Voiko 9kk vauva haluta itse "luopua" rinnasta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sisi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sisi"

Vieras
Eli 9kk ikäinen vauva ei mielestäni enää halua rintaa. On kiinnostunut ympäristöstä niin paljon että ei juurikaan malta imeä rintaa ja nykyään ei oikein rauhallisessakaan paikassa. Olen antanut korviketta koska mielestäni pissaa ei tule tarpeeksi. Luovutanko nyt pikkuhiljaa imetyksen kanssa ja siirrytään korvikkeeseen? Olisin niin toivonu voivani imettää 1v asti ni ei ois korvikkeiden kanssa tarttennu alkaa sotkee. Sitä tässä lähinnä et voiko tän ikäinen haluta itse luopua rinnasta?

Minkälaisia kokemuksia muilla?

Onkohan maidon maku muuttunut jos syöt, poltat tai juot eri lailla kuin ennen?

Voihan myös olla että lapsella on haluttomuutta vaikkapa hammaskipujen vuoksi ja rinta kyllä maittaa kun fiilis on oikea:) ja kipuja suussa ei ole.

voihan se olla niin,mulla luopui 1v ja 1,5v.Nyt voi olla hyvä sauma vierottaa tisusta.Tässähän ei ole enää montaa kuukautta,kun lapselle voi antaa jo tavallista maitoa.Älä totuta tuttipulloon vaan opeta lasta juomaan nokkamukista ruokailun yhteydessä.

Meillä oli 9 kk iässä ihan samanlaista oli kuin kuvasit. Loppuajasta sain imetettyä enää aamulla kun vauva oli todella nälkäinen ja vielä vähän uninen, muuten ei jaksanut keskittyä. Ja kai se maidontulokin sitten vähenee nopeasti -> vauvaa kiinnostaa olla rinnalla vielä vähemmän. Imetys loppui sitten 9,5 kk iässä ja annoin pullosta/nokkamukista korviketta kunnes vuoden iässä siirryttiin tavalliseen maitoon. Olisin halunnut imettää pidempään, mutta vauva vieroitti itse itsensä yrityksistä huolimatta.

En mielestäni oo muuttanu elintapojani imetyksen aikana. Vauva oli pienenpänä todellinen tissillä roikkuja ja nykyään saa yrittää keplotella ja houkutella tissille. Jos olohuoneessa yrittää imettää ni irrottaa otetta jatkuvasti ja yritttää katsella ympärille. Makuuhuoneessa pimeässä saattaa imeä jonkun aikaa mutta nykyään mielestäni ei tarpeeksi. Hampaita kyllä tulee kokoajan, mutta aikaisemmin ne ei imetykseen oo vaikuttanu.

Jos haluaa nyt luopua, niin annan luopua. Kyse on kuitenkin vain 3 kk:sta. Jos väkisin vaan jatkat, niin voi olla että sitten vuoden iässä ei halua luopua koko rinnasta ja jos et halua taaperoimettäjäksi, niin se ois lapselle vaan julmaa. Lapsia kannattaa "kuunnella" näissä jutuissa ja sun lapsi kuulostaa olevan valmis rinnasta luopumiseen. Ja tuttipulloon voit ihan hyvin opettaa, siitä on helppo vierottautua jos tuntuu siltä ettei saa nokkamukista vielä tarpeeksi nestettä.

Kuulostaa hyvin tutulta. Mulla vauvat ovat tuossa 8-9kk:n iässä itse luopuneet tissittelystä paitsi yksi, joka sinnitteli 11 kuukautta. Nyt teillä alkaa uudet kujeet. Ei muuta kuin ihmettelemään.:)

Minun kuopukseni on nyt 11,5kk vanha ja vielä rinnalla, mutta samassa iässä oli samanlaista. En kyllä antanut korviketta, imetys onnistui vain rauhallisessa paikassa, esimerkiksi makuuhuoneessa ja vain kun vauva oli tosi nälkäinen. Pikkuhiljaa tilanne helpottui ja nyt on rinnalla n. 6-8krt päivässä. Ja toki imetys käy nopeammin kun ikää tulee lisää, ainoastaan iltaisin viihtyy rinnalla pitkään ja hartaasti :)

meillä 9kk ikäinen ei huolinut enää rintaa ja pumppasin sitten kerran maitoa rintapumpulla...maito oli ihan kirkkaan harmahtavaa,ei lienen enää hyvää.Taikamukista(nokkamuki)juo vettä ja maitoa.Jos vaipat kastuvat säännöllisesti saa kyllä riittävästi nestettä.

Imetys kertoja tulee päivässä n. 6, tai yritystä imettää, varmaan saakin tissistä nykyään nopeasti enemmän maitoa kuin pienenpänä, mut mun mielestä pissavaippoja ei tuu tarpeeksi. Ja imetys onnistuu ainoastaan rauhallisessa makuuhuoneessa, no äsken imetin olkkarissa kun vauva katseli samalla telkkaria (eli keskittyi kuvien katseluun). Välillä myös puree jos liikaa tuputtaa rintaa. Tuttipulloa ei huoli ollenkaan joten oon antanu korviketta lasista tai nokkamukista.

Mietin tässä myös sitä et onko tää nyt mun oma kriisi kun vauva ei enää kiinnostu rinnasta ja en itse välttis haluis luopua imetyksestä. Pitäis kyllä olla tyytyväinen näinkin pitkään imetykseen.

Ootko kokeillut antaa rintaa ennen ruokaa? Saattaisi onnistua paremmin silloin. Mikään pakko ei tietenkään ole jatkaa, mutta itse nautin imettämisestä ja olen iloinen siitä että saamme vielä jatkaa tätä, vaikka kohta jo taaperohan tuo on..

Minusta sun oma kriisi :D toihan on aika normaalia ja ihan hyvä juttu jos ite vierottuu. 6 krt on minusta kumminkin aika paljon vielä...

Meidän vauveli on nyt 6 kk vanha ja päivällä syö tissiä ehkä 3 kertaa, ei vaan huoli. Yöllä sit 3-4 tunnin välein kyllä... ei huoli korviketta nokkamukista, joten annan vettä. Puuron joukkoon vähän sekoittelen korviketta. Mä alan olla aika valmis lopettamaan imetyksen, mutta annan imeä niinkauan kun tahtoo...

En varsinaisesti ennen ruokailua imetä, lähinnä silloin kun vauva on väsynyt ja silloin kun herää päiväunilta (silloin malttaa syödä). En varmaan muuten imettäiskään niin usein mut pakko et sais sitä maitoa tarpeeksi. Ja syö vielä öisinkin rintaa..

Mites muut tän ikäiset, osoittaako vauvat itse halua rintaa kohtaan jollain tapaa, siis silleen et äiti tajuaa et haluaa nyt tissiä? Kun meijän vauva ei ite mitään kiinnostusta osoita, eli ei varmaan imis rintaa ollenkaan jos en tarjois (paitsi öisin).

en tajua miksi sun on pakko tuputtaa sitä rintaa jos lapsi ei ole enää kiinnostunut.Varmastikkin joisi kyllä vettä tai korvikemaitoa sitten riittävän määrän.En ole ainakaan koskaan kuullut,että lapsi olisi nestehukkaa saanut kun on lopettanut rintamaidon.Kun vain säännöllisesti tarjoat sitä nokkista ruokapöydässä ennen ruokaa saa varmasti riittävästi nestettä.

Yhteistyössä