Auto asiaa, millainen auto 5 henk.perheelle jos ei halua farkkua,ideoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karneoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karneoli

Jäsen
03.09.2012
209
0
16
pks
Heippis.

Eli noin parin kk kuluttua perheeseemme syntyy 3 ipana.

Ja toi nissan primera sport ei oikein taida olla vauva perheen auto.

Ei kuitenkaan haluttais ottaa sellaista järetöntä farmariautoa.

Oisko vinkkiä tai onko kellään autoa, mihin saa kasatut vaunut nostettua sisään ilman renkaiden ja muiden osien irrotusta ja mihin mahtuisi takapenkille 2 koululaista ja vauvan turvakaukalo.

Mikäs se olis sellainen auto jotka noi kriteerit täyttäis.

Niin ja hintakin sais olla suht huokee.

Minibussi? Veikkaisin että farmariin joudutte tyytymään. Välttämättä sekään ei riitä. Meillä on esim. Touran, joka luokitellaan tila-autoksi ja meillä kolme lasta, joista yksi pystyy jo olemaan ilman istuinta. Silti yritimme katsoa monia monia autoa, mutta touran oli ainoa (tai siis tila-autot ylipäätään) joissa oli tilaa riittävästi.

Me vaihtoimme meidän pikkufarkun kolmosen synnyttyä Renault Megane Scenic:iin. Takapenkille mahtui kaukalo, turvavyöistuin ja koroke. Jalkatilaa oli reilusti ja hiukan korkempaan autoon oli mukava kiinnittää lasten vöitä jne. Isot ydistelmät mahtuivat heittämällä takakonttiin :)

Ajettavuudelta ei mikä paras auto, mutta tilojen ja hinnan vuoksi oli loistava vaihtoehto.

Meille ollaan etsimässä minibussia vaikka kotosalla lapsia onkin vain kaksi. Minä olen tottunut siihen että autoon mahtuu kunnolla (oma autoni on jenkkipaku) eikä tarvitse jokaista pientä nyssykkää yrittää sijoitella moneen kertaan.

No joku hatchback, jossa siis iso takaluukun aukko. Sedania ei kannata harkita vaunujen takia. Kyllähän sen aika iso perheauto täytyy noilla kriteereillä olla. Kannattaa tutustua esim. Renault Lagunaan ja Mazda 6:een. Mazda 6 kai on aika kestäväkin, tosin ruostetta voi tulla. Ja siis tuossa kokoluokassa muihin autoihin.

Meillä on Touran ja se on ollut meidän 2+3 perheelle ihan passeli auto. Takapenkille mahtuu 3 istuinta ja tavaratilaan ihan heittämällä rattaat, ostoskassit, urheiluvälineet jne.

Minun vanhemmillani on ainakin -05 Ford Mondea, porrasperäinen ja siinä on ainakin iso takakontti sekä hyvin tilaa etu- sekä takapenkillä! Ja teinä menisin autokaupasta kyselemään ja ottaisin ne vaunut tai ainakin vaunujen koon, kun ovat kasattuna ja mitan mukaan autokaupoille.

Minun vanhemmillani on ainakin -05 Ford Mondea, porrasperäinen ja siinä on ainakin iso takakontti sekä hyvin tilaa etu- sekä takapenkillä! Ja teinä menisin autokaupasta kyselemään ja ottaisin ne vaunut tai ainakin vaunujen koon, kun ovat kasattuna ja mitan mukaan autokaupoille.

Niin, se on todennäköisesti hatchback eikä perinteinen porrasperä vaikka siltä näyttääkin. Hatchbackissä siis nousee myös se takalasi peräluukkua avattaessa. Perinteisessä porrasperässä aukeaa vain se peräluukun (metalli)kansi ja aukko jää siis auttamatta turhan pieneksi vaunuja ajatellen.

Hatchbackissä usein takavalot jää siihen auton runkoon kiinni ja siis kaventaa peräluukun aukkoa, jolloin vaunuja ei pysty nostamaan matalalta suoraan sisään vaan pitää kääntää tai koukata yläkautta. Farmarissa ja tila-autossa takaluukun aukon alaosa on suora ja siksi paras vaihtoehto vaunujen nosteluun.

Me vaihtoimme meidän pikkufarkun kolmosen synnyttyä Renault Megane Scenic:iin. Takapenkille mahtui kaukalo, turvavyöistuin ja koroke. Jalkatilaa oli reilusti ja hiukan korkempaan autoon oli mukava kiinnittää lasten vöitä jne. Isot ydistelmät mahtuivat heittämällä takakonttiin :)

Ajettavuudelta ei mikä paras auto, mutta tilojen ja hinnan vuoksi oli loistava vaihtoehto.

Itse kyllä ihastuin tuohon, kun katselin tommosta nettiautosta. Mies tosin sanoi, ettei koskaan. On kuulemma sitten aina rikki.

No miten on, onko joutunut paljon fiksailemaan ja kiikuttamaan korjaamolle?

Minä ostin käytetyn Honda FR-V:n. Takapenkillä hyvät tilat ja eteen mahtuu 3 matkustajaa, joten tarvittaessa kyytiin saa yhden lisämatkustajan. Takaluukku riittävän tilava kasaan laitetuille vaunuille. Miinuspuolena suht iso kulutus. Riippuu paljonko autolla ajetaan onko siitä haittaa.

Meille ollaan etsimässä minibussia vaikka kotosalla lapsia onkin vain kaksi. Minä olen tottunut siihen että autoon mahtuu kunnolla (oma autoni on jenkkipaku) eikä tarvitse jokaista pientä nyssykkää yrittää sijoitella moneen kertaan.

minibussi on ihan parhautta, ei enää tavaroiden millintarkkaa asettelua.. eikä tarvitse ajella traileri perässä kun autoon mahtuu polttopuut ymym.
Ainut negatiivinen asia on Vero joka on mlko lailla korkea.

Kyllähän tuo mies päivittäin ajelee ja nimenomaan kaupunki ajoa kun on helsingissä töissä. Siksi ei siis mitään järkkyä farmarilaivaa haluakaan. Mutta järkikin sen nyt sanoo, että muksuille tarttee tilaa ja vaunuille.

Miehet on sitten kummallisia, ajattelevat vaan jotain sporttikaara minne mahtuu hän, eukko ja attasea salkku. Mutta ei se taida ihan niin mennä.

Mä haluan nähdä kun se koittaa tohon meidän nykyiseen survoa yhdistelmä emmaljungat ja pari ruokakassia, hihhii.

Itse kyllä ihastuin tuohon, kun katselin tommosta nettiautosta. Mies tosin sanoi, ettei koskaan. On kuulemma sitten aina rikki.

No miten on, onko joutunut paljon fiksailemaan ja kiikuttamaan korjaamolle?

Meillä oli vm 2002 (tai jotain sinnepäin), ostimme sen keväällä 2010 ja möimme pois 2012 kesällä. Auto oli ikäisekseen vähän ajettu, joku 85000km kun sen ostimme (ollut jonkun kaupparassina). Ajoimme sillä parissa vuodessa n. 30-35t km. Ei ainakaan meillä hajoillut, muistaakseni kerran kävi jossain korjauksessa mikä maksoi n. 250e (olikohan joku anturi tai tulppa tai vastaava - en näistä mitään tiedä :D )

Itsekään en siihen kovin ihastunut, varsinkaan alussa. Mutta kun tilat ja hinta olivat niin passelit, niin enpä olisi siihen tilanteseen varmaan parempaa autoa löytänyt :)

Mitä merkitystä sillä on ottaako esim. Mondeon sedanina, hb:nä vai farkkuna. Tai ainoa ero on, että farkku on helpoin lasten ja tavaroiden kanssa. Ihan samanlaisia ne on ajaa ja yhtä pitkiä. Polttoainettakin kuluttavat melkolailla saman verran. Kyllä mun mielestä kolmen lapsen kanssa täytyy jo pystyä ajateelemaan käytännöllisyyttä ohi auton ulkonäön. Kun tosiaan mikään kovin sporttinen auto ei joka tapauksessa tule kyseeseen.

Itse katselisin Tourania, Caddya tai suberbia. Käytännöllisiä ja oman kokemukseni mukaan suht luotettaviakin. Toki kilometrit ja auton ikäkin vaikuttavat luotettavuuteen merkittävästi.

Niin kai se mies ajattelee et se ajaa sillä 5 päivää viikossa kapeita helsingin katuja ja ettii aina autopaikkaa ja me ollaan koko kööri kyydissä 1-2 kertaa viikossa.

Itse ajattelen tätä nyt vain niin, että tilava auto tarvitaan ja eihän ne muksut nyt kauaa pieniä ole. Ja että voihan sen tila auton sitten vaihtaa. Mutta otappa nyt selkoa noista miesten mietteistä.

Niin kai se mies ajattelee et se ajaa sillä 5 päivää viikossa kapeita helsingin katuja ja ettii aina autopaikkaa ja me ollaan koko kööri kyydissä 1-2 kertaa viikossa.

Itse ajattelen tätä nyt vain niin, että tilava auto tarvitaan ja eihän ne muksut nyt kauaa pieniä ole. Ja että voihan sen tila auton sitten vaihtaa. Mutta otappa nyt selkoa noista miesten mietteistä.

Mutta kun sen saman mallin sedanilla ja farkulla on ihan yhtä helppoa tai hankalaa pyöriä siellä keskustassa. Se farmari perä ei vaikuta ajo-ominaisuuksiin eikä auton pituuteen, ainoastaan ulkonäköön. Ton kokoinen perhe, kun ei kuitenkaan mihinkään fiestaan mahdu, niin pienet autot on joka tapauksessa pois suljettu vaihtoehto. Varsinkin vauvan vaunujen kanssa sitä arvostaa helposti lastattavaa ja isoa takakonttia. No jokainen tyylillään... Ei kait sitä autoa ole pakko pitää loppuelämää. Vaihtaa sitten sporttisempaan, kun ei enää tarvii turvaistuimia eikä vaunuja raahata mukana.

Meillä vaihtuu auto joka tapauksessa 2-3 vuoden välein, joten ikinä ei osteta mitään loppuelämän autoa. Ostetaan auto, joka on hyvä juuri sillä hetkellä eikä sitten joskus tulevaisuudessa.

Noi Helsingin kapeat kadutkin on vähän urbaanilegendaa. Meneppäs katsomaan vaikka Ullanlinnaan minkälaisia autoja siellä on kadun varret pullollaan, toinen toistaan isompia maastureita yms. maantielaivoja. ;) Ei se Helsinki NIIN suuri city ole, että sinne ei normaalilla perheautolla mahdu. Talvisin jopa parkkipaikka löytyy helpoiten neliveto maasturilla. :)

Meillä on kolme lasta joista nuorin 2 vuotta ja kakis kouluikäistä. Kun nuorin syntyi oli vanhemmat jo kouluikäisiä ja käyttivät turvavyöistuimia eli takapenkille tuli sopia jalustallinen kaukalo ja kaksi turvavyöistuinta sekä takapoksiin brion yhdistelmävaunut ja toisinaan koira. Me hankimme silloin Toyota Corolla Verson joka nykyisin on Toyota Verso. On todellinen tilaihme ja mielestäni kivan näköinen. Plussaa siitä, että takapenkit liikkuvat syvyys suunnassa toisistaan irrallaan niin lisää tilaa saa hieman kun niitä lomittaa.

Tämän auton olisi saanut myös sellaisena, että reunapaikoilla olisi ollut integroidut turvavyöistuimet jotka taittuvat penkin alle jos niitä ei tarvi mutta koska ostimme käytettynä emme päässeet sellaisia valitsemaan. Seuraavaksi ostamme saman mutta uudempana ja sitten pyrimme löytämään tuollaisen mallin niin ei travitse nuorimmalle ostaa erikseen sitten turvavyöistuinta.

Eli voin suositella kolmilapsiselle perheelle joka tarvitsee myös isot takatilat eikä halua farmaria.

Meillä on ihan Skoda Octavia ei farkku. Hyvin humpsahtaa vaunut peräkonttiin ja mahtuu vielä reissukamat lisäks. Takapenkillä on eskarilainen korokkeella, 4 ja 2 v turvaistuimissaan. Ja samaan autoon mahduttiin kun kuopus oli vauva. Tosi hyvä auto ja ihanan iso takakontti. Nyt pakko vaihtaa kun perhe kasvaa 2:lla.

Meillä on vm. 2005 farkku-Golf diesel-koneella, ja täytyy sanoa, että on ollut loistokaara. Mitään vikoja ei ole ollut, kilometrejä takana jo yli 200 000. Kulutusosia vaan vaihdettu. Kuluttaa maantieajossa jopa alle 5l/100km. Brion Kombit meni nätisti takaluukkuun. Sopivasti tilaa, on kuitenkin aika siro farkuksi.

Yhteistyössä