Raskausdiabetes kokemuksia!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Casa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"Casa"

Vieras
Millasia kokemuksia loppuraskautta ajatellen!? Jos sokerit pysyy kurissa ruokavaliolla niin onko silti todennäköstä et käynnistetään vai sujuuko loppu ihan normaalisti ja vauva vaan sit tarkkailussa synnyttyään? Jatkuuko äidin arvojen seuranta synnytyksen jälkeen, vai onko vaan se uus rasituskoe sitten jossain kohtaa?

Itsellä nyt kuukauden verran mittailua takana ja viikkoja pian 30. Arvot pysyy hyvin kun noudatan tiukkaa ruokavaliota. Painonnousu on pysähtynyt ja ehkä aavistuksen lähtenyt laskemaan jopa, mutta kiloja oli jo ehtinyt tulla lähes 10.

Pohdiskelen täällä mm. että voinko jättää kodin valmistelun vauvaa varten sinne loppuviikoille vai olisko syytä hoitaa ne tavallista aikaisemmin... Kyseessä kolmas raskaus, ja ensimmäinen sokerituomio.

Jos ei mitään hätää ole vauvalla tai äidillä, niin ei käynnistetä vaikka rd onkin.
Itselleni tässä raskaudessa myös rd, painoa noussut tähän mennessä 5kg. Rv 33.

Raskauden jälkeen joutuu käymään vuoden sisällä synnytyksestä uudestaan rasituskokeessa. Terkka puhui myös jotain, että rd-potilailta mitattaisiin 3 vuoden välein sokerit ja vyötärönympärys ja ja.. Tosin tämä lienee vasta tulossa käytännöksi.

Esikoinen syntyi 41+4. Sokerit vaihteli, välillä ok ja välillä nousussa. Insuliinia ei kuitenkaan tarvinnut pistää. Ultrassa kävin ahkerasti seuraamassa vauvan kokoa. Vauvan sokruja varmaan mitattiin sillä aikaa kun olin sektion jälkeen heräämössä sillä muuten vauvaa ei mitenkään tutkittu mun raskausdiabeteksen takia. Rd ei liittynyt sektioon. Synnytyksen jälkeen ei tarvinnut enää mittailla arvoja. Vuoden päästä synnytyksestä olisi pitänyt käydä sokerirasituskokeessa mutta unohdin :ashamed:

Nyt odotan toista lasta rv 34 ja taas rd, tosin yksi arvo oli vaan koholla 0,1. Esikoisesta kaikki arvot oli reilusti koholla. Mittaukset pysyneet ihan kohtuullisina. Mutta jotenkin on koko ajan sellainen tunne itsellä ettei uskalla jättää vauvajuttuja viimetippaan kuten esikoisen kanssa. Ei voi koskaan tietää miten se sitten menee loppua kohden.

Millä viikoilla se ylimääräinen ultra mahtaa olla? Siinä varmaan selkii jos meinaa liian isoksi kasvaa. Vauva oli isohko jo rakenneultrassa, mutta mitään minejä ei edellisetkään ole olleet syntyessään (ja siis ilman rd)...

Mulle tehtiin ultra viikolla 36 rd:n takia, ja silloin lääkäri sanoi että lasketunajan yli ei anneta mennä kun painoarvio jo silloin oli 3.7-3,8kg ja sanoivat ella laskettuuan aikaan on sitten nelikiloinen tai vähän yli.
Poika syntyi kuitenkin itse viikolla 38+5 ja painoi 3640g. Sokereita seurattiin paripäivää, ja lisämaitoa annettiin, mutta siihen se sitten jäi.
Mulle ei kukaan puhunutkaan mistään uudesta rasituksesta, tosin nyt komannessa raskaudessa joudun rasitukseen tuon edellisen takia, ja tänään kun asiaa kysyin ( rv 15 ) niin th käski mennä niin pian kuin mahdollista ja varinkin sitten ajan muutaman viikon päähän

Esikoisen odotusaikana arvot pysy hyvinä, muutama ylitys tuli. Ei seurattu vauvan kasvua ultrilla sen tarkemmin, vaikka sf meni yläkäyrillä. Menin muun syyn takiä ä.polille 40+2 ja lääkäri päätti että käynnistetään koska painoarvio oli 4.2kg.

Toisessa raskaudessa arvot pysy taas hyvinä, eikä vauvan kasvua seurattu sen tarkemmin, vaikka sf jälleen meni yläkäyrillä. 40+0 diabeteshoitaja pisti ä.polille kyselyä että miten toimitaan kun vauva ei ole syntynyt, ja vastaus että riittää normi yliaikakontrolli rv41+3 koska vs arvot pysyny hyvänä.

Mun mitat oli 163/50kg, ja sain rd tuomion esikoista odottaessa.
Viimeisin arvo oli jonkin verran koholla.
Noudatin ruokavaliota, enkä ollut aina tarkka sen kanssa. Mittailin ne normaalit seurannat, mutta pysyi hyvin hallinnassa, niin ei tarvinnut edes mittailla loppuun asti. Ultralla ei pahemmin seurailtu, ja syntyi ihan itsekseen 40+1. :) painoo oli 3,5kg.
Toista odottaessa säästyin.
Mutta nyt vuosi sitten, kun oli kontrolli synnytysten jälkeen, oli viimeinen arvo 9.1 :o nyt siitä on kulunut vuosi, ja ensi kuussa pitäisi mennä taas kontrolliin : /

Yhteistyössä