On se ku jo 2 vuotiaita pitäisi herätellä 1/2h päiväunilta päivähoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muumidaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Muumidaa

Jäsen
18.10.2012
133
0
16
Ku ei sit mee illalla nukkuu klo 20.00. Tuntuu aika hurjalta, että 2 vuotias lapsi jolla on 9-10h hoitopäivät ei saisi nukkua mieluiten ollenkaan tai sit max 1/2h. Melkein sit ollenkaa, ton1/2h jälkeen herätys on ihan sairasta ku toinen nukkuu vaikka seisten. :(

No kato vanhemmat haluaa sitä "omaa aikaa".....juunou.....ja kun se on sit niin hankalaa kun lapsi ei nukahda sekunnissa vaan huutelee ja pomppii ja sen viereen pitää mennä kolmeks tunniks makaamaan kun muuten se alkaa riehumaan (lue=lapsi pompottaa vanhempiaan ja määrää).

Mä olen ratkassut ton ongelman niin et lapsi menee joka ilta suunnilleen samoihin aikoihin sänkyyn, iltasatujen ja hyvänyöntoivotusten jälkeen saa ite katella kirjoja sängyssä ja höpötellä itekseen ihan vapaasti, kunhan pysyy huoneessaan. Höpinää kuuluu yleensä 5min.-1h ja sit simahtaa. Joskus joutunu käymään sanomassa et nyt kirjat pois ja pää tyynyyn. Kun pitää aamuheräämis-ja nukkumaanmenoajat suht samoina aina ni sillon lapsi luonnostaankin usein karsii päiväunista jos tulee liikaa muutoin unta. Tietty välillä on jotain vaiheita ja ne täytyy vaan kestää.

• Tykkää
Reactions: Muumidaa ja Salla07
Meidän 2v aloittelee kohta päivähoidossa. Mua pelottaa etukäteen se, että reppana ei saa nukkua tarpeeksi päiväunia. Nykyään menee illalla nukkumaan n. 21:30 ja tämä on meille passeli aika koska mies ehtii kotiin töistä vasta n. 19:30. Isän ja pojan ilta jää jo nyt monesti lyhyeksi, mutta parempi näin kuin että lapsi on jo nukkumassa kun isä tulee. Hoitopäivät tulee olemaan kohtuullisiä (9:30-15:30), mutta kotona nukkuu yleensä vielä 2h päikkärit ja tuskin se päiväkodissa oleminen sitä unentarvetta ainakaan vähentää.

Ai niin, se vanhempien oma aika... no se on iltakymmenestä eteenpäin, yleensä tunti-kaksi. Ja kyllähän tuo väsyttää aamulla herätä mutta kerrankos sitä jos toisenkin.

No kato vanhemmat haluaa sitä "omaa aikaa".....juunou.....ja kun se on sit niin hankalaa kun lapsi ei nukahda sekunnissa vaan huutelee ja pomppii ja sen viereen pitää mennä kolmeks tunniks makaamaan kun muuten se alkaa riehumaan (lue=lapsi pompottaa vanhempiaan ja määrää).

Meillä 4v vetelee päivähoidossa sellaisia 1,5 tunnin unia. Hän on perheestä ensimmäinen joka herää aamulla kuuden jälkeen, viimeistää puoli seitsemän. Nukkumaan menevät 20.30-21 välillä mutta tyttö saattaa valvoa sängyssään ja laulella jonnekin klo 22.30 jälkeen. Täytyy sanoa että joskus kun on työpäivästä oikein väsynyt, tekis mieli itsekin mennä nukkumaan jo yhdeksältä.

Eli joidenkin perheiden arkeen ne lapsen pitkät päiväunet tekevät hankaluutta. Aikaisemmin kun tein vuorotyötä, mun piti lähteä aamuvuoroon kotoa jo 5.30 ja silloin jäi yöunet itseltäkin tosi vähiin. Onneksi nyt oon päivätöissä, joten saan aamulla nukkua edes sinne kuuteen.

Mutta joskus potuttaa se ettei päivähoito voi ymmärtää perheitä tuon paremmin. Tilanteita on niin erilaisia. En minä kaipaa mitään erityistä omaa aikaa. Kaipaan sitä että saan NUKKUA.

No, se ei tämäkään asia ole ihan täysin mustavalkoinen vaikka ensin siltä näyttäiskin. Oma kuopus on sellainen, että jos nukahtaa päivällä vaikka vaan vartiksi-puoleksi tunniksi, valvoo illalla n. kahteentoista asti. Aamulla herätys ois sitte taas seiskan pintaan. Kotona ei ole nukkunut päiväunia enää puoleentoista vuoteen (on nyt 3), mutta päiväkodissa nukahti kun silittelivät jopa 45 minsaa (!!) että saivat pienen nukahtamaan. Kappas kun luopuivat nukuttamisesta päikyssä, lapsi menee illalla 'jo' kymmenen aikaan nukkumaan, ja saa sen 9h yöunta joka hänelle riittää. Vanhemmille jää tässä kuviossa noin puoli tuntia sitä kullankallista omaa aikaa ennenkuin on pakko mennä itsekin nukkumaan :D

Olen samaamieltä että tuo on ihan sairasta ja päiväkotien ei pitäisi suostua tuohon herättelyyn ollenkaan!
Silloin vielä kun meidän lapset oli päikyssä, olin kerran sielä palaverissa hoitajan kanssa ja olin ihan järkyttynyt kun nukkarin ovessa oli lista:
Martti, Viljami ja Seela ei saa nukkua
Vilho, Marja, Oskari 15min
Marjaana, Onni ja Aleksi 30min
Mimmi ja Justiina 45min
Alpo 1h
Viivi ja Aliina 1h30min...
Kyse oli 3-4 vuotiaiden ryhmästä.. Mä olin ihan järkyttynyt.

[QUOTE="vieras";27880947]

Mutta joskus potuttaa se ettei päivähoito voi ymmärtää perheitä tuon paremmin. Tilanteita on niin erilaisia. En minä kaipaa mitään erityistä omaa aikaa. Kaipaan sitä että saan NUKKUA.[/QUOTE]

Miksi ihmeesse ette sovi, että alkavat herätellä lasta vaikka kolmen vartin unien jälkeen? Eihän tuossa ole mitään järkeä, että yksi valvoo yksin/herää tuntikausia ennen muita, pelkkien päikkyjen takia.

meill kaks vee herää hoitoaamuna 6.30 muuten 7.30. päikkäreitä saa nukkua kotona kunnes kello on kolme ja hoidossa puol kolmeen. se milloin menee päikkäreille vaihtelee mut siinä 12.30-13.30. yöunille klo 20. eilen nukahti 5min yöunille, joskus 30min.

[QUOTE="Jenis";27880986]... ja siis meidänkin kuopus saa kyllä nukkua päikyssä, jos nukahtaa. Häntä ei vaan enää pakkonukuteta kolmea varttia...[/QUOTE]

siskon muksu oli 4-5vuotias ja pakottivat päiväunille. sit illal pomppas hereillä puoleenyöhön. kiitos. nyt vaihtoi hoitopaikkaa jossa ei ole pakko nukkua ja nukahtaa yöunille 21.

Päinvastainen ongelma. Meidän lapset tarvisivat ehdottomasti päiväunet ja kotona nukkuvatkin 2h ongelmitta. Päikyssä luetaan tunti, jonka jälkeen ne, jotka ei nuku pääsevät nukkarista pois. Ja koska eivät ole oppineet nukahtamaan satuun, arvaapa nukahtavatko sitten päikyssäkään? Ja meillä kun on iltanukahtamisongelmiakin, niin vuorokauden unimäärä jää tosivähäiseksi. Oisin niin tyytyväinen, kun antaisivat edes vartin-20min kokeilla hiljaisuudessa nukahtaisiko. Taas illalla mahdotonta pätkimistä tiedossa, kun tappelevat väsyneenä.

Meidän 3v nukkuu päikkäreitä 1,5-3h. Yöunille menee 20.00 ja herää yleensä kahdeksan aikaan. Mitenköhän se ikinä jaksaa mitään päiväkotielämää, kun yöunet lyhenee väkisinkin eikä siellä varmaan anneta nukkua yhdestä neljään, vaikka nukuttaisikin.

[QUOTE="Jenis";27880977]Miksi ihmeesse ette sovi, että alkavat herätellä lasta vaikka kolmen vartin unien jälkeen? Eihän tuossa ole mitään järkeä, että yksi valvoo yksin/herää tuntikausia ennen muita, pelkkien päikkyjen takia.[/QUOTE]

On siitä puhuttu, ja puheeksi jäänyt. Se on sovittu että lapsi nukkuisi tunnin, mutta kyllä sen vaan kotona huomaa milloin ei ole herätetty kesken unien.

Puheet siitä että ei lapsi nukahtaisi jos ei olisi väsynyt niin koittakaa joskus itse, mennä päiväruoan jälkeen pimeään huoneeseen lämpimän peiton alle. Väitän että monella aikuisellakin tulisi päiväuni silmään, ja illalla ei sitten nukuta kun on päivällä nukkunut. Näin ainakin mulla itselläni, jos nukun päivällä se nukkumaanmeno illasta siirtyy.

Hei ihmiset 4 ja 2 vuotiaat on ihan eriasia. Meillä ei myöskään lapsia nukuteta, vaan nukkuvat jos nukahtavat. Isot (4-5v) lepäävät ja sen jälkeen pelaavat. Tämä ko lapsi nukahtaa yleensä ennenkuin aikuinen ehtii edes nukkariin.

Tervetuloa katsomaan pakkoherätyksiä ja väkisin valvottamista.

Oletteko koskaan nähneet lasta joka on väkisin revitty sängystä kesken unien? Aika karua katseltavaa ja kuunneltavaa myös.

Kyllä olen joo, esim. omani kun olen mennyt päikystä hakemaan "liian aikaisin". Kas kun ensin vajaa tunti nukutellaan, silitellään ja hyräillään ja se lapsi sitten viimein nukahtaa, hänet täytyy "repiä" ylös välipalalle kesken unien. Kun turhat päikkärit on nukuttu liian myöhään, illalla ei sitten uni tulekaan ennen puolta yötä, aamulla on aikainen herätys, ja seuraavana päivänä päiväkodissa nukutaankin sitten piiiitkät unet kun yö on jäänyt liian lyhyeksi. Illalla ei uni tietysti tule pitkien päiväunien takia ennen puoltayötä, jne jne.

Asia korjaantui meidän tapauksessa ihan sillä, että lasta ei enää silitelty sitä kolmea varttia, hän lepäili ja kuunteli satuja sen ajan, ja nousi sitten ylös. Simsalabim, ei pakkonukutusta, ei ylösrepimistä, ei puoleen yöhön valvomista, ei väsyneitä aamuja!

Niin, no et ole varmaan koskaan joutunut taistelemaan sellaisen lapsen kanssa, jonka unirytmit on puolen tunnin päiväunistakin kiinni, että sotkeutuvat.
Ei se ole kivaa, että lapsi sitten kupeksii hereillä puoleen yöhön asti ja kumminkin herätys on aikaisin aamulla. : /
Meillä nimittäin esikoinen on tällainen ja päiväunet todellakin sotkivat rytmit pahasti. Ja tuo poika on vielä sellainen, että se ei kerta kaikkiaan nuku kiinni univelkaansa.

[QUOTE="vieras";27881048]On siitä puhuttu, ja puheeksi jäänyt. Se on sovittu että lapsi nukkuisi tunnin, mutta kyllä sen vaan kotona huomaa milloin ei ole herätetty kesken unien.

Puheet siitä että ei lapsi nukahtaisi jos ei olisi väsynyt niin koittakaa joskus itse, mennä päiväruoan jälkeen pimeään huoneeseen lämpimän peiton alle. Väitän että monella aikuisellakin tulisi päiväuni silmään, ja illalla ei sitten nukuta kun on päivällä nukkunut. Näin ainakin mulla itselläni, jos nukun päivällä se nukkumaanmeno illasta siirtyy.[/QUOTE]

Tympeetä kun ei pidetä sovituista asioista kiinni :-/

Eikä tässä oo kyse siitä että lapset pitäis saada heti pikkukakkoselta nukkumaan, vaan siitä että se ei toimi jos perheessä yhdellä on täysin eri vuorokausirytmi kuin muulla yhteiskunnalla :D Kyllähän mäkin mielelläni valvoisin kaikki yöt, mutta kun aamulla on pakko nousta töihin niin se ei oikein auta itku markkinoilla.

Mä olen ratkassut ton ongelman niin et lapsi menee joka ilta suunnilleen samoihin aikoihin sänkyyn, iltasatujen ja hyvänyöntoivotusten jälkeen saa ite katella kirjoja sängyssä ja höpötellä itekseen ihan vapaasti, kunhan pysyy huoneessaan. Höpinää kuuluu yleensä 5min.-1h ja sit simahtaa. Joskus joutunu käymään sanomassa et nyt kirjat pois ja pää tyynyyn. Kun pitää aamuheräämis-ja nukkumaanmenoajat suht samoina aina ni sillon lapsi luonnostaankin usein karsii päiväunista jos tulee liikaa muutoin unta. Tietty välillä on jotain vaiheita ja ne täytyy vaan kestää.

Miten ne aamuheräämis ja nukkumisajat saadaan pidettyä samoina jos lapsi herää älyttömän aikaisin ja nukahtaa myöhään?

Meillä on hankittu erikseen sarastusvalo lastenhuoneeseen ja kerrottu ettei ole aamu jos lampussa ei ole valoa. Ei se malta siellä sängyssä maata, jos sattuu heräämään aamulla kuudelta. Lapsi tulee mun viereen, höpöttää, höpöttää, pyörii ja potkii. En ole ikinä saanut sitä enää nukahtamaan uudelleen jos se on herännyt aamulla klo 5 jälkeen.

Tosi mielelläni pitäisin nukkumisajat vaikka niin että klo 21 nukkumaan ja klo 7 herätys.

Meillä on varmaan ainoat kersat jotka menevät eskariin nukkumaan. Kotihoidossa lopettivat päikkärit tossa kolmevuotiaina, mutta sitten kun menevät eskariin niin se erilanen arki väsyttää niin paljon että nukkua pospttavat joka päivä päikkärit. :D Eskarintädit aina naureskelevat että Bluen lapset tulavat eskariin nukkumaan.

Kouluun kun menevät niin tulevatkin sitten taas kotiin lepäämään koulun jälkeen joten eivät samalla lailla väsähdä kuten esim. ip-lapset.

Oletteko koskaan nähneet lasta joka on väkisin revitty sängystä kesken unien? Aika karua katseltavaa ja kuunneltavaa myös.

Joo olen, omanikin on siitä kärttyinen. Mutta kyse onkin siitä että jos 4v jo jaksaa hyvin päivän ilman päiväunia, niin miksei voi vaikka piirtää tai askarrella sitä aikaa?

Jos kyse on siitä että päiväkodin tädit tarvitsevat taukonsa niin eikö niitä taukoja voi jotenkin limittää?

Mä en oikein ymmärrä miksi lapsi pitää ensin väkisin nukuttaa ja sitten kohta repiä ylös. Helpompi olisi jos lapsi joka ei päiväunia tartte, ei olisi pakko mennä päiväunille lainkaan.

meillä on varmaan vialliset muksut kun ne nukahtaa klo 20.30 viimestään vaikka nukkusivat kuinka pitkät päikkärit...

joo sama meillä. Ja kaiken lisäksi olemme kotona eli aamulla saa nukkua niin pitkään kun nukuttaa ja päiväunet niin pitkään kun nukuttaa ja silti unille 20.30 ja hyvin nukuttaa taas aamuun asti.

Voi lapsi parkoja kun aamulla aikaseen revitään sängystä ylös ja sitten ei edes päiväunia saa nukkua.

Uusimmat

Yhteistyössä