Meidän lapsilukumme on täysi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsiliku täysi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Te yhden lapsen äidit ette kyllä tiedä äitiydestä yhtään mitään :-D :-D

Juu juu helpon perässä mennään ja sitten kuitenkin ollaan niin tietäväisiä kaikessa, enköhän minä kuitenkin pärjää ilman "hyviä" neuvojanne joita olette kokeilleet sen ainokaisenne kanssa, minulla kun on paljon enemmän kokemusta äitiydestä useamman lapsen äitinä koska pieni tietoisku; lapset ovat yksilöitä, mikä tepsii yhdelle ei tepsi toiselle.

Säälin kyllä yhden lapsen äitejä, täytyy mennä sieltä missä aita on matalin kun kaikki täytyy olla helppoa, jäätte paitsi kaikkea ihanaa ja ennenkaikkea kunnon kokemusta äitiydestä! Tiedoksi vaan että monesti teillä yhden lapsen äideillä on vaikeampaa kuin meillä useamman lapsen äideillä :-)

[QUOTE="maria";28103761]Te yhden lapsen äidit ette kyllä tiedä äitiydestä yhtään mitään :-D :-D

Juu juu helpon perässä mennään ja sitten kuitenkin ollaan niin tietäväisiä kaikessa, enköhän minä kuitenkin pärjää ilman "hyviä" neuvojanne joita olette kokeilleet sen ainokaisenne kanssa, minulla kun on paljon enemmän kokemusta äitiydestä useamman lapsen äitinä koska pieni tietoisku; lapset ovat yksilöitä, mikä tepsii yhdelle ei tepsi toiselle.

Säälin kyllä yhden lapsen äitejä, täytyy mennä sieltä missä aita on matalin kun kaikki täytyy olla helppoa, jäätte paitsi kaikkea ihanaa ja ennenkaikkea kunnon kokemusta äitiydestä! Tiedoksi vaan että monesti teillä yhden lapsen äideillä on vaikeampaa kuin meillä useamman lapsen äideillä :-)[/QUOTE]

No enpä mä ole useamman lapsen äitejä missään neuvonut eikä mun mielestä olla helpolla päästy on ollut refluksia,koliikkia,korvatulehduksia yms mutta emme vaan halua enempää lapsia.

[QUOTE="maria";28103761]Te yhden lapsen äidit ette kyllä tiedä äitiydestä yhtään mitään :-D :-D

Säälin kyllä yhden lapsen äitejä, täytyy mennä sieltä missä aita on matalin kun kaikki täytyy olla helppoa, jäätte paitsi kaikkea ihanaa ja ennenkaikkea kunnon kokemusta äitiydestä! Tiedoksi vaan että monesti teillä yhden lapsen äideillä on vaikeampaa kuin meillä useamman lapsen äideillä :-)[/QUOTE]

Olipas "asiallista palautetta" aikuiselta? Missä kohtaa aloittaja kertoo neuvoneensa muita lasten kasvatuksessa? Luulisin, että jokaisella on oikeus tehdä päätös lapsiluvusta (ellei sitten kuulu tiettyyn lahkoon), eikä ole mitenkään väärin, jos haluaa tehdä elämällään muutakin kuin olla äiti 24h.. Minulla on kaksi lasta ja koen vieläkin pääseväni aika helpolla, mutta kaikki on niin yksilöllistä.

Nuo yhden lapsen äidit on aina pätemässä joka paikassa. Loppujen lopuksi niillä ole mitään käsitystä lasten kasvattamisesta. En sano niitä perheeksi vaan joksikin muuksi, perheeseen kuuluu vähintään 3 lasta, isä ja äiti.

[QUOTE="vieras";28103954]Nuo yhden lapsen äidit on aina pätemässä joka paikassa. Loppujen lopuksi niillä ole mitään käsitystä lasten kasvattamisesta. En sano niitä perheeksi vaan joksikin muuksi, perheeseen kuuluu vähintään 3 lasta, isä ja äiti.[/QUOTE]

Aha, kuitenkin virallisesti sanotaan perheeksi, jos on yksi lapsi ja vaikka vain yksi vanhempi.. Haloo! Mikä sua ärsyttää siinä, että yksilapsinen sanoo mielipiteensä? Hänellä on kuitenkin kokemusta lapsenkasvatuksessa siinä missä sinullakin. Kyllä olen törmännyt monilapsistenkin perheiden äiteihin, joilla kaikki lapset ovat ns. samasta puusta ja hyvin vaikea on heillä ollut ymmärtää jonkun toisen lapsen erilaisuutta.

Mä olin melkein 12 v yhden lapsen äiti, olin jo sanonut miehellekin, etten halua lisää lapsia..niin vaan iski vauvakuume ja vauva sai tulla, jos oli tullakseen.Nyt tuo vauva on jo 1 v taapero, enkä päivääkään vaihtaisi pois :) vaikka yöllä ei saa nukkua tarpeeksi, ei voi mennä ja tulla kuin ennen jne..

[QUOTE="vieras";28103954]Nuo yhden lapsen äidit on aina pätemässä joka paikassa. Loppujen lopuksi niillä ole mitään käsitystä lasten kasvattamisesta. En sano niitä perheeksi vaan joksikin muuksi, perheeseen kuuluu vähintään 3 lasta, isä ja äiti.[/QUOTE]

Minustakin "perheen tuntu" puuttuu, ellei ole vähintään 3 lasta... kaikkihan ei vaan voi saada mielin määrin lapsia...

Voi hyvää päivää millaisia pentuja täällä kirjoittelee. Oletteko vähän kateellisia. Kuule ei niitä lapsia olisi tarvinnut hankkia kolmea, jos ei kykene/jaksa hoitaa ja katkeroituu noin. "Te ette kyllä ole perhe" Heh, sinäkö se määrittelet mikä on perhe ja mikä ei? Säälittävää, mutta ymmärrän. Eihän tehtyä saa tekemättömäksi.

Yhden lapsen äiti tietää tasan tarkkaan yhtä paljon lapsen kasvatuksesta kuin te. Mikä pätemisen halu teillä on?

Olet naurettava! :D :D :D Kerroppa, mikä on se KUNNON kokemus äitiydestä?

Eieieieiole todellisia nämä mammat :D.

Tuohan on mahtava tilanne. Olette halunneet ja saaneet yhden lapsen. Koliikit ja korvatulehdukset ovat takana, ehkä uusia haasteita edessä, mutta ei muuta kuin niitä päin hyvällä fiiliksellä!

Ei kukaan oikeasti voi pitää sitä itseisarvona, että "ei päästetä itseä helpolla" ja "kestetään vaikeuksia". Salaisuus julki - lopussa kukaan ei tule kiittämään, että voi kyllä sinä olit urhea, kun kaksitoista raskautta jaksoit, ja kahteenkymmeneen vuoteen et kokonaista yötä nukkunut, etkä mitään koskaan itsellesi ostanut, vaan kaikkesi käytit lapsikatraaseen. Tässä kultamitali ja taivaspaikka, ole hyvä sinä urhea äiti!

Jos haluaa suurperheen, ei siinä mitään pahaa ole. Elämä on valintoja, ja saa olla onnellinen, jos itse toivottu lapsiluku toteutuu. Mutta ei kai kukaan oikeasti voi toista mollata siitä, ettei tämä halua samaa kuin itse?

Tuo "perheen tuntu" lienee osittain omasta taustastakin kiinni. Miehen kanssa olemme kumpikin kaksilapsisesta perheestä. Esikoisen vauva- ja pikkutaaperoaikana minulla oli olo, että perheemme kaipaa vielä yhtä lasta, mutta kuopuksen syntymän jälkeen ei sellaista oloa ole ollut, vaan meidän porukkamme on tässä, hieno ja kompakti paketti.

Kasvatustietous taas ei välttämättä katso lapsilukuun, vaan kyse on myös halusta ottaa selvää asioista ja katsoa maailmaa avarammin kuin oman perheen näkökulmasta. Pitää osata olla jumiutumatta niihin "meillä tehtiin aina näin ja se toimi, niin siis on oikein" -mantroihin. Toki yksi tapa saada näkökulma avartumaan on saada aiemmista poikkeava lapsi, johon eivät samat konstit toimikaan, mutta harvalla suurperheelliselläkään niitä lapsia on niin laidasta laitaan, että osaisi ymmärtää muiden tilannetta ilman tuota oman perheen näkökulmasta irrottautumista.

Meillä on kaksi lasta, mutta kyllä vakavasti harkitsimme myös yksilapsisiksi "jäämistä". Nykyään on paljon yhden lapsen perheitä ja Kiinassahan ei muita edes saa olla. Ekologistahan se on ja nykyään ei ainokainen ole yksinäinenkään, koska on harrastuksia ja kaveriseuraa voi järjestää ihan eri tavalla kuin ennen vanhaan: on autot ja monilla asuu lähistölläkin kavereita. Vanhempienkaan ei tarvitse kaikkia iltoja paahtaa pelloilla, vaan on aikaa lapselle. Eikä siitä ainoasta liian hemmoteltukaan tule, kyllä nykyään on tietoutta miten kasvattaa lapsi oikein.

Uskon, että moni on kateellinen yhden lapsen äideille. He saavat nauttia äitinä olemisesta, mutta myös pääsevät huomattavasti helpommalla kuin katraiden äidit.

Onnea valitsemallenne tielle!

Taas on muutama äiti eksynyt ihan väärään ketjuun.....

Meillä on yksi lapsi eikä lisää tule. Ja ollaan erittäin tyytyväisiä tähän päätökseen. Sitä en vaan ymmärrä, että vaikka Suomessa on täysi vapaus päättää itse lapsiluvusta, niin joidenkin mielestä yhtä lasta ei suurin piirtein edes lasketa, vaan niitä pitää olla ihan minimissään kaksi. Mitäköhän me yksilapsiset perheet sitten ollaan, jos meitä ei voi edes perheeksi laskea? Täysin käsittämätöntä idiotismia 2000-luvun Suomessa.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
Taas on muutama äiti eksynyt ihan väärään ketjuun.....

Meillä on yksi lapsi eikä lisää tule. Ja ollaan erittäin tyytyväisiä tähän päätökseen. Sitä en vaan ymmärrä, että vaikka Suomessa on täysi vapaus päättää itse lapsiluvusta, niin joidenkin mielestä yhtä lasta ei suurin piirtein edes lasketa, vaan niitä pitää olla ihan minimissään kaksi. Mitäköhän me yksilapsiset perheet sitten ollaan, jos meitä ei voi edes perheeksi laskea? Täysin käsittämätöntä idiotismia 2000-luvun Suomessa.

Tai yh:t yhden lapsen kanssa, perheitä nekin.

Tämänkin keskustelun taso on kyllä aika surullinen. Onko tämäkin kilpailuasia... Miksi pitäisi olla useamman lapsen sankariäiti jos ei sitä jaksa tai halua jaksaa? Minulla on 3 lasta, minulle yhtä tärkeitä ja arvokkaita kun naapurille on 2 omaansa, sukulaiselle 4 omaansa ja toiselle sukulaiselle se yksi oma.
- antakaa olla. ...

Niihän se menee et jos on (vain) yksi lapsi, niin kaikki on heti synnäriltä kotiuduttua kyselemässä milloin on teette seuraavan vauvan ja samaan lauseeseen toivotaan vielä sitten sitä toista sukupuolta mitä ensimmäinen lapsi on.

Itse kunnioitan jokaisen omaa päätöstä, ollakko sitten vapaaehtoisesti lapseton tai yhden/8 lapsen äiti.