Musiikkimaku ennen ja nyt.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neiti_Groove
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neiti_Groove

Vieras
Minkälaista musiikkia kuuntelit lapsena? Entäs sitten teininä? Ja minkälainen musiikki on nyt lähinnä sydäntä? Koska makusi muotoutui nykyiseen muotoon?

Ja älkää vastatko, että "mä kuuntelen kaikenlaista musaa", jos se tarkoittaa sitä että Nova on taustalla ja suurin osa kappaleista kelpaa. Novalla ei esim. pahemmin soiteta kuin ihan sitä valtavirta-poppia. Muihin musiikkilajeihin tehdään ehkä hyppäyksiä, jos on joku erittäin mainstream-tapaus vähän harvemmin soitetuista genreistä (techno, heavy, klassinen tms.).

Heviä (alle kouluikäisenä)
Rokkia (alakouluikäisenä)
Dancea ja muuta jytkettä (yläkouluikäisenä) Ja oli mulla myöskin punkkarivaihe, jolloin kuuntelin pääosin punkkia.

Nykyään vähän niin kuin noitten kaikkien miksauksia. Olin aivan onnellinen, kun dubstep tuli. :)

Pidän ylipäänsä mahtipontisesta musiikista.

Viimeksi muokattu:
Lapsena kuuntelin lähinnä lastenlauluja ja sitten suosituimpia iskelmiä. 70-luvulla ainakin Juha "Watt" Vainion biisit soivat meillä ahkeraan. Sitten kasarilla kun alkoi se omakin musiikkimaku muotoutui maistui Suomi-rock ja pop rock (Bon Jovi sun muut). Ehkä joskus 15v iski sitten tosi kovaa heavy metal, ensimmäisenä Scorpionsin toimesta, mutta sitten tulivat Iron Maiden, Metallica, Dio, Black Sabbath ja muut. Täysi-ikäisenä sitten tuli proge-vaihe.

Mutta on mulle aina kelvannut tanssimusiikkikin. Ysärillä kuuntelin ihan pokkana rinta rinnan heavyä, klassista ja ihan sitä euro-teknoa. Ja aika samana tuo musiikkimaku on pysynyt, ei oikein jaksa uusista innostua. Tosin kyllä vaikka rap menee hetkellisesti, mutta en mä kokonaisia levyjä jaksais kuunnella.

Viimeisin levy minkä ostin on heavyä, Avenged 7foldia. Ihan jees, hiukan liian vähälle jäänyt kuuntelu. Autossa soi yleensä klassinen musiikki tai sitten vanha heavy ja/tai proge.

Lapsena lastenlauluja

Teininä eurodancea, technoa, trancea, housea, ravea yms.

Tänäpäivänä edelleen kaikkia jo yllämainittuja ja lisäksi hardstyleä sekä muuta kovemman luokan konemusiikkia.

Radiota en kuuntele, sieltä tulee tuutin täydeltä pelkkiä kakkapökäleitä.

Lapsena lastenlauluja ja sitten suomi iskelmiä. Nuorena sitten sitä mikä oli muotii eli teknoa ja räppiä. Parhaita oli Pandora, Hausmylly ja Raptori. Ny sitten kaikenlaista että esim. Rihannaa, Nikki Minajia, Swedish House Mafiaa, Jenni Vartiaista. Suurin suosikki on kyl aina ollu Black eyed peas.

[QUOTE="BalleRiina";28094285]Lapsena lastenlauluja ja sitten suomi iskelmiä. Nuorena sitten sitä mikä oli muotii eli teknoa ja räppiä. Parhaita oli Pandora, Hausmylly ja Raptori. Ny sitten kaikenlaista että esim. Rihannaa, Nikki Minajia, Swedish House Mafiaa, Jenni Vartiaista. Suurin suosikki on kyl aina ollu Black eyed peas.[/QUOTE]

Mainstream-nukke

[QUOTE="vieras";28094303]Mainstream-nukke[/QUOTE]

Mä kuuntelen semmosta musaa mistä tykkään enkä semmosta mitä jokku kriitikot sanoo että pitää kuunnella. Sama leffoissa.

[QUOTE="vieras";28094314]Sitä kutsutaan jälkeenjäämiseksi.[/QUOTE]

No hohhoijaa. Mä pidän pahimpana jälkeenjäämisenä sitä, että kuuntelee vaan sitä samaa musaa aina. Niitä tapauksia kyllä piisaa. Pienestä pitäen heviä ja vain heviä. Mutta yleisesti ottaen hevissä on aika monenlaista musaa ja ainakin mun makuun se on. Myös.

Minkälaista musiikkia kuuntelit lapsena? Entäs sitten teininä? Ja minkälainen musiikki on nyt lähinnä sydäntä? Koska makusi muotoutui nykyiseen muotoon?

Ja älkää vastatko, että "mä kuuntelen kaikenlaista musaa", jos se tarkoittaa sitä että Nova on taustalla ja suurin osa kappaleista kelpaa. Novalla ei esim. pahemmin soiteta kuin ihan sitä valtavirta-poppia. Muihin musiikkilajeihin tehdään ehkä hyppäyksiä, jos on joku erittäin mainstream-tapaus vähän harvemmin soitetuista genreistä (techno, heavy, klassinen tms.).

minä kuuntelen se mikä ottaa minuuun! siskoni!

[QUOTE="vieras";28094222]Eurodance, eurodance ja eurodance

No myönnettäköön että konemusiikki kaikkine alagenreineen kyllä uppoaa varsin hyvin.[/QUOTE]

Sama. Lapsena "joutu" kuuntelee ysäridancea kun isosiskot sitä kuunteli ja siitä kai se on jäänyt.

Ennen yläastetta kuuntelin vain klassista ja siinäkin oli rajansa, van Beethoven oli jo vähän turhan modernia minulle. Barokin kontrapunkteihinkin toisaalta kypsyin vasta vanhemmiten. Yläasteella maku laajeni siihen musaan, mitä kotona autoissa porukat kuunteli kuten Elvis. Kuvaan tuli myös the Beatles ja surffirautalanka. Techno ja britti-pop lukiossa. Veljeni kuuntelivat heviä ja minäkin aloin tutustua siihen tarkemmin parikymppisenä. Tätä nykyä, kolmekymppisenä, ei juurikaan ole genrea, mitä en kuuntelisi. Mielialan mukaan vanhaa jazzia, bluesia, gospelia (vaikka ateisti olenkin), urkumusiikkia jne. Tosin atonaalista korvien raiskausta en siedä!

Musiikki on minulle hyvin tärkeää. Adhd ilmenee itselläni niin, että päässä taustskohinaa, joka vie keskittymiskyvyn. Musiikki hiljentää kohinan ja vapauttaa resursseja ajatteluun. Oikeastaan mikä tahansa lisävirike toimii samoin. Olen niitä, joille on turha sanoa tenttiin lukiessa, että tv/radio kiinni, että voi keskittyä.

Lapsena kuuntelin isän ja äidin lp-levyjä, eli Abbaa, CCR:ä, 70-luvun hittikokoelmia. Lempparini oli (ja rakastan sitä laulua edelleen) The Carpenterin Yesturday once more. Totta kai kuuntelin myös lastenmusiikkia, niitä sen ajan suosikkeja. Rölli oli ihana, Usvametsän neito-laulu lemppari.

Teininä aluksi tykästyin Suomi-punkkiin, kamalaa :D Apulanta oli myös hyvä. Sitten tuli Bon Jovi, Bryan Adams, Metallica, Oasis, Verven Bittersweet simphony. Ei saanut sanoa, että kuuntelin kaikenlaista, mutta kun niin se meni. Tykkäsin myös Backstreet boysista ja monesta muusta hittituotteesta. En tykännyt siksi, että muutkin vaan siksi, että tykkäsin vain.

2000-luvun vaihteessa tuli kuvioon Jewel ja Tori Amos, Eminem, Nightwish ja sen ajan hitit. Sitten myöhemmin Coldplay, Disturbed jne. Nyt suosikkini on Lana del Rey. Musiikki on ollut aina iso ja tärkeä asia, mutta genreistä en ole koskaan välittänyt niin, että yksi olisi ylitse muiden. Aina on popin rinnalla kulkenut Beatles ja 60-luvun balladit, Metallican kanssa klassinenkin. Olin musiikkiluokkalla ja isä soitti kitaraa ja oli musiikki-ihmisiä, se on vaikuttanut paljon. Kyllä isä oli ylpeä siitä, mitä esim meidän häissä taustalla soi :D

Lapsena kuuntelin lastenlauluja ja Irwiniä
Teininä discomusiikkia, kotimaista poppia
Nyt kolmekymppisenä uppoo parhaiten esim. ac/dc ,iron maiden, klamydia, metallica, soad

alle kouluikäisenä olin kova Armi ja Danny- fani (voe luoja...), 10-korvilla rakastuin Duran Duraniin eikä paluuta enää ollut, ulkomainen pop/rock vei mennessään. Lukiossa ykköseksi tuli U2 eikä parempaa ole vielä tullut vastaan näin 4-kymppisenä. Kuuntelen sujuvasti nimenomaan englanninkielistä poppia ja rockia, suomenkielinen ei kolahda sitten yhtään. Mies kettuilee että vielä ne suomi-iskelmät paukahtaa mullekin, mutta ei sitten ikinä ei milloinkaan, sen voin taata.

No lapsena perinteisiä lastenlauluja tottakai ja sit Abba oli kova :)
Sit kun aloin jotain enemmän ymmärtää, niin Duran Duranin kautta Dingoon, jota fanitinkin sit ihan kovasti. Sitten kasariheviä (Bon Jovi, Mötley Crue, Twisted Sister, Wasp), mutta myös Modern Talking, Bad Boys Blue, Sandra, Samatha Fox. Taisin vähän etsiä itseäni ;)
Nuorena aikuisena Eva Dahlgren, George Michael, Samuli Edelmann, Kaija Koo, Sir Elwoodin Hiljaiset Värit ja muitakin suomalaisia.
Kymmenisen vuotta sitten hurahdin Lauluyhtye Rajattomaan ja siitä acapella-musiikin ihmeelliseen maailmaan. Tykkään kovasti melodioista ja vahvasta laulannasta. Myös eri versioinnit vanhoista biiseistä innostavat (myös siis instrumenttien kanssa) ja Vesku Loirin Ivalo, Inari ja Kasari ovat kovassa soitossa meillä. Ja tietty Vain Elämää -levyt ;) Ikää on nyt 40v ja tähän on tultu :) Kuuntelen kuitenkin mielelläni radiotakin. Aaltoa enimmäkseen, mutta myös NRJ kuuluu päivittäin jossain vaiheessa.

[QUOTE="vieras";28098016]Mitä se melodinen hevi on, siis ketkä artistit tai bändit luetaan siihen? Onko se samaa kuin sukkahousuhevi?[/QUOTE]

Nightwish on tunnetuin näistä.

Yhteistyössä