Keskituloiset rakentajat, joilla talo 90-100%:sesti lainarahalla. Ihmettelen, kun ei minkään hinnalla ole väliä?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iipee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iipee

Vieras
Itse rakennamme tällä hetkellä ja siten on paljon juteltu muiden rakentajien kanssa.
Esim. työkavereistani moni rakentaa tällä hetkellä. Puhun nyt vaan niistä, joiden raha-asioista tiedän, en niistä joilla mahdollisesti on muita rahoituskeinoja. sYleensä kyseessä kaksi keskituloista ihmistä 230-300t lainalla rakentamassa.
Jos kaikki/suurin osa on VELAKSI?!, niin kyllä mä yrittäisin mahdollisimman vähällä selvitä.
Tottakai taloon kannattaa valita itseään miellyttäviä materiaaleja jne, mutta suurin osa esim. ottaa maatöiden tekijäksi ensimmäisen firman, jonka saa puhelimella kiinni.
Esim. sanoin tutulle, joka maksoi maatöist 40t, että hinta on aivan järjejön ja kilpailuttaisi nyt vähän muitakin, sillä saa aivan varmasti 25t:lla saman. Ei pienintäkään mielenkiintoa kilpailuttaa ja asia ei v aivannut yhtään. "No otetaan nyt tuo, kun se saatiin heti kiinni".
15v vähemmän lainaa on ainakin mun mielestä merkittävä summa.

Sama on monissa muissakin asioissa...rahaa laitetaan aivan järjettömiä summia menemään, vaikka kilpailuttamalla saisi tonnien voittoja.

Loppupeleissä moni rakentaisi liki 50t halvemmalla, kun viitsisi vähän nähdä vaivaa...

Eikö ihmisiä hirvitä tuo velka yhtään?

Tuo on kyllä ihan totta. Mun yksi tuttu rakentaan ja heillä siis myös lainaa koko summa. Jatkuvasti valittaa, miten tiukoilla ovat ja rakennusbudjetti ylittyy koko ajan.
He eivät ikinä kilpailuta ketään ja haaveilevat kaikesta, mihin ei todellisuudessa ole rahaa. Pankki oli sanonut, että lisälainaa ei enää heru. Silti he tilasivat juuri 30k maksavan luxus saunapaketin taloonsa, koska se oli niiin magee. ?!
EIvät ota yhtään neuvoja vastaan ja kuuntele, mistä saisi saman halvemmalla.

Niin, me ollaan nyt rakennettu tai oikeastaan rakennutettu. Ollaan jouduttu tinkimään aika monesta asiasta, koska rahaa menee rakentajien palkkaan ja halutaan kuitenkin pitää budjetti omalle tulotasolle kohtuullisena. Mutta kyllä meitä on nyt katseltu kieroon, kun emme hankikaan nyt juuri unelmiemme luxuskotia. Ollaan ajateltu, että nyt voidaan tinkiä joissakin materiaaleissa, koska niitä voi sitten laittaa hissunkissun paremmaksi omalla palkalla. Muutenkin ostellaan tähän pikkuhiljaa aina palkastamme jotakin, niin ei tarvitse ottaa lisää lainaa.
Mutta kyllähän nykyinen trendi on se, että kaikki pitää saada nyt ja heti, ja jos rakentaa, niin silloin pitää tehdä luksusta ja toteuttaa omia unelmia. Ihan sama vaikka rahat loppuisi ja avioero tulisi.

[QUOTE="siisä";28027379]Siis saako muka jostain pankista jopa 100% lainan? :O[/QUOTE]

Meillä on kyllä 100 prossaa lainaa, mutta meillä onkin olemassa muuta omaisuutta, minkä takia pankki tähän suostuu.

[QUOTE="Hanna";28027403]Meillä on 100% lainaa talon hinta. Eikä edes mitään omaisuutta. Talo tulee olemaan sitten se vakuus.[/QUOTE]

Paljonko teidän tulot sitten on? Ja mistä pankista voi muka saada vielä nykyään? :O

Alkuperäinen kirjoittaja siishäh;28027409:
Paljonko teidän tulot sitten on? Ja mistä pankista voi muka saada vielä nykyään? :O

Mun bruttotulot ovat noin 2000e/kk ja miehen bruttotulot noin 3000e kuussa.
Kahdestakin pankista myönnettiin 255t laina. Lisälainaa ehkä otetaan ja sitä on luvattukin.

Kyllä meilläkin on ihan koko asunto velaksi. Ei mitään omaisuutta tms. Mies varastomies ja minä lähihoitaja. Asunto vakuutena. Ei tämä ollut ongelma yhdessäkään pankissa :)

Yksi osa ongelmaa voi olla se, että hinnat ovat vain numeroita paperilla eikä oikeasti hahmoteta sitä, että ne rahat pitää omalla työllä ansaita ja maksaa takaisin myöhemmin. Esimerkiksi tuo luxus-sauna kuulostaaa sellaiselta hankinnalta. Jos yhtään ajattelisi takaisinmaksua, niin varmasti tyytyisi tavallisempaan saunaan, ellei sitten ole himosaunoja, jolle sauna on talon tärkeinpaikka.

Meillä yhteensä tulot 5 tonnia ja jonkun verran säästöjä eikä oltaisi missään tapauksessa mistään pankista saatu lainaa 100% tai ees 90%. :O Onko teillä jotain suhteita joiden avulla ootte saaneet vai miten se on mahdollista?

Me rakennetaan varojemme mukaan. Meillä on vain yksi lapsi, joten 110 neliön omakotitalo on enemmän kuin tilava meille. Silti moni päivittelee miksi emme rakenna suurempaa. Miksi rakentaisimme suuremman? Meillä on jo nyt yksi ylimääräinen huone työhuoneena ja kolme isoa vaatehuonetta, khh, sauna ja tytölle oma makkari ja meille vanhemmille oma makkari. Mihin helkuttiin me tarvittaisiin lisää tilaa? Keittiö ja olkkarikin ovat ihan riittävän tilavia ja avaraa on.

Mä en ymmärrä mihin sellainen kakskilapsinen perhe tarvitsee 200 neliön taloa? Esim. 120 neliöinenkin talo on jo aika iso ja avara yleensä.
Jos rahaa on, niin eri asia. Mutta jos on ihan keskitulot ja lainaa suurin osa, niin mä en ymmärrä miksi pitää saada kaikki niin hulppeaa.

[QUOTE="Hanna";28027423]Mun bruttotulot ovat noin 2000e/kk ja miehen bruttotulot noin 3000e kuussa.
Kahdestakin pankista myönnettiin 255t laina. Lisälainaa ehkä otetaan ja sitä on luvattukin.[/QUOTE]

järkyttävä summa noilla tuloilla. Meillä samat tulot, velaton mökki ja metsää. Silti 150 000 oli meille ehdoton maksimi uutta asuntolainaa. Tosin on vaihdettu pienemmästä isompaan ja 50 000 oli jo omaa pääomaa.

No lyhennykset on silti laskettu sen mukaan, että pärjäämme. Suurimalla osalla tutuistamme on vielä isommat velat samoilla tuloilla.
Meillä myös autolainaa vielä 3000e jäljellä.

Tähän on muuten pakko myös tuoda esille sellainen pointti, että myös kunnan rakennustapaohjeissa on sellaisia suunnitelmia, että niiden toteuttaminen tekee budjettiin helposti muutaman kymppitonnin lisää. Meille esimerkiksi olisi riittänyt reilu sadan neliön yksikerroksinen talo. Tontille piti kuitenkin rakentaa kaksikerroksinen talo ja neliöitä piti olla aika paljon enemmän. Mistään täältä emme löytäneet tonttia, johon olisi saanut rakentaa yksikerroksisen. Lisäksi kattomateriaalina piti olla saumapelti. Sekin tuli maksamaan usean tuhat euroa enemmän kuin esim. aaltopelti. Lisäksi autotalli on suunniteltu sellaiseen paikkaan, että soraa pitää tuoda valtavia määriä tietä varten. Järkevämmällä suunnitelulla olisivat rakentajat päässeet paljon halvemmalla.
Nykyään on myös taas trendikästä suunnitella kivitaloalueita. Kivitalonkin rakentaminen on kalliimpaa kuin puutalon.
Suunnittelijat ja päättäjätkin voisivat siis ottaa rakentajat paremmin huomioon.

[QUOTE="Vennu";28027448]Me rakennetaan varojemme mukaan. Meillä on vain yksi lapsi, joten 110 neliön omakotitalo on enemmän kuin tilava meille. Silti moni päivittelee miksi emme rakenna suurempaa. Miksi rakentaisimme suuremman? Meillä on jo nyt yksi ylimääräinen huone työhuoneena ja kolme isoa vaatehuonetta, khh, sauna ja tytölle oma makkari ja meille vanhemmille oma makkari. Mihin helkuttiin me tarvittaisiin lisää tilaa? Keittiö ja olkkarikin ovat ihan riittävän tilavia ja avaraa on.

Mä en ymmärrä mihin sellainen kakskilapsinen perhe tarvitsee 200 neliön taloa? Esim. 120 neliöinenkin talo on jo aika iso ja avara yleensä.
Jos rahaa on, niin eri asia. Mutta jos on ihan keskitulot ja lainaa suurin osa, niin mä en ymmärrä miksi pitää saada kaikki niin hulppeaa.[/QUOTE]

Onko teillä yläkertavaraus, minkä kokoiset huoneet, miksi 3 vaatehuonetta ja paljonko budjetti? :)

[QUOTE="vieras";28027519]Onko teillä yläkertavaraus, minkä kokoiset huoneet, miksi 3 vaatehuonetta ja paljonko budjetti? :)[/QUOTE]

Ei ole yläkertavarausta. Tytölle oma vaatehuone ja meille oma. Järkeviä ja helppoja ratkaisuja. Tyttökin saa helposti vaatteet+lelut+pelit jne sinne vaatehuoneeseen.
Eteisessä on yksi pieni vaatehuone myös. Mä tykkään vaatehuoneista ja ovat järkeviä.
En muista huoneiden neliömäärää.

[QUOTE="Vennu";28027552]Budjetti 210t.[/QUOTE]

Onko teillä ihan perustalo vai erityisen hienot ratkaisut? Onko tuossa tontti, talli, varasto kun aika kalliita kuulostaa. Ette varmaan tehneet itse?

Alkuperäinen kirjoittaja Siishäh?;28027439:
Meillä yhteensä tulot 5 tonnia ja jonkun verran säästöjä eikä oltaisi missään tapauksessa mistään pankista saatu lainaa 100% tai ees 90%. :O Onko teillä jotain suhteita joiden avulla ootte saaneet vai miten se on mahdollista?

No meillä on miehen kanssa tulot n. 6000-8000e/kk. Miehen tulot vaihtelee, mulla aika
tasaisesti reilu 3000e/kk. Kun haettiin lainaa, miehellä oli jonkin verran sijoituksia ja sitten
on tosiaan vähän muutakin omaisuutta. Pankille pystyimme silloin todistaamaan, että meillä
"ylimääräistä", jolla voimme maksaa lainanlyhennyksiä. Lisäksi pankki laski, että talomme arvo
on valmiina n. 90 000 - 100 000 e enemmän kuin ottamamme laina. Siksi talo kelpaa lainan vakuudeksi.

Me rakennutetaan perintörahoilla, eli lainaa ei tarvitse ottaa ollenkaan. Tätä ei tietenkään kukaan kavereistamme, työkavereistamme jne tiedä.
Meillä on siis rahaa käytettävissä noin 250t, mutta haluaisimme päästä alle 230t. Tontti on myös perintönä tullut, joten siihen ei uppoa rahaa.
Talon hinta on aivan varmasti vajaa 190t. Ratkaisevin tekijä tulee olemaan maatyöt. Niihin ollaan varattu noin 30t ja se on hitusen yläkanttiin. Tässä olisi siis 220t. Viranomaiskulut, rakennusvalvoja + liittymiset viemäriverkkoon jne jne ajateltiin hoitaan max 15t. 235 olisi siis mennyt. Kaikki on yläkanttiin laskettua.

Autotallia ei vielä oteta, mutta piirretään se kuitenkin valmiiksi. Halutaan ensin tietää maatöiden hinta. Alimmillaan voidaan selvitä jopa 215t ja silloin sitten jäisi talliinkin hyvin rahaa.

Meiltä moni kysyy miksi ei tehdä sitä ja tätä ja oteta tallia sieltä ja täältä yms..
Halutaan selvitä ilman lainaa ja pysyä budjetissa. Autotalli ei ole niin tärkeä tässä vaiheessa.
Meillä on mm. iso 100 neliön lato käytössämme ja se on 50m tontistamme, jossa voimme säilyttää tavaroita vapaasti.

Talo on asuinpinta-alaa 130 neliötä + käyttöullakko 20 neliötä ja kokonaispintala-ala 150 neliötä.

Yhteistyössä