kylään tuli valehteleva ja huiputtava lapsi, mitä tehdä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "perheenäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"perheenäiti"

Vieras
Tuttavan lapsi tuli meille kylään, niinkuin käy usemman kerran viikossa leikkimässä lapseni (3 v) kanssa. Tuttavan lapsi on muutaman vuoden vanhempi. Oli meillä muutaman tunnin ja erittäin tyypilliseen tapaan kuiskuttelee aina minun lapselle korvaan jotain (pyydä äidiltäsi jäätelöä, kysy äidiltäsi karkkia, kysy äidiltäsi keksiä jne). Noh, kuiskutteli lapselleni taas korvaan jotain ja lapseni tuli pyytämään jäätelöä, koska he haluaisivat. Joskus annan, joskus en. Oma lapseni ei muuten koskaan pyytele mitään ylimääräistä, mutta tämän lapsen seurassa aina kuiskuttelun jälkeen pyytää.

No eipä siinä, en antanut jäätelöä. Sanoin että meillä on nyt päiväruoka ja katsotaan sitten päiväruoan jälkeen. Sanoin vielä, että vieras lapsikin voi osallistua ruoalle. Tiedän, että tein väärin kun sanoin että molempien pitää syödä lautaset tyhjäksi, että sen jälkeen katsotaan, saatteko jäätelöä. Mutta ruoka oli molempien herkkua ja annokset olivat pieniä. Vieras lapsi söi omansa, minun lapsi ei. Omani ei malttanut syödä annostaan, kun oli vieras kylässä, ei edes maistanu. Ja sanoin sitten että jäätelöä ei tule kummallekaan, jos molempien kipot ei ole tyhjiä.

Mutta en siis tarkoituksella lähtenyt sille linjalle, että olisin antanut vain tuttavan lapselle sen jäätelön, koska käy täällä muutenkin usein ja aina on kerjäämässä jotain. Ja aika paljon meillä on myös saanut herkkuja, toisin kuin esim. jos vierailu on vastavuoroinen, niin herkkuja ei siellä toisessa päässä tule niinkään.

Noh. molemmat poistuivat keittiöstä. Jäätelöä ei siis tullut. Lähdin itsekin "talon toiseen päähän" ja kun sattumalta kävelin keittiön ohi, niin näin kun tämä vieras lapsi oli roskiksella kippaamassa sitä oman lapseni ruokaa roskiin (mulla oli tarkoitus tämä säästää iltapalaksi omalleni). Sitten 10 min päästä aloin "ihmettelemään" että missä lapseni ruoka on. Minulle ilmoitettiin että vieras on syönyt sen ja lapset hsaavat nyt jäätelöä. Sanoin että älkää valehdelko. Sen jälkeen vieras lapsi vyörytti vian oman lapseni niskoille, että minun lapseni käski kaataa sen roskiin. Ja olen ihan satavarma, että oma lapseni ei osaa olla noin kiero. Sen sijaan tiedän tästä toisesta lapsesta, että on ennenkin lukuisia kertoja valehdellut vanhemmille ja yrittänyt kieroilla/jekuttaa/siirtää syyn oman lapseni/jonkun muun päälle.

Sitten omani myöntää, että idea oli vieraan lapsen ja siinäkin vaiheessa vieras yrittää vielä että eipä kuin yhteinen idea. Mutta olen niin monesti seurannut sivusta tätä touhua, että tiedän kyllä ettei omani keksi koskaan tuollaisia ideoita.

Okei, tiedän että tein väärin, kun en antanut jäätelöä lapselle, joka söi ruokaansa. Mutta en sitä missään vaihesssa suoranaisesti lupaillutkaan, sanoin vain että katsotaan sitten kun olette molemmat syöneet reippaasti. Enkä oikeasti halua olla tämän perän herkkujenjakoautomaatti, näitä ollaan koko ajan pyytämässä minulta kyseiseltä taholta. Olen antanut lapseni leikkiä kyseisen lapsen kanssa, koska tällä perällä ei oikein ole muitakaan kavereita hänelle ja leikkiseuraa kaipailee.

Mutta kun tämä ei ole ensimmäinen vastaava tilanne ja tilanne kärjistyyy aina lopuksi siihen, että ensisijaisesti syy tai idean alkuperä yritetään vyöryttää minun lapseni piikkiin. Ja tällaisia tilanteita tulee aina vain kyseisen lapsen kanssa, omani ei koskaan yksi tai muiden kanssa joudu vastaavien tilanteiden eteen, huiputa, valehtele tms. Tietenkin joku voisi sanoa että katsot maailmaa vaaleanpunaisten lasien läpi ja suljet silmäsi sille, että omasikin osaa huiputtaa ja valehdella. Mutta kyseessä on kuitenkin vielä aika pieni lapsi, joka ei mielestäni osaa keksiä vielä jekkuja yksin eikä ole ikinä minulle valehdellut, paitsi tämän toisen lapsen seurassa sanonut sitä, mitä toinen kuiskuttaa korvaan.

Antakaa palaa ja sanokaa että tein väärin. Ja antakaa palaa ja sanokaa, ettei tuollaista menoa kannata katsella. Ja antakaa palaa ja sanokaa että oma lapseni valehtelee. Tai ihan sama mitä sanotte, sanokaa jotain :D

Minusta toimit väärin. Oletan, että tämä vieraileva lapsi on jotain 5v? Eli:

1) 3-vuotias tuskin ymmärtää kollektiivista rangaistusta "jos ette kumpikin syö, kukaan ei saa ruokaa"
2) 5v on ikää, jona he alkavat ymmärtää vilpin perään ja moni saattaa kertoa juttuja, jotka eivät ole tosia vain koska kykenevät

Tulee mieleen, että jos itselläsi olisi kaksi lasta, olisiko jälkiruoka sidottu siihen, että molemmat syövät ruokansa? Minusta moinen järjestely on epäreilu, koska toisella ei ole vaikutuksen mahdollisuuksia ja minusta kyläilevä lapsi, vaikka tekikin väärin, osoitti suurta nerokkuutta. Olisin itse myöntänyt lapselle olleeni väärässä, koska vaadin kummankin lapsen syövän annoksensa, sillä pitäisihän sen olla kiinni yksilösuorituksesta (toisekseen ruoalla kiristäminen on myös mielestäni pedagoginen erhe, maistamiseen voi vaatia mutta koko annoksen syöminen altistaa vain epäterveeseen suhteeseen ruokaan nähden).

Niin ja siis tällä kyseisellä perhellä on 3 lasta ja kaikki ovat samanlaisia. Eli osaavat kyllä valehdella ja kieroilla lapsen logiikalla. Useasti ovat kaikki perheen 3 lasta jääneet tällaisesta minulle kiinni. Siis tätä pohdiskelen tässä, että teinkö minä vaan väärin ja lapsi oli "oikeutettu" tekoonsa, vai pitäiskö kieltää yhteiset leikit vai mikä on yleinen mielipide. Tällaista kun tuntuu tapahtuvan vähän turhan usein.

yksi tyhmä kysymys,miksi ne lapset touhuaa ilman valvontaa? varsinkin omasi kun on niin pieni? ei pääse tapahtumaan huijauksia kun aikuinen valvoo!

keskustellitko tästä huijausyrityksestä lapsen kanssa?

ja ethän sä voi vierasta lasta rankaista siitä jos omasi ei syö! epäreilua

Minusta toimit väärin. Oletan, että tämä vieraileva lapsi on jotain 5v? Eli:

1) 3-vuotias tuskin ymmärtää kollektiivista rangaistusta "jos ette kumpikin syö, kukaan ei saa ruokaa"
2) 5v on ikää, jona he alkavat ymmärtää vilpin perään ja moni saattaa kertoa juttuja, jotka eivät ole tosia vain koska kykenevät

Tulee mieleen, että jos itselläsi olisi kaksi lasta, olisiko jälkiruoka sidottu siihen, että molemmat syövät ruokansa? Minusta moinen järjestely on epäreilu, koska toisella ei ole vaikutuksen mahdollisuuksia ja minusta kyläilevä lapsi, vaikka tekikin väärin, osoitti suurta nerokkuutta. Olisin itse myöntänyt lapselle olleeni väärässä, koska vaadin kummankin lapsen syövän annoksensa, sillä pitäisihän sen olla kiinni yksilösuorituksesta (toisekseen ruoalla kiristäminen on myös mielestäni pedagoginen erhe, maistamiseen voi vaatia mutta koko annoksen syöminen altistaa vain epäterveeseen suhteeseen ruokaan nähden).
Niin, kyllähän minä tässä tätä itsekin pohdin, että teinkö väärin. Mutta en suoranaisesti lupaillut missään vaiheessa vaan mentiin tilanteessa "katsellaan". Ja kyseessä ei todellakaan ollut suuri annos, vaan muutama lusikallinen. Ja molempien herkkuruoka kyseessä siis. Sisäistän kyllä sen, että toinen ei voi suoranaisesti vaikuttaa siihen, syökö toinen ruoan vai ei. Mutta vetoan tässä tilanteessa myös siihen, että en halua olla mikään herkkujenjakoautomaatti, joka jakaa kylän lapsille herkkuja tuosta noin vaan. Näitä pyytelyitä kun on aika paljonkin.

Jos kerran ko. perheen lapset saavat karvasi pystyyn niin teet kaikille palveluksen, jos et sosialisoi heidän kanssaan. Et selkeästi pysty näkemään lapsia inhosi takana ja keksit teennäisiä rajoja, jottei sinun tarvitse lapsille herkkuja luovuttaa (itse olen enempi sitä mieltä, että jakaminen on lapsille hyväksi ja mieluusti näen leipomani kakun katoavan myös kavereiden suuhun vaikka omille jääkin vähemmän).

• Tykkää
Reactions: nymfi
[QUOTE="heluna";28058375]yksi tyhmä kysymys,miksi ne lapset touhuaa ilman valvontaa? varsinkin omasi kun on niin pieni? ei pääse tapahtumaan huijauksia kun aikuinen valvoo!

keskustellitko tästä huijausyrityksestä lapsen kanssa?

ja ethän sä voi vierasta lasta rankaista siitä jos omasi ei syö! epäreilua[/QUOTE]

Jos nyt asuu omakotitalossa, niin ei koko ajan voi nähdä kaikkiin huoneisiin. Ja jos vaikka menin ruokailun jälkeen vessaan? Ja tulin sieltä pois, niin näin, mitä vanhempi oli touhuamassa keittiössä. Olivat jo alun perin poistuneet keittiöstä. En tosin yllättänyt häntä, vaan otin asian sitten esille parin minuutin päästä. Pitää näköjään tästä lähtien sinun mukaan ottaa oma ja vieras paskalle vessaan mukaan, että moista ei pääse tapahtumaan.

Keskustelin tästä molempien kanssa ja alkuun siis isompi väitti että idea oli pienemmän, mutta en usko sitä omastani ja hän on vielä niin pieni että tuskin osaisi moista ideaa keksiä. Eikä hän myöskään yksin ollessaan ole koskaan keksinyt vastaavia ideoita. Mutta vastaavia juttuja on tapahtunut ennenkin kyseisen lapsen kanssa. Ja omani myönsikin sitten, kuten jo kirjoitinkin, että idea oli isomman. Omani ei osaa vielä valehdella, paitsi jos joku isompi käskee sanomaan jotain muuta.

Ja tuosta vieraan lapsen rankaisusta... kuten sanoin alussa lupailtiin vain tyylillä "katsellaan sitten myöhemmin saatteko jäätelöä".

Kai sinä ymmärrät että kolmevuotias ei yleensä osaa vielä valehdella, vaan se valehtelukausi alkaa vasta siinä neljävuotiaana. Aivan turhaa pidät omaa lastasi jotenkin parempana, hän on vaan pienempi. Jos sinulla on lapsi kylässä niin hän on sinun vastuullasi joten pistä rajat käytökselle. Mhinkään herkkujen kinuamiseen en lähtis ollenkaan mukaan, siinähän ne oppii vaan että kun tarpeeksi kinuu niin joskus se heltyy. Anna herkkuja silloin kun eivät ole edes pyytäneet.

• Tykkää
Reactions: nymfi ja astrolabe
Jos kerran ko. perheen lapset saavat karvasi pystyyn niin teet kaikille palveluksen, jos et sosialisoi heidän kanssaan. Et selkeästi pysty näkemään lapsia inhosi takana ja keksit teennäisiä rajoja, jottei sinun tarvitse lapsille herkkuja luovuttaa (itse olen enempi sitä mieltä, että jakaminen on lapsille hyväksi ja mieluusti näen leipomani kakun katoavan myös kavereiden suuhun vaikka omille jääkin vähemmän).

Aika rankasti yleistät, että kyseisen perheen lapset saavat karvani pystyyn ja inhoat heitä. Koska näin ei missään nimessä ole. Jos näin olisi, niin miksi olisin sallinut vierailut tähän saakka? Mutta en minä myöskään halua, että minulta tullaan aina kerjäämään herkkuja ja minun pitäisi olla niitä koko ajan jakamassa. Eivät kai he niitä pyytäisi, jos eivät olisi koskaan saaneet, eli kyllä meillä niitä myös vieraille annetaan. Annan vieraille lapsille ihan mielellään ruokaa ja herkkuja, mutta jos se menee sille linjalle, että meille tullaan vain herkkujen vuoksi, niin siihen en lähde. Eli päätän itse, koska niitä annan ja koska en. Enkä anna aina kun lapset niitä pyytää.

[QUOTE="Vieras";28058385]Anna herkkuja silloin kun eivät ole edes pyytäneet.[/QUOTE]

Yleensä näin juuri teenkin. Juuri siksi, että meille ei tultaisi sen vuoksi, että meiltä saa mahan täyteen herkkuja pyytämällä.

Aika rankasti yleistät, että kyseisen perheen lapset saavat karvani pystyyn ja inhoat heitä. Koska näin ei missään nimessä ole. Jos näin olisi, niin miksi olisin sallinut vierailut tähän saakka? Mutta en minä myöskään halua, että minulta tullaan aina kerjäämään herkkuja ja minun pitäisi olla niitä koko ajan jakamassa. Eivät kai he niitä pyytäisi, jos eivät olisi koskaan saaneet, eli kyllä meillä niitä myös vieraille annetaan. Annan vieraille lapsille ihan mielellään ruokaa ja herkkuja, mutta jos se menee sille linjalle, että meille tullaan vain herkkujen vuoksi, niin siihen en lähde. Eli päätän itse, koska niitä annan ja koska en. Enkä anna aina kun lapset niitä pyytää.

Yleistys voi olla rankka, mutta niin on sekin, että alle kouluikäistä (joka toimii vain kehitysvaiheensa mukaan) leimataan huiputtajaksi ja valehtelijaksi kuten koko muukin hänen perheensä.

• Tykkää
Reactions: nymfi
Niin, kyllähän minä tässä tätä itsekin pohdin, että teinkö väärin. Mutta en suoranaisesti lupaillut missään vaiheessa vaan mentiin tilanteessa "katsellaan". Ja kyseessä ei todellakaan ollut suuri annos, vaan muutama lusikallinen. Ja molempien herkkuruoka kyseessä siis. Sisäistän kyllä sen, että toinen ei voi suoranaisesti vaikuttaa siihen, syökö toinen ruoan vai ei. Mutta vetoan tässä tilanteessa myös siihen, että en halua olla mikään herkkujenjakoautomaatti, joka jakaa kylän lapsille herkkuja tuosta noin vaan. Näitä pyytelyitä kun on aika paljonkin.

Teit väärin. Ei lapset ymmärrä "katsellaan"-ilmaisuja. Lupaus on lupaus.

[QUOTE="Vieras";28058385]Kai sinä ymmärrät että kolmevuotias ei yleensä osaa vielä valehdella, vaan se valehtelukausi alkaa vasta siinä neljävuotiaana. Aivan turhaa pidät omaa lastasi jotenkin parempana, hän on vaan pienempi. .[/QUOTE]
Kyllä ymmärrän tämän. Mutta halusin tuoda tämän voimakkaasti esille siksi, että idea tuskin oli minun lapsen idea. Kuten se sitten lopuksi minulle myönnettiinkin.

En ole niin sinisilmäinen, että uskoisin etteikö omani joskus oppisi valehtelemaan. Vaan halusin tuoda esille vain sen, että hän ei vielä sitä osaa. Juuri siksi, että on vielä pieni.

Vaikka vieras lapsi kieroilisi, niin olet se aika kiero sinäkin, kun järjestät lapsille tuollaisia ansoja. Ei ole mitään logiikkaa siinä, että molempien on syötävä ruokansa, jotta saa jäätelöä, ja sitten puolustelet sitä tyyliin "enhän minä suoraan luvannutkaan". Toisessa ihmisessä - oli sitten lapsi tai aikuinen - ärsyttää eniten juuri ne piirteet, jotka tunnistaa itsessään.

Siinä olet oikeassa, ettei sinun tarvitse herkku-automaatiksi naapuruston lapsille ryhtyä, mutta älä kieroile vaan sano suoraan ei. Ei lasten päättelykyky riitä vielä selvittämään aikuisten asettamia ansoja.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Kyllä ymmärrän tämän. Mutta halusin tuoda tämän voimakkaasti esille siksi, että idea tuskin oli minun lapsen idea. Kuten se sitten lopuksi minulle myönnettiinkin.

En ole niin sinisilmäinen, että uskoisin etteikö omani joskus oppisi valehtelemaan. Vaan halusin tuoda esille vain sen, että hän ei vielä sitä osaa. Juuri siksi, että on vielä pieni.

Viisvuotiaskin on vielä pieni ja vaikka osaa valhedellla niin ei se tee siitä lapsesta pahaa tai kieroa. Silloin kun hän on sinun kotonasi niim laitat lapselle jämäkät rajat ja seuraamukset valehtelusta, muuhunhan et oikein voi puuttua.

Minusta tuo tilanne meni väärin, juuri tuota "katsellaan" ilmausta monikaan lapsi ei varmasti edes ymmärrä tulkita oikein.

Jatkossa tekisin niin että joka kerta kun tällaista herkkujen kinuamista esiintyy, sanoisin että herkkuja meillä tarjotaan toisinaan mutta kinuamalla niitä ei saa. Joka kerta sama juttu, annat sitten niitä herkkuja silloin kun siltä tuntuu ja niitä ei ole erikseen kinuttu.

Yleistys voi olla rankka, mutta niin on sekin, että alle kouluikäistä (joka toimii vain kehitysvaiheensa mukaan) leimataan huiputtajaksi ja valehtelijaksi kuten koko muukin hänen perheensä.

Koska tämä kehitysvaihe loppuu? Jos perheessä on 5-12 vuotiaita lapsia ja kaikki toimivat samalla kaavalla? 12-vuotias ei käsittääkseni ole enää "alle kouluikäinen". Joskin hän on alle yläkouluikäinen.

Kiero lapsi on huonoa seuraa lapsellesi jonka identiteetti vasta kehittyy.
Oma perheeni muutti kerran pois etten jäisi (ainoaan ) huonoon seuraan. Minäkin olen perheineni muuttanut pois kun kauhistuin ex-asuinalueeni useita lapsia ja heidän saamaansa mielestäni huonoa kasvatusta ( Jätkäsaari, Hki ).

Nykyalueella on valinnanvaraa ja osaan jämäkästi myös kieltää leikit mielestäni huonosti tekevien lasten kanssa:).

Kyse on aikuisen valinnoista onneksi. Muistaa sen että huono seura voi tarkoittaa rikkinäistä tulevaisuutta ainakin puolella lapsista jotka ajatuvat huonoon seuraan. Riski on ainakin isompi kuin se että valitsee itse ihmiset jotka huolii perheensä pariin ja lähelleen ja lapsensa lähelle.

Toisaalta pieni määrä huonoa seuraa taas kasvattaa lapsesta viisamman ja ennakoivemman. Esim. Jos päivähoidossa on käytöshäiriöinen lapsi niin hyvä ohjaaja osaa kertoa muille että lapsen käytös ei ole sopivaa ja että lapsella on ongelmia.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
Jos et jo alunperinkään halunnut antaa jäätelöä vieraalle, miksi et uskalla sanoa lapselle heti suoraan, että tänään ei tule herkkuja. Miksi piti antaa tuollainen ympäripyöreä vastaus, että jos. Ja jos molemmat olisivat syöneet niin olisit JOUTUNUT antamaan jäätelöt, vaikka et selvästi halunnut. Eli mikä oli oman käytöksesi pointti? Tiesitkö jo etukäteetn ettei oma lapsesi tule syömään ruokaansa?

Mutta jos puhutaan vieraasta lapsesta, minusta olisit voinut käräyttää hänet itse teossa, eikä vain vakoilla jostain nurkan takaa. Olisit marssinut paikalle kun hän tyhjensi ruokaa roskikseen , ja kysynyt mitä ihmettä oikein teet? Siinä ei valehtelut auta, kun jää kiinni itse teosta. Tietenkin lapsi teki väärin, mutta turhaan oletat häneltä teon myöntämistä, jos jo itsekin tiedät että lapsi valehtelee paljon. Ja minä kyllä kertoisin lapsen äidille tapahtuneen. Törkeää käytöstä vieraisilla, että menee tyhjentelemään toisten lautasia ja valahtelee että saisi jätskiä. Eikö hän saa kotonaan jälkiruokia vai mistä on kyse? Ja jos tiedät että koko perheen lapset ovat valehtelevia ja epärehellisiä, miksi antaisit omasi olla heidän seurassaan ja oppia heiltä huonoja tapoja???Oma lapsesi on aika pieni vielä, ja vaikuttaa vähän siltä että et osaa toimia isompien kanssa, jotka osaavat jo huijata ja valehdella. Älä siis kutsu heitä enää kylään.

Mä näen alkuperäisen ongelman siinä ettei ap. ole toiminut aikuisen tavoin. Ajatelkaa nyt, tässä on kyseessä 3 ja 5v lapset.

Sitten aikuinen sanoo että katellaan. Ei tuonikäiset ymmärrä muuta kuin että myöhemmin. Nerokas keksintö 5v tyhjentää lautanen. Toki se että pyrkiii siirtämään syyllisyyden tosielle on pahasta, mutta oikeasti 5v ymmärtää jo "kieroilun" mutta ei vielä sitä että kuinka pahasta se on. Tähän tapahtumaan on turha sotkea perheen muita lapsia. Se miten perheen 12 v nyt käyttäytyy tuo viitteitä tämän 5v kehityksen jatkosta mutta tässä vaiheessa tuo on kehittymiseen kuuluvaa toimintaa. Ja sitä vanhempien pitää ohjata. Ja jos näin ei tapahdu niin sitten jatkossa voi olla valehteleva lapsi. Ei kuitenkaan vielä.

Tuota kuiskuttelua tapahtuu paljonkin tuosta 4-5v eteenpäin. Meillä 7v tytön kaveritkin tekevät sitä. Ja minä joko annan tai en annan. Ei ole olemassa katellaan verbiä lapsille. Kysäse omalta äidiltäsi kuinka paljon itse kinusit herkkuja aikoinaan.
Sinulla taitaa olla ensimmäinen lapsi ja tuo 3v on vielä niin pieni ettet ole niitä kehitysvaiheita nähnyt joten syyttä suotta kaadat 5v niskaan sellaista mikä on väärin hänen 12v sisarukseltaan.

Aikuinen EI KOSKAAN vain vakoile lasta ja anna hänen tehdä "pahojaan". Aikuinen puuttuu aina väärään toimintamalliin sillä hetkellä kun sen näkee tapahtuvan. Oli sitten kyseessä oma taikka kylässä oleva lapsi.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[quote="vieras";28058859]mä näen alkuperäisen ongelman siinä ettei ap. Ole toiminut aikuisen tavoin. Ajatelkaa nyt, tässä on kyseessä 3 ja 5v lapset.

Sitten aikuinen sanoo että katellaan. Ei tuonikäiset ymmärrä muuta kuin että myöhemmin. Nerokas keksintö 5v tyhjentää lautanen. Toki se että pyrkiii siirtämään syyllisyyden tosielle on pahasta, mutta oikeasti 5v ymmärtää jo "kieroilun" mutta ei vielä sitä että kuinka pahasta se on. Tähän tapahtumaan on turha sotkea perheen muita lapsia. Se miten perheen 12 v nyt käyttäytyy tuo viitteitä tämän 5v kehityksen jatkosta mutta tässä vaiheessa tuo on kehittymiseen kuuluvaa toimintaa. Ja sitä vanhempien pitää ohjata. Ja jos näin ei tapahdu niin sitten jatkossa voi olla valehteleva lapsi. Ei kuitenkaan vielä.

Tuota kuiskuttelua tapahtuu paljonkin tuosta 4-5v eteenpäin. Meillä 7v tytön kaveritkin tekevät sitä. Ja minä joko annan tai en annan. Ei ole olemassa katellaan verbiä lapsille. Kysäse omalta äidiltäsi kuinka paljon itse kinusit herkkuja aikoinaan.
Sinulla taitaa olla ensimmäinen lapsi ja tuo 3v on vielä niin pieni ettet ole niitä kehitysvaiheita nähnyt joten syyttä suotta kaadat 5v niskaan sellaista mikä on väärin hänen 12v sisarukseltaan.

Aikuinen ei koskaan vain vakoile lasta ja anna hänen tehdä "pahojaan". Aikuinen puuttuu aina väärään toimintamalliin sillä hetkellä kun sen näkee tapahtuvan. Oli sitten kyseessä oma taikka kylässä oleva lapsi.[/quote]

juuri näin.

Aivan, täysi peesi astrolle tästä.

Mitäs sitten ap lupailet jos tuo herkkusäiliönä toimiminen sinua noin rassaa. Saati se, että pitäisi antaa herkku vieraan lapselle ja jättää oma ilman... kun on näin mennyt suustaan päästämään.

Varmasti on kyläilevän lapsen mielenterveydelle parasta ettei kyläile sinun luona vähään aikaan.

Lukekaas tuo ensimmäinen viesti uudestaan, ja keskittykää siihen että siinä AIKUINEN puhuu VIISIVUOTIAASTA pikkulapsesta. Miten aikuisella voi olla noin syvää inhoa viisivuotiaan käytöstä vastaan? Nurkan takaa kurkin kun viisivuotias toimii väärin, odotin kymmenen minuuttia ja sitten menin "ihmettelemään" ja katsomaan saanko sen paskiaisen kiinni valehtelusta?

Kuinka moni uskoo, että ap:n oma lapsi olisi jäänyt ilman jäätelöä, jos hän olisi syönyt lautasen tyhjäksi ja viisivuotiaalta olisi jäänyt?