Kumpi nyt on oikeessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elatussopimus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elatussopimus

Vieras
Ihan ekaksikin, asia ei koske mua tai miestäni hlökohtaisesti mutta meillä oli vain eri näkemykset asiasta ;). Mutta miten nää nyt sitten OIKEASTI menee...

Eli jos eronneella parilla on 2 lasta, toinen on lähivanhempi ja etävanhempi tapaa lapsia joka toinen vkl ja lomilla ja muuten sovittaessa. Alunperin etävanhempi meni naimisiin henkilön kanssa, jolla on lapsia ennestään. Hetken päästä sai myös palkankorotuksen. Tässä vaiheessa etävanhempi halusi tarkistuttaa elatussopimusta (summaa alaspäin), koska hänellä on nyt uusi perhe. Tosin noiden puolison lasten etävanhempi maksaa edelleen (tietenkin) elatusmaksuja omistaan. Tämä ei mennyt läpi. Lähivanhemmalla on myös uusi kumppani ja yhteinen lapsi myös tämän kanssa.

Lähivanhempi ei ole työllistynyt muuton jälkeen ja on nyt opiskelemassa. Lähivanhempi katsoo, että hänen elatuskykynsä on alentunut opiskelun ajan ja puhui elatussopimuksen tarkistamisesta.

Kina tuli siis siitä, pitäisikö tuon opiskelun olla syy alentuneeseen elatuskykyyn vai ei :D?

Ei mielestäni. Olen ymmärtänyt, että elatusmaksua maksetaan maksajan maksukyvyn mukaan. Ei sen mukaan, että lähivanhempi ei ole maksukykyinen. Eihän se voi pitää paikkaansa, että jos äidillä ei ole rahaa niin isältä peritään enemmän vai voiko???

[QUOTE="vieras";27929942]Ei mielestäni. Olen ymmärtänyt, että elatusmaksua maksetaan maksajan maksukyvyn mukaan. Ei sen mukaan, että lähivanhempi ei ole maksukykyinen. Eihän se voi pitää paikkaansa, että jos äidillä ei ole rahaa niin isältä peritään enemmän vai voiko???[/QUOTE]

En mä tiedä. Eikö elatuskykyyn lasketa molempien tulot? Siis jo etävanhemman tulot pienenevät, lasketaan elatusmaksuja alaspäin. Eikö niihin vaikuta sekin, jos lähivanhempi on isompituloinen kuin etävanhempi?

[QUOTE="vieras";27929963]En mä tiedä. Eikö elatuskykyyn lasketa molempien tulot? Siis jo etävanhemman tulot pienenevät, lasketaan elatusmaksuja alaspäin. Eikö niihin vaikuta sekin, jos lähivanhempi on isompituloinen kuin etävanhempi?[/QUOTE]

Niin ja jos siis etävanhempi saa uusia lapsia, näiden elatuksen lasketaan pienentävän osuutta aiempien lasten elatuksesta.

Näitä mä vain pyörittelen.

[QUOTE="vieras";27929968]Niin ja jos siis etävanhempi saa uusia lapsia, näiden elatuksen lasketaan pienentävän osuutta aiempien lasten elatuksesta.

Näitä mä vain pyörittelen.[/QUOTE]

Elatusmaksu ei voi pienenpää ellei sitten myös lähivanhempi hyväksy sitä. Lapsia ei voi hankkia lisää jo olemassa olevien kustannuksella.

[QUOTE="vieras";27929985]Elatusmaksu ei voi pienenpää ellei sitten myös lähivanhempi hyväksy sitä. Lapsia ei voi hankkia lisää jo olemassa olevien kustannuksella.[/QUOTE]

vittu mik'ä asiantuntija, voi pienentää oikeuden päätöksellä.

[QUOTE="vieras";27929942]Ei mielestäni. Olen ymmärtänyt, että elatusmaksua maksetaan maksajan maksukyvyn mukaan. Ei sen mukaan, että lähivanhempi ei ole maksukykyinen. Eihän se voi pitää paikkaansa, että jos äidillä ei ole rahaa niin isältä peritään enemmän vai voiko???[/QUOTE]

Näin mäki olen sen ymmärtänyt. elarit menee pääasiassa etän maksukyvyn mukaan. Ei lähi pysty vaatimaa määräänsä enemään elareita jos ei etäisällä ole sitä maksaa. kokeilla voi mut en usko et menee läpi.

Näin mäki olen sen ymmärtänyt. elarit menee pääasiassa etän maksukyvyn mukaan. Ei lähi pysty vaatimaa määräänsä enemään elareita jos ei etäisällä ole sitä maksaa. kokeilla voi mut en usko et menee läpi.

Ok. Mutta entä jos alunperin siis lähivanhemmalla on ollut isommat tulot kuin etävanhemmalla (joskaan kumpikaan ei siis kauhean isotuloisia) ja tämä on huomioitu elatussopimuksessa? Vaikuttaako silloinkaan tilanteen muuttuminen (siis jos on SOVITTU, että etävanhempi maksaa vähemmän kuin laskennallisesti pystyisi)?

Ihan ekaksikin, asia ei koske mua tai miestäni hlökohtaisesti mutta meillä oli vain eri näkemykset asiasta ;). Mutta miten nää nyt sitten OIKEASTI menee...

Eli jos eronneella parilla on 2 lasta, toinen on lähivanhempi ja etävanhempi tapaa lapsia joka toinen vkl ja lomilla ja muuten sovittaessa. Alunperin etävanhempi meni naimisiin henkilön kanssa, jolla on lapsia ennestään. Hetken päästä sai myös palkankorotuksen. Tässä vaiheessa etävanhempi halusi tarkistuttaa elatussopimusta (summaa alaspäin), koska hänellä on nyt uusi perhe. Tosin noiden puolison lasten etävanhempi maksaa edelleen (tietenkin) elatusmaksuja omistaan. Tämä ei mennyt läpi. Lähivanhemmalla on myös uusi kumppani ja yhteinen lapsi myös tämän kanssa.

Lähivanhempi ei ole työllistynyt muuton jälkeen ja on nyt opiskelemassa. Lähivanhempi katsoo, että hänen elatuskykynsä on alentunut opiskelun ajan ja puhui elatussopimuksen tarkistamisesta.

Kina tuli siis siitä, pitäisikö tuon opiskelun olla syy alentuneeseen elatuskykyyn vai ei :D?

jos ei maksa niin ulos otetaan soskun 150 euroa jos sosku maksaa.

Yhteistyössä