enää vastaa edes puheluihin. Tiedän, että veljelläni on rahaa (on peruja samasta perinnöstä kuin mökkikin), eli siitä ei ole kyse etteikö rahaa olisi.

Onko mikään laki minun puolellani, kun emme ole mitään velkakirjaa tms. tehneet vaan suullisesti vain sopineet. Laskut ja kuitit minulla on tallessa.

Minun maallikkomielipiteeni on se, että olet heikoilla. Et voi ensinnäkään sopia isäsi kanssa (sen paremmin suullisesti kuin kirjallisestikaan) mitään veljeäsi sitovia sopimuksia. Veljen olisi siis oltava mukana sopijaosapuolena (jota hän taas aikaisemmin ei-vielä-täysi-ikäisenä ei ole voinut tietenkään olla). Toisekseen, yksityisten ihmisten välisissä riita-asioissa suulliset sopimukset ovat ylipäätään erittäin ongelmallisia, eikä niitä tavallisesti juuri noteeratakaan.

Joku juristi korjatkoon, mikäli kirjoittelin ihan puutaheinää.

Toisaalta yhteisesti omistetun omaisuuden kulut kuuluvat molemmille osapuolille, mikäli jotain muuta ei ole kirjallisesti sovittu. Laskut (kiinteistövero, huolto jne) kuuluvat siis mökin molemmille osapuolille, joten siltä kannalta ap:lla on oikeus periä saataviaan toiselta omistajalta. Myös silloin vaikka omistaja on ollut laskujen syntyaikana alaikäinen. Miten nuo laskut saa sitten häneltä (puoliksi) perittyä on eri asia. Suosittelen ap:ta kääntymään juristin puoleen. Käsittääkseni yhteisomistus voidaan viedä myös oikeuteen purettavaksi, jolloin toisen osapuolen pitää joko lunastaa toisen osuus tai myydä omansa.

Kiitos vastauksesta! Täytyy vielä yrittää saada veli jollain konstilla kiinni ja yrittää sopia, jos ei sopuun päästä niin kerron hänelle kääntyväni juristin puoleen.

Toisaalta yhteisesti omistetun omaisuuden kulut kuuluvat molemmille osapuolille, mikäli jotain muuta ei ole kirjallisesti sovittu. Laskut (kiinteistövero, huolto jne) kuuluvat siis mökin molemmille osapuolille, joten siltä kannalta ap:lla on oikeus periä saataviaan toiselta omistajalta.

Olet varmaankin ihan oikeassa. Ongelmaksi voi ehkä kuitenkin muodostua sen osoittaminen, että ap tosiaan on maksanut yksin kaikki kulut tähän saakka. Esim. avioerotapauksissahan näistä kuulemma riidellään silloin, jos toinen on liiton aikana maksanut käytännössä kaikki elämiseen liittyvät kulut, vaikka avioparin kuuluisi näistä tietysti yhdessä vastata.

Tai enhän minä tiedä, onko tuo edes sama asia. Ehkäpä minun ei kannattaisi puuttua asioihin, joista en mitään ymmärrä... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27851414:
Olet varmaankin ihan oikeassa. Ongelmaksi voi ehkä kuitenkin muodostua sen osoittaminen, että ap tosiaan on maksanut yksin kaikki kulut tähän saakka. Esim. avioerotapauksissahan näistä kuulemma riidellään silloin, jos toinen on liiton aikana maksanut käytännössä kaikki elämiseen liittyvät kulut, vaikka avioparin kuuluisi näistä tietysti yhdessä vastata.

Tai enhän minä tiedä, onko tuo edes sama asia. Ehkäpä minun ei kannattaisi puuttua asioihin, joista en mitään ymmärrä... :D

Tämän voi kyllä pankkikuiteilla osoittaa. (Kuten avioerotapauksissakin)

Mökin menot on kuitenkin helpompi selvittää kuin avioliiton aikaiset menot. Etenkin kun ap:lla on kuitit tallessa. Ainoastaan se tulee mieleen poikkeuksena, että jos veli on tehnyt mökillä paljon remonttia itse tai vaikka aurannut tietä tms., se saatetaan katsoa panoksena mökin ylläpitoon. Mutta koska kyse on noin nuoresta henkilöstä niin ei kuulosta kovin todennäköiseltä.

Tässä vielä jotain linkkejä:
http://www.nettilaki.com/a/uskotun-miehen-m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4%C3%A4minen-ja-yhteisomistuksen-purkaminen

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1958/19580180

Et saa maksuja mitenkään. Mökki pitäisi yhtiöittää osakeyhtiöksi jossa voitaisiin velvoittaa osakkeenomistajilta tiettyä rahallista panosta vaikka vuosittain. Yhteisomistajuudessa on aina se ongelma, että joku omistajista tekee jotain joka maksaa, mutta muut eivät ehkä ole samoilla linjoilla. Jos olet vaikka maksanut sähkölaskun, niin veljesi olisi voinut olla sitä mieltä että koko sähköjä ei tarvita. Jos olet maksanut katon korjauksen, voi veljesi olla sitä mieltä että rikkinäinenkin kelpaa. Hänellä kun on omistajana oikeus olla sitä mieltä. Et voi pakottaa häntä maksamaan mitään mihin hän ei itse ole lupautunut lähtemään mukaan.

[QUOTE="vieras";27851587]Jos olet vaikka maksanut sähkölaskun, niin veljesi olisi voinut olla sitä mieltä että koko sähköjä ei tarvita. Jos olet maksanut katon korjauksen, voi veljesi olla sitä mieltä että rikkinäinenkin kelpaa. Hänellä kun on omistajana oikeus olla sitä mieltä. Et voi pakottaa häntä maksamaan mitään mihin hän ei itse ole lupautunut lähtemään mukaan.[/QUOTE]

En ole maksanut mistään "turhasta". Kiinteistöveron, tienhoitomaksut ja tontin lohkomisen. Emme ole hankkineet sähköjä, mökkitietä ei aurata yms. koska tiedän että niistäkin tulisi riitaa.

Olen itse maksanut pienten remonttien kulut ja pihalaatat yms. enkä niitä jaksa edes veljeltä alkaa perimään (nämä kaikki siis niitä asioita, jotka olisivat veljen mielestä "turhia")

Mainitsin sanan myydä oma osuutesi. Jos perinnön saajista on yksikin osa puoli, joka ei halua omaa osuuttaan kiinteänä omaisuutena on muut perilliset velvollisia joko ostomaan ulos tai myytävä ulkopuolisille. Tämä on faktatieto.

Siis tuo perintö on tullut useampi vuosi sitten ja perintö on jo jaettu, joten tässä vaiheessa on jo mahdotonta olla "ottamatta kiinteänä omaisuutena".

Nyt perinnönjaosta on jo parisen vuotta ja siinä ajassa on todettu että yhteisomistuksesta ei seuraa kuin riitelyä.

Oikeuksia on, mutta kuitenkin olet heikoilla. Kokemusta on.. Käytännössä voit vaatia perinnönjakoa, jolloin peseänjakaja jakaa pesän. Mutta. Ensinnäkin se, että jako tapahtuu, kestää vuosia, meillä muistaakseni 4v.
Jaossa tuomari määrää, kuka ostaa ja paljollako, huomio esim. maksetut laskut. Jos veljesi ei halua ostaa osuuttasi, eikä suostu myymään sinulle tai ulkopuoliselle, voit tietysti haastaa oikeuteen, joka sekin kestää.
Ja oli lopputulos mikä hyvänsä, niin veljesi ei välttämättä tarvitse mitään maksaa/korvata, koska suomen laki on mikä on.

[QUOTE="Vieras";27851616]Jos kerta olet valmis luopumaan omistuksistasi niin hae käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkua. Voitte myydä mökin vaikka jollekin ulkopuoliselle silloin.[/QUOTE]

Näin minäkin tekisin, tosin ensin pitää selvittää onko kiinteistö jakokelpoinen, jakaminen on ensisijainen keino, jos on esim. maata mitä jakaa. Yhteisomistajalla on lakiin perustuva oikeus saada oma osuutensa erotetuksi.

[QUOTE="vieras";27852299]Näin minäkin tekisin, tosin ensin pitää selvittää onko kiinteistö jakokelpoinen, jakaminen on ensisijainen keino, jos on esim. maata mitä jakaa. Yhteisomistajalla on lakiin perustuva oikeus saada oma osuutensa erotetuksi.[/QUOTE]

Korjaan, tämä koskee siis määräosaista yhteisomistusta, eli kummallakin on lainhuudon mukaan omistuksessaan määräosa (esim 1/2 ) kiinteistöstä. Kannattaa aluksi tarkistaa, millainen tuo kiinteistölle annettu lainhuuto on.

[QUOTE="vieras";27851587]Et saa maksuja mitenkään. Mökki pitäisi yhtiöittää osakeyhtiöksi jossa voitaisiin velvoittaa osakkeenomistajilta tiettyä rahallista panosta vaikka vuosittain. Yhteisomistajuudessa on aina se ongelma, että joku omistajista tekee jotain joka maksaa, mutta muut eivät ehkä ole samoilla linjoilla. Jos olet vaikka maksanut sähkölaskun, niin veljesi olisi voinut olla sitä mieltä että koko sähköjä ei tarvita. Jos olet maksanut katon korjauksen, voi veljesi olla sitä mieltä että rikkinäinenkin kelpaa. Hänellä kun on omistajana oikeus olla sitä mieltä. Et voi pakottaa häntä maksamaan mitään mihin hän ei itse ole lupautunut lähtemään mukaan.[/QUOTE]

Tuota yhtiöittämistä ei todellakaan kannata tehdä, nimittäin siitä eroon pääseminen on vielä hankalampaa kuin tavallisesta yhteisomistuksesta eroon pääseminen.

Onko kyse isoista summista? Onko itsellä rahasta tiukkaa? Olet valmis katkaisemaan välit veljeesi mahdollisesti loppuelämäksi rahasta, mökistä aiheutuvista kustannuksista?

Kirjoitit tuossa siitä että olet valmis myymään osuutesi tai ostamaan veljesi osuuden. Tuossa on siitä Uskotun miehen määrääminen ja yhteisomistuksen purkaminen
Eli sulla on oikeus hakea yhteisen omistuksen purkamista ja jos ette itse pääse yhteisymmärrykseen miten asia hoidetaan, niin kiinteistö huutokaupataan, jolloin tietysti voit sen itsellesi ostaa...

Aivan, jos teet kiinteistöstä korkeimman tarjouksen, uskottu mies myy sen sinulle. Monesti näin tapahtuukin, joku yhteisomistajista ostaa muut ulos tällaisesssa tilantessa.

[QUOTE="vieras";27852365]Onko kyse isoista summista? Onko itsellä rahasta tiukkaa? Olet valmis katkaisemaan välit veljeesi mahdollisesti loppuelämäksi rahasta, mökistä aiheutuvista kustannuksista?[/QUOTE]

Joskus näin on pakko tehdä. Meillä on suvussa kaveri, jonka elämäntehtävä tuntuu olevan saada muut maksamaan ja hankaloittaa muiden elämää. Turha tuollaisessa on mukana olla, jos vaan jotenkin eroon pääsee. Jos ei ole yhteistä omaisuutta, tämän jälkeen voi ihan hyvällä omallatunnolla katkoa välit tällaiseen sukulaiseen. Meillä tämä sukulainen kuvittelee kaiken lisäksi, että saa kuolemansa jälkeen sukulaiset tappelemaan mitättömästä perinnöstään. Ei vaan raukka ymmärrä, että muut ovat tehneet yhteisen päätöksen luopua perinnöstä, jolloin perintö menee valtiolle ja yhteiskunta maksaa hautauksen...

Mielenkiintoista tässä on se, etä kertaakaan ei ole mainittu, kuka mökkiä on käyttänyt ja nauttinut. Veli on VASTIKÄÄN täyttänyt 18 ja ei eihkä ole ollut kaikkein innokkain yleensäkään hoitamaan tällaisia asioita iästään johtuen.

Yhteistyössä