Meidän 1v 8kk poika ei puhu sanaakaan, ei edes yritä, ölisee ja mölisee omiaan kylläkin... millä saada hänet puhumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
Poika on joskus aikaisemmin sanonut (kai vahingossa) "anna" halutessaan jotain, mutta tuo sana unohtui jo puolisen vuotta sitten... sen jälkeen ei ole puhunut sanaakaan, ei tosiaan edes yritä puhua. Kauheasti höpöttää omiaan, yleensä jotain tyyliin "Vöyy", "Äähh" tai "Prrrmm". Kommunikoimme yleensä niin että kysyn häneltä kysymyksen johon vastataan kyllä tai ei ja hän joko nyökkää tai puistaa päätään eli sillä tavalla osaa vastata. Jos kysyn esim. että mitä haluat syödä niin katsoo vaan eikä vastaa (kun ei osaa). Halutessaan jotain lapsi ähisee ja näyttää mitä haluaa tai tuo kirjan ja pyytää lukemaan nyökkäämällä. Juomista halutessaan tekee imemisen ääntä, kuin joisi siis. Silloin kun innostuu niin alkaa kauheasti pöristä, päristä ja mölistä. Siskonsa oppi puhumaan 11kk ikäisenä, lauseita puhui sujuvasti 1,5-vuotiaana. Lapselle puhutaan paljon, luetaan kirjoja, kannustetaan puhumaan jne. Miten hänet saa puhumaan? Voiko olla, ettei koskaan opi puhumaan? Voiko olla autismia?

[QUOTE="vieras";28101784]Ota neuvolaan yhteyttä ja kysy sieltä neuvoa.[/QUOTE]

Kysyin jo sieltä 1,5-vuotisneuvolassa ja terkka ei kommentoinu mitenkään. Neuvolavihkoon kirjoitti "tapailee sanoja" vaikkei puhu yhtään.

Ymmärtääkö puhetta miten hyvin?

Meillä kans poika ei tuossa 1v 8kk sanonut muuta kuin pappa tarkoittaen isääni. Nyt 2v 3kk ja selviä sanoja on ehkä 25, melkein selviä esim "puukka" joka tarkoittaa purkkaa on noin 30. Neuvolassa ei ole mitenkään puututtu vielä kun ymmärtää puhetta ja niitä sanoja on alkanut nyt joulun jälkeen tulemaan vähän enemmän.

Mitä tuttujen juttuja on kuunnellut niin tytöt ovat keskimäärin oppineet puhumaan aiemmin kuin pojat.

Rupeaa kyllä puhumaan, kun sen aika on. Tiedän lapsen, joka rupesi puhumaan kolmevuotiaana. Sitä ennen ei juuri sanaa suustaan päästänyt. Älykäs ihminen ja hyvin elämässään pärjännyt, joten älä ap liikaa huolehdi. :)

Ymmärtääkö puhetta miten hyvin?

Meillä kans poika ei tuossa 1v 8kk sanonut muuta kuin pappa tarkoittaen isääni. Nyt 2v 3kk ja selviä sanoja on ehkä 25, melkein selviä esim "puukka" joka tarkoittaa purkkaa on noin 30. Neuvolassa ei ole mitenkään puututtu vielä kun ymmärtää puhetta ja niitä sanoja on alkanut nyt joulun jälkeen tulemaan vähän enemmän.

Mitä tuttujen juttuja on kuunnellut niin tytöt ovat keskimäärin oppineet puhumaan aiemmin kuin pojat.

Kyllä lapsi ymmärtää (lähes) kaiken puheen.

Albert Einsteinkin oppi puhumaan vasta joskus 3 vuotiaana. Hyvin monet tällaisista tapauksista, sitten kun alkavat puhumaan, saattavat sanoa heti suoraan pitkänkin lauseen. Vähän sama kuin vauvat jotka eivät ryömi eikä konttaa, vaan alkavat suoraan kävellä. Joten ehtii se teidänkin lapsenne vielä, mutta kysyisin silti asiasta neuvolasta.

Meillä tyttö oppi puhumaan paljon aikaisemmin mitä poika. Poika puhui 2v muutamia sanoja (alle 10) ja terkka pyysi kontrolliin neuvolaan, jos ei 2,5v:nä puhu lauseita. No, kuukauden päästä alkoi yhtäkkiä tulla sanoja vaikka kuinka paljon ja poika toisti perässä melkein mitä vaan. Sitten alkoi tulla lauseita ja 2v4kk puhui jo ihan mitä vaan, pitkiä lauseita ja taivutti sanoja.

Kaverin poika puhui 3,5:nä vain yksittäisiä sanoja, mutta nykyään tulee juttua senkin edestä ja on tosi fiksu poika.

Lapsi on ollut tarhassa jo 5kk. Eikä puhe ole kehittynyt. Hoitajatkin tarhassa on vähän ihmeissään puhumattomuudesta.

Alle 2v kaikki on mahdollista ja yhtä normaalia. Yksi puhuu kun ruuneperi ja toinen mörisee. Itse olen päiväkodissa ja kirjo todella suuri pienten kesken. Vaihtelevuutta on paljon vielä 2-3v kesken. Mutta oppivat tahtiaan. Sulla varmaan on se panttaaja joka ensin päässään funtsii ennenkun avaa sanaisen arkkunsa.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Minä taas pidän ihan epätavallisen lahjakkaana tuota meidän toista lasta, joka nyt, pikkuista alle kaksivuotiaana, puhuu jo lauseita :D Esikoinen kun oppi puhumaan vasta 2,5 -vuotiaana. Nuorempi sanoo esim " minä menen itse autoon, minä kiipeän", esikoinen osasi silloin 2,5 -3 - vuotiaana todeta minun pienestä autosta "äiti pikki prum prum"

Jos sanoo yhdenkin sinne päin sanan, vahvista heti, että "niin auto". Vaikka lapsi sanoisi "appo" ja ymmärrät hänen tarkoittavan autoa niin näytä ymmärtäväsi ja toistat vain "niin auto". Aina kun tulee edes melkein sanoja joita ymmärrät niin toistat vain sanan oikein tekemättä sen suurempaa numeroa. Tällöin lapsi saa vahvistusta siitä, että hänen kannattaa sanoa sanoja ja samalla kuulee oikean lausuntatavan. Meillä kolmosella meni pitempään puhumisessa oppimisessa kuin muilla sisaruksilla.

[QUOTE="vvieras";28102017]Minä taas pidän ihan epätavallisen lahjakkaana tuota meidän toista lasta, joka nyt, pikkuista alle kaksivuotiaana, puhuu jo lauseita :D Esikoinen kun oppi puhumaan vasta 2,5 -vuotiaana. Nuorempi sanoo esim " minä menen itse autoon, minä kiipeän", esikoinen osasi silloin 2,5 -3 - vuotiaana todeta minun pienestä autosta "äiti pikki prum prum"[/QUOTE]

Meillä myös tyttö 1,5v puhuu miusta uskomattoman hienosti ikäisekseen! Yksikin päivä totesi eteisessä veljelleen kun oltiin ulos pukemassa: "Älä huoli veikka, minä autan sinua" :D Ihan selviä useamman sanan lauseita puhunut jo jonkun aikaa.

Jos ymmärtää mitä sille puhutaan, niin ei mitään hätää. Ehkä olette ymmärtäneet lapsen elekieltä ja mölinöitä liikaakin. Kun lapsi näyttää käsillään ja mölöttää, haluaa vaikka mehua ja tiedät hyvin mitä hän haluaa, kannattaa vaan vaatia häntä puhumaan. Väität vaan että en ymmärrä, pyydät sanoa mitä haluaa. Sano: MEHUA. Sitten vasta saa, kun edes yrittää sanoa, eikä vaan pölötä.
Ja kiität ja olet iloinen, kun lapsi sanoo uusia sanoja. Siitä se lähtee.

[QUOTE="vieras";28102197]Jos ymmärtää mitä sille puhutaan, niin ei mitään hätää. Ehkä olette ymmärtäneet lapsen elekieltä ja mölinöitä liikaakin. Kun lapsi näyttää käsillään ja mölöttää, haluaa vaikka mehua ja tiedät hyvin mitä hän haluaa, kannattaa vaan vaatia häntä puhumaan. Väität vaan että en ymmärrä, pyydät sanoa mitä haluaa. Sano: MEHUA. Sitten vasta saa, kun edes yrittää sanoa, eikä vaan pölötä.
Ja kiität ja olet iloinen, kun lapsi sanoo uusia sanoja. Siitä se lähtee.[/QUOTE]

Kyllä, olemme sanoneet lapselle, että "sano mitä haluat" jos mölisee jotain mistä en heti keksi mitä tarkoittaa. Ja jos ymmärrän, että haluaa juomista (eli imeskelee) niin sanon, että "ai sinulla on jano, pyydä juomista, sano vettä". Ei auta.

Kyllä, olemme sanoneet lapselle, että "sano mitä haluat" jos mölisee jotain mistä en heti keksi mitä tarkoittaa. Ja jos ymmärrän, että haluaa juomista (eli imeskelee) niin sanon, että "ai sinulla on jano, pyydä juomista, sano vettä". Ei auta.

Mä itse asiassa olisin vähän eri mieltä puhumaan "käskemisestä". Itse pyrin välttämään sitä, että sanoisin lapsille "sano sitä, sano tätä", vaan kuten joku aiemmin kirjoitti, jos lapsi sanoo sanan sinne päin ja ymmärrät, toista sama sana oikein lausuttuna. Mutta ei painostaen, ja EI korjaten "ei koila vaan KOIRA". Ohimennen vain sanot sanan sellaisena kuin se kuuluu; "kyllä, siellä on KOIRA". Ja jos haluat patistaa sanomaan mitä haluaa, ole ennemmin reagoimatta kuin että käskisit pyytämään. Näin itse ajattelen, mutta en mä varsinaisesti ole alan ammattilainen, paitsi vähän vaan ;)

Mun veli puhui vielä yli kaksivuotiaanakin lähinnä "Ö, Öh" -tyyliin, mutta hyvin tuo nyt 25-vuotiaana puhuu ;) Älä siis turhaan ole huolissasi! :)

Meillä ihan samanikäinen poika ja puhekin ihan samalla tasolla. Ainoa käyttämänsä sana on "joo". En ole kuitenkaan huolissani kun hän ymmärtää puhetta niin hyvin, ja monelta olen kuullut että on ihan normaalia vielä alle 2-vuotiaalta.

Ei kukko käskien laula.
Uuden taidon oppimisessa tärkeintä on, että se on hauskaa. Tuollainen painostaminen ei varmasti innosta puhumaan, eli lopeta tuo.
Sen sijaan ole innostunut ja kehu lasta aina kun vähänkään jonkun sanantapaisen sanoo, ja leiki ymmärtäväsi vaikkei ihan selvää saisikaan.

Yhteistyössä