Onko tämä mielestänne ammattitaitoinen LTO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28138285]Vähän samaa mieltä...
Voihan olla että koska ryhmässä EI ole niitä muita 14 riehuvaa poikaa, lto ehtii huomata sinun poikasi vilkkauden. Sinä pidit sitä hyvänä asiana että poikasi on 14 muun vilkkaan pojan kanssa samassa ryhmässä-minusta se kuulosta katastrofaaliselta. Ja nykyäänhän on monilla levottomuutta ja keskittymishäiriöitä, eikö ole hyvä jos nyt poikasi vilkkaus huomioidaan?Tietyt piirteet ja vilkkaus menee joskus iän piikkiin, mutta isompana lapsen käyttäytyminen pitäisi hieman rauhoittua, ja jos villkkaus on ympäristöä häiritsevää, varmasti siihen halutaan puuttua, eikä vain kuitata että kun lapsi on kuitenkin niin ihana? Eihän ylivillkkaus poissulje sitä että lapsesi on hurmaava tai ihana, miksi et voi hyväksyä negatiivisiakin piirteitä? Niitä ei kuitenkaan kannata lakaista maton alle, vaan ottaa vakavasti, koska jo kyseessä olisi esim jokin neurologinen juttu, se kannattaa selvittää ennen kouluun menoa. Mene siis keskustelemaan lto:n kanssa avoimin mielin, äläkä ota tuollaista hyökkäävää asennetta, että he eivät saa poikaasi kuriin. Jos esim poikasi ei tottele heitä, on heillä syytä puuttua asiaan. 3,5 vuotias on kuitenkin sen verran iso jo, että tietynlaista käytöstä voi jo olettaa pojalta. Oma asenteesi kuulostaa siltä, että kukaan ei saisi sanoa pojastasi mitään, etkä pysty ottamaan palautetta vastaan. Jos joku asia ei tarhassa suju, on hoitajilla täysi oikeus kertoa sinulle siitä. Et voi verrata edellisiin ryhmiin, varsinkin kun käytännössä suuressa ryhmässä jokainen lapsi saa melko vähän aitoa huomiota, ja siksiihän käytöhäiriötkin ovat yleisempiä. 14 villiä poikaa samassa ryhmässä-uskotko aidosti että heitä ollaan koko ajan vahtimassa? Todennäköisesti pojat ovat saaneet mellastaa ja siellä on vallinnut viidakon laki. Nyt kun poikasi on pienemmässä ryhmässä, hänen vilkkautensa tulee esiin, ja on hyvä että siihen puututaan![/QUOTE]

Kerrankin olen hyvilläni että kirjoitin tänne, yleensä vain kadun. :-D

Mutta, sinulla oli todella fiksuja pointteja, ja tuokin mitä sanoit asenteestani, saattaa pitää paikkansa. Poikani on kyllä rauhoittunut puolella esim.vuoden aikana, mutta melko vauhdikas ja ajoittain levoton edelleen. Jotenkin sitä ehkä liiankin helposti äitinä ottaa asenteen että minua tässä nyt syytetään huonoksi kasvattajaksi. Mutta lapsen parashan sen pääasian pitäisi olla, eikä vanhemman syyttely, ja todellakin, näin se voi ollakin.

Annoit minulle paljon ajattelemisen aihetta, ja jos saan ainakin osittain pääni pois omasta p*rseestäni, siitä on aika pitkälti kiittäminen sinua.

Tässähän alkaa tulla jo teidän ansiostanne ihan hyvä fiilis, on ollut koko viikon aikamoinen ketutus päällä tämän asian takia.:-D

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
[QUOTE="a p";28138238]Joo, olen sitä kysellyt aiemmissa ryhmissä voisiko olla ylivilkas, ei kuulemma, vilkas mutta normaali. Ja sekin tavallaan sotii sitä vastaan, että pystyy pysymään paikallaan kauankin, esim. elokuviin voi pojan kanssa hyvin mennä, tms. Ei myöskään ole juurikaan enää uhmaa, ei säntäile tai karkaile tms., joten olen alkanut ajatella että ehkei tuota ole.

Mutta tosiaan, eihän sitä ehkä vielä näe.

Mutta silti, ehkemme ole tuon LTO:n kanssa vaan ihan samalla aaltopituudella. Mutta aiemmissa ryhmissä kukaan hoitaja ei koskaan ole sanonut huokaillen, ettei tiedä mitä tuon lapsen kanssa tekisi, ei mitään sinne suuntaankaan, ei ole koskaan edes sanottu että olisi mitään ongelmia.

En puolustele lastani, voihan se olla että jo ihan omanikäisen seuran puuttuminen vaikuttaa tuhauttavasti. Lapsi on sellainen, että jos puuttuu mielekästä tekemistä, hän saattaa alkaa riehumaan.[/QUOTE]

Otappa selville esim adhd:sta hieman lisää, näytät olevan aika hakoteillä!
Jos olet itsekin epäillyt ylivilkkautta, sittenhän sitä varmastikin jollain tasolla on?
Adhd voi olla lievänäkin,- ei se aina tarkoita sitä että jos pystyy katsomaan leffaa, niin sitä ei mahdollisesti olisi. Googaileppas vähäsen ja lue esim adhd oireet.
Voi hyvinkin olla että pojallasi on jonkintasoinen keskittymishäiriö; adhd,add tms.
En ole antamassa mitään diagnoosia, mutta sinun tietämyksesi on todella harhaluulojen varassa tästä asiasta.

Jos hoitaja on ulalla lapsen kanssa, ja joutuu ihmettelemään että mitä tuon lapsen kanssa tekisi- jossain on ongelma, joko hoitajan asenteessa tai sitten lapseen ei vaan saa kontaktia, hän ei tottele, kuuntele auktoriteettia tms....

Miksi vähättelet hoitajan kokemuksia, jos itsekin olet epäillyt ylivilkkautta?
Riehuminen on aivan eri asia kuin se, että ryhmässä arki ei suju. Kaikki lapset riehuvat omalla tapaa, mutta kiellot kuitenkin menevät perille. Jos hoitaja ei saa lapseesi otetta, tottakai hän haluaa puhua kanssasi.
En ymmärrä miksi olet sotajalalla, sinunhan pitäisi olla huolissasi miksi lapsesi käyttäytyy näin, ja ehkä hän tarvitsee apua keskittymiskyvynsä kanssa?

Tuli ehkä hieman tylyä tekstiä... En siis missään nimessä sano että lapsellasi olisi adhd.Se oli esimerkki.
Pyydän vain sinua ottamaan asioista enemmän selvää. Monesti ihmisille pelkkä sana adhd on MÖRKÖ,
kun näin ei pitäisi olla. Ja vaikka poikasi olisi vain yksinkertaisesti hieman ylivilkas, silti hän on ihana hurmaava poikasi. Mutta jos kyseessä on vilkkaus, mitä pitää saada hieman kuriin, auttaa se, että ongelman tunnistaa ja sitten on myös itsellesi helpompi ymmärtää poikaa. EI ole maailmanloppu vaikka lasta sanottaisiinkin ääneen vilkkaaksi tai muuta vastaavaa! Kannattaa mielummin ajatella niin, että jos on jotain mikä voi auttaa poikaasi, teet kaiken löytääksesi vastauksia. Silti hän on varmasti yhtä hurmaava kuin aiemminkin, ja tulee toimeen muiden lasten kanssa! Me kaikki olemme yksilöitä, ja sinun pojallasi on juuri ne tietyt piirteet, jotka tekee hänestä erityislaatuisen! Ole ylpeä hänestä.

[QUOTE="vieras";28138332]Jos hoitaja on ulalla lapsen kanssa, ja joutuu ihmettelemään että mitä tuon lapsen kanssa tekisi- jossain on ongelma, joko hoitajan asenteessa tai sitten lapseen ei vaan saa kontaktia, hän ei tottele, kuuntele auktoriteettia tms....

[/QUOTE] Et ilmeisesti ole lukenut koko ketjua. Olen tuolla jo kertonut, että TÄMÄ yksi nimenomainen hoitaja on ulalla lapsen kanssa, muilla ei ole mitään ongelmaa. Ei nykyisessä ryhmässä eikä aiemmissa. Ja yksi asia minkä hän otti puheeksi, oli että lapsi heittelee unileluaan, voisiko sitä olla ottamatta enää päiväkotiin. Sanoin että kotona jos mitään heitellään, sanon ensin että leluja ei saa heitellä, ole kiltti ja lopeta. Jos et, lelu lähtee kaappiin. Eikö päiväkodissa voi tehdä myös näin? Ei sanonut mitään. Mielestäni tällä kyseisellä LTO:lla saattaa siis olla auktoriteettiongelma. Eli että sitä ei ole. Esim. tuo esittämäni esimerkki nyt on ihan perusasia.

En kyllä tosiaan enää sitä tässä kiellä etteikö ylivilkkautta voisi olla.Ja hyvä siitä olisi ottaa selvää, ja aionkin jos sitä epäillään, eli siinä mielessä olen nyt muuttanut kantaani tämän ketjun kuluessa vähemmän jyrkäksi. ;-)

Silti olen edelleen sitä mieltä että tuo LTO on todennäköisesti aika kokematon, ja saattaa Siperia opettaa, jos jo minun poikani kanssa on ihan pulassa. Ei taitaisi ihan pärjätä ryhmässä, jossa olisi enemmän vilkkaita poikia.

[QUOTE="...";28138343]Veikkasin jos näin yllättäen kutsuu ylimääräiseen palaveriin, voi hänellä olla mielessä jonkinlainen tutkimukseen ohjaaminen yms.[/QUOTE]

Veikkaat väärin, satun tietämään että noin 30 päivän jälkeen (sen aikaa on lapsen tuntenut) ei kukaan voi vakavissaan ohjata tutkimukseen. Varsinkaan kun toinen ryhmän hoitaja jonka kanssa olen jutellut, on sitä mieltä että lapsi on normaali mutta vilkas lapsi. Mielestäni he eivät saisi sekoittaa vanhempien päitä esittämällä omia mielipiteitään lapsista vanhemmille, kyllä heidän ensin pitäisi joku palaveri pitää keskenään, ja sopia mitä puhutaan. Nythän he puhuvat täysin ristiriidassa keskenään.

[QUOTE="a p";28138404]Et ilmeisesti ole lukenut koko ketjua. Olen tuolla jo kertonut, että TÄMÄ yksi nimenomainen hoitaja on ulalla lapsen kanssa, muilla ei ole mitään ongelmaa. Ei nykyisessä ryhmässä eikä aiemmissa. Ja yksi asia minkä hän otti puheeksi, oli että lapsi heittelee unileluaan, voisiko sitä olla ottamatta enää päiväkotiin. Sanoin että kotona jos mitään heitellään, sanon ensin että leluja ei saa heitellä, ole kiltti ja lopeta. Jos et, lelu lähtee kaappiin. Eikö päiväkodissa voi tehdä myös näin? Ei sanonut mitään. Mielestäni tällä kyseisellä LTO:lla saattaa siis olla auktoriteettiongelma. Eli että sitä ei ole. Esim. tuo esittämäni esimerkki nyt on ihan perusasia.

En kyllä tosiaan enää sitä tässä kiellä etteikö ylivilkkautta voisi olla.Ja hyvä siitä olisi ottaa selvää, ja aionkin jos sitä epäillään, eli siinä mielessä olen nyt muuttanut kantaani tämän ketjun kuluessa vähemmän jyrkäksi. ;-)

Silti olen edelleen sitä mieltä että tuo LTO on todennäköisesti aika kokematon, ja saattaa Siperia opettaa, jos jo minun poikani kanssa on ihan pulassa. Ei taitaisi ihan pärjätä ryhmässä, jossa olisi enemmän vilkkaita poikia.[/QUOTE]

Saattaahan olla että tuon LTO.n ja poikasi kemiat eivät kohtaa. Siinä mielessä se olisi tietenkin epäreilua pojallesi. Mutta yleisesti ottaen lapset tottelevat helpommin muita aikuisia kuin omia vanhempiaan, joten jotain ongelmaahan tässä on ,jos poikasi ei kuuntele häntä. Eli silloin se auktoriteettiongelma olisi pojallasi..
Lto todennäköisesti olettaa että lapsi tottelee ilman että tarvitsee uhkailla.

Ja tosiaan ,jos ylivilkkautta on, sitä ei tarvitse pitää negatiivisena asiana. Sitten pojan pitää saada ympärilleen hoitajia joilla on kokemusta asiasta, esim ylimääräisen avustajan tms,( jos siis joku ns oikea diagnoosi tehtäisi, sitten voisit vaatia asiantuntevaa apua pojallesi.) Mutta tämä nyt on vaan arvailua, mene nyt ensin keskustelemaan sinne ja katso mitä he sanovat. Sekin on väärin, jos heillä on jotain sinun poikaasi vastaan eli eivät vaan jaksa hänen käytöstään.

[QUOTE="vieras";28138366]Tuli ehkä hieman tylyä tekstiä... En siis missään nimessä sano että lapsellasi olisi adhd.Se oli esimerkki.
Pyydän vain sinua ottamaan asioista enemmän selvää. Monesti ihmisille pelkkä sana adhd on MÖRKÖ,
kun näin ei pitäisi olla. Ja vaikka poikasi olisi vain yksinkertaisesti hieman ylivilkas, silti hän on ihana hurmaava poikasi. Mutta jos kyseessä on vilkkaus, mitä pitää saada hieman kuriin, auttaa se, että ongelman tunnistaa ja sitten on myös itsellesi helpompi ymmärtää poikaa. EI ole maailmanloppu vaikka lasta sanottaisiinkin ääneen vilkkaaksi tai muuta vastaavaa! Kannattaa mielummin ajatella niin, että jos on jotain mikä voi auttaa poikaasi, teet kaiken löytääksesi vastauksia. Silti hän on varmasti yhtä hurmaava kuin aiemminkin, ja tulee toimeen muiden lasten kanssa! Me kaikki olemme yksilöitä, ja sinun pojallasi on juuri ne tietyt piirteet, jotka tekee hänestä erityislaatuisen! Ole ylpeä hänestä.[/QUOTE] Kiitos ihanasta kirjoituksestasi!! Joo en hirveästi ADHD:sta tiedä, ehkä pitäisi ottaa enemmän selvää. Tuo poika on ainakin levoton vain turhautuessaan, eli kun ei ole mielekästä tekemistä tai leikkiseuraa. Ja keskittymiskyky on loistava. mutta olen sen verran lukenut että tiedän etteivät ne sulje ADHD:tä/ADD:tä pois.

Silti edelleenkin olen sitä mieltä että LTO kommunikoi kanssani hieman epäammattimaisesti. Voisihan hän vain sanoa että lapsi on vilkas ja heillä on kurinpidon kanssa välillä hieman vaikeuksia, sen sijaan että negatiiviseen sävyyn kertoisi joka päivä mitä poika TAAAS on tehnyt , ja se sama VOIVOIVOI kun en tiedä mitä teen tuon kanssa. Eli vaikka itse en kokisi ylivilkkautta negatiivisena asiana , ja kokisin siitä puhumisen vain aikeena auttaa lasta, niin LTO:n tapa ilmaista asioita ei ole mielestäni positiivinen ja rakentava.

[QUOTE="a p";28138419]Veikkaat väärin, satun tietämään että noin 30 päivän jälkeen (sen aikaa on lapsen tuntenut) ei kukaan voi vakavissaan ohjata tutkimukseen. Varsinkaan kun toinen ryhmän hoitaja jonka kanssa olen jutellut, on sitä mieltä että lapsi on normaali mutta vilkas lapsi. Mielestäni he eivät saisi sekoittaa vanhempien päitä esittämällä omia mielipiteitään lapsista vanhemmille, kyllä heidän ensin pitäisi joku palaveri pitää keskenään, ja sopia mitä puhutaan. Nythän he puhuvat täysin ristiriidassa keskenään.[/QUOTE]

Kyllähän se ensisijainen huoli lapsen pärjäämisestä tulisi olla sinulla.
Et voi olettaa että kaikki ryhmän johtajat tai lto.t ovat päteviä.
Jos he eivät tiedä mitä asian kanssa tulisi tehdä, sittenhän olisi HYVÄ että poika passitettaisiin tutkimuksiin. Ainakin SINÄ saisit tietää mikä pojallasi on. Jos vain vilkas, niin sitten sekin tulisi selväksi! Älä ota noin hyökättyä asennette, eivät he pahaa tarkoita varmaankaan. Vai tuntuuko sinusta siltä, että pojastasi ei pidetä??
Silloin ymmärtäisin loukkantumuksesi.

[QUOTE="a p";28138442]Kiitos ihanasta kirjoituksestasi!! Joo en hirveästi ADHD:sta tiedä, ehkä pitäisi ottaa enemmän selvää. Tuo poika on ainakin levoton vain turhautuessaan, eli kun ei ole mielekästä tekemistä tai leikkiseuraa. Ja keskittymiskyky on loistava. mutta olen sen verran lukenut että tiedän etteivät ne sulje ADHD:tä/ADD:tä pois.

Silti edelleenkin olen sitä mieltä että LTO kommunikoi kanssani hieman epäammattimaisesti. Voisihan hän vain sanoa että lapsi on vilkas ja heillä on kurinpidon kanssa välillä hieman vaikeuksia, sen sijaan että negatiiviseen sävyyn kertoisi joka päivä mitä poika TAAAS on tehnyt , ja se sama VOIVOIVOI kun en tiedä mitä teen tuon kanssa. Eli vaikka itse en kokisi ylivilkkautta negatiivisena asiana , ja kokisin siitä puhumisen vain aikeena auttaa lasta, niin LTO:n tapa ilmaista asioita ei ole mielestäni positiivinen ja rakentava.[/QUOTE]

KYSY siellä palaverissa, onko heillä kokemusta ylivilkkaista lapsista?
Kuulostaa jo vähän siltä ettei ole...
Voit aivan hyvin "myöntää"heille ääneen että lapsesi on ylivilkas, ja voit myös vaatia että hän saa tarvitsemaansa huomiota.
Pahinta on, että ylivilkasta lasta aletaan syyllistää hänen käytöksestään. Eihän se hänen vikansa ole! Jos LTO ei pärjää ylivilkkaan lapsen kanssa, onko mahdollista saada konsultaatiota toiselta LTO:lta?

Googleta myös ruokavalio ja adhd (tai ylivilkkaus). Esim sokeri pahentaa todella huomattavasti tällaisten lasten oireita.

No mielestäni kaikenlainen päivittely ja huokailu, että "en kyllä tiedä, mitä tuon lapsen kanssa tulisi tehdä", on ihan epäammatillista ja tökeröä. Ja vielä, että päivittäin huokaillaan!
Ihan kannatan kyllä ajatusta mennä avoimin mielin keskusteluun, mutta myös ap:n kuvailemien tilanteiden perusteella olisin aika varauksellinen ko. LTO:n arvioille.

[QUOTE="jaa";28138535]No mielestäni kaikenlainen päivittely ja huokailu, että "en kyllä tiedä, mitä tuon lapsen kanssa tulisi tehdä", on ihan epäammatillista ja tökeröä. Ja vielä, että päivittäin huokaillaan!
Ihan kannatan kyllä ajatusta mennä avoimin mielin keskusteluun, mutta myös ap:n kuvailemien tilanteiden perusteella olisin aika varauksellinen ko. LTO:n arvioille.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. En tietenkään ole nähnyt lasta kotona enkä päiväkodissa, mutta kysymys voi yhtä hyvin olla kyseisen yhden tietyn hoitajan asenteesta kuin pojan ehkä hieman liiallaisesta vilkkaudestakin.

Omat lapseni olivat huippuhyvässä päiväkodissa, missä kyseisenlainen taivastelu kitkettiin heti alkumetreillä uusista hoitajista. Siellä sanottiin vain asiasta, kerrottiin hyvät ja huonot uutiset tasapuolisesti, ei haukuttu lapsia eikä vanhempia selän takana tai edessäpäinkään ja muutoinkin toimittiin todella ammattimaisesti.

Uskoisin, että tuolla yhdellä hoitajalla voi olla jonkin asteista asenneongelmaa, mikä taas kertoo ei-niin-hyvästä ammattitaidosta. Mutta keskustella kannattaa ihan rauhallisesti, jos joku hoitaja on hakoteillä, niin itse pitää pysyä kaksin verroin rauhallisena ja järkevänä!

[QUOTE="vieras";28137940]En ymmärä kysymystä. Miten lämmöntalteenotto liittyy lasten riehumiseen.[/QUOTE]

Miten ei liittyisi? Ajattelehan nyt tarkemmin, riehuvat lapset tuottavat valtavasti lämpöä, joka pitäisi saada poistettua tehokkaasti, etteivät saa lämpöhalvausta. Kuitenkin sellainen kannettava laitteisto olisi kömpelö ja ainaisessa rikkoutumisvaarassa.

Joku lättypää varmasti oivaltaa, että märkä paita olisi oivallinen jäähdytyslaitteisto. Mutta sehän olisi turhaa energianhaaskuuta, ellei kysymys ole kuivatettavasta pyykistä, jolloin tuo ratkaisu saattaisi puolustaa paikkaansa. Kuitenkin sitten tulee kosteat oltavat koko huoneeseen.

Ehdotan sellaista siirrettävää lto-asemaa, jonka kautta lapset kulkevat aina minuutin välein riehunnan tullen. Siitä sitten lämpöpumpun välityksellä siirretään hukkalämpö keskuslämmitykseen. Ongelma ratkaistu ja ilmastokin kiittää.

[QUOTE="vieras";28138470]KYSY siellä palaverissa, onko heillä kokemusta ylivilkkaista lapsista?
Kuulostaa jo vähän siltä ettei ole...
Voit aivan hyvin "myöntää"heille ääneen että lapsesi on ylivilkas, ja voit myös vaatia että hän saa tarvitsemaansa huomiota.
Pahinta on, että ylivilkasta lasta aletaan syyllistää hänen käytöksestään. Eihän se hänen vikansa ole! Jos LTO ei pärjää ylivilkkaan lapsen kanssa, onko mahdollista saada konsultaatiota toiselta LTO:lta?

Googleta myös ruokavalio ja adhd (tai ylivilkkaus). Esim sokeri pahentaa todella huomattavasti tällaisten lasten oireita.[/QUOTE]

No niin, sinä sait pointistani kiinni. Eli tästä lähes jokapäiväisestä valituksesta olen saanut kuvan että lasta (tai meitä vanhempia ) syyllistetään lapsen käytöksestä. Sitäpaitsi kotona hän ei edes ole ylivilkas. Noin 2,5-vuotiaaksi saakka oli sinä rajoilla, mutta sen jälkeen rauhoittui, ja itse en enää koe häntä ollenkaan ylivilkkaaksi, eikä jokapäiväisessä elämässä kotona ole mitään ongelmaa. Tottakai siis keskustelen, jos päiväkodissa on ongelmia. Ei ole vaan ennen ollut, siis aiemmissa 3 ryhmässä, eikä muilla hoitajilla nykyisessäkään, kuin tällä yhdellä. Muuthan siis kehuvat poikaa vilkkaaksi mutta kerrassaan hurmaavaksi, ja yksi on jopa sanonut ettei ole hänen mielestään ylivilkas, kun sitä kysyin. Tuntuu siis vain ettei tämä yksi hoitaja pidä lapsestani.

Olen jopa ajatellut että otan selville voisiko saada kiertävän erityislastentarhanopettajan eli KELTON seuraamaan päiväkotiin poikaani joksikin aikaa.

[QUOTE="jaa";28138535]No mielestäni kaikenlainen päivittely ja huokailu, että "en kyllä tiedä, mitä tuon lapsen kanssa tulisi tehdä", on ihan epäammatillista ja tökeröä. Ja vielä, että päivittäin huokaillaan!
Ihan kannatan kyllä ajatusta mennä avoimin mielin keskusteluun, mutta myös ap:n kuvailemien tilanteiden perusteella olisin aika varauksellinen ko. LTO:n arvioille.[/QUOTE]

No NIMENOMAAN juuri tämä kaikki tässä minuakin häiritsee. ja se että poikani käytös tuntuu häiritsevän vain tätä yhtä hlöä. Ja että ongelmat ovat tyyliin "oli lepohuoneessa heitellyt nalleaan." Eikä nallea edes otettu tämän jälkeen pois, kuten meillä olisi tehty, jos tällaista tapahtuu, tosin enää tosi harvoin heittelee yhtään mitään. Kun nämä LTO:n kertomat ongelmat kuulostavat hyvin pieniltä, ja muut eivät niitä edes tunnu näkevän, siis olen kysynyt muiltakin.

Muista myös, että noista päiväkodin tädeistä ainostaan LTO:lla on oikeasti koulutusta arvioida lasten käyttäytymistä. Lastenhoitajat työskentelevät monenlaisella koulutuspohjalla (tai eivät välttämättä millääm), useimmiten lähäri, ja mikäli lapsesi on oikeasti "hurmaava persoona" eivät välttämättä näe todellista ongelmaa käyttäytymisen taustalla. Itse luottaisin huomattavasti enemmän LTO:n mielipiteeseen. Pienemmälle lapselle on "normaalia" käyttäytyä levottomasti ja olla vilkas, mutta mitä vanhemmaksi lapsi tulee oletetaan tietynlaista käyttäytymistä. Tämä saattaa selittää sen, että vasta nyt lapsesi käyttäytymisestä kommentoidaan tiukemmin.

Jos siihen palaveriin on vielä aikaa niin pyydä että KELTO seuraisi ensin lastasi ja tulisi mielellään mukaan palaveriin. Tai jos ei ehdi niin pyydä sitä palaverissa. Ihan vähintä mitä voi pyytää jos muutenkin palaverin aihe on todella vilkkaus ym. ongelmat.

Meidän lasten tarhassa KELTO seuraa kaikkia lapsia suunnilleen kuukausittain, joten siellä kyllä on resursseja konsultoida pienempiäkin ongelmia. Meillä myös on todella nopeita poikia ja luulisin että isompana voi ilmetä jotakin vilkkausongelmaakin, mutta toistaiseksi tädit on pärjänneet hyvin niiden kanssa. Ja ryhmässä on se 16kpl 3-4-vuotiasta poikaa, mutta tädit on olleet siellä pitkään töissä joten kokemusta tuntuu löytyvän kyllä.
Ymmärrän myös hyvin pointin positiivisesta palautteesta. Täytyy kyllä myöntää että hiukan enemmän toivoisin itse saavani tietää kaikista konflikteista. Ehkä jopa. Mutta on se kyllä tärkeää ettei niistä tehdä pääasiaa. Meidän tarhassa raportoidaan ensin nukkumiset ja syömiset, sitten sivulauseessa vasta lopuksi riehumiset, tottelemattomuudet ja jäähyllä istumiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;28139592:
Jos siihen palaveriin on vielä aikaa niin pyydä että KELTO seuraisi ensin lastasi ja tulisi mielellään mukaan palaveriin. Tai jos ei ehdi niin pyydä sitä palaverissa. Ihan vähintä mitä voi pyytää jos muutenkin palaverin aihe on todella vilkkaus ym. ongelmat.

Meidän lasten tarhassa KELTO seuraa kaikkia lapsia suunnilleen kuukausittain, joten siellä kyllä on resursseja konsultoida pienempiäkin ongelmia. Meillä myös on todella nopeita poikia ja luulisin että isompana voi ilmetä jotakin vilkkausongelmaakin, mutta toistaiseksi tädit on pärjänneet hyvin niiden kanssa. Ja ryhmässä on se 16kpl 3-4-vuotiasta poikaa, mutta tädit on olleet siellä pitkään töissä joten kokemusta tuntuu löytyvän kyllä.
Ymmärrän myös hyvin pointin positiivisesta palautteesta. Täytyy kyllä myöntää että hiukan enemmän toivoisin itse saavani tietää kaikista konflikteista. Ehkä jopa. Mutta on se kyllä tärkeää ettei niistä tehdä pääasiaa. Meidän tarhassa raportoidaan ensin nukkumiset ja syömiset, sitten sivulauseessa vasta lopuksi riehumiset, tottelemattomuudet ja jäähyllä istumiset.

Palaveri on jo ensi viikolla, ei taida tällä erää keretä pyytää sitä KELTOA seuraamaan lasta ennen sitä.

Tämä LTO on nähnyt lastani noin 30 päivää. Edellinen LTO oli näki lasta monta kk, ja vasukeskustelussa ei pitänyt lasta ylivilkkaana..

Minusta tuntuu että tässä suurin ongelma on se että vauhdikas poikani on ainut ikäisensä taaperoiden joukossa. Tottakai hän on vauhdikkaampi, kun on erittäin motorisesti kehittynyt lähes 110-senttinen goljatti niiden 80-90-senttisten vaappujien joukossa.

Tilanne muuttuu kun tähän päiväkotiin tulee lisää lapsia, tosiaan uusi pk, lapsia vasta vähän toistakymmentä, eikä vielä erikseen isojen ja pienten ryhmää. Päiväkotiin tulee kaikkiaan 80 lasta loppujen lopuksi, eli monta ryhmää, ja tietty poikani menee isojen ryhmään. Uskon että tilanne on ihan eri, kun hän saa íkäisiään poikia työntämään niitä kuormureita kaverinaan. :-D

Menen sinne keskusteluun avoimin mielin, mutta koska 4 v. neuvolaankaan ei ole enää kuin muutama kk, odotan sinne saakka, juttelen näistä asioista siellä, ja jos th näkee tarpeelliseksi pistää lähetettä eteenpäin, niin tehdään.

Tuo ADHD tuntuu epätodennäköiseltä siksikin, että voisiko olla sellaista ADHD:tä joka tulee esiin pelkästään päiväkodissa, ei kotona ollenkaan? :-O Lapsi ei siis enää ole mitenkään vilkas kotona. Joskus väittää vastaan, mutta muuten oikein kiltti poika, ei tee pahojaan, ei ole edes mitenkään vauhdikas. Nytkin puuhailee ihan kaikessa rauhassa Angry Birdsiensä kanssa tuossa lattialla.

Lisään tässä vielä, että poika ei ole mitenkään tottelematon ainakaan kotona, eikä ole häiriökäyttäytymistä tms. Tuo vauhdikkuus on lähinnä motorista, esim. että tykkää enemmän juoksemisesta ja vauhdikkaista autoleikeistä, jalkapallosta, sählystä tms. enemmän kuin istua paikallaan kokoamassa vaikka palapeliä. Pk:n joulujuhlassa esim. oli melkein ainoita jotka sähläämättä istuivat paikoillaan sen aikaa kuin pitikin. Eli en pitäisi häntä mitenkään levottomana. Tottakai hänellä on kovempi vauhti isokokoisena ja liikunnallisesti lahjakkaana lapsena, kuin niillä taaperoilla joita ryhmässä on 99%.

No ei mun kokemuksen mukaan pidä paikkaansa. Ja edelleen: voivottelu ja päivittely kertovat paljon ko. LTO:n ammattitaidosta.

T. Sosionomi, joka voisi tehdä lastentarhanopettajan hommia

[QUOTE="hmmm";28139457]Muista myös, että noista päiväkodin tädeistä ainostaan LTO:lla on oikeasti koulutusta arvioida lasten käyttäytymistä. Lastenhoitajat työskentelevät monenlaisella koulutuspohjalla (tai eivät välttämättä millääm), useimmiten lähäri, ja mikäli lapsesi on oikeasti "hurmaava persoona" eivät välttämättä näe todellista ongelmaa käyttäytymisen taustalla. Itse luottaisin huomattavasti enemmän LTO:n mielipiteeseen. Pienemmälle lapselle on "normaalia" käyttäytyä levottomasti ja olla vilkas, mutta mitä vanhemmaksi lapsi tulee oletetaan tietynlaista käyttäytymistä. Tämä saattaa selittää sen, että vasta nyt lapsesi käyttäytymisestä kommentoidaan tiukemmin.[/QUOTE]

Vilkas, isokokoinen lapsi ryhmässä? Miksi häntä ei saisi rajoittaa? Voi olla, että hän on kotona ihan erilainen ja rauhallisempi. Iso ryhmä saa hänet villiintymään. Ymmärrät varmaan, että ryhmässä kaikilla pitää olla säännöt joiden mukaan käyttäydytään. Mitä siitä tulisi, jos 20 lasta saisi säntäillä ja heitellä unilelujaan jne. Ymmärrän täysin LTO:n kannan. Mene keskusteluun avoimin mielin äläkä suinkaan sellaisella asenteella, että "ei meidän mussukassa mitään vikaa ole". Ehkä parannusta saadaan aikaiseksi yhteistyöllä. Mielestäni tuollaiselle lapselle parempi paikka olisi pienempi ryhmä ja jopa pph!

Mitä ihmettä sinä riehut? Ei ap ole missään vaiheessa sanonut, ettei hänen lastaan saisi rajoittaa, tai että hänen lapsensa ei toimi väärin.

Ps. Jopa minä näin ihan lasta tuntematta voin sanoa, ettei siinä lapsessa "ole mitään VIKAA".

[QUOTE="ahaa";28139986]Vilkas, isokokoinen lapsi ryhmässä? Miksi häntä ei saisi rajoittaa? Voi olla, että hän on kotona ihan erilainen ja rauhallisempi. Iso ryhmä saa hänet villiintymään. Ymmärrät varmaan, että ryhmässä kaikilla pitää olla säännöt joiden mukaan käyttäydytään. Mitä siitä tulisi, jos 20 lasta saisi säntäillä ja heitellä unilelujaan jne. Ymmärrän täysin LTO:n kannan. Mene keskusteluun avoimin mielin äläkä suinkaan sellaisella asenteella, että "ei meidän mussukassa mitään vikaa ole". Ehkä parannusta saadaan aikaiseksi yhteistyöllä. Mielestäni tuollaiselle lapselle parempi paikka olisi pienempi ryhmä ja jopa pph![/QUOTE]

Yhteistyössä