Ei helvetti noita Suviseura-juttuja(Iholla).

saarnaajien tyylistä tulee mieleen kun katainen naama sinisenä messusi fantsuaaaaaaaaaaaa..
ei kuitenkaan liity yllämainittuun ohjelmaan.

Entisenä lessuna koin ahdistavana suvisten katsomisenkin .... huuuu... onneksi ei ole tarvetta enää niille kekkereille mennä!!
Mutta sitä vain mietin, että miksi Sanni sinne suviksiin meni, jos häntä noin ne ahdisti?!?!

[QUOTE="vieras";27884995]samoin ne lestadiolaiset ajattelee jostain festareista kuinka te ajattelette suviseuroista. Olemme erilaisia ihmisiä ja hyvä niin.[/QUOTE]

kumpiinkaan en vapaaehtoisesti mene. saanko ajatella mitä haluan. :D

Mieheni on ex-lestadiolainen ja hän halusi lähteä käymään suviseuroissa viime kesänä, kun ne järjestettiin Lopella. Lähdin hänen mukaansa, tosin jossain määrin ns. pitkin hampain, koska en ole pätkääkään kiinnostunut moisesta uskontohömpästä. Kestin olla mestoilla ja kuunnella sitä ahdistavaa syntipaasausta ehkä puolisen tuntia, minkä jälkeen lähdin etsimään alueen viereen pystytettyä baaria. Parin drinksun jälkeen oli paljon helpompi antaa paasauksen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :D

Toinen asia, mikä suviseuroissa ahdisti suuresti, oli lasten määrä. Minulle perhesuunnittelu ja ehkäisy ovat ihmisoikeuskysymyksiä ja pidän lestadiolaisten ehkäisykieltoa vakavana ihmisoikeusrikkomuksena. Samaa mieltä on sattumoisin myös evankelisluterilaisen kirkon ihmisoikeuksiin kantaa ottava hallintoelin... Mutta sehän ei lestadiolaisten pääjehuja kiinnosta.

Suviksia seuraavana päivänä vein mieheni vastavuoroisesti katsomaan Helsinki Pridea, joka oli huomattavasti enemmän minun maailmankuvaani ja ajatusmaailmaani sopiva tapahtuma :D

Itsekkin ex-lestadiolaisena katsoin. Mielenkiintoista!
Ne pätkät mitä siinä alussa näytettiin, oli 90-luvulta (vanhasta dokumentista) mutta harmillisen todellista on se rajaava sanoma lestadiolaisten omaamasta ainoasta oikeasta uskosta. Eivät periaatteessa tuomitse ketään, mutta epäsuorasti ihmiset jaetaan taivaaseen ja helvettiin jo ihan täällä maanpäällä sillä perusteella sanotko jumalantervettä. Minunkin vanhoillislestadiolainen exä hokee tuota taivaanportit avaavaa tervehdystä ja samanaikaan porsastelee niin, että HUH HUH!!!
Joo, niille oman mielipiteen esittäminen on yhtä toivotonta kun tuulimyllyjä vastaan taistelis. Ovat niin hemmetin oikeessa. Kai ovat saaneet jotakin inside-viestiä taivaasta, joka antaa heille avaimen paratiisiin. Että sori vaan muslimit, mormonit, taolaiset, maolaiset, katoliset, ortodoksit ynnämuut... Olis kannattanu syntyä Oulunsaloon! ????

Huhhuh ja miettikää,erota ei saa!!! Vaikka ois minkälaisia ongelmia liitossa,on lähes pakko olla naimisissa ja jos eroat,et saa katsoa uutta rakkautta vaan oltava yksin...siis ihan kamalan ahdistavaa!!!

En oikein ymmärtänyt miksi sen piti tunkea sinne messuille, jos ei enää ollut lesta. Sitten vänisi huuli pitkällä, miten on ulkopuolinen olo. Ja "laitanko korvikset, ei kun ehkä ne huomaa, en kun laitan, laitanko meikkii, voi voi". Ja sitten vielä märisi kun eihän kukaan edes huomannutkaan. Mitä se meni sinne tekemään? Näyttämään niille muille, että hän ei ole enää lesta, vai nauttimaan lestamessuista, vaikka ei halua enää olla lesta. Omituista minusta kyllä.

En voi itselleni mitään, mutta se alun paasaus Varjele!.
Se kuulosti todella erehdyttävästi palstalla kirotusta putouksesta, viime vuoden sketsihahmo Usko Eevertti Luttiselta.
Tämähän ei liittynyt asiaan nyt mitenkään..

En voi itselleni mitään, mutta se alun paasaus Varjele!.
Se kuulosti todella erehdyttävästi palstalla kirotusta putouksesta, viime vuoden sketsihahmo Usko Eevertti Luttiselta.
Tämähän ei liittynyt asiaan nyt mitenkään..

:D repesin...no joo mutta asiaan,oli kyllä ihan järkyttävää paasausta,ei luoteta ihmisten omaan arviointiin vaan suorastaan paiskataan asiat aivosopukoihin :(

Mielestäni tässä maassa pitäisi olla vapaus eikä elämäntapakäskyjä ja luulisi uskonasiankin olevan vain hyvä asia eikä älytöntä käskytystä mitä et saa tehdä :(

Entisenä lessuna koin ahdistavana suvisten katsomisenkin .... huuuu... onneksi ei ole tarvetta enää niille kekkereille mennä!!
Mutta sitä vain mietin, että miksi Sanni sinne suviksiin meni, jos häntä noin ne ahdisti?!?!

Minä olen entinen lestadiolainen ja käyn joka kesä suviksissa jos vaan pääsen. Sen voi ottaa ihan vaan festarina muiden joukossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pudasjärvelle suuntaava;28554695:
Minä olen entinen lestadiolainen ja käyn joka kesä suviksissa jos vaan pääsen. Sen voi ottaa ihan vaan festarina muiden joukossa.

Ja saahan lestadioaliset sitten sinunkin rahasi. Suviseurathan on niiden keskusjärjestön miljoonapisnes. Silmät kiiluu kun kassavirtaa katsellaan ens viikonloppuna Pudasjärvellä. Tervetuloa!

Yhteistyössä