Onkohan sinun vauvasi oma vai vaihdokas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ingalina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ingalina

Vieras
Suomessa tapahtuu vieläkin vauvojen vaihtumisia. Jos äiti huomaa vauvojen vaihtuneen, sairaalan henkilökunta laittaa hanttiin siinä pelossa, että huomattaisiin heidän tehneen virheen.

"Jyväskylän keskussairaalassa vaihtui viikonlopun aikana kaksi vauvaa, Iltalehti kertoo.

Perhe Penttinen sai poikavauvan perjantai-iltana. Lauantaina tuore äiti Mari Penttinen sai tummatukkaisen vauvan imetettäväkseen. Penttinen esitti huolensa vauvan vaihdoksesta sairaalan henkilökunnalle, mutta kätilöt sanoivat vastasyntyneiden hiustenvärin vaihtuvan toisinaan.

- Katsoin vauvaa, että ei tämä ole yhtään omannäköinen lapsi, tässä on jotain vierasta. Joku äidinvaisto siinä heräsi, Penttinen kertoi Iltalehdelle.

Sunnuntaina perhe lähti kotiin tummatukkaisen vauvan kanssa. Kotona odottanut isovelikin ihmetteli vauvan hiustenväriä.

Penttiset tarkistivat vauvan ranteessa olleen rannekkeen, ja huomasivat siinä olevan väärä nimi ja syntymäaika. Perhe soitti sairaalaan ja sai kauhukseen kuulla heidän oman vauvansa olevan edelleen sairaalassa.

- Istuin siinä sohvalla ja olin, että ei ole totta vain Salkkareissa voi käydä näin, Mari Penttinen kertoi.

Penttiset palauttivat vaihdokkivauvan sairaalaan ja saivat oman poikansa kotiin. Sairaala pahoitteli virhettä ja kertoi sen johtuneen ”inhimillisestä virheestä.”

IL: Vauvat vaihtuivat sairaalassa Jyv

Ei kyllä mikään kiva tilanne.

Molempien lasten kohdalla lastenhoitaja tai kätilö on näyttänyt rannekeen ja käskenyt tarkistaa sen tiedot. Rannekeet on edelleen tallessa. Luultavasti olisin osannut tarkistaa asian rannekkeesta myös sairaalassa ja niin jonkun kerran taisin vastasyntyneidenteholla tehdäkin.

Ei sitten sairaalassa tullut mieleen vilkaista sitä ranneketta, kun epäilyksiä oli?

Oma vauva on varmasti oma, niin paljon on samaa näköä :P enkä tosin sairaalassaoloaikana ollut vauvasta edes erossa niin, että olisi ollut mahdollista vaihtua...

Olisin kyllä kans katsonut sen rannekkeen jo siellä sairaalassa. Omastani tiedän ettei kyllä ole vaihdokas. Ulkonäöstä tunnistin jo heti ja kotona kun rannekkeet otettiin pois, niin sama numerohan noissa oli. Itse olen kuulemma hetkeksi vaihtunut sairaalassa. Toivat minut ja äitini huonekaverin vauvan huoneeseen ja kysyivät, kumpi ottaa kumman :D Pieleen oli mennyt äitien veikkaukset ja hetken aikaa oltiin väärillä äiteillä. No, huomasivat sitten just rannekkeista (tai mitkä silloin olikaan käytössä, joku ketju vissiin) että eihän tää olekaan oma. Mutta huumorilla ottivat tilanteen. Virheitähän sitä sairaalan henkilökunnallekin sattuu, mutta pitäisi kyllä heti asia tarkistaa, jos yhtään epäilys olisi.

Mun vauvalle unohdettiin laittaa koko ranneke enkä sitä itsekään hoksannut ihmetellä kuin vasta lähellä kotiin pääsyä... mutta uskon ettei se siltikään matkalla vaihtunut.

oma on eikä isästäkää epäilystä=P rannekkeen tiedot näytettiin jo salissa ja käskettiin varmistaa että ovat oikein ja sula mahdottomuushan tuo olis kokoaikaises vierihoidos ollu vaihtua

Minulla on molemmat lapset olleet synnytyssalista saakka minun sylissäni/vieressäni eli vaihtumista ei yksinkertaisesti ole päässyt tapahtumaan kun on vauvat olleet koko ajan valvovan silmäni alla.

No jaa... sitten on kyllä hassu sattuma käynyt kun esikoinen (9v) ja kolmonen (4v) on samannäköisiä ja toka (6v) ja kuopus (1v) on samannäköisiä keskenään =) Lisäksi 1. ja 3. ovat aivan isänsä kopioita ja kaks muuta minun joten ei liene pelkoa että olisi väärät muksut.

Mietin tuota juttua että äiti oli jo epäillyt vauvojen vaihtuneen niin miksei tarkistanut ranneketta? Siitähän se ois heti selvinnyt. Kuvittelin että tuossa nyt ois ollu kyse jo siitä että jostain syystä ne rannekkeetkin on vaihtuneet tms.
Itse esikoisen kohdalla tarkistin rannekkeen kun oli keskonen ja joutui viettämään ekan yön hoitajilla. Tarkistin rannekkeen kun toivat vauvan luokseni, tosin ulkonäkökin oli ihan isältä joten siitä jos tunnisti.

Ei oo kukaan noista ollu hetkeäkään ilman mua tai isiä laitoksella, joten ei pelkoa vaihdosta. Tuota ranneketta meillä ei kyllä oo ollu ku esikoisesta... hmm eikä tosin mullakaan kun tuon kerran.
Aika jännä kyl, ettei sairaalassa tarkistaneet ranneketta ku epäilys kävi.

No eka ja toka olis kai voinut vaihtua kun olivat vto:lla, mutta kolmas oli tiukasti kyljessä kiinni koko sairaala-ajan. Ja onhan no ihan tunnistettavissa meidän lapsiksi. Mutta kauhea tilanne tuollainen olisi.

Meilläkään ei oo pelkoo että lapset olis "vaihdokkaita" kun ovat olleet jomman kumman vanhemman silmissä koko sairaalassa olo ajan. Molemmat näyttävät sitä paitsi vanhemmiltaan (nuorempi isältään ja vanhempi multa) huomattavan paljon, joten sekin taitais pelkästään varmistaa että oma on.

No, aika taitavia ovat jos noita ovat vaihtamaan pystyneet. :D Tytöt ovat kokoajan olleet vierihoidossa enkä ole heistä ollut hetkeäkään erossa. Sektiolla syntyessään toki olivat hetken sermin takana mutta kahden kohdalla mies näki senkin kun vauva otettiin ulos. Ainoa mahdollisuus olisi ollut yöllä viedä vauva vierestäni mutta sellaista koiranunta nukuin etten siihenkään usko.

Poika oli kerran ehkä tunnin verran henkilökunnan hoidossa kun kävin itse silmälääkärillä. Samoin yhtenä yönä hakivat häntä kansliaan syötettäväksi. Aika epätodennäköisenä silti pidän että vaihdokiksi olisi tilalle löytynyt samankokoinen ja näköinen down-poika.

Onko noissa rannekkeissa nykyään nimi? Kun esikoinen syntyi 15 vuotta sitten, käytettiin kaulaan laitettavia ketjuja. Muistan kun kätilö työnsi sen numerolaatan mun naamani eteen synnytyksen jälkeen ja sanoi, että muista tämä numero! Mä katsoin sitä laattaa mutten nähnyt mikä numero siinä oli kun ei ollut silmälaseja, ja olin kaikenlisäksi kuumeessa niin en hirveästi koko laatasta välittänytkään. Eikä mulle laitettu mitään vastaavaa numerolaattaa mihinkään, ihan itse olisi pitänyt se numero muistaa.

Kuopus kun syntyi, oli käytössä rannekkeet joissa oli numerosarja, mä sain samanlaisen rannekkeen itse. Lapselle sitä vaan ei laitettu, kun hänet kiidätettiin heti elvytykseen ja teholle. En olisi vauvaani itse tunnistanut teholla kun pääsin katsomaan, piti hoitajilta kysyä mikä on minun? Molemmat lapset on kyllä ihan mun näköisiä, joten eiköhän ne oikeat ole :)

[QUOTE="vieras";28144840]Onko noissa rannekkeissa nykyään nimi?[/QUOTE]

On nimi ja henkilötunnus. Tarkistin just vauvan rannekkeen kun se oli tossa hyllyllä saatavissa, ja siinä luki "Sukunimi Poika A". Ja itsellä kans oli ranneke jossa oli nimi ja hetu.

[QUOTE="vieras";28144840]Onko noissa rannekkeissa nykyään nimi? Kun esikoinen syntyi 15 vuotta sitten, käytettiin kaulaan laitettavia ketjuja. Muistan kun kätilö työnsi sen numerolaatan mun naamani eteen synnytyksen jälkeen ja sanoi, että muista tämä numero! Mä katsoin sitä laattaa mutten nähnyt mikä numero siinä oli kun ei ollut silmälaseja, ja olin kaikenlisäksi kuumeessa niin en hirveästi koko laatasta välittänytkään. Eikä mulle laitettu mitään vastaavaa numerolaattaa mihinkään, ihan itse olisi pitänyt se numero muistaa.

Kuopus kun syntyi, oli käytössä rannekkeet joissa oli numerosarja, mä sain samanlaisen rannekkeen itse. Lapselle sitä vaan ei laitettu, kun hänet kiidätettiin heti elvytykseen ja teholle. En olisi vauvaani itse tunnistanut teholla kun pääsin katsomaan, piti hoitajilta kysyä mikä on minun? Molemmat lapset on kyllä ihan mun näköisiä, joten eiköhän ne oikeat ole :)[/QUOTE]

Oletko synnyttänyt jossain Neuvostoliitossa?

[QUOTE="vieras";28144840]Onko noissa rannekkeissa nykyään nimi? Kun esikoinen syntyi 15 vuotta sitten, käytettiin kaulaan laitettavia ketjuja. Muistan kun kätilö työnsi sen numerolaatan mun naamani eteen synnytyksen jälkeen ja sanoi, että muista tämä numero! Mä katsoin sitä laattaa mutten nähnyt mikä numero siinä oli kun ei ollut silmälaseja, ja olin kaikenlisäksi kuumeessa niin en hirveästi koko laatasta välittänytkään. Eikä mulle laitettu mitään vastaavaa numerolaattaa mihinkään, ihan itse olisi pitänyt se numero muistaa.

Kuopus kun syntyi, oli käytössä rannekkeet joissa oli numerosarja, mä sain samanlaisen rannekkeen itse. Lapselle sitä vaan ei laitettu, kun hänet kiidätettiin heti elvytykseen ja teholle. En olisi vauvaani itse tunnistanut teholla kun pääsin katsomaan, piti hoitajilta kysyä mikä on minun? Molemmat lapset on kyllä ihan mun näköisiä, joten eiköhän ne oikeat ole :)[/QUOTE]

Oho! Missä oot synnyttäny? Meidän äidillä on tallessa mun 22v. pikkuveljen ranneke synnytyslaitokselta, jossa lukee muistaakseni ainakin äidin nimi ja hlötunnus. Naisten klinikalla on syntynyt.

Yhteistyössä