Synnytysvuodeosastojen vierailuajat koko päivän - liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Ainakin TYKS:n synnytysvuodeosaston vierailuajat isälle ja sisaruksille on joka päivä klo 10-20 ja isovanhemmille tunti illassa. Mielestäni vierailuajat ovat mahdottoman pitkät ja varsinkin jos mies, sisarukset ja isovanhemmat tukevat vuodehuoneisiin. Siinä kolmen naisen sukulaiset aiheuttavat kyllä ihan liikaa meteliä ja levottomuutta vastasyntyneiden äitien ja vauvojen joukossa.

Itse olen aiemmin saanut yksityishuoneen komplikaatioiden vuoksi, joten sellaisessa on oma rauha. Toki se annetaan vain syystä. Mutta näissä kolmen hengen huoneissa olisi hyvä saada rauhoittua sekä äidin ja vauvan, opetella imetttämistä ja NUKKUA kun siltä tuntuu ja kun vauvakin nukkuu.

Onko muidenkin mielestä nuo vierailuajat turhan pitkiä? Ja jos häiriintyy esim. vierustoverin vieraista esim. pitävät liikaa meteliä, voiko hoitajilta pyytää heitä siirtämään tai tulla sanomaan että siirtyvät vierailutilaan?

Itse en haluaisi itselle vieraita koko päiväksi sinne. Ehkä miehen ja sisarukset pariksi tunniksi, mutta esim. isovanhemmat haluan vasta kotiin.

Tyksissä oltiin elokuussa esikoinen hakemassa, olin kolmen hengen huoneessa, mulla ainakin oli mies siellä melkeen aamusta iltaan, samaten naapureilla (jotka vaihtu tiuhaan 3 päivän aikana), oli siinä jatkuvasti melkeinpä mies ja myös lapsia kävi. Ei häirinnyt yhtään. Samaten esim. öisin kun sai oman vauvan hiljaseksi niin vieruskaverin vauva alkoi huutamaan. Ja isovanhemmat sai tosiaan tulla vain yhden tunnin aikana, mikä minusta oli hyvä, mutta tyhmää että oli rajattu vain "isovanhemmat", parempi olisi että vaikka 2 vierasta/ äiti. Ei kaikilla oo läheisiä isovanhempia mutta taas ystäviä voi olla läheisiä.

Minusta sinne nyt kannattaa asennoitua siihen malliin että se ei valitettavasti mikään hotelli oo :) Joskus olen kuullut että jollakin on ollut puoli sukua siellä koko päivän metelöimässä, liekö puppupuhetta, mutta ainakin mun kokemus on että kaikki koitti tulla sulassa sovussa toimeen ja olla häiritsemättä muita läsnäolollaan. Verhot vaan etteen tiukasti niin on siellä tarpeeksi omaa rauhaa.

Minun mielestä vierailut pitäisi sallia vain isälle ja sisarille ja nekin tulisi hoitaa muualla kuin huoneissa. Esim yhteisissä tiloissa. Mielestäni monen hengen huoneessa pitäisi olla oikeus yksityisyyteen joka hetki.

Itse esim odotin 4 tuntia sängyssä verilammikossa koska en kehdannut nousta sängystä ylös kun vieruskaverin mies oli paikalla, pyysin kahdesti että voisiko poistua mutta ei lähtenyt. Joku minua ujompi olisi voinut jättää pyytämättäkin.

[QUOTE="joopa";28115699]Minun mielestä vierailut pitäisi sallia vain isälle ja sisarille ja nekin tulisi hoitaa muualla kuin huoneissa. Esim yhteisissä tiloissa. Mielestäni monen hengen huoneessa pitäisi olla oikeus yksityisyyteen joka hetki.

Itse esim odotin 4 tuntia sängyssä verilammikossa koska en kehdannut nousta sängystä ylös kun vieruskaverin mies oli paikalla, pyysin kahdesti että voisiko poistua mutta ei lähtenyt. Joku minua ujompi olisi voinut jättää pyytämättäkin.[/QUOTE]

Anteeksi, mutta pakko kysyä miksi et voinut nousta? tai kehdannut nousta? Tai eikö siellä ollut muka verhoja välissä vai millainen tilanne se sitten oli? Ja millainen tyyppi ei muka poistu, jos nätisti pyytää että voisitko poistua hetkeksi että saan vaatteet vaihdettua rauhassa? Kuulostaa perin oudolta.

Ruotsissa ainakin Tukholmassa on synnytäneille ja perheelle potilashotelli, jossa saa oman huoneen missä esim. keityomahdollisuus ja hoitajat ja lääkärit tekevät kiertoja ja sieltä pääsee suoraan sairaalan puolelle. Miksi Suomessa ei ole potilashotelleja? Pitkän matkan takaakin voisi koko perhe olla ja yöpyä yhdessä omassa rauhassa vastasyntyneen kanssa. Maksaisit mielelläni potilashotellista!

On mielestäni liikaa. Ehkä niin että mies saisi sitten sen koko päivän olla, ja sisaruksillakin olisi rajoitetummat vierailuajat. Ei siellä sairaalassa olla yleensä montaa päivää, ehtivät ne sisarukset sittenkin olemaan vauvan ja äidin kanssa. Liikaa hulabaloota on jos siellä on koko päivän iso lauma pyörimässä. Tai vähintään sitten niin, että ainakaan huoneessa ei saisi sisaruksetkaan olla kuin rajoitetun ajan. Vaikka kaikilla ei ole montaa sisarusta, niin joillakin on.

Vaikkei sairaala olekaan hotelli, niin synnytys on aika raskas koettelemus kuitenkin. Kyllä äitien pitäisi vähän leporauhaakin saada.

Mä olin kahden hengen huoneessa ja huonekaverilla oli neljä lasta ennestään ja ne oli siellä JOKA PÄIVÄ aamusta iltaan.Ravas ovissa ja töllötti mitä teen suu auki.Ne pälätti jatkuvasti,pelasi kännykällä pelejä äänet päällä ym ym.
Kävin jo sanomassa hoitajalle,mut eipä ne voineet mitään.<

Se oli todella rasittavaa ja itku silmässä yritin siinä sitte olla.

Mun mielestä voisi rajoittaa sitä huoneessa oleilua... Ymmärrän kyllä, että halutaan tutustua uuteen perheenjäseneen, mutta joku saattaa olla oikeasti kipeä ja tarvita edes jonkinlaista rauhaa ja lepoa synnytyksen jälkeen.

Voi voi ja lämmin leipä taas jälleen kerran. Synnyttäkää kotona jos on noin vaikeaa. Se on pieni hetki elämän virrassa joutua olemaan synnärillä synnytyksen jälkeen ja sen nyt jaksaa ja kestää jokainen tolkullinen ihminen.

On mielestäni liikaa. Ehkä niin että mies saisi sitten sen koko päivän olla, ja sisaruksillakin olisi rajoitetummat vierailuajat. Ei siellä sairaalassa olla yleensä montaa päivää, ehtivät ne sisarukset sittenkin olemaan vauvan ja äidin kanssa. Liikaa hulabaloota on jos siellä on koko päivän iso lauma pyörimässä. Tai vähintään sitten niin, että ainakaan huoneessa ei saisi sisaruksetkaan olla kuin rajoitetun ajan. Vaikka kaikilla ei ole montaa sisarusta, niin joillakin on.

Vaikkei sairaala olekaan hotelli, niin synnytys on aika raskas koettelemus kuitenkin. Kyllä äitien pitäisi vähän leporauhaakin saada.

Juuri näin. Ei ole hotelli, mutta on sairaala, jossa pitäisi saada toipua ja levätä rauhassa! Itse en oikein ymmärrä mitä se mieskään siellä tekee koko päivää, eikö sitä isyyslomaa voisi pitää vasta sitten kun äiti ja vauva pääsevät kotiin. Silloinhan sitä isää ainakin tarvitaan, kun sairaalassa kuitenkin saa ruuat, puhtaat vaatteet ym. mutta kotona mies voi sitten auttaa enemmän kun pitää isyyslomamda siellä. Kyllä 3-4 päivää sairaalassa ilman omaa rauhaa on pitkä aika!

[QUOTE="bebe";28115707]Anteeksi, mutta pakko kysyä miksi et voinut nousta? tai kehdannut nousta? Tai eikö siellä ollut muka verhoja välissä vai millainen tilanne se sitten oli? Ja millainen tyyppi ei muka poistu, jos nätisti pyytää että voisitko poistua hetkeksi että saan vaatteet vaihdettua rauhassa? Kuulostaa perin oudolta.[/QUOTE]

Toiset on vaan häveliäämpiä kuin toiset. Ja joidenkin omantilan ja yksityisyyden tarve on suurempi. Ja ei ne kaikki kuule korvaansa lotkauta vaikka kauniisti jotain pyytää... meitä on niin moneen junaan.

Voi voi ja lämmin leipä taas jälleen kerran. Synnyttäkää kotona jos on noin vaikeaa. Se on pieni hetki elämän virrassa joutua olemaan synnärillä synnytyksen jälkeen ja sen nyt jaksaa ja kestää jokainen tolkullinen ihminen.

Tämän voisi toki kääntää niinkin päin, että pieni hetki elämän virrassa ja kotona sitten perhe on yhdessä ja vauvaa voi hoitaa 24/7 se isäkin. Se on pieni hetki olla erossa vauvasta ja puolisosta.
Synnyttäkää kotona jos ette voi olla erossa toisistanne...

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Toiset on vaan häveliäämpiä kuin toiset. Ja joidenkin omantilan ja yksityisyyden tarve on suurempi. Ja ei ne kaikki kuule korvaansa lotkauta vaikka kauniisti jotain pyytää... meitä on niin moneen junaan.

Lähinnä ihmettelen että eikö siellä saanut verhoa eteen että ois voinut nousta verilammikosta rauhassa? Ainakin Tyksissä on verhot, ei sieltä mitään näe läpi vierustoverin sänkyyn vaikka uis verilammikossa...

Ymmärrän kyllä että jos ei ole minkäänlaisia sermejä tai verhoja niin ei ole niin kivaa jos huoneessa on 3 äidin lisäksi 5 muuta ihmistä aamusta iltaan :) Mutta ainakin siis Tyksissä on, josta aloituksessa puhuttiin.

Isälle voisi olla aamupäivällä ja illalla muutaman tunnin jaksossa vierailuajat ja ilta-aikaan myös muut perheen lapset pääsisivät käymään.

Ulkomailla mies pääsi omalla passilla mun ja vauvan luo, sekä sai tuoda max. kaksi kaveria kerrallaan vierailemaan vierailuaikaan (illalla). Sinänsä mukavaa kun ei ollut sukua tuolla niin kaverit kävi sitten moikkaamassa. Ja siis isällä oli lupa olla aamusta iltaan osastolla.

Kuinka moni vastasynnyttänyt on tolkullinen? Kyllä siellä viimeksi olisi halunnut rauhaa ja lepoa yli 36 tunnin synnytyksen ja muutaman vuorokauden valvomisen jälkeen ja kotiin olisin lähtenyt nukkumaan jos olisin saanut! Mutta ei, vieraiden hulabaloota viikon verran :(

Alkuperäinen kirjoittaja Äänet;28115767:
Kannattaa tosiaan varautua siihen jo etukäteen, ettei yksityisyyttä tai rauhaa ole saatavilla. Näin ehkä tilanteen kestäminenkin on helpompaa.

Näin se on :) Ja tosiaan, vierustoverin vauva saattaa olla äänekkäämpi kaveri kuin se perusmatti joka on siellä vaimonsa vierellä aamusta iltaan. Ja öisin sit ainakin on mahdollisuus nukkua, ellei vauvat huuda kuorossa. Ne nyt voi huutaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa. :)

[QUOTE="bebe";28115758]Lähinnä ihmettelen että eikö siellä saanut verhoa eteen että ois voinut nousta verilammikosta rauhassa? Ainakin Tyksissä on verhot, ei sieltä mitään näe läpi vierustoverin sänkyyn vaikka uis verilammikossa...

Ymmärrän kyllä että jos ei ole minkäänlaisia sermejä tai verhoja niin ei ole niin kivaa jos huoneessa on 3 äidin lisäksi 5 muuta ihmistä aamusta iltaan :) Mutta ainakin siis Tyksissä on, josta aloituksessa puhuttiin.[/QUOTE]

No jos ei kehtaa nousta sieltä verhon takaa pois kun jonkun mies on vieressä...? En tiedä.

Kaikenkaikkiaan, kyllä mun mielestä voisi ajatella niitä äitejä jotka oikeasti kaipaavat sitä rauhaa. Se on yleensä kovin lyhyt aika siellä sairaalassa olo aika, vauvaa ehtii hoitaa senkin jälkeen kun äiti pääsee vauvan kanssa kotiin.

Ehkäpä se että huoneessa on vain pari muuta äitiä vauvoineen on niin pieni määrä että siinä ehtii kiinnittämään heihin liikaa huomiota. Mutta jos mammoja oiskin 10 samassa salissa niin ei siinä oikeasti jaksa muistaa kuka yösydännä kukkiva runosielu oli ikkunapaikalla ja mimmoinen kukkahattuttäti raivoaa lähimpänä ovea.

Suomessa on totuttu liian hyvään.

[QUOTE="joopa";28115699]Minun mielestä vierailut pitäisi sallia vain isälle ja sisarille ja nekin tulisi hoitaa muualla kuin huoneissa. Esim yhteisissä tiloissa. Mielestäni monen hengen huoneessa pitäisi olla oikeus yksityisyyteen joka hetki.

Itse esim odotin 4 tuntia sängyssä verilammikossa koska en kehdannut nousta sängystä ylös kun vieruskaverin mies oli paikalla, pyysin kahdesti että voisiko poistua mutta ei lähtenyt. Joku minua ujompi olisi voinut jättää pyytämättäkin.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä et soittanu hoitajaa auttamaan sua sängystä / hankalasta tilanteesta?

Isä saa mun puolesta olla sen 10-20 välin kokonaan, mutta pienet lapset ei. Siis sisaruksien vierailuaikoja voisi rajoittaa, tosin kovin moni ei varmaan lapsiaan siellä koko päivää pidä. Silloin kun mä synnyin, mun äidin huonekaverin mies toi niiden kolme vanhempaa lasta joka päivä sen äidin hoidettavaksi sinne sairaalaan koko päiväksi. Sitten ne kolme pientä lasta juoksi ja huusi siinä ahtaassa huoneessa monta tuntia. Mulla itsellä ehti oleen kolme huonekaveria, mutta kellään ei lapsia edes käynyt, vaikka kaksi ekaa ei tainneet olla ensisynnyttäjiä. Mun mielestä kuitenkin vierailuaikoja suurempi ongelma on tilanahtaus.

No jos ei kehtaa nousta sieltä verhon takaa pois kun jonkun mies on vieressä...? En tiedä.

Kaikenkaikkiaan, kyllä mun mielestä voisi ajatella niitä äitejä jotka oikeasti kaipaavat sitä rauhaa. Se on yleensä kovin lyhyt aika siellä sairaalassa olo aika, vauvaa ehtii hoitaa senkin jälkeen kun äiti pääsee vauvan kanssa kotiin.

Niinno, toiset haluaa toista ja toiset toista. Toiset äidit ei kestä muita isejä sermin ja verhojen takana, toiset haluaa oman huoneen kokonaan, toiset taas ei kestä ollenkaan olla sairaalassa yksin vaan haluaa miehen mukaan jne. Oli miten oli, kaikkia ei oikein voi asiassa miellyttää :) Loppujen lopuksi toisen tarve ei ole toisen tarvetta tärkeämpi tuossa, nykyisellään rauhaa haluava saa sitä aika hyvin vetämällä verhot eteen ja käyttämällä korvatulppia, se joka haluaa miehen mukaan vauvaa hoitamaan jne voi ottaa miehensä mukaan. Onhan se vauva kumminkin miehenkin, ei vain äidin :) Ehkä sisarusten läsnäoloa sitten voisi rajoittaa, jos yleisesti koetaan että toisten lapset riekkuu siellä koko päivän miten sattuu. Mutta veikkaan että moni myöskään ei suutaan avaa, vaan tyytyy painamaan päänsä tyynyyn ja kiroilemaan mielessään..

Halusin vain sanoa että ehkä nyt etukäteen kumminkaan ei kannata mennä sinne tolla asenteella, jos ap et koskaan ole ryhmähuoneessa edes ollut. Oma kokemus on että ne muutkin on vastasynnyttäneitä, ehkä vähän sekaisin, tavallisia naisia ja äitejä, jotka pyrkii ottamaan muut huomioon, etenkin jos rohkeasti avaat suusi. Todella epätodennäköistä että kohdalle sattuu se mies joka ei suostu hetkeksi huoneen ulkopuolelle poistumaan, jos niin pyydetään. Tyksissä huonekaverit oli niin kohteliaita että kysyivät aina esim. haittaako muita jos katsoo televisiota myöhempään tms. :) Avoimin mielin ja suu auki, kyllä siellä pärjää sen pari päivää taikka viikonkin. Suurempi häiriö oli siitä jatkuvasta huonekaverien vaihtumisesta ja siivoojien ramppauksesta, kuin muiden miehistä tai lapsista.

Mua muuten nauratti kun mulle kävi fysioterapeutti pitämässä jonkun esitelmän oikeen muovisen lantiomallin kanssa kolmannen asteen repeämästä joka mulla oli ja koko sen ajan siellä verhon takana oli huonekaveri ja sen mies. Siinä sitten keskusteltiin mun sulkijalihaksista ja emättimen tikeistä ja pidätyskyvystä ja ne oli ihan hiljaa siellä verhon takana molemmat. Olin siinä ovipaikalla niin ehkä se mies ei enää kehdannu poistua sieltä, mutta mun mielestä sen fyssarin olis pitänyt pyytää sitä miestä poistumaan, koska me keskusteltiin hyvin yksityiskohtaisesti mun synnytyksestä ja diagnooseista. Mulle joskus Acutassa sanottiin että omainen ei voi tulla sinne tarkkailuun, koska siellä on vain verhot sänkyjen välissä ja omaisen läsnäolo rikkoo muiden potilaiden yksityisyyden suojaa. Myöskin paikoissa joissa olen itse ollut töissä omaiset pyydetään aina poistumaan kiertojen ja toimenpiteiden ajaksi.

[QUOTE="bebe";28115898]Niinno, toiset haluaa toista ja toiset toista. Toiset äidit ei kestä muita isejä sermin ja verhojen takana, toiset haluaa oman huoneen kokonaan, toiset taas ei kestä ollenkaan olla sairaalassa yksin vaan haluaa miehen mukaan jne. Oli miten oli, kaikkia ei oikein voi asiassa miellyttää :) Loppujen lopuksi toisen tarve ei ole toisen tarvetta tärkeämpi tuossa, nykyisellään rauhaa haluava saa sitä aika hyvin vetämällä verhot eteen ja käyttämällä korvatulppia, se joka haluaa miehen mukaan vauvaa hoitamaan jne voi ottaa miehensä mukaan. Onhan se vauva kumminkin miehenkin, ei vain äidin :) Ehkä sisarusten läsnäoloa sitten voisi rajoittaa, jos yleisesti koetaan että toisten lapset riekkuu siellä koko päivän miten sattuu. Mutta veikkaan että moni myöskään ei suutaan avaa, vaan tyytyy painamaan päänsä tyynyyn ja kiroilemaan mielessään..

Halusin vain sanoa että ehkä nyt etukäteen kumminkaan ei kannata mennä sinne tolla asenteella, jos ap et koskaan ole ryhmähuoneessa edes ollut. Oma kokemus on että ne muutkin on vastasynnyttäneitä, ehkä vähän sekaisin, tavallisia naisia ja äitejä, jotka pyrkii ottamaan muut huomioon, etenkin jos rohkeasti avaat suusi. Todella epätodennäköistä että kohdalle sattuu se mies joka ei suostu hetkeksi huoneen ulkopuolelle poistumaan, jos niin pyydetään. Tyksissä huonekaverit oli niin kohteliaita että kysyivät aina esim. haittaako muita jos katsoo televisiota myöhempään tms. :) Avoimin mielin ja suu auki, kyllä siellä pärjää sen pari päivää taikka viikonkin. Suurempi häiriö oli siitä jatkuvasta huonekaverien vaihtumisesta ja siivoojien ramppauksesta, kuin muiden miehistä tai lapsista.[/QUOTE]

Asenne ehkä myös ratkaisee, mutta jos vastasynnyttäneen äiti on niinkin hyväkuntoinen, että jaksaa miehen ja muiden vierailut koko päivän, niin varmasti jaksaa mennä vieraidensa kanssa yleisiin tiloihin ettei häiritse niitä, jotka oikeasti tarvitsevat lepoa ja rauhaa. Se on kuitenkin sairaala, jonka tarkoitus on antaa lepoa ja rauhaa sitä tarvitseville ja niiden ehdoilla siellä pitäisi mennä eikä vierailuaikojen. Onko tosiaan muissakin sairaaloissa noin pitkät vierailuajat?

Yhteistyössä