Oma rauha vauva-aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annabellux
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, huoh. Itselläni on tällä hetkellä kamala olo, kun menin sitten "tunkemaan" vauvaperheeseen muutamaksi yöksi. Olen hyvin tarkkaan kysynyt, sopiiko tulla ja tästä kyläilystä (tarvitsin yösijaa perheen kotikaupungista) kysyin erityisen tarkkaan, sopiiko se varmasti. Iloisesti vastailtiin että sopii, mutta sitten siellä ollessani alkoikin valitus, että olisivat halunneet olla rauhassa. Niin paska fiilis.

Pääsittekö minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen? Oliko sinusta heille mitään iloa heidän tai omasta mielestäsi? Jos vaikka olisit pessyt keittiönlattian tms?

Ehkei he ymmärtäneet itse alunperin tarvitsevansa enemmän rauhaa? Vai oliko alun perin valehdeltu?

Edelleen ratkaisu on se, että kertoo muille missä mennään. Jos ei jaksa tai kiinnosta niin ei se maailmaa kaada. Ehkä siinä erottuu aidot ystävät feikeistä, jos pitää miettiä tällaisia asioita.

Pääsittekö minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen? Oliko sinusta heille mitään iloa heidän tai omasta mielestäsi? Jos vaikka olisit pessyt keittiönlattian tms?

Ehkei he ymmärtäneet itse alunperin tarvitsevansa enemmän rauhaa? Vai oliko alun perin valehdeltu?

No oikeastaan emme ehtineet puida koko asiaa loppuun. Olen läheinen ystävä, yksi parhaimmista ystävistä monen vuoden takaa. Esikoisensa saatuaankin olin paljon kylässä, eikä se ollut silloin ongelma. Silloinkin kysyin aina, sopiiko tulla.

Ja siis olen tämän perheen luona paljon, eikä ole ennen ollut suurempia ongelmia.
Heidän esikoiselleen olen luultavasti äidin ja isän jälkeen läheisin aikuinen. Tällä reissulla olen leikkinyt esikoisen kanssa kuten ennenkin.

Olen normaalisti heidän arjessaan mukana. Minua ei tarvitse passata, hoidan itse ruokani yms. ja siivoan jälkeni. Perheen äiti on hyvin tip top -ihminen, selkeät rutiinit ja pitää kodin siistinä. Tuskin haluaa siivousapua.

Luulisi ihmisten ymmärtävän selvää suomea ja jos on ulkomaalaisia kavereita, niin sitten kannattaa puhua heidän äidinkielellään tai käyttää tulkkia. Ihmiset eivätole ajatuksenlukijoita, vaikka suurin osa naisista luuleekin niin. Naapureiden ja sukulaisten pitäisi osata ymmärtää asiat kulmakarvan asennosta, just juu. Kyllä mä ainakin kerrasta uskoisin enkä loukkaantuisi, jos mulle sanottaisiin että ei kiitos nyt sovi vierailut. Joskus myöhemmin sitten. Omaan kotiin ei tarvitse vieraita ottaa vastaan jos ei halua. Minä en ainakaan tuppautuisi. Mutta en pysty kavereiden ajatuksia lukea. Joku haluaa seuraa jo viikon vanhan vauvan kanssa ja sellainen tyyppi saattaisi hämmästellä ja loukkaantua mikäli kukaan ei olisi halukas tulemaan kylään. Avaa suusi ja sano nätisti ei, nyt ei sovi.... katsotaanko vaikka joskus puolen vuoden päästä?

Meidän vauva on jo 11kk enkä vieläkään ole haltioissani vieraista, lähtemään mihinkään sukujuhliin, matkoille tai harrasteryhmiin. Mulla todettiin synnytyksen jälkeinen masennus muutama kuukausi vauvan syntymän jälkeen, mutta se masennus on nyt saatu hoidettua ja lääkityksen avulla voin hyvin. Tykkään kyllä kun sisareni käyvät luonani tai vanhemmat, mutta siinä se sitten onkin. Käyn myös päivittäin lapsen kanssa ulkona, joten en kaihda varsinaisesti muita ihmisiä tai elä neljän seinän sisällä. Mua ei vaan yhtään kiinnosta alkaa kuuntelemaan ihmisiä joilla ei ole harmainta aavistustakaan millaista vauva-arki on. Tai sitten sellaisia ihmisiä jotka luulevat tietävänsä kaiken lastenkasvatuksesta... valitettavasti ihmiset yleensä kuuluvat jompaan kumpaan ryhmään.

Ei ole mitään pahaa siinä, että haluaa olla vauvan kanssa rauhassa ja tehdä vapaasti mitä huvittaa.

Ja sitten vielä nuo jotka mankuvat yökylään. Mä en itse IKINÄ kehtaisi kenellekkään soittaa ja tarjota itseäni yökylään. Jos olen johonkin matkalla varaan aina hotellin. Otan tietysti yhteyttä ihmisiin joita haluan tavata, mutta en odota heiltä mitään kutsua illalliselle tai edes kahville.

Mulla ihan sama homma ja taas edessä kun vauva syntyy! En jaksa vieraita sairaalaan enkä kotiin, en puheluja tai viestejä moneen päivään/viikkoon. Haluan vaan olla rauhassa kotona luonnollisessa olotilassa, pyjama päällä ja tiadi aina valmiina vauvaa varten. En todellakaan jaksa siivota, passata tai muutakaan vieraita varten vaan sitä VAUVAA ja omaa perhettä varten.

Eikö ihmiset ymmärrä mitä tarkoittaa lapsivuodeaika ?! Vähintään se aika pitäisi rauhoittaa vauvaperheelle vierailusta ja muusta ylimääräisestä.

Itse ainakin laitan puhelimen kiinni ja ovikellon POIS PÄÄLTÄ! Esikoinen saa leikkiä pihalla tai mennä kaverille, mutta meille tule vauvan syntymän jälkeen ainakaan viikkoihin tai pariin kuukauteen ketään kylään ja aion sen myös sanoa kaikille.

[QUOTE="Vieras";28076095]Eikö ihmiset ymmärrä mitä tarkoittaa lapsivuodeaika ?! Vähintään se aika pitäisi rauhoittaa vauvaperheelle vierailusta ja muusta ylimääräisestä.[/QUOTE]

No ei mikään lapsivuodeaika kestä neljää kuukautta, viitaten aloittajaan. Eri asia jos muuten haluaa erakoitua, mut silloinkin sitten parempi saada suu auki ja sanoa se ääneen, eikä vaan kiristellä hampaita selän takana. Itse ainakin olisin tullu hulluks jos ystävät olis hylänny mut kotiin yksin mätänemään kuukausiksi ja ei nyt heti tulis mieleen että 4kk ikäinen olis vielä niin pieni että ei sen sisaruksetkaan sais viettää sosiaalista elämää.
Outoa että ap valittaa siitäkin että heidän lapsiaan on pyydetty kavereilleen kylään, ei kai heidänkin oo pakko eristyä jos sulla on joku sosiaalisuusongelma?
Tai jos joku kysyy voiko tulla yökylään, sille voi hyvin sanoa että kun on nyt tämä pieni vauva niin en jaksa. Tai sitten jos ottaakin, niin kuka pakottaa tarjoilemaan jotain hotelliaamiaista.. Mun ystävä oli täällä yötä kun meidän esikoinen oli n 1kk ikäinen. Sanoinkin että en jaksa pistää tikkua ristiin jos tulee, mutta hän auttoi askareissa ja toi mukanaan sapuskaa ja herkkuja meillekin kahvin kans, joten hänestä oli lähinnä kivasti apua :)

Voi hyvänen aika, sanokaa ihmiset SUORAAN niille ystävillenne ja sukulaisinne, mitä haluatte! Multa ainakin menee hermot tällaista arvailua vaativien tyyppien kanssa. Yksi närkästyy, kun ei ymmärretä jättää rauhaan, ja toinen sitten loukkaantuu, kun ei olla joka viikko käymässä. Kolmatta pitäisi nähdä päivisin, neljättä iltaisin, viidennen lapsi pitäisi tarjoutua ottamaan hoitoon ja kuudennelle sellaista ei saa mennä tarjoamaan vielä 7 vuoden päästäkään.

Olisko mahdotonta, että kertoisitte ihan selväsanaisesti läheisillenne, mitä toivoisitte?
Kiitos.

No ei mikään lapsivuodeaika kestä neljää kuukautta, viitaten aloittajaan. Eri asia jos muuten haluaa erakoitua, mut silloinkin sitten parempi saada suu auki ja sanoa se ääneen, eikä vaan kiristellä hampaita selän takana.

Lapsivuodeaika on 6-12 viikkoa ja joillain voi väsymys, vauvan valvottaminen ym. pidentää tätä aikaa. Toki pitäisi sanoa suoraan ettei halua vieraita tms. mutta se voi olla vaikeaa jokaiselle asiaa viestittää etteivät loukkaannu...

Mulla oli tyttären synnyttyä tuota samaa, en jaksanu mieheni ja tyttäreni lisäksi ketään muita ihmisiä. Mua ärsytti kaikki ulkopuoliset. Äiti oli nyt eri asia, oli auttamassa kotitöissä ja ruuanlaitossa. Sain levättyä synnytyksen jälkeen hyvin ja äitin auttavaisuudesta olin/olen kiitollinen.

Mulla yhä edelleen tuota ja tytär on melki 3v. Kotiini en kutsu kavereitani ja ennen tytärtä asia oli päinvastoin. Nykysin lähinnä ärsyttää ja raivostuttaa, jos joku on kutsumassa itsensä kylään meille. Koti on mulle rauhottumis paikka, eikä mikään seurahuone. Sovin aina tapaamispaikan johki muualle kuin meille kotiin. Miehen vanhemmat ja omat vanhempani uusine puolisoineen on toki tervetulleita koska vaan. Oon myös kausittain erakko, siis jos käyn enempi ylikierroksia, olen stressaantunu tai ahdistunu vetäydyn kotiin, täydelliseen hiljasuuteen. Soitan korkeintaan äitille ja siskolleni :). Kerran kuussa reissaan tyttären kanssa entiseen kotikaupunkiini vanhempiani ja heidän uusia puolisoitaan tapaamaan ja toki sisaruksiani.

Olenko jotenkin omituinen vai mikä minua vaivaa? Minulla on nyt neljä kuukautta vanha poikavauva ja olen vieläkin siinä mielentilassa, että haluaisin olla kaikessa rauhassa kotona enkä jatkuvasti kyläillä/vastaanottaa vieraita. En kaipaa seuraa, en jaksa kotiäitikahveja ja perhekerhoja, en jaksaisi sopia leikkipuistotreffejä. Ja sukujuhlat, voi yäk!

Silloin kun vauvamme syntyi, vanhempien lasteni kavereiden vanhemmat eivät tajunneet ollenkaan elämäntilannettamme! Kun vauva oli muutaman viikon ikäinen, jo oltiin naukumassa oven takana, että voisivatko teidän lapset tulla meille tai voisiko meidän lapsi tulla leikkimään teille. NO VÄTTY EI VOI, KUN HALUAN OMAA RAUHAA ENKÄ SUINKAAN VIERAITA KILJUVIA LAPSIA! (Tenavat voivat tavata toisiansa pihalla, mutta en jaksa viedä ja tuoda heitä ympäri kyliä.)

Toinen ääliöjengi on mielestäni nämä ihmiset, jotka a) pyytävät lastenhoitoapua vauvan äidiltä kun kerran olen kotona ja b) yökylään rääkyvät ihmiset, kun täällä Helsingissä asutaan. Juuri eräs ihminen, joka ei ole edes mikään älyttömän hyvä kaverini ilmoitti, että hän on tulossa tännepäin ja voisi olla meillä yötäkin. Olisi oikeasti tehnyt mieli sanoa, että en tykkää ottaa vauva-aikana vieraita. Jos vauva on valvottanut yöllä, niin alapa sitten aamulla passata vieraan nokan eteen kahvia, tuoremehua ja sämpylöitä kurkkuviipaleilla.

Onko kukaan muu kokenut samoja tunteita? Ja toki olen valmis näkemään tuttuja ja rakkaita ihmisiä, joiden kanssa ei tarvitse nipottaa, olla ehtoisa emäntä ja olo on muutenkin luontevaa. Mutta nää lasten kavereiden vanhemmat ja muut änkeäjät... Suksisivat Sudaniin!

Yhteistyössä