Lapsen sairastaessa pitääkö opiskelijan jäädä kotiin vaikka olisi miten tärkeät päivät kyseessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minttuleena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minttuleena"

Vieras
Meillä on sellainen tilanne että lapsen isä opiskelee ja minä olen töissä kunnallisessa laitoksessa. Nyt lapsi on kipeänä ja mietin pitääkö automaattisesti opiskelijan jäädä koulusta pois hoitamaan lasta? Työehtosopimus on kvtes.

Ei kai. Todella typerää jos pitää, opiskelijalla voi yhden päivän poissaolon takia vaikka myöhästyä koko valmistuminen. Tiedetäänkö sun työpaikalla edes että mies on opiskelija?

Ei kai sillä väliä ole, kumpi jää. Ja mun työpaikalle ei edes kuulu mun miehen asiat eikä koskaan ole kysytty mitään kun olen aina ollut se joka jää kotiin (mieskin kyllä töissä).

[QUOTE="Vieras";27913520]Kyllä se menee niin, että opiskelijan pitäis aina jäädä kotiin hoitaan sitä sairasta lasta, hänelle kun ei palkkaa makseta.[/QUOTE]

Sinulla on ilmeisesti tästä tarkempaa tietoa?

Kun mun mies oli työllistämiskoulutuksessa, mä jäin automaattisesti kotiin juurikin siksi, että hänen opiskelunsa oli melko tiivis paketti, sieltä ei kovin mielellään jäänyt pois. Eikä työnantaja sanonut siihen mitään, tiesi kyllä että mies ei ollut työssä vaan tällaisessa koulutuksessa.

Kyllä molemmilla on ihan yhtäläinen oikeus olla pois. Vaikkakin monessa koulussa on ihan sama lintsaatko vai oletko kipeen lapsen kanssa kotona, tunnit joutuu korvaamaan tai pahimmassa tapauksessa napsahtaa hylsy kurssista.

[QUOTE="vieras";27913626]Meillä minä olen opiskelija ja mies töissä. Lasten sairastuessa minä joudun jäämään aina kotiin, koska miehen työehtosopimus kuulemma niin määrää.[/QUOTE]

mies on kussut sua silmään ihan törkeästi!

Kai se on samanlainen oikeus olla pois molemmilla. Meillä on tarvittu todistus mun läsnäolostani koulussa, mutta sen turvin on mies ollut töistä pois eikä työpaikalla ole asiasta mukistu.

Ei voi olla niin, että vaan toisen vanhemman velvollisuus on jäädä kotiin. Voisivathan työnantajat sit muutenkin jotenkin arvottaa eri työpaikkoja, että toisen vanhemmista on jäätävä kotiin, koska siitä tulee työnantajalle vähemmän hankaluuksia.

Ja on monia aloja, joihin on täsmäkoulutus, jolloin ei vaan voi olla pois. Työnantajan toki kuuluu tietää, missä toinen vanhemmista opiskelee ja näin ollen on mahdollisuus tarkistaa pitääkö paikkansa ja onko se vanhempi oikeasti ollut koulussa.

Siis täh?!? Vaadittu läsnäolotodistus koulusta?! Oma mieheni on töissä, joten tietoa ei ole, mutta kuulostaa todella omituiselta.

Lähtökohta on, että sinulla on lapsi. Jos lapsi on sairas jäät kotiin. Näin meillä. Ollaan joskus kyllä mietitty että kukaanhan ei saisi tietää jos oltaisiin molemmat kotoa. Kertaakaan ei olla tätä käytetty hyväksi.

Taitaa se niin olla että opiskelijan on jäätävä kotiin. Tällaisen pätkän löysin kvtessistä.

Palkan maksamisen edellytyksenä on, että molemmat vanhemmat ovat ansiotyössä kodin ulkopuolella tai toisella vanhemmista ei muutoin tosiasiallisen esteen johdosta ole mahdollisuutta osallistua lapsen hoitoon tai kysymyksessä on yksinhuoltaja. Tosiasiallinen este on sairaalahoito, asevelvollisuuden/naisten vapaaehtoisen asepalvelun suorittaminen, reservin kertausharjoituksiin osallistuminen ja toisella paikkakunnalla olo matkan tai opiskelun vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Siis täh?;27913819:
Siis täh?!? Vaadittu läsnäolotodistus koulusta?! Oma mieheni on töissä, joten tietoa ei ole, mutta kuulostaa todella omituiselta.

Lähtökohta on, että sinulla on lapsi. Jos lapsi on sairas jäät kotiin. Näin meillä. Ollaan joskus kyllä mietitty että kukaanhan ei saisi tietää jos oltaisiin molemmat kotoa. Kertaakaan ei olla tätä käytetty hyväksi.

Meillä tehdään lapsen sairastuessa virkavapausanomus, johon merkitään puolison työpaikka ja puhelinnumero, joten olisi suuri riski käyttää väärin lapsisairasvapaata, koska työnantajalla on oikeus tarkistaa, onko puoliso ollut töissä. En tiedä, tarkistellaanko niitä, mutta varmasti silloin, jos poissaoloja on paljon.

Ei voi olla niin, että vaan toisen vanhemman velvollisuus on jäädä kotiin. Voisivathan työnantajat sit muutenkin jotenkin arvottaa eri työpaikkoja, että toisen vanhemmista on jäätävä kotiin, koska siitä tulee työnantajalle vähemmän hankaluuksia.

Näin ihan maalaisjärjellä ajatellen. Muutenhan soppareihin voitaisiin kirjoittaa, että mikäli puoliso on
- opiskelija,
- mielenterveyskuntoutuja,
- tienaa alle 2500 €/kk, tai
- kirjastonhoitaja
on ei työntekijä saa olla lapsen sairauden vuoksi poissa, vaan puolison on oltava. Ja sitten kirjastonhoitajien sopparissa tietenkin lukisi, että sen jos puoliso on poliisi, puolison pitää olla kotona. Ja sitten poliisi-kirjastonhoitaja-parista kumpikaan ei voisi olla.

Ei työnantajan määräysvalta voi ulottua mitenkään puolison ja hänen opiskelupaikkansa/työnsä sopimuksiin.

[QUOTE="minttuleena";27913849]Taitaa se niin olla että opiskelijan on jäätävä kotiin. Tällaisen pätkän löysin kvtessistä.

Palkan maksamisen edellytyksenä on, että molemmat vanhemmat ovat ansiotyössä kodin ulkopuolella tai toisella vanhemmista ei muutoin tosiasiallisen esteen johdosta ole mahdollisuutta osallistua lapsen hoitoon tai kysymyksessä on yksinhuoltaja. Tosiasiallinen este on sairaalahoito, asevelvollisuuden/naisten vapaaehtoisen asepalvelun suorittaminen, reservin kertausharjoituksiin osallistuminen ja toisella paikkakunnalla olo matkan tai opiskelun vuoksi.[/QUOTE]

Siis miten tämä oikeasti voi olla näin? Opiskelijan valmistuminen saattaa viivästyä ja hän saattaa jopa menettää opiskelupaikkansa sen vuoksi. Ja tuo sama pykälä koskisi myös esim. yrittäjiä, omaishoitajia, työkkärin pakollisessaa harjoittelussa olevia. Tai jos toinen vanhempi on esim. paha mielenterveyspotilas, vakavasti vammautunut, raskaana oleva täyteen liikkumiskieltoon määrätty tms, eikä hän pysty siten hoitamaan lasta.

[QUOTE="minttuleena";27913849]Taitaa se niin olla että opiskelijan on jäätävä kotiin. Tällaisen pätkän löysin kvtessistä.

Palkan maksamisen edellytyksenä on, että molemmat vanhemmat ovat ansiotyössä kodin ulkopuolella tai toisella vanhemmista ei muutoin tosiasiallisen esteen johdosta ole mahdollisuutta osallistua lapsen hoitoon tai kysymyksessä on yksinhuoltaja. Tosiasiallinen este on sairaalahoito, asevelvollisuuden/naisten vapaaehtoisen asepalvelun suorittaminen, reservin kertausharjoituksiin osallistuminen ja toisella paikkakunnalla olo matkan tai opiskelun vuoksi.[/QUOTE]

Mutta tuossahan puhutaan palkan maksamisesta. Eri asia on, saako jäädä kotiin, ja maksetaanko siitä.

Mutta tuossahan puhutaan palkan maksamisesta. Eri asia on, saako jäädä kotiin, ja maksetaanko siitä.

Juuri näin. Missään työehtosopimuksessa ei voida solmia kolmansia, eli puolisoita sitovia sopimuksia, että puolison on jäätävä lapsia hoitamaan! Týöehtosopimuksessa voidaan sopia, ettei kotiinjäävä työntekijä saa palkkaa, jos esim. opískelijavanhemmalla olisi ollut mahdollisuus jäädä.

Yhteistyössä