Mikä meitä vanhempia vaivaa? Vai mikä tähän voi olla syynä?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

no vieras

Vieras
Lapsemme on eka luokalla koulussa. Tyttö tuli itkien tänään koulusta ja kysyin mikä on niin hän kertoi, ettei saanut "petralta" synttärikutsukorttia. No tämä petra on ollut tyttömme kanssa paljon vapaa-ajalla tekemisissä. Ovat olleet meillä leikkimässä ja tyttömme on ollut heillä jne. Koulussakin välitunneilla leikkivät yhdessä ja ovat samoissa harrastuksissakin. Lapsemme tutustui tähän petraan viime syksynä siis kun koulut alkoi. Asumme melko lähekkäin, mutta me emme tunne petran vanhempia eikä petran vanhemmat meitä. No kysyin sitten lapseltani että miks ei kutsunut niin lapsi vastas että "petra sanoi että se olisi halunnut kutsua mut synttäreille, mut sen äiti oli kieltänyt. SIIS TÄH?! Ja että sinne tulee yli puolet luokan tytöistä..
Mikähän tähän voi olla sitten syynä että meijän tyttö jätettiin ulkopuolelle, kun synttärisankari itsekkin olisi halunnut hänet synttäreilleen? Me ollaan ihan tavallinen perhe, lapsemme on rauhallinen ja itse ainakin ällistyin kovasti tästä. Ja tietenkin lapsemme mielipaha moisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27860441:
todennäköisesti pistetty joku raja esim 10 kaveria jotka saa kutsua.

noi on ikäviä juttuja mut niitä vaan tulee elämässä eteen, ikävä kyllä.
Veikkaan kanssa tuota rajaa. Tiettyyn määrään pitää mahtua koulukaverit, harrastuskaverit ja muut kaverit, joten kaikkia ei voi kutsua, vaikka lapsi ehkä haluaisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27860441:
todennäköisesti pistetty joku raja esim 10 kaveria jotka saa kutsua.

noi on ikäviä juttuja mut niitä vaan tulee elämässä eteen, ikävä kyllä.

Toi nyt on ihan paskaa! Mitä noi kiintiöt on olevinaan joita ei voi lapsien kyseessäollessa muuttaa? Naurettavaa. Rikotaan mielummin lasten välit ja aiheutetaan pahaa mieltä.
Että on pönttöä!

Mutta onhan näitä kiintiöaikuisia, ilmeisesti. Ikävä kyllä.

[QUOTE="vieras";27860458]Toi nyt on ihan paskaa! Mitä noi kiintiöt on olevinaan joita ei voi lapsien kyseessäollessa muuttaa? Naurettavaa. Rikotaan mielummin lasten välit ja aiheutetaan pahaa mieltä.
Että on pönttöä!

Mutta onhan näitä kiintiöaikuisia, ilmeisesti. Ikävä kyllä.[/QUOTE]

Kustannuskysymys?

Meillä on kohta synttärit ja raja menee kahdeksassa lapsessa. Eli kaikki luokan tytöt ei mahdu kekkereille. Meillä alkoi jo eskarissa se, että kaikkia ryhmän lapsia ei ole pakko kutsua. Munkin tyttö on monesti jäänyt ilman kutsua, mutta mä olen selittänyt asian niin, että johonkin se raja on vedettävä.

[QUOTE="vieras";27860458]Toi nyt on ihan paskaa! Mitä noi kiintiöt on olevinaan joita ei voi lapsien kyseessäollessa muuttaa? Naurettavaa. Rikotaan mielummin lasten välit ja aiheutetaan pahaa mieltä.
Että on pönttöä!

Huomattava ero onko synttäreillä esim. 30 vai 10 lasta...

Että on pönttöä!

Sitä kiintiötä pitäisi sitten venyttää myös muiden kavereiden kohdalla ja yhdestä ylimääräisestä syntyy helposti 10 ylimääräistä.

Meillä mahtui aikoinaan ruokapöytään 8 henkilöä, joten lasten kaverisynttäreille sai kutsua 7 vierasta. Lapset itse päättivät, ketkä kutsuvat. Sama systeemi oli omassa lapsuudessani ja myöskin näkyi olevan lasteni kavereilla.

Meillä on kohta synttärit ja raja menee kahdeksassa lapsessa. Eli kaikki luokan tytöt ei mahdu kekkereille. Meillä alkoi jo eskarissa se, että kaikkia ryhmän lapsia ei ole pakko kutsua. Munkin tyttö on monesti jäänyt ilman kutsua, mutta mä olen selittänyt asian niin, että johonkin se raja on vedettävä.

Ymmärrän toki ettei kaikkia sentään kutsuta..mutta nää kaverit on ollu niin paljon vapaa-ajallakin yhessä..

meillä parin kk päästä 8v täyttävä tyttö todennäköisesti saa kans kutsua noin 10 kaveria, joustovaraa on kyllä muutama.Kaveripiiri on iso tässä kodin lähellä, ja koulussakin on paljon kavereita.Rajataan parhaimpiin kavereihin kutsutut.
Lapselle kuitenkin tärkeää saada ne juhlat, ja kaikkia nyt vaan ei voi aina kutsua.

Että on pönttöä!

Mä en tähän kerrostalokolmioon ota kymmentä koulukaveria ja muutamat harrastuskaverit vielä päälle. Silloin kun pidettiin synttärit jossain riehuntapaikassa oli ihan helppo pyytää puoli luokkaa.

[QUOTE="JJJ";27860462]Kustannuskysymys?[/QUOTE]

Tämä on varmasti suurin syy rajaamiselle.

Mutta ihmetyttää miksei ap:n tyttö oli silti kutsuttujen joukossa jos tytöt kerran viettää paljon aikaa yhdessä. Minä ainakin tiedän kenen kanssa tyttöni leikkii eniten ja ihmettelisin kyllä ääneen jos kyseisiä tyttöjä omani ei mainitsisi kutsuttvien listaan. Eli valitettavasti mun korviin kuulostaa et kutsua ei tullut nimenomaan vanhenpien "toiveesta".

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27860473:
Sitä kiintiötä pitäisi sitten venyttää myös muiden kavereiden kohdalla ja yhdestä ylimääräisestä syntyy helposti 10 ylimääräistä.

Meillä mahtui aikoinaan ruokapöytään 8 henkilöä, joten lasten kaverisynttäreille sai kutsua 7 vierasta. Lapset itse päättivät, ketkä kutsuvat. Sama systeemi oli omassa lapsuudessani ja myöskin näkyi olevan lasteni kavereilla.

Sitä venytetään tarpeen mukaan. Mitkä juhlat ne ovat olevinaan että osa ystävistä jätetään ulkopuolelle? Aina joku jää kuitenkin tulematta.
Jos tuolit ei riitä niin seistään pöydän ympärillä tai keksitään muuta. Tuohon kustannus syyhyn en usko alkuunkaan. Ainakin meillä on herkkuja varattu aina ihan liikaa.

[QUOTE="vieras";27860500]Sitä venytetään tarpeen mukaan. Mitkä juhlat ne ovat olevinaan että osa ystävistä jätetään ulkopuolelle? Aina joku jää kuitenkin tulematta.
Jos tuolit ei riitä niin seistään pöydän ympärillä tai keksitään muuta. Tuohon kustannus syyhyn en usko alkuunkaan. Ainakin meillä on herkkuja varattu aina ihan liikaa.[/QUOTE]
Noh, itse olen kasvanut ympäristössä, jossa lapsiperheet asuivat ahtaasti ja jo pelkästään tilat asettivat rajoituksia. Kavereita sen sijaan oli niin koulussa, pihapiirissä kuin harrastuksissa kymmenittäin. Jostain oli karsittava eikä kukaan oikeastaan osannut kiskoa mitään herneitä nenään, koska kenenkään synttäreille ei koskaan kutsuttu kaikkia kavereita. Oli siis aivan tavallista, että tietty määrä lapsia saa kutsun ja muiden kohdalla onni voi suosia seuraavana vuonna. Tai sitten ei.

[QUOTE="vieras";27860500]Sitä venytetään tarpeen mukaan. Mitkä juhlat ne ovat olevinaan että osa ystävistä jätetään ulkopuolelle? Aina joku jää kuitenkin tulematta.
Jos tuolit ei riitä niin seistään pöydän ympärillä tai keksitään muuta. Tuohon kustannus syyhyn en usko alkuunkaan. Ainakin meillä on herkkuja varattu aina ihan liikaa.[/QUOTE]

Se, ettei se olisi sinulle kustannuskysymys, ei tarkoita sitä etteikö se voisi olla jollekin toiselle sitä.

Palstallakin on tasaisin väliajoin aloituksia siitä kuinka saada lapselle juhlat järjestettyä mahdollisimman vähällä rahalla....

Kustannus- tai tilakysymys se useinmiten varmaan on. Kurjaahan se on, jos jää hyvän kaverin synttäreiltä pois, mutta jos tää tyttö on tosi suosittu, voi hänellä olla näitä hyviäkin kavereita pilvin pimein. Kaikkia vaan ei voi kutsua. Ei munkaan tyttö voinut, kun oli naapurin kaverit, harrastuskaverit, koulukaverit, entiset hoitokaverit (joiden kanssa edelleen oltiin yhteydessä) ja saman ikäiset serkut, jotka myös hyviä kavereita. Eikä tyttö tietenkään itsekään kaikkien luokkakaverien synttäreille saanut kutsua. Siitä pidin kuitenkin huolen, ettei esim. yksi jää porukasta pois. En olisi esim. antanut kutsua yhtä lukuunottamatta kaikkia luokan tyttöjä.

Ikävää tytön kannalta :/ itse en pidä mitään rajoituksia juurikin tämän takia. Turhaa pahaa mieltä aiheuttaa tuollaiset. Kyllä minä kerran vuodessa jaksan lauman rääkyviä tenavia eikä talouskaan sellaiseen kaadu.

Mustakin tuo kuulostaa oudolta, ymmärtäisin jos he eivät juurikaan olisi tekemisissä. Ehkäpä tuolla äidillä on sitten jotain selittämätöntä teitä vastaan?

Sitä mäkin mietin, että mitä me ollaan tehty tai jätetty tekemättä, kun tytön puheesta sai sen käsityksen että hän nimenomaan olisi halunnut kutsua lapsemme mutta tän kaverin äiti oli kieltänyt.
Me ei siis tunneta tän tytön vanhempia vaikka lapset ovatkin paljon tekemisissä. Mutta en löydä mitä niin pahaa vikaa meidän perheessä nyt voisi olla ettei lastamme kutsuta.

[QUOTE="vieras";27860532]Vitsi miten pikkusieluista hommaa. Kerrot lapsellesi että hän ei tällä kertaa mahtunut mukaan ja sillä siisti. Ei ole eka eikä vika pettymys hänelle tässä maailmassa jonka tulee kohtaamaan. Ihme touhua!![/QUOTE]

Peesi. Pettymyksiä nyt vaan tulee elämässä, ja niitä pitää oppia sietämään.

Kustannus, tila ja vihityvyyskysymys. Valitettavasti vaarsinkin tytöllä menee helposti riitelyksi . meillä esim. tyttö sanoi suoraan että xx ja xxx ei mahdu samaan taloonkaan, tulee riitaa ja hän kutsuu sen ,joka vähemmän meille pääsee käymään, kun toisen kanssa voi sitten muuten viettää aikaa.

Mikä aikusia vaivaa kun pitää loukkaantua ennenkuin tietää taustat. Miksi aikuisena et koita selvittää asiaa tytöllesi ilman katkeruutta ?

Sitä mäkin mietin, että mitä me ollaan tehty tai jätetty tekemättä, kun tytön puheesta sai sen käsityksen että hän nimenomaan olisi halunnut kutsua lapsemme mutta tän kaverin äiti oli kieltänyt.
Me ei siis tunneta tän tytön vanhempia vaikka lapset ovatkin paljon tekemisissä. Mutta en löydä mitä niin pahaa vikaa meidän perheessä nyt voisi olla ettei lastamme kutsuta.

Mistäs sitä tietää vaikka tällä tytön äidillä ja sinun miehelläsi olisi ollut (tai on) kuuma suhde ja siitä syystä...

Meillä lapsi ei saanut kutsua. Oli sitten kyselly asiasta kun aiemmin olivat puhunu että kutsu tulee, niin kuulema äiti oli kieltänyt kutsumasta kun ei halua minua heille O.o onhan se hyvä äiti-fiilis tuossa vaiheessa.
Koomisinta tilanteessa on että en oikeastaan tulle kyseistä naista, toki ollaan juteltu lasten harrastuksissa etc..

Yhteistyössä