Siinä teille hyvä kirjoitus..vähän ajattelemista.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hymynaama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minä olen kiitollinen lapsilisistä, Koulunkäynnistä, terveydenhuollosta jne jne jne..

Hankalaa se vaan on pienen ihmisen sitä osoittaa, se käsien ristiminen kun ei mitään auta.
 
Hyvinvointiyhteiskunta on rakennettu poliittisilla päätöksillä. Olen kiitollinen niille poliittisille päättäjille, jotka osallistuivat hyvinvointivaltion rakentamiseen menneinä vuosikymmeninä.

Muuten en ymmärrä, miksi ja kenelle tässä pitäisi olla jotenkin erityisen kiitollinen. Hyvinvointivaltio rakennettiin poliittisella tahdolla ja sitä täytyy pitää yllä poliittisella tahdolla - ei tarvitse olla kiittämätön, mutta ei myös kannata pitää mitään saavutettuna etuna vaan tehdä edelleen aktiivisesti työtä hyvinvointivaltion säilyttämisen, parantamisen ja kehittämisen eteen. Tunnustaen velka menneille sukupolville, mutta eläen nykypäivässä.

Jotenkin tuo "olkaa kiitollisia siitä että teillä on X" -retoriikka kuulostaa siltä kuin tarkoitus olisi sanoa: "Olkaa kiitollisia siitä että teillä on vielä X, koska kohta se otetaan pois." Vähän epäilyttävää minusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
Minä en ole kiitollinen lapsilisistä. Syy on se, että meidän talous maksoi viime vuonna tuloveroja 50 000 euroa. Tuosta saamme tukina "takaisin" todella vähän. No periaatteessa olisimme ihan iloisia veronmaksajia, mutta kun tämän päälle vielä saa tietyltä porukalta kuulla sitä jauhamista, että "rikkailta lapsilisät pois, rikkailta enemmän veroja, rikkailta pälä pälä...". Rikkailla tarkoitetaan ihmisiä, jotka tienaavat enemmän kuin kommenttien antajat.

Tiedän, että yhteiskunta ei toimisi niin, mutta olis hauskaa kun osa tosta porukasta laitettais edes jostain asiasta itse vastuuseen. Mutta eihän sitä porukkaa voi laittaa. Ei pieniä lapsiakaan voi laittaa vastuuseen...

Joo, tässä maassa on tosiaan muutenkin tuloloukku. Itse olen ajatuksiltani vihervasemmistolainen, mutta jotenkin se, että iso osa kansasta kasvatetaan totaaliseen vastuuttomuuteen, vituttaa. Mutta minkäs teet, pakko se paska on niellä. Köyhät ei osaa olla kiitollisia (osa toki osaa, kunnia heille), lisää vaan halutaan puristaa niiltä jotka hyvinvoinnin luo.

Itse kirjoitus oli ihan jees. Tosin vähän tommoista itsestäänselvyyksien hymistelyä. Todella tuollaista lähes populistista tekstiä, joka kyllä uppoaa kuin kuuma veitsi voihin.
 
Hyvinvointiyhteiskunta on rakennettu poliittisilla päätöksillä. Olen kiitollinen niille poliittisille päättäjille, jotka osallistuivat hyvinvointivaltion rakentamiseen menneinä vuosikymmeninä.

Muuten en ymmärrä, miksi ja kenelle tässä pitäisi olla jotenkin erityisen kiitollinen. Hyvinvointivaltio rakennettiin poliittisella tahdolla ja sitä täytyy pitää yllä poliittisella tahdolla - ei tarvitse olla kiittämätön, mutta ei myös kannata pitää mitään saavutettuna etuna vaan tehdä edelleen aktiivisesti työtä hyvinvointivaltion säilyttämisen, parantamisen ja kehittämisen eteen. Tunnustaen velka menneille sukupolville, mutta eläen nykypäivässä.

Jotenkin tuo "olkaa kiitollisia siitä että teillä on X" -retoriikka kuulostaa siltä kuin tarkoitus olisi sanoa: "Olkaa kiitollisia siitä että teillä on vielä X, koska kohta se otetaan pois." Vähän epäilyttävää minusta.

Kiitos hyvästä kommentista. Ilo lukea.

Kiitollisuus on omanlaisensa hyve, kyllä, ja varmasti miellyttävä tunteena, mutta jos lähtee seurailemaan Appelsinin ajatuksenkulkua, niin päätyy oravanpyörään: kaikesta pitäisi olla kiitollinen. Ja kenelle, kuuluu kysymys?

Sehän on yksi olennainen asia kiitollisuudessa, se pitäisi voida osoittaa jollekulle (ja siitä sen aiheuttama hyvä olo varmaan kumpuaakin) - mutta kenelle Appelsin kehoittaa olemaan kiitollinen? Veronmaksajille - eli siis minulle itselleni? Vai "Suomen kansalle" - ei, kun kansanhan just pitäisi olla kiitollista. Aiemmille sukupolville? Suurille ikäluokille? Kohta ollaankin jo veteraaneissa. Pointti alkaa hurahtamaan ohi.

Kahvia.
 
En jaksanut syventyä koko juttuun kunnolla.

Mutta yleisesti, mitä tuolla kiitollisuudella tarkoitetaan? Sitä että täytyy erikseen miettiä joku ihmisryhmä joka on tämän hyvinvointimme taustalla ja pohtia millä lailla osoittaa heille kiitostaan?

Vai voisiko olla vaan niin että välillä kaiken valituksen keskellä pysähtyy huomaamaan että on meillä sentään jotkut asiat hyvin. Tuolla tavalla itse ainakin tunnen usein kiitollisuutta siitä että on saanut syntyä ja asua tällaisissa maissa. Ei se poista sitä että välillä ottaa päähän kun asiat ei tunnu menevän oikein ja oikeuksistaan saa tapellakin. Mutta silti, asiat voisivat olla paljon huonomminkin.
 
En jaksanut syventyä koko juttuun kunnolla.

Mutta yleisesti, mitä tuolla kiitollisuudella tarkoitetaan? Sitä että täytyy erikseen miettiä joku ihmisryhmä joka on tämän hyvinvointimme taustalla ja pohtia millä lailla osoittaa heille kiitostaan?

Vai voisiko olla vaan niin että välillä kaiken valituksen keskellä pysähtyy huomaamaan että on meillä sentään jotkut asiat hyvin. Tuolla tavalla itse ainakin tunnen usein kiitollisuutta siitä että on saanut syntyä ja asua tällaisissa maissa. Ei se poista sitä että välillä ottaa päähän kun asiat ei tunnu menevän oikein ja oikeuksistaan saa tapellakin. Mutta silti, asiat voisivat olla paljon huonomminkin.

Jälkimmäinen tapa on varmaan ihan normaalia "olemista ja elämistä" - sillä ei kai tääsä sentään kenenkään suuntaan kumartaa tarvitse? Minäkin olen tyytyväinen tähän maahan, siihen mitä saan ja miten voin itse maan rakentamiseen osallistua. Olen onnellinen että synnyin juuri tänne. Mutta eihän se tarkoita, ettei kritisoida saa ja etteikö koko ajan olisi parantamisen varaa.

Minä ihmettelen, kehen Appelsin viittaa, kuka muka ei olisi tuolla normaalilla tavalla kiitollinen. Kuka ei arvosta äitiyspakkausta tai ilmaista koulutusta.

Kysyn vaan.
 
Todellakin on hyvä kirjoitus ainakin muistutuksena asioista jotka ovat täysin totta. Ei varmasti uppoa siihen keskiverto vaatimattomalla älyllä ja yhteiskuntatietoisuudella varustettuun palstaämmään joka jopa kehtaa valittaa niistä kaikista tuistakin jotka mahdollistavat kotona lapsen kanssa möllöttämisen ja palstailun päivät pitkät.
 
Vastaan vain omasta puolestani, erityislapsen äitinä ja vähävaraisena.

Olen kiitollinen, syvästi. Jos yhteiskunta ei olisi pitänyt huolta minusta ja lapsestani jo tämän syntymästä lähtien, olisimme varmaan molemmat kuolleita jo. Synnytys oli riskialtis, mutta me selvisimme koska meistä huolehdittiin hyvin. Sairastuin synnytyksen jälkeen ja taas kerran kuolema käväisi lähellä, mutta verovaroista rahoitetut palvelut vetivät sitä turpaan 6-0. Sain apua, tukea jne. siinäkin vaiheessa kun lapsen sairauksien laajuus selvisi todenteolla; lapsi sai apua itselleen ja lääkityksen, terapian jne. lisäksi hyvän perushoidon + kuuntelevia aikuisia avukseen. Sen lisäksi että olemme saaneet kaiken tämän avun ja tuen, Kela maksaa minulle ylimääräistä rahaa (vammaistuki), jotta minulla olisi paremmin varaa huolehtia lapsestani. Näistä kaikista olen äärettömän kiitollinen.

Yhteiskunnan eli teidän kaikkien tuella meidän arkemme on nyt hallinnassa ja aletaan olla voiton puolella. Ja koska olen saanut paljon apua, minun parantunut vointini mahdollistaa sen että saatan päästä opiskelemaan ensi syksynä + maksamaan joidenkin vuosien päästä taas veroja itsekin.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";27950042]Todellakin on hyvä kirjoitus ainakin muistutuksena asioista jotka ovat täysin totta. Ei varmasti uppoa siihen keskiverto vaatimattomalla älyllä ja yhteiskuntatietoisuudella varustettuun palstaämmään joka jopa kehtaa valittaa niistä kaikista tuistakin jotka mahdollistavat kotona lapsen kanssa möllöttämisen ja palstailun päivät pitkät.[/QUOTE]

Mutta Appelsin ei suuntaa kirjoitustaan keskivertoa vaatimattomammille kotiäideille, vaan muka-näpäytyksena "älymystölle". Eli ilmeisesti jollekin ei-Appelsinmyönteiselle porukalle. Koska: "Mutta viime aikoina älymystöstä on alkanut kuulua sellaisia äänenpainoja, että näitä asioita ei enää edes saisi arvostaa. Että kiitollisuus yhteisestä hyvästä on turhaa, tunkkaista ja jopa - väärä tunne."

Höpöhöpö sanon minä. Kukaan ei ole sanonut, etteikö äitiyspakkausta ja ilmaista koulutusta saisi arvostaa. Eri asia on, pitääkö jollekulle kumarrella arvostuksen merkiksitai olla hiljaa epäkohdista.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
Appelsiini voisi vähän ajatella ennen kuin kirjoittaa ilmaisista asioista. Ne ovat MAKSUTTOMIA. Kyllä sekin maksavat jollekin, olkoonkin sitten vaikka niistä verovaroista. En edes jaksanut lukea loppuun, kun oli noin paha asiavirhe ja vieläpä toistuvasti.
 
En tiedä, mikä on ollut Aplarin pyrkimys tällä kirjoituksella, herätellä unhoon painunutta kiitollisuutta samalla näpäytten älymystöä vai mikä?
Pointin sinällään oivalsin, ärtymykseltä en välttynyt, mutta olisiko se sitten tekstin juju ? Ärsyttää, keino se on herätellä sekin.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
En tiedä, mikä on ollut Aplarin pyrkimys tällä kirjoituksella, herätellä unhoon painunutta kiitollisuutta samalla näpäytten älymystöä vai mikä?
Pointin sinällään oivalsin, ärtymykseltä en välttynyt, mutta olisiko se sitten tekstin juju ? Ärsyttää, keino se on herätellä sekin.

Mutta miksi? Mitä tällä kirjoituksella saavutetaan - paitsi lopuntonta nettijahkaamista. Argh.
 

Yhteistyössä