ahkerat leipojat - jakaisitteko parhaimmat vinkkinne sämpylöiden / leivän leivontaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leivän leipojaksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leivän leipojaksi?

Vieras
Leipä tulee useimmiten ostettua kaupasta; silloin harvoin kun sämpylöitä olen tehnyt, niin lähinnä kaupan valmiilla sämpyläjauhopussilla on saanut edes jonkinlaisia aikaiseksi. Leipää en ole uskaltanut edes yrittää.. Ostoleivät ovat yleensä olleet pääsääntöisesti täysjyvästä; onnistuvatkohan edes kotikeittiössä?

Niinpä kaipaisin niitä takuuvarmoja reseptejä / jippoja jolla tumpelompikin saisi syötävää leipää tehtyä. Ja mielellään suht koht terveellistä ja edullisuuttakaan unohtamatta. Esim. mistä te paljon leipovat ostatte jauhonne?

Älä laita reseptissä mainittua koko jauhomäärää. Minua ei haittaa, vaikka taikina olisi "kosteaa", eikä irtoaisi nätisti kulhon reunoista. Haluan pehmeitä ja ilmavia leipiä/sämpylöitä. Esim. jos ohje sanoo 10dl jauhoa, laitan ehkä 8,5dl. Tykkään esmes turvottaa kaurahiutaleita tunnin vedessä ja käyttää sitä taikinan pohjana. Makeutuksena hiivan kanssa voi käyttää muutakin kuin tylsää sokeria, kokeile vaikka porkkanaa, hunajaa, siirappia.

• Tykkää
Reactions: Data
kiitos; tuo jauhomäärän laitto on aina ollut vähän mysteeriä. Tosi helposti tulee kuivaa ja kiinteää. Liikaa olen varmasti tavoitellut sitä kulhosta irtoamisefektiä, täytyykin siitä luopua ihan ensimmäiseksi.

Kuinka paljon vaivaatte taikinaa? Käyttääkö kukaan taikinakonetta?

Jos helpolla haluaa päästä niin namaste sämpylät helppoja ja hyviä. Ohjeita löytyy ja voi vähän jauhoissa soveltaa. Meillä suurta herkkua hitaina aamuina http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ruoka/reseptit/namaste_leipa

Vehnälesepaketin kyljessä oli yks päivä tosi hyvä sämpyläresepti, eli niitäkin kannattaa kaupassa vilkuilla jos haluaa vähän kuitupitoisempia sämppäreitä! Rasvana ruokaöljy ja makeutuksena hunaja, lisäksi porkkanaraastetta, suolaa, hiivaleipäjauhoja ja hieman vehnäjauhoja. En muista, mitä muuta siihen tuli, mutta tuossa ne perusaineet, tietty hiiva ja vesi :)

Ja itsekin teen löysähkön taikinan; vaikeampi leipoa, mutta pehmeämmät sämpylät :)

Pehmeä taikina on vaikea leipoa.
Laittaa hyvin jauhoja alustalle ja tekee pitkän pötkön.
Siitä laikataan n. 3cm paloja jotka nostetaan suoraan leikkauspinta ylöspäin pellille.
Ei kannata pyöritellä pyöreäksi.

Yleiskoneen kun hankin niin sillä tulee loistavaa taikinaa, sämpylät kohoavat hyvin kuohkeiksi. Saahan sitä varmaan käsin veivaamalla myös, mutta mulla ei taidot eikä pinna riittäneet.

Ja kannattaa tehdä juuri edellisenä päivänä ja seuraavana päivänä leipoa loppuun (ohje esim. myllyn paras hiivaleipäjauhot).

Yleiskoneen kun hankin niin sillä tulee loistavaa taikinaa, sämpylät kohoavat hyvin kuohkeiksi. Saahan sitä varmaan käsin veivaamalla myös, mutta mulla ei taidot eikä pinna riittäneet.

Ja kannattaa tehdä juuri edellisenä päivänä ja seuraavana päivänä leipoa loppuun (ohje esim. myllyn paras hiivaleipäjauhot).

Kiitos tästä, ehkäpä vihdoin uskaltaudun kaivamaan kaapista hienon yleiskoneen jonka pukki toi pari vuotta sitten.. Ja täytyykin viettää jauhohyllyn ääressä lukemassa ohjeita pussien kyljestä.

En tykkää höttösämpylöistä ja -leivästä, joten teen itse. (Silloin kun ylipäätään syön muuta viljaa kuin täysruista) Ohjeen olen katsonut määrien osalta jauhopussin kyljestä. Hyvä tulee, kunhan ei laita jauhoja tönköksi asti. Laitan neljän viljan tai ruishiutaleita, täysjyväruisjauhoa ja täysjyvävehnäjauhoa. Tavallista vehnäjauhoa käytän vasta pöydällä työstäessä, jos tarvis. Rasvana käytän hyvää ruokaöljyä ja makeuttajana ruokosokeria tai hunajaa. Suosin luomutuitteita. Hiivalla ei ole väliä onko tuore- vai kuivahiivaa. Liotan sen joka tapauksessa nesteeseen ennen jauhojen lisäämistä. Makeuttajan lisään hiivaliemeen, mutta suolan laitan vasta osan jauhoista lisättyäni.

Kannattaa muistaa huolellinen kohotus. Sekin vaikuttaa siihen kuinka kuohkeita sämpylöistä/leivästä tulee. Makeuttajaa täytyy olla sen verran, että sitä jää hiivan toimimisen lisäksi myös vähän sämpylöille. Imeliä niistä ei kuitenkaan saa tulla.

Hyvää vaihtelua saa korvaamalla osan hiutaleista/leseistä vaikka myslillä ja vaihtelemalla viljojen suhteita. Itse pyrin pitämään vehnän määrän vähäisenä, että leivässä olisi kunnolla makua. Oikeaa ruisleipää olen ajatellut opetella leipomaan, ettei sitäkään tarvitsisi aina ostaa. Juuren saan naapurilta, mutta sitä saa myös ostettua kuivattuna ja pakasteena. Naisyhdistyksillä olen kuullut olevan myynnissä.

Yleiskoneella saa ilmavan taikinan, enkä mie jaksais näin isolle jengille käsin vaivatakaan. Itteäni ei haittaa, vaikka taikinaa ois "vaikeampi leipoa", tarpeen tullen sämpylämöykyt voi vaikka kahden lusikan avulla nostella pellille.

Alkuperäinen kirjoittaja leivän leipojaksi?;27949887:
kiitos; tuo jauhomäärän laitto on aina ollut vähän mysteeriä. Tosi helposti tulee kuivaa ja kiinteää. Liikaa olen varmasti tavoitellut sitä kulhosta irtoamisefektiä, täytyykin siitä luopua ihan ensimmäiseksi.

Kuinka paljon vaivaatte taikinaa? Käyttääkö kukaan taikinakonetta?
koneella saa paarhaan sitkon ja vaivaus aika on 6-10min riippuen tekniikasta.
raskia käyttämällä saa ihan perus sämpylöistä paremman makuisia ja rakenteeltaan parempia.
taikinan kannattaa olla löysää, mutta leivottavaa. liian kovasta ei tule hyviä.
taikinoihin voi käyttää mitä jauhoja, leseitä, makuja tahtoo. kokeilemalla rohkeasti löytyy ne parhaat reseptit ja rakenteet mistä itse pitää

Tykkään kovasti leipoa, mutta hiivaleivoonaiset on aina oleet mun kompastuskivi. Taikina tarttuu joka paikkaan, pieneen keittiöön tulee kauhea sotku yms. Sen takia teen nykyään sämpylän sijasta peltileipää, vatkaan taikinan taikinakoukuilla ja kohota, kaadan pellille ja valmista tuli! Helppoa ja nopeampaa. Ja taikinaan aina jotain raastetta (porkkana, omena, kesäkurpitsa) ja jotain "rouhevaa" (siemeniä, kaurahiutaleta yms.)

Mä olen tykästynyt Lidlin sämpyläjauhoihin, koska niissä ei ole jyviä. En tiedä, onko muita "roskattomia" sämpyläjauhoja olemassa, mutta muualta ostetuissa on aina sattunut olemaan. Kyllä itse söisin toki tuollaisiakin, mutta mies ja lapset vierastavat. Noissa Lidlin jauhoissa on kyllä 4 viljaa. Usein laitan vielä kaura (tai pikakaura) -hiutaleita joukkoon. Ja jauhoja mahdollisimman vähän.

Teen useimmiten aika pienen taikinan, noin 3dl vettä ja 1/2 pakettia hiivaa. Loraus öjyä tai juoksevaa margariinia, vähän suolaa, hippunen sokeria tai vähän hunajaa. Ja sitten noita sämpyläjauhoja ja kaurahiutaleita, joskus vaikka 4-viljan hiutaleitakin. Hyvä vaivaus, käytän kertakäyttöhanskaa, niin ei tartu ihoon taikina. Hyvä kohotus ja leipoessa en enää vaivaa, vaan leipiin puolitan taikinan ja muotoilen hanskakäsillä suoraan pellille 2 leipää. Sämpylöihin leikkaan palasiksi ja korkeintaan muotoilen vähän pitkulaisiksi käsissä. Sitten vielä kohotus ennen paistoa. Kohotan leivinuunin päällä sekä taikinan, että leipomukset. Paistan leivinuunissa. Kesällä en sitten juuri leivokaan. Rapea pinta tulee mun paistoksiin, vaikken vettä roiskikaan.

Tiiteni, oletko katsonut, paljonko leivinuunissasi on lämpoä kun paistat leipiä tai sämpylöitä?

Luin jostain lehdestä pienleipomoyrittäjästä, joka oli perustanut kivijalkaleipomon Helsinkiin, että suomalaisissa jauhoissa on liikaa gluteiinia, jotta pinnasta tulisi rapsakka. Hän käytti muistaakseni ranskalaisia jauhoja.

Unelmavaimo > Minä paistan myös leivinuunissa, jos sattuu olemaan lämpimänä. Koitankin aina uunia lämmittäessäni hyödyntää leipomusten paistoon tai ruoanvalmistukseen. Hyödynnän välillä myös jälkilämmön. Asteita on sen verran kuin ohjeessa sanotaan. Lämmitän siis uunin sellaiseen lämpötilaan kuin tarvitsen tai odotan, että se jäähtyy sopivaksi. Sämpylöillä ja patongeilla tms paistolämpötila 225 astetta ja leivillä 250 astetta. Aika on tapauskohtainen, riippuu leipomusten koosta.

Unelmavaimo > Minä paistan myös leivinuunissa, jos sattuu olemaan lämpimänä. Koitankin aina uunia lämmittäessäni hyödyntää leipomusten paistoon tai ruoanvalmistukseen. Hyödynnän välillä myös jälkilämmön. Asteita on sen verran kuin ohjeessa sanotaan. Lämmitän siis uunin sellaiseen lämpötilaan kuin tarvitsen tai odotan, että se jäähtyy sopivaksi. Sämpylöillä ja patongeilla tms paistolämpötila 225 astetta ja leivillä 250 astetta. Aika on tapauskohtainen, riippuu leipomusten koosta.

Leivinuunissa voi paistaa vaikka ei ihan lämpötila kohilleen satukkaan. Laittaa leipomukset esim ihan uunin perälle jos on liian kylmä uuni tai ihan suuaukon eteen jos uuni on liian kuuma. Ja jos on liian kuuma niin sitten uuninluukku auki. Samoin jos liian kuuma uuni niin leipomukset pellille ja jotakin pellin alle -mulla esim sellainen vuolukivinen juttu joka nostaa peltiä n 10 cm uunin pohjalta. Leivinuuni on tosi moni käyttöinen juttu :)

• Tykkää
Reactions: macy gray
Todella hyvät sämpylät saa myös niin että käyttää nesteenä esim. edellispäiväistä kasvissosekeittoa,sienikeittoa, purjo-perunakeittoa jne Tulee makua.. Kun laittaa perunahiutaleita hiukan taikinaan niin saa pehmeät sämpylät.

Yhteistyössä