Lasten ipadit ja kateellinen sisarus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lilli"

Vieras
En oikein osannut otsikoida, mutta ehkei se nyt haittaa.

Eli mun kahden ensimmäisen lapsen isä osti lapsille joululahjaksi ipadit, ja mietin, mitä tässä nyt oikein pitäisi tehdä, kun mun ja mun nykyisen miehen lapsi on äärimmäisen kateellinen kyseisistä laitteista. Mulla ei ole varaa ostaa hänelle moista vekotinta, eikä ole miehelläkään. Pitäisikö mun kieltää niiden käyttö kotona, ja saisivat käyttää niitä kerran kuukaudessa ollessa isällään (mikä tuntuu musta jotenkin typerältä) vai käskeä tätä kymmenvuotiasta lopettamaan kiukuttelu?

Nämä vanhemmat lapset antavat kyllä pikkusiskonsa aina välillä pelata ipadeillaan, mutta kun kyllä hänelläkin kuulemma pitäisi olla oma. En kuitenkaan halua kaataa perheen taloutta sellaisen ostamiseen. Enkä myöskään haluaisi mitään halpisversiotakaan ostaa, tyttö pelaa muutenkin aika paljon tietokoneella ja pleikalla.

Kylläpä on hankala tilanne. Voisiko tabletin ostaminen onnistaa säästämällä hieman joka kuukausi? Kyllä kai viimeistään ensi jouluksi voisi olla rahat kasassa.

Ja ehkä asian voisi hoitaa niin, että tyttö itse tekisi jotain pientä hommaa (kotona auttamista tai vastaavaa) jolla voisi hiljalleen vuoden kuluessa ansaita tabletin.

Ja kymmenvuotiaalle voi todellakin selittää että tablettia ei ole varaa ostaa noin vain, vaan että täytyy säästää. Siksikin hän voisi olla itse mukana keräämässä rahaa jos kerran kovasti haluaa oman laitteen. :)

Viimeksi muokattu:
Miten voit edes harkita, että vanhemmat lapsesi saisivat käyttää niitä vain isän luona? Nuorin lapsista tyrannisoi, niin sinä vanhempana menet siihen vielä mukaan. Hyvänen aika, kyllä 10vuotiaan pitää jo tajuta, ettei kaikkea voi saada.

Meillä viisi lasta vauvasta teiniin. Mun mielestä lapsille voi perustella, että padit on tarkoitettu teineille eli vanhemmille kuin kymppivuotiaalle. Hienoa, että isosisarukset antavat lainata omiaan, mutta se on musta ihan riittävästi. Ei meilläkään kaikilla oo kaikkea vaan ikätasonsa yms. mukaan. Toimii ainakin kännykän kohdalla.

Minusta isommilla sisaruksilla saa olla tavaroita, joita nuoremmilla ei vielä ole. Kaiken ei tarvitse mennä niin, että jokaiselle hommataan samanlaiset "vehkeet" vaan iän ja taloudellisen tilanteen mukaisesti. Tavaroita voi lainailla ja käyttää yhdessä.

Kiitos ideoista ja ajatuksista. Täytyy sopia tytön kanssa, että saa tabletin vaikkapa täyttäessään 11, jos on vain itse kerännyt suurimman osan rahoista ulkoiluttamalla naapurin mummojen koiria ja tekemällä ylimääräisiä kotitöitä sekä säästämällä viikkorahojaan.

Ja Vvbb, sanon lapselle noin seuraavan kerran, kun asiasta alkaa inttämään.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Mun mielestä isommat nyt saavat pitää padinsa. Kiva, että lainailevat niitä nuoremmalle (ja ilmeisen vapaaehtoisesti).

Ei kaikki saa samaan aikaan kaikkea ;). Meillä isompi sai tietyn ikäisenä kosketusnäyttöpuhelimen, nuorempi saa ollessaan sen ikäinen kuin isompikin oli. Vaikka kinuaa, mankuu ja kiukuttelee ('kun kaikilla muillakin on'). No ei ole kaikilla muillakaan ja se ei taas liity meidän perheen ratkaisuihin mitenkään. Nuoremmalle voi säästää, jos ei ensi jouluksi onnistu niin sitä seuraavaksi?

[QUOTE="Lilli";27997397]En oikein osannut otsikoida, mutta ehkei se nyt haittaa.

Eli mun kahden ensimmäisen lapsen isä osti lapsille joululahjaksi ipadit, ja mietin, mitä tässä nyt oikein pitäisi tehdä, kun mun ja mun nykyisen miehen lapsi on äärimmäisen kateellinen kyseisistä laitteista. Mulla ei ole varaa ostaa hänelle moista vekotinta, eikä ole miehelläkään. Pitäisikö mun kieltää niiden käyttö kotona, ja saisivat käyttää niitä kerran kuukaudessa ollessa isällään (mikä tuntuu musta jotenkin typerältä) vai käskeä tätä kymmenvuotiasta lopettamaan kiukuttelu?

Nämä vanhemmat lapset antavat kyllä pikkusiskonsa aina välillä pelata ipadeillaan, mutta kun kyllä hänelläkin kuulemma pitäisi olla oma. En kuitenkaan halua kaataa perheen taloutta sellaisen ostamiseen. Enkä myöskään haluaisi mitään halpisversiotakaan ostaa, tyttö pelaa muutenkin aika paljon tietokoneella ja pleikalla.[/QUOTE]

On reilua ja kivaa, että vanhemmat lapset antavat pikkusiskon välillä leikkiä ipadeillaan.
Mutta, tuon ikäiselle en hommaisi omaa sellaista laitetta. Mielestäni 10-vuotias ei tarvitse omia tietokoneita ja muita vempaimia, tietokoneellakin tuon ikäistä pitää vielä valvoa missä surffaa jne, ja moni lapsi kuluttaa jo nyt liikaa noita elektroniikkavempaimia, niin monella olisi vaan sitten nenät kellon ympäri tableteissa kiinni.
Oma 11v sai juuri puhelimen - ikivanhan nokialaisen, millä voi lähettää viestiä, soittaa ja pelata matopeliä. Kummempaa ei tarvitse, perheen yhteinen tietsikkakin on riittänyt lapsille, tosin lukiolainen hommasi nyt itse opintoja varten läppärin säästämillään rahoilla.

Selittäisin, että laite on liian kallis eikä siihen ole varaa, ja että se on muutenkin enemmän isommille tarkoitettu juttu. En tajua miksi lasten härveleihin pitäisi tuhlata satoja euroja, ennen riitti ulkona leikkiminen. Jos kuitenkin tabletin hommaisi niin onhan kuitenkin esim Samsungit hyviä kuulemma ja hintaa joku 250e alkaen.

on 2lasta edellisestä suhteestani,ja 2 nykyisen kanssa..lapset on tottuneet että kaikki ei saa aina kaikkea=)tärkeintä että kaikki saa joskus jotain=)Meillä on 1 ipad perheessä ja sillä kyllä pelaa sekä vanhin eli teini mutta myös kuopus 2-vee osaa sillä pelata=)Loistav keksintö esim.automatkoilla..joten tuo ikäraja tuntuu tuossa tilanteesa aika tyhmältä..juttelisin isompien kanssa että saako tuo pienenpi niitä aina välillä lainata,ja pienenmän kanssa siitä miten laitetta kohdellaan..että jos rikoo suustuspäissään niin saa sen korvata.

Olisi aika epäreilu asetelma kieltää lapsilta ipadin käyttö, kun he sellaiset ovat joululahjaksi saaneet. :O
Mietipä itse ap!

Jos kerta pienempi sisarus saa lainata ja käyttää isompien sisarusten laitteita, niin en näe tuossa mitään väärää.

Itselläni on 3 ja 4 vuotta vanhemmat isoveljet, enkä todellakaan saanut aina kaikkea, mitä veljilläkin oli.

Kuinka paljon vanhempia isosisarukset ovat? Mielestäni 10-vuotias on vielä aika pieni saamaan tablettia ihan jo ikänsä puolesta, voisin siis perustella asian, että katsotaan sitten kun olet yläasteella tjs.

En näe mikä tässä on ongelmana, ja aivan kuten muutkin ovat sanoneet, myös ydinperheessä lapset saavat asioita eri aikaan. Ipadin saa, kun täyttää sen verran mitä keskimmäinen lapsi oli jouluna (eli milloin sai ipadin). Sitten siihen on aikaa itsekin säästää. En mainitsisi mitään vähävaraisuudesta!

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
On reilua ja kivaa, että vanhemmat lapset antavat pikkusiskon välillä leikkiä ipadeillaan.
Mutta, tuon ikäiselle en hommaisi omaa sellaista laitetta. Mielestäni 10-vuotias ei tarvitse omia tietokoneita ja muita vempaimia, tietokoneellakin tuon ikäistä pitää vielä valvoa missä surffaa jne, ja moni lapsi kuluttaa jo nyt liikaa noita elektroniikkavempaimia, niin monella olisi vaan sitten nenät kellon ympäri tableteissa kiinni.
Oma 11v sai juuri puhelimen - ikivanhan nokialaisen, millä voi lähettää viestiä, soittaa ja pelata matopeliä. Kummempaa ei tarvitse, perheen yhteinen tietsikkakin on riittänyt lapsille, tosin lukiolainen hommasi nyt itse opintoja varten läppärin säästämillään rahoilla.

Selittäisin, että laite on liian kallis eikä siihen ole varaa, ja että se on muutenkin enemmän isommille tarkoitettu juttu. En tajua miksi lasten härveleihin pitäisi tuhlata satoja euroja, ennen riitti ulkona leikkiminen. Jos kuitenkin tabletin hommaisi niin onhan kuitenkin esim Samsungit hyviä kuulemma ja hintaa joku 250e alkaen.

Niin just, onko sen pakko olla just ipad? samsung galaxy tab II 7" wifi-versiona on 199 egeä gigantissa. Huuto.netistä varmaan löytys käytettynä halvemmallakin.

[QUOTE="Anne";27997409]Eikö halvimman saa vähän reilulla satkulla?[/QUOTE]

No ei saa... kannattaisiko vähän käyttää googlea ennekuin alkaa huutelemaan täällä ketjussa viisauksiaan.

Meillä viisi lasta vauvasta teiniin. Mun mielestä lapsille voi perustella, että padit on tarkoitettu teineille eli vanhemmille kuin kymppivuotiaalle. Hienoa, että isosisarukset antavat lainata omiaan, mutta se on musta ihan riittävästi. Ei meilläkään kaikilla oo kaikkea vaan ikätasonsa yms. mukaan. Toimii ainakin kännykän kohdalla.

Meillä myös näin. Vanhin sai hienon puhelimen tänä jouluna ja voitte vain kuvitella, että pikkuveli haluaisi kyllä samanlaisen. Kaikki lapset eivät vain aina saa aivan samanlaisia lahjkoja ja vempaimia. Ei vaikka kyseessä olisikin ns. ydinprhe ja kaikilla lapsilla täysin samat vanhemmat ja sukulaiset.

Yhteistyössä